AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Vurderer fastlegen om dette er farlig/ikke farlig? Eller blir man alltid henvist videre for sjekk?Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Jeg dro nylig til legen min etter å ha funnet en kul i brystet mitt. Hun sendte en henvisning for meg, og innen to uker etter det fikk jeg brev i postkassen med time hos Unilabs på Majorstuen rimelig kjapt. Da ble det mamografi og ultralyd. Var heldigvis bare en opphoping av brystvev som vil forsvinne av seg selv etterhvert, så da slapp jeg celleprøve. Anonymous poster hash: 60f0f...fa6
Gjest iGirl Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 (endret) Vurderer fastlegen om dette er farlig/ikke farlig? Eller blir man alltid henvist videre for sjekk?Anonymous poster hash: ca9ae...cfe Det er noen sjekkpunkter legen vil gå gjennom for å vurdere sannsynligheten av at det skal være noe alvorlig. Eksempelvis om det er smerte i kulen eller området rundt, om man finner andre kuler, om den er flyttbar eller later til å sitte på samme sted osv osv Ved en minste tvil vil legen henvise til mammografi, og vanligvis slipper man til da innen 2-3 uker. Noen steder er ventetiden lengre men da kan man velge å gå privat, evt benytte retten til fritt sykehusvalg. Endret 9. september 2015 av iGirl
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Det er noen sjekkpunkter legen vil gå gjennom for å vurdere sannsynligheten av at det skal være noe alvorlig. Eksempelvis om det er smerte i kulen eller området rundt, om man finner andre kuler, om den er flyttbar eller later til å sitte på samme sted osv osv Ved en minste tvil vil legen henvise til mammografi, og vanligvis slipper man til da innen 2-3 uker. Noen steder er ventetiden lengre men da kan man velge å gå privat, evt benytte retten til fritt sykehusvalg. Er det positivt eller negativt hvis kulen er vond? Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
Gjest iGirl Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Er det positivt eller negativt hvis kulen er vond?Anonymous poster hash: ca9ae...cfe I de fleste tilfeller er det positivt at de er vonde ved berøring. Kuler som i utgangspunktet ikke gjør vondt kan bli vonde dersom de klemmes mye på (f eks for å undersøke). Hvis man finner en kul som gjør vondt å ta på er det best å la den være helt i fred, for så å sjekke den igjen noen dager senere. Veldig ofte vil den ha trukket seg tilbake innen da.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 I de fleste tilfeller er det positivt at de er vonde ved berøring. Kuler som i utgangspunktet ikke gjør vondt kan bli vonde dersom de klemmes mye på (f eks for å undersøke). Hvis man finner en kul som gjør vondt å ta på er det best å la den være helt i fred, for så å sjekke den igjen noen dager senere. Veldig ofte vil den ha trukket seg tilbake innen da. Ok, min er ikke vond. Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 Ville dratt jo før jo heller. Du blir henvist videre hvis legen mistenker noe. Anonymous poster hash: 4050a...6ef
Gjest iGirl Skrevet 9. september 2015 #8 Skrevet 9. september 2015 Ok, min er ikke vond.Anonymous poster hash: ca9ae...cfe Det er ikke dermed sagt at det må være noe, men for ordens skyld ringer du fastlegen din og får deg en time så snart som mulig.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #9 Skrevet 9. september 2015 Ok, min er ikke vond. Anonymous poster hash: ca9ae...cfe Den ligger også opp mot armhulen, kan det da være at det er en lymfeknute? Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
Gjest iGirl Skrevet 9. september 2015 #10 Skrevet 9. september 2015 Den ligger også opp mot armhulen, kan det da være at det er en lymfeknute?Anonymous poster hash: ca9ae...cfe Det kan det selvsagt være. Har du vært forkjølet i det siste?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #11 Skrevet 9. september 2015 Det kan det selvsagt være. Har du vært forkjølet i det siste? Nei, ikke på det siste halve året. Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
