Gå til innhold

Har ikke folk skamvett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke hva som er galt med denne annonsen... Oppdretter tar en pris hvor hun ikke tjener noe, men luker ut useriøse. Oppdretter velger en ekstra kostnad ved å chippe som ikke er et krav. At valpekjøper velger valp selv er jo helt vanlig. Man kan diskutere blandingen, men synes jeg har sett verre "designerhunder"

Anonymous poster hash: 80509...cca
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tillegg: jeg glemte å skrive at all den tid hunden må være minst ni måneder gammel for å kunne NOX-registreres, så er det også mest praktisk at valpekjøper sørger for dette selv. 

Anonymous poster hash: 84730...0b8

Å ikke chippe dyrene sine (både katt og hund) er uansvarlig. Chip har mange fordeler. 

Men det er klart, når man velger å mixe blandingsvalper selv, så er det noe galt i prioriteringen. 

Anonymous poster hash: 5916d...689

• Liker 3
Skrevet

De annonsen jeg synes er ille er hvor de tar 12-18 000,- for en "designerhund"...

Anonymous poster hash: 80509...cca
Skrevet

Drivende jakt og en dose gjeter og noe vokter, samt halsende jakt. Tjohei. De har klart å mikse alle egenskaper. Skal se at dette blir fine og enkle familiehunder :P

Anonymous poster hash: 463ae...072
  • Liker 2
Skrevet

Det er vel mest for å gå i null da. Det er dyrt med valper! 

Anonymous poster hash: 5916d...689

Ja? Det er dyrt å tabbe seg ut, og ikke passe på bikkjene sine når de har løpetid. 

Og seriøse folk slenger på 2-6.000,- til og kjøper seg en hund av ønsket rase, med litt mer forutsigbare egenskaper enn dette. 

Jeg synes det er greit å ta litt betalt for å luke ut de som vil ha gratis hund, men alt over 3.000,- for et uhell er faktisk pinlig. 

Anonymous poster hash: c7466...dd3

Skrevet

I alle dager. Hva er det som er så galt med den annonsen? :forvirra: Valpene var jo nydelige. De ser sterke og sunne ut. Hvorfor skal ikke folk betale for blandingshunder? De er like mye verdt som alle andre hunder, så det skulle da bare mangle! Man kan ikke gi bort en hund gratis, for hvem ville da meldt seg? Jo, dysfunksjonelle og ustabile mennesker som ikke eier nåla i veggen! Det er jo heller ikke slik at valpene arver alle egenskapene til rasene de er blandet med. Det sannsynlige er, at det kun er noen få egenskaper fra de ulike rasene som slår ut. Vi mennesker arver vi jo heller ikke alle egenskapene til våre forfedre.

Jeg må si at jeg er mer skeptisk til at renrasede hunder blir avlet på gang på gang, til tross for at mange av rasene har et vell av helseproblemer og adferdsproblemer å slite med. Men dette har tydeligvis TS og hennes likesinnede ingen betenkeligheter med. Men sunne og friske blandingshunder med sterke gener, er visst helt krise. :overrasket: 

For en dobbeltmoral! 

Anonymous poster hash: 63b7d...ebe
Skrevet

I alle dager. Hva er det som er så galt med den annonsen? :forvirra: Valpene var jo nydelige. De ser sterke og sunne ut. Hvorfor skal ikke folk betale for blandingshunder? 

Anonymous poster hash: 63b7d...ebe

Blander man raser med sterke og forskjellige instinkter (i dette tilfelle vokt fra far og jakt fra mor) vil det kunne by på utfordringer, derfor er det en fordel å blande raser med noenlunde like egenskaper og gemytt - om man først skal blande altså. Det vil være vanskelig å forutsi hvordan egenskapene disse rasene har vil utspille seg i en blanding. De fleste som kjøper seg slike valper vil som regel 1) ikke forstå hva disse egenskapene innebærer (det er faktisk stor forskjell på schæfer og elghund, sjeldent vil begge typer passe ønskene dine like godt! Selv kunne helt fint hatt schæfer, aldri i livet elghund) og/eller 2) kjøpe de fordi de er søte og billigere enn renraset. Et siste alternativ er 3) har en misforstått oppfatning av raseavl og tror blanding er tryggere.

Det er ikke til å komme unna at en del raser har store problemer ettersom ekstreme trekk har blitt fremelsket av mennesker. I tillegg er liten genpool og/eller mye innavl og matadoravl et problem hos enkelte. Men det har du muligheten til å velge vekk dette når du kjøper rasehund. Du kan velge en generelt frisk rase, av helsetestede foreldre (disse foreldrene i denne annonsen f.eks., er neppe sjekket utover generell helsesjekk - dvs. ikke HD-røntget f.eks., som bl.a. schæfer sliter med), fra en erfaren oppdretter som har erfaring med både avl, hunder generelt og det å gi valpene best mulig start på livet. Det er dessverre ikke slik at sykdommene raser sliter med forsvinner det sekundet man blander - blander man en rase som sliter med HD og en som sliter med allergi kan du like gjerne ende opp med en allergisk HD-hund som en frisk hund. Det kan dog være lurt å blande i kontrollerte former med raser med lignende gemytt, bruksområde og eksteriør for å utvide genpool og/eller forbedre trekk (f.eks. for kort snute) for siden å blande disse hybridene med renrasede igjen - dette gjøres bl.a. med lundehund.

Jeg er dog enig i at prisen er grei, ca. halv valpepris i forhold til renraset. Med tanke på at doodlesaker selges for i underkant av 20.000 synes jeg ikke man kan klage på 6000, gratis synes jeg ikke de burde være.

Anonymous poster hash: 2a1d6...dca

• Liker 2
Skrevet

Nydelige hunder som jeg glatt kunne gitt 6000 kr for- uten spørsmål!

Anonymous poster hash: c2612...13c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...