Gå til innhold

Om du har hatt barn og vært utleier..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøp deg ørepropper. Du kan ikke forvente at andre skal ta hensyn til at du skal sove på dagtid. 

Hilsen en som har jobbet i natt i 12 år

Anonymous poster hash: 764bc...003
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste du innlegget du siterte? Der sto det nemlig at det var opptil flere ting som ikke var lov, av hensyn til dem som bor under. Men de som bor under må også ta hensyn til de som bor over. Som det å tåle at ungene får lov til å løpe og oppføre seg som unger. Hensyn går begge veier. 

Anonymous poster hash: ffd9c...ac4

Jepp, det gjorde jeg. Og ja, det finnes grader av herjing. Men hvis barnet løper og herjer så mye at naboen kommer for å si fra om bråket - da vil jeg si at det nok bråkes for mye. Om naboen under meg kom for å si fra om noe sånt, da hadde jeg blitt litt flau. Barnet tar ingen skade av å ikke få herje så mye som det vil. 

"Å nekte ungen å løpe til kjøkkenet for å lage pannekaker." What? Jeg er sikker på at ingen her mener at det ikke er greit at unger blir ivrige innimellom. Det er når bråket bare fortsetter og fortsetter, hver dag, at det kan bli et problem. Noe du ikke ser ut til å ville innse. 

• Liker 2
Skrevet

Leier du kjeller/sokkel? Altså at det er huseiers barn som løper? Sa de fra om at de har barn? Jeg bor selv i sokkel der huseier har barn, og de sa i fra på visning at de kan være litt bråkete. Så jeg har jo godtatt det ved å takke ja til leiligheten. Hvis ikke så kan du vel spørre pent, men det blir jo litt dumt for barnets skyld da.. Barn må jo få løpe og leke..

Anonymous poster hash: 373cd...c7d

• Liker 1
Skrevet

Barn må da få lov til å løpe litt rundt i sitt eget hjem, det er jo slik de beveger seg... Jeg ville syntes det var frekt om du ba mitt barn ikke løpe på dagtid. Når man jobber natt så kan man ikke forvente at alle andre skal tilpasse seg ditt avvikende sovemønster.

Anonymous poster hash: 9029c...746
  • Liker 2
Skrevet

Så du sammenligner et barns hjem med kjøpesentre og butikker? Her i huset er det fritt frem å leve, Tiltross for det så har barna tilogmed lært seg å skille mellom "offentlige" steder og egen bolig.

Dine husregler setter ikke normen for andre.

Tilbake til topic, hadde det vært min leietaker så hadde jeg gitt han/henne et par sov i ro, kanskje en imovane og ønsket god natt.

Anonymous poster hash: f1c87...f32

Nei, jeg sammenligner det ikke, men det er klart det gir resultateter når man ikke lærer ungene forskjell på inne og ute. Å leve betyr ikke å oppføre seg som om man er utendørs inne. 

Vi bor i bygård i oslo sentrum. Er hjemme med baby for tiden, og irriterer meg tidvis over barna i etasjen over når disse er hjemme på dagtid. Når de løper litt rundt der oppe forstyrrer det luren til min baby. Men jeg sier aldri noe, for såpass må man faktisk tåle. Barn beveger seg annerledes enn voksne. Ofte løper de fra rom til rom, framfor å gå. Når det er kaldt har de kanskje sandaler på som bråker litt når de slår i gulvet. Det er en type bråk som nok høres bedre i etasjen under enn hos dem selv. Har NULL med dårlig oppdragelse å gjøre.

Anonymous poster hash: bfa62...d2a

Jaha, null med oppdragelse å gjøre? Det er da normal folkeskikk å ikke løpe inne. Det har virkelig alt med oppdragelse å gjøre, forklarer man ungene at inne går man, ute løper man, så slipper man hele problemet. Unger har ikke vondt av regler eller å se forskjell på inne og utestemme, og inne og utelek.

Men klart, hvis det ikke har med oppdragelse å gjøre så har jeg nok bare hatt utrolig flaks jeg da sikkert? Eller? 

Det finnes grader av bråking og herjing. Å løpe over gulvet er helt normal oppførsel for unger. Å tvinge ungene til å gå forsiktig omkring er helt hull i hodet. Unger er unger, og det å løpe er lov. 

Å leke med ball, eller herje omkring med å kaste ting omkring, eller sykle og slikt inne, er slikt ungene kan gjøre ute. Men å nekte ungen å løpe fra stua til kjøkkenet i iver å skulle hjelpe med å lage pannekaker? Stakkars ungene, sier nå jeg.. Og jeg er en såkalt barnehater, men til og med jeg tåler såpass. 

Anonymous poster hash: ffd9c...ac4

Du ser ikke at det finnes en mellomting der? Å løpe inne er ikke lov. Å gå vanlig inne er selvfølgelig lov, man trenger ikke gå forsiktig. Hvorfor skal det egentlig være lov å løpe inne? Er det noe dere som ikke tar dere tid til å leke ute med ungene har innført? Eller dere som ikke tør å la ungene leke ute alene? Så da velger man letteste utvei og lar de løpe inne istedet?

Barn må da få lov til å løpe litt rundt i sitt eget hjem, det er jo slik de beveger seg... Jeg ville syntes det var frekt om du ba mitt barn ikke løpe på dagtid. Når man jobber natt så kan man ikke forvente at alle andre skal tilpasse seg ditt avvikende sovemønster.

Tull. Unger beveger seg på mange måter. De klarer helt fint å gå, utrolig nok! Hvis et barn kun klarer å løpe så hadde jeg blitt litt bekymret. Hvorfor ikke sende ungene ut, eller ta de med ut, så bruker de energien sin der, og lærer normal folkeskikk innendørs? 

Hva gjør dere egentlig borte hos folk? 

Anonymous poster hash: 4c7be...ecf

• Liker 3
Skrevet

Barn har godt av å lære å ta hensyn til andre innimellom. Håper du var oppe og spurte om det var mulig at de dempet seg i dag og at hodepinen din er borte nå! :)

Barn må tilpasses omgivelsene og ikke omvendt.

Anonymous poster hash: 8068a...cae
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt leieboer i kjelleren, og sagt ifra før inngåelse av kontrakt at vi har barn og trinnlyd i huset vårt. Når leietaker allikevel aksepterer dette ,så betyr det godtatt for meg som huseier.

Ro i huset er ved 23 tiden, da skal man ikke høre hverandre selvsagt, men ukurant arbeidstid teller ikke for meg. Og mine unger vet å oppføre seg på andre steder, men hjemme er det lov å hoppe,sprette og stupe kråke om de har lyst.

Jeg hadde som du forstår ikke likt at du klaget på dette...

Anonymous poster hash: f329f...fbf

• Liker 3
Skrevet

Må si jeg er veldig overrasket over disse svarene! Jeg har hatt barn i over ti år, og en regel har vi hatt hele tiden. Vi løper og herjer IKKE inne. Skal vi leke med mye bevegelse og løping/hopping/herjing går vi ut. Inne er for rolig lek, ute er for både høylytt og aktiv lek. 

Kanskje ikke rart jeg ser mange uoppdragne barn som løper i butikker og kjøpesentre, hvis det er slik folk ser på ting....!

Anonymous poster hash: 4c7be...ecf

Lyden bærer fryktelig ovenfra og ned- så tror ikke at det er vill herjlng og leking som gjør at det høres ut som en flokk med elefanter over hodet mitt.. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bor man i samme hus som andre, så må man ta hensyn til det. Dvs ikke tramping, sko inne og stereoen på fullt. Ellers må man få leve som normalt fra morgen til 23. Og gå på do om natten. Med barn blir det mer bråk. Kanskje skrik om natten til og med. Tåler man ikke bråk eller sover om dagen, så bruker man ørepropper eller flytter til en enebolig.

Endret av Jade
Skrevet

Når det gjelder denne ene episode skal jeg ikke kommentere hverken til eller fra.

Men jeg syns noen av holdningene her er merkelige. At den som leier skal bare måtte tåle alt av støy fra barna. Han (eller hun) betaler jo for en tjeneste. Det er ikke som om en bedrift sier "Han kjøpte den vaskemaskinen, han får bare tåle at den lekker".

Når man betaler for noe, så er det jo en viss grad av hensyn inne i leien, syns jeg. Når man velger å leie ut, så er man inneforstått med at det er et annet menneske med egne behov som bor der. Dersom man ikke vil ta litt hensyn til en leieboer, så kanskje man ikke burde leie ut, da. Eventuelt klargjøre på forhånd at du aldri kommer til å dempe deg eller barna dine, så vedkommende må akseptere alt av støy fra dere. Samtidig får han ikke lov å bråke selv. Høy musikk er forbudt for han, men ikke dere selv selvsagt.

Anonymous poster hash: 82ef8...2a3
  • Liker 7
Skrevet

Bor man i samme hus som andre, så må man ta hensyn til det. Dvs ikke tramping, sko inne og stereoen på fullt. Ellers må man få leve som normalt fra morgen til 23. Og gå på do om natten. Med barn blir det mer bråk. Kanskje skrik om natten til og med. Tåler man ikke bråk eller sover om dagen, så bruker man ørepropper eller flytter til en enebolig.

Litt tramping, sko inne g steriospilling er definitivt normalt 'bråk' på dagtid. Folk går over hodet ditt, barn går ikke alltid, dette vet man jo når man leier en sokkel. Folk som jobber nattevakt må bruke ørepropper, det er ikke stille på dagtid.

Skrevet

Når det gjelder denne ene episode skal jeg ikke kommentere hverken til eller fra.

Men jeg syns noen av holdningene her er merkelige. At den som leier skal bare måtte tåle alt av støy fra barna. Han (eller hun) betaler jo for en tjeneste. Det er ikke som om en bedrift sier "Han kjøpte den vaskemaskinen, han får bare tåle at den lekker".

Når man betaler for noe, så er det jo en viss grad av hensyn inne i leien, syns jeg. Når man velger å leie ut, så er man inneforstått med at det er et annet menneske med egne behov som bor der. Dersom man ikke vil ta litt hensyn til en leieboer, så kanskje man ikke burde leie ut, da. Eventuelt klargjøre på forhånd at du aldri kommer til å dempe deg eller barna dine, så vedkommende må akseptere alt av støy fra dere. Samtidig får han ikke lov å bråke selv. Høy musikk er forbudt for han, men ikke dere selv selvsagt.

Anonymous poster hash: 82ef8...2a3

Selvsagt tar man hensyn. Man bråker ikke til ugunstige tider, men barn som på dagtid løper på gulvet, det må man tåle når man bor tett på hverandre. Det er jo som å bo i blokk det. Spiller ingen rolle om man leier eller eier, tåler du ikke det så får du bo i enebolig.

• Liker 2
Skrevet

Litt tramping, sko inne g steriospilling er definitivt normalt 'bråk' på dagtid. Folk går over hodet ditt, barn går ikke alltid, dette vet man jo når man leier en sokkel. Folk som jobber nattevakt må bruke ørepropper, det er ikke stille på dagtid.

Jeg skrev stereoen på fullt. Normalt volum er selvsagt greit. Hvorfor skal man bruke sko inne? Jeg elsker å steppe rundt på parketten med steppesko og høy musikk. Det kan jeg fordi jeg bor i enebolig.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leser hvor hensynsløse noen av dere er mtp. leietakere, er jeg veldig glad jeg leier hos broren min, svigerinna mi og deres barn, som skjønner det at når man er fler i samme hus så tar man hensyn til hverandre. Det går ikke bare en vei, det går begge veier. Nå er bråk fra etasjen over heldigvis sjeldent et problem for meg, da lyden som kommer ned er veldig dempet, så jeg har aldri trengt å spørre. Men jammen er det godt å vite at skulle det være et problem en gang, så vet jeg at jeg leier av noen som har vett nok til å ta hensyn når noen en sjelden gang spør pent om det.

Det må da gå an å spørre den ene gangen om det er mulig å få litt ro, uten at noen mødre skal ta det som et personlig angrep og bære seg over at barn må få være barn. 

Sier meg enig lenger opp i tråden her, ikke rart dette landet er fullt av prinser og prinsesser.

Anonymous poster hash: 6b9f6...a26
  • Liker 3
Skrevet

Så lenge det er snakk om MITT hus, der jeg leier ut en leilighet, så ja, selvsagt.

Dog innen rimelighetens grenser mtp. tid på døgnet og type aktivitet, men leieboer må tåle at barna mine leker og lager lyd - det er tross alt deres hjem også. I et borettslag blir det noe litt annet, der står alle på like fot (men fortsatt må man jo tåle at det foregår normal aktivitet i huset, enten det er snakk om barn eller voksne. Hvis ikke må man bare skaffe seg enebolig langt inne i skogen.)

I TS tilfelle hadde jeg synes det var greit med en høflig forespørsel om jeg kunne forsøke å dempe småttisene noe akkurat den dagen, men en generell henstilling til at ungene måtte være stille til enhver tid hadde ikke blitt godt mottatt.