Gjest iGirl Skrevet 9. september 2015 #12 Skrevet 9. september 2015 Nei, ikke på det siste halve året.Anonymous poster hash: ca9ae...cfe Ok. Ring fastlegekontoret ditt og forklar situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #13 Skrevet 9. september 2015 Takk for svar Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #14 Skrevet 9. september 2015 Det er noen sjekkpunkter legen vil gå gjennom for å vurdere sannsynligheten av at det skal være noe alvorlig. Eksempelvis om det er smerte i kulen eller området rundt, om man finner andre kuler, om den er flyttbar eller later til å sitte på samme sted osv osv Ved en minste tvil vil legen henvise til mammografi, og vanligvis slipper man til da innen 2-3 uker. Noen steder er ventetiden lengre men da kan man velge å gå privat, evt benytte retten til fritt sykehusvalg. Må bare spørre, hva har det å si om den er flyttbar eller ikke? Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
Gjest iGirl Skrevet 9. september 2015 #15 Skrevet 9. september 2015 Må bare spørre, hva har det å si om den er flyttbar eller ikke? Anonymous poster hash: ca9ae...cfe En fettkul er gjerne bløt og bevegelig med en glatt overflate. En ondartet svulst er ofte hard og "fast" med en ruglete overflate.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #16 Skrevet 9. september 2015 Håper du går til fastlegen kjapt, og h*n evt henviser deg videre til BDS (Brystdiagnostisk senter) på sykehuset. Her vil en radiolog vurdere hva som er nødvendig av undersøkelse. Er du 30 år eller yngre tas det svært sjeldent mammografi pga tettheten i brystvevet gjør det gir lite informasjon, og du blir utsatt for unødvendig stråling. Da blir det kun ultralyd, og radiologen vurderer så om mammografi skal kompletteres etterpå. Evt en biopsi om kulen virker mistenksom. Dette kalles trippeldiagnostikk og er veldig grundig i Norge. Anonymous poster hash: 29d5d...683
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #17 Skrevet 9. september 2015 En fettkul er gjerne bløt og bevegelig med en glatt overflate. En ondartet svulst er ofte hard og "fast" med en ruglete overflate. Takk for hjelpen Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #18 Skrevet 9. september 2015 Håper du går til fastlegen kjapt, og h*n evt henviser deg videre til BDS (Brystdiagnostisk senter) på sykehuset. Her vil en radiolog vurdere hva som er nødvendig av undersøkelse. Er du 30 år eller yngre tas det svært sjeldent mammografi pga tettheten i brystvevet gjør det gir lite informasjon, og du blir utsatt for unødvendig stråling. Da blir det kun ultralyd, og radiologen vurderer så om mammografi skal kompletteres etterpå. Evt en biopsi om kulen virker mistenksom. Dette kalles trippeldiagnostikk og er veldig grundig i Norge. Anonymous poster hash: 29d5d...683 Kan jeg kreve å bli henvist uansett? Bare leser litt skrekkhistorier rundt om kring. Og min klump er hard, ikke bevegelig og er ikke vond. Vil være helt sikker, ikke bare at en allmennpraktiserende lege kjenner på den. Mulig jeg er litt hysterisk men...Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
Gjest iGirl Skrevet 9. september 2015 #19 Skrevet 9. september 2015 Kan jeg kreve å bli henvist uansett? Bare leser litt skrekkhistorier rundt om kring. Og min klump er hard, ikke bevegelig og er ikke vond. Vil være helt sikker, ikke bare at en allmennpraktiserende lege kjenner på den. Mulig jeg er litt hysterisk men...Anonymous poster hash: ca9ae...cfe I ditt tilfelle blir du henvist videre, du kommer ikke til å måtte "kreve" noe som helst. Dette er i henhold til retningslinjene.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #20 Skrevet 9. september 2015 I ditt tilfelle blir du henvist videre, du kommer ikke til å måtte "kreve" noe som helst. Dette er i henhold til retningslinjene. Ok, selvom den ikke ligger helt nede i selve brystet? Den ligger helt nederst i armhulen mot brystet... Anonymous poster hash: ca9ae...cfe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå