Gå til innhold

Barn og mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har to små på 1 og 3 år som egentlig er veldig matglade. Treåringen er blitt litt mer "selektiv" i matveien de siste månedene, men det tenker jeg at antakelig bare er en fase, i utgangspunktet liker han det aller meste. Ettåringen spiser fortsatt alt hun blir servert.

Vi har troen på å ikke "stresse" ved måltidene, og maser aldri om at barna MÅ spise så og så mye, MÅ smake på alt osv. Jeg har en følelse av at sånt fort kan skape mer uvilje mot mat, og dermed mer matvegring. Men så er det jo sånn at man sier at man gjerne må smake ting flere ganger for å bli vant til det/like det, så hvordan skal vi da få treåringen til å spise ting han ikke liker (og som han aldri har likt)? Spesielt problematisk er det med rå tomater og stekt sopp. Såvidt jeg kommer på, er dette de eneste tingene han overhode ikke vil spise, men jeg skulle jo gjerne ha sett at han smakte på det for å venne seg til det. (Han har smakt på det noen ganger, men det var da han var rundt året, og dermed lenge siden nå).

Vi har prøvd å si at han ikke får mer av den andre maten før han har smakt på tomaten/soppen (altså de gangene vi har det til middag. Han får ikke dette på tallerkenen hver dag). Men da bare nekter han å spise mer, og sier at han er ferdig (selv om han jo nettopp ba om mer mat). Så vi har droppet å prøve å tvinge han til å smake på den måten. Men er det noen som har noen andre forslag til hvordan vi skal få han til å smake på det? Eller skal vi bare akseptere at tomat og sopp er ting han ikke liker, og håpe at han bare endrer mening av seg selv en dag?

Anonymous poster hash: 57729...fb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare ha ventet til den dagen han plutselig liker det...

Anonymous poster hash: 03e98...8a9

• Liker 1
Skrevet

Aksepter det enn så lenge, og begynn "tvangssmaking" av en liten bit når han er eldre, seks år kanskje? Så lenge det gjelder kun sopp og tomat, er det greit. 

Anonymous poster hash: ce3d1...052
  • Liker 1
Skrevet

Så lenge det bare er en eller to ting synes jeg det er ok å la dem få slippe å tvangssmake på det, inntil videre. Men når de blir eldre må de lære seg at de må spise det de blir servert, spesielt på besøk. Ikke ok for en seksåring å sitte i besøk og plukke ut sopp og tomat av maten. 

Anonymous poster hash: 11d75...3e5
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar :blomst:

Fint å se at så mange bare ville latt det være foreløpig, det er i grunnen det vi tenkte selv også. Han spiser virkelig så og si alt annet, han elsker blant annet ting som oliven, kapers, blåmuggost, artisjokker og sennep, som er ting jeg hører at det er vanlig at barn ikke liker. Så forhåpentligvis går det seg til etterhvert av seg selv, er jo ikke noe hyggelig å måtte bedrive tvangssmaking...

Skrevet

Jeg spiser absolutt alt og liker veldig sære ting som voksen, alt fra sterke chiliretter, blåeste blåmuggosten,  varianter av fisk som sursild og ansjos osv osv osv. Det er faktisk ingenting jeg ikke spiser eller setter pris på å få servert.

Men -  det tok meg noen år fra jeg var sju til jeg ble ti til jeg ble komfortabel med tomat. Det er vel kanskje noe av det eneste jeg kan huske jeg måtte venne meg til smaken på som barn.

Anonymous poster hash: d05d0...86d
  • Liker 1
Skrevet

Tvang er ingen vits, der er jeg helt enig med deg. Men det går an å oppfordre og lokke til å smake. :) Vi prater alltid positivt om maten, skryter til den som har laget maten og spør fireåringen om hun har smakt på det og det (for "var ikke det godt?"). Det går også an å spørre barnet om dere skal ta en bit sammen.

Jeg har også matglade barn, men de har jo sine faser der de prøver å få bare det de liker best, påstår at de "ikke liker" osv. Vi er ganske strenge på at det ikke er lov å si æsj, og at man ikke sitter og maser om hva man ikke liker. Vi har mye fokus på matglede, men vi lar heller ikke barna bruke mat som maktmiddel - nekte å spise noe annet enn én matvare osv.

• Liker 1
Skrevet

Tvang er ingen vits, der er jeg helt enig med deg. Men det går an å oppfordre og lokke til å smake. :) Vi prater alltid positivt om maten, skryter til den som har laget maten og spør fireåringen om hun har smakt på det og det (for "var ikke det godt?"). Det går også an å spørre barnet om dere skal ta en bit sammen.

Jeg har også matglade barn, men de har jo sine faser der de prøver å få bare det de liker best, påstår at de "ikke liker" osv. Vi er ganske strenge på at det ikke er lov å si æsj, og at man ikke sitter og maser om hva man ikke liker. Vi har mye fokus på matglede, men vi lar heller ikke barna bruke mat som maktmiddel - nekte å spise noe annet enn én matvare osv.

Takk for svar :) Vi oppfordrer alltid til å smake, ja, og vi sier alltid at det er godt, skryter av maten osv (men selvsagt uten å overdrive ;) ) Men han er uansett ikke interessert, og sier innimellom (som svar hvis vi spør om han har smakt på den gode tomaten) "nei, det er ekkelt!!" Hver gang han sier det sier vi strengt at det ikke er greit å si at det er ekkelt eller å si æsj o.l, men det går visst ikke inn :ler:

Men da tror jeg uansett at vi bare avventer litt, forhåpentligvis løser det seg av seg selv etter hvert :) Han er jo absolutt ikke redd for å prøve ny mat (han liker også f.eks sursild og ansjos, som en over her nevnte), han er bare fast bestemt på at han ikke liker rå tomat (tomatbaserte sauser er han veldig glad i) og stekt sopp :rolleyes:

Skrevet

Synes dere har en skikkelig altetende unge og at dere bør akseptere at han anser seg som ferdig med å smake på sopp og rå tomat en periode. Han vet jo at han ikke liker det, og synes nok ikke noe om å putte noe han vet han hater (kanskje til og med synes er så frastøtende at han føler seg uvel) i munnen stadig vekk.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ser på tråden her som heter noe sånt som Råvarer /matretter du ikke kan spise el, er sopp og tomat en gjenganger. Tror det er noe med både smak og konsistens mange (særlig barn) har problemer med. Og tomat SER så annerledes ut enn det smaker, det husker gjorde at jeg unngikk det som barn. Verdens beste, søteste røde eple liksom? Så...emment? Ikke det man forventer. Og sopp, som lukter så godt og ser ut som pølsebiter eller noe, og så er det så annerledes. Tror det er noe der, man blir skuffa.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...