Anonymous poster hash: 8ffc9...0d3

Dersom du har unger som bråker synes jeg ikke det er OK å leie ut ditt hus før du har lydisolert det skikkelig. Makan til noen svar her inne. Dere har faktisk et ansvar dere også! De som LEIER og betaler penger til dere skal ha rett til å leve et OK liv de også. Bråker barna for mye kan dere halvvere leien.

Anonymous poster hash: c7254...53b

Skrevet

Jeg skrev stereoen på fullt. Normalt volum er selvsagt greit. Hvorfor skal man bruke sko inne? Jeg elsker å steppe rundt på parketten med steppesko og høy musikk. Det kan jeg fordi jeg bor i enebolig.

Hvorfor ikke? Noen tøfler har vanlige skosåler. Det er helt normalt at man hører de over seg bevege seg på gulvet. Dette er normalt bråk. Når TS velger å jobbe natt så kan hun ikke forvente at resten av verden skal være stille.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leser hvor hensynsløse noen av dere er mtp. leietakere, er jeg veldig glad jeg leier hos broren min, svigerinna mi og deres barn, som skjønner det at når man er fler i samme hus så tar man hensyn til hverandre. Det går ikke bare en vei, det går begge veier. Nå er bråk fra etasjen over heldigvis sjeldent et problem for meg, da lyden som kommer ned er veldig dempet, så jeg har aldri trengt å spørre. Men jammen er det godt å vite at skulle det være et problem en gang, så vet jeg at jeg leier av noen som har vett nok til å ta hensyn når noen en sjelden gang spør pent om det.

Det må da gå an å spørre den ene gangen om det er mulig å få litt ro, uten at noen mødre skal ta det som et personlig angrep og bære seg over at barn må få være barn.

Sier meg enig lenger opp i tråden her, ikke rart dette landet er fullt av prinser og prinsesser.

Det her handler jo ikke om å leie eller eie. Jeg bor i blokk ( eier selv) og jeg hører naboen når de går på gulvet. Barn har de også og de er jammen ikke stille hele tiden. Hadde ikke falt meg inn å klage på det. Mellom kl 8 og 23 på hverdager må man være litt romslig med hverandre. Flytt i enebolig på landet, om du ikke tåler unger som løper... Prinsens og prinsessens er de voksne som forventer at hele resten av verden skal være stille fordi DE sover på dagtid.

• Liker 3
Skrevet

Har du diagnosen selektiv leser? De fleste som bor i flermannsbolig eller blokk, er innforstått med at da må man tåle litt støy fra naboen, det er ikke til å unngå, med mindre etasjene skilles med betong. Det er ikke snakk om å ikke tåle støy til vanlig, men å være tilbøyelig til og ta hensyn til hverandre dersom det skulle være behov for det. Jeg hadde hvertfall ikke hatt noe problem med å dempe meg et par timer av hensyn til andre, men jeg ser jo i denne tråden at det å spørre om og bli tatt hensyn til, egentlig er alt for mye å be om.

Skrevet

Dersom du har unger som bråker synes jeg ikke det er OK å leie ut ditt hus før du har lydisolert det skikkelig. Makan til noen svar her inne. Dere har faktisk et ansvar dere også! De som LEIER og betaler penger til dere skal ha rett til å leve et OK liv de også. Bråker barna for mye kan dere halvvere leien.

Anonymous poster hash: c7254...53b

Leser du egentlig hva jeg skriver? :roll: 

Nei, jeg har faktisk ikke spesielt bråkete barn, men det er klart man kan høre at det bor unger i huset. Som jeg skriver får de utfolde seg innen rimelighetens grenser, det vil si at vi demper dem tidlig på morgenen i helgene eller om de blir vel ivrige med springing eller musikkleker eller hva det måtte være, men det er ikke aktuelt at de til enhver tid skal måtte være Snikende Ullteppe i sitt eget hjem.

Såvidt jeg vet er det helt frivillig å leie bolig, så om leieboerne våre skulle synes det blir for mye bråk så står det dem fritt å flytte. Vi gjør selvsagt potensielle leieboere oppmerksom på at det bor barn i huset, sånn at de kan finne seg et annet sted om de ikke tåler å være i nærheten av normal menneskelig aktivitet.

For øvrig skriver jeg også at jeg ikke ville hatt noe problem med en forespørsel om å være ekstra stille i spesielle tilfeller som det TS nevner, så hvorfor du føler for å komme med et sånt meggete svar skjønner jeg ikke helt. Ikke fått middagsluren din, kanskje? :kose:

Anonymous poster hash: 8ffc9...0d3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...