AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Hva tar du med deg fra egen barndom og ikke til egne barn? Altså, hva synes du foreldrene dine gjorde bra og mindre bra ?Anonymous poster hash: e03d9...a12
Wit Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 Vel, jeg kommer fra et hjem der det ikke var veldig rent og ryddig. Dette preget meg sånn at jeg i en periode nesten hadde støv på hjernen. Dette har nå normalisert seg, men jeg er veldig nøye på at vi har et rent og skikkelig hjem som min datter ikke skjemmes av å invitere noen til. Vi klemmer og koser også mye, noe vi IKKE gjorde hjemme... Det er ganske mange ting jeg gjør anderledes med egne barn enn hvordan jeg selv hadde det hjemme. Hva jeg syns var bra? Bittelitt usikker... Det å spise middag sammen hver dag gjorde vi alltid, og dette har vi videreført i vårt hjem. Dette er en viktig del av familietiden. Vi spiser også skikkelig mat til middag så ofte som mulig. Det er viktig å sette seg ned sammen og spise et varmt måltid. 1
Gjest Matronella Skrevet 9. september 2015 #3 Skrevet 9. september 2015 Jeg tok ikke med meg den autoritære og lite lyttende delen fra mine foreldre, uten at det betyr at jeg har hatt fullstendig fri barneoppdragelse på mine barn. Det er nemlig flere hav mellom min foreldres oppdragelsesmetode og fri barneoppdragelse. Ellers er det forskjell i oppfølging av barna på skole og fritid, da jeg vokste opp så var det knapt nok foreldremøter på skolen, veldig lite med arrangementer. Konferansetime var et fremmedord da jeg gikk på barneskolen.. så gammel er jeg. Fritidsaktiviteter måtte jeg greie med selv. Jeg ser at jeg og barna har et betydelig bedre forhold enn jeg noen gang har hatt til mine foreldre.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #4 Skrevet 9. september 2015 Bra: - sette familien først. Venner og egne fritidsinteresser kommer i andre rekke. - middag og kvelds sammen hver dag - tid til felles aktiviteter hver dag, som kortspill/brettspill hver kveld - inkludere hele familien i hus- og hagearbeid - lese bøker sammen Ikke bra: - latterliggjøring og ydmyking som del av oppdragelse for å få slutt på uønsket oppførsel som fingersuging - mye fokus på å være best i alt, i stedet for å fokusere på innsats og det å ha det gøy - usunn mat, stort sett vokst opp på toroposer og knapt sett en grønnsak Anonymous poster hash: 9a129...4cf
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #5 Skrevet 9. september 2015 Bra: At barnet skal vite man kan komme til sine foreldre med alt man måtte bære på av ulike tanker. Alle emner skal være mulige å snakke om uten å måtte gå rundt grøten. I begravelser skal det være lov å le på sammenkomsten etter kirka dersom det faller seg naturlig. Det er viktig å dele på godene man har. Om noen i slekta skal flytte bør man være med å hjelpe så langt det lar seg gjøre. Selvstendighet bør læres innen alle områder av livet så tidlig som mulig slik at man får komme godt i gang med voksenlivet når det starter. Dårlig: Jeg skal gjøre mitt for at mitt barn klarer å si sin mening blant andre personer selv om det er tydelig at man har ulike meninger. Det skal være lov å ha ulike meninger innad i familien også om de store tingene i livet, slik som for eksempel religion etc. Ingen skal behøve å ha skyldfølelse dersom man har sex med noen før man gifter seg, ei heller dersom man har sex/er i et forhold med flere personer i løpet av livet sitt. Anonymous poster hash: 2e62f...64f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #6 Skrevet 9. september 2015 Da jeg bodde hjemme slapp vi å gjøre noe særlig husarbeid. Da jeg flyttet hjemmefra som 16-åring var jeg jo helt håpløs, kunne ikke vaske klær f.eks. Så det er noe jeg skal lære mitt barn, så h*n kan sånt når h*n en dag flytter hjemmefra. Anonymous poster hash: b7097...f46
Amens Skrevet 9. september 2015 #7 Skrevet 9. september 2015 Jeg kommer fra ett hjem hvor vi omtrent daglig fikk høre hvor glade våre foreldre er i oss. At vi er viktige. Å høre det det så ofte som vi gjorde har hjulpet meg mye, så jeg forteller det daglig til min datter. Det ble heller ikke gjort noe big deal ut av maten vi spiste eller ikke spiste. Ingen som lesset opp på tallerkenen og krevde at vi skulle spise opp. Ingen som heller krevde at vi skulle spise opp mat vi ikke likte. Vi hadde det generelt veldig godt hjemme, og det skal selvfølgelig min datter og ha det. Kommer ikke på så mye som jeg ikke vil ta med videre, det eneste er kanskje at vi hadde ikke så mye penger, så det var mange ganger at vi ikke fikk det vi ønsket oss til jul og bursdag, og senere så var det ikke lett å få de klærne som var "inn". Håper at vår økonomi er litt romsligere slik at hun kan få litt av det hun ønsker seg. Uten å bli helt bortskjemt selvsagt.
Gjest SykkelJenny Skrevet 9. september 2015 #8 Skrevet 9. september 2015 Har hatt en fantastisk barndom og oppvekst og har prøvd å videreføre det meste til mine barn: Klem hver dag (ikke etter at de ble voksne og flyttet hjemmefra ) Åpenhet - kan fortelle alt hjemme Kjellerstue hvor barna kan ha venner på besøk (spesielt viktig i ungdommen) Et rent og ryddig hjem "All mat er god" - lære barna å smake all mulig forskjellig mat helt fra barnsben av Støtte barna i valgene de tar Aldri en middag uten grønnsaker - og mat laget fra bunn nesten hver dag Stole på barna og ikke kontrollere og kreve full oversikt til enhver tid
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #9 Skrevet 9. september 2015 Har ikke barn enda, men har noen tanker om dette. Vil gi barna den omsorgen og kjærligheten jeg selv fikk som barn, med tydelige rammer og grensesetting. Mamma sendte oss ut i skogen og opp i trærne, og vi leste masse bøker. Felles middager, og kreativ utfoldelse gjennom lek, tegning, skuespill osv. Jeg vil også lære barna mine å sette pris på det man har og får i gave. Ikke gi barna alt de peker på. Noe jeg følte foreldrene mine ikke fikset, var tenåringsperioden. Jeg skal forsøke å forstå tenåringen min bedre, uten å latterliggjøre alle de voldsomme følelsene. Jeg fikk et økt behov for privatliv, noe særlig min mor ikke respekterte. Mye av det jeg sa ble rett og slett ikke tatt på alvor, selv om det var alvorlig for meg på den tiden. Det var også lite snakk om følelser og tanker. Kropp og seksualitet ble også hysjet ned og var tabu. Jeg kommer nok til å være mer åpen om dette, og håper å bli en mor som barna føler de kan komme til med alle slags tanker. Anonymous poster hash: 750df...6a5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #10 Skrevet 9. september 2015 Det skal være åpent hus for alle venner og masse omsorg Anonymous poster hash: e03d9...a12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå