AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Lurer på hvor grensen går for enkelte, jeg: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63302093&fks=63302093 Anonymous poster hash: 84730...0b8 4
Macro Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Regner med det er den herlige eventyr-mixen du har i tankene?
Minya Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Eventyrblandingen er nå en ting, men at de presterer å be om 6000 for en såpass blandet blanding, så kan man jo lure på hva folk tenker med. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 Hva er det som er ille med dette? Prisen? Man vet jo ikke om det er planlagt kull (er det det så er det ille ja), så jeg skjønner ikke helt hva du reagerer så fælt på? Anonymous poster hash: 5916d...689
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Eventyrblandingen er nå en ting, men at de presterer å be om 6000 for en såpass blandet blanding, så kan man jo lure på hva folk tenker med. Det er vel mest for å gå i null da. Det er dyrt med valper! Spesielt av så store raser, og når de faktisk gjør alle ting seriøse oppdrettere gjør, med chip, vaksinering etc. En annen ting som er ille er at det virker som valpekjøper selv bestemmer hvilken valp de vil ha. Det er ganske betenkelig med den blandingen og de rasene. Der burde det vært en god oppdretter inne i bildet som plukket ut den som passere valpekjøperen best, evt gir to valg. Man kan ikke reservere en valp bare ut fra bildet, man aner ikke personligheten da. Anonymous poster hash: 5916d...689 1
Macro Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Hmm, ja. Nå er ikke jeg for at folk skal oppmuntres til å drive og tjene penger på tulleavl, så sånn sett burde prisen ha vært lavere. På en annen side så er jo dette en god måte å sikre seg litt mer seriøse kjøpere på( selv om de fleste seriøse går for ren rase). De fleste ubrukelige hundeeiere jeg vet om har kjøpt en blanding for 1000 kr på impuls. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Jeg har lyst til å skaffe meg en Schaefer valp. Noen som vet om jeg kan gjøre det andre steder i Europa? Som foreksempel Tyskland?Anonymous poster hash: 55dd7...816
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Hmm, ja. Nå er ikke jeg for at folk skal oppmuntres til å drive og tjene penger på tulleavl, så sånn sett burde prisen ha vært lavere. På en annen side så er jo dette en god måte å sikre seg litt mer seriøse kjøpere på( selv om de fleste seriøse går for ren rase). De fleste ubrukelige hundeeiere jeg vet om har kjøpt en blanding for 1000 kr på impuls. Vel, jeg hadde ne tyvparring en gang, og det ble dessverre valper av det. Valpene ble solgt for 4000 (renraset, men ikke planlagte og godkjente), og jeg gikk i minus.. Anonymous poster hash: 5916d...689 1
Macro Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Vel, jeg hadde ne tyvparring en gang, og det ble dessverre valper av det. Valpene ble solgt for 4000 (renraset, men ikke planlagte og godkjente), og jeg gikk i minus.. Anonymous poster hash: 5916d...689 Ja, men de går enda mer i minus om de selger billig.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #10 Skrevet 7. september 2015 Ja, men de går enda mer i minus om de selger billig. Ja, poenget mitt er at jeg ikke synes prisen er ille her Så jeg lurer på hva TS reagerer på. Anonymous poster hash: 5916d...689 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #11 Skrevet 7. september 2015 Vel, jeg hadde ne tyvparring en gang, og det ble dessverre valper av det. Valpene ble solgt for 4000 (renraset, men ikke planlagte og godkjente), og jeg gikk i minus.. Anonymous poster hash: 5916d...689 Det fatter jeg ikke hvordan du greide. Jeg hadde vanlig vet.sjekk på mine valper, pluss vaksiner og ormkur, og det kostet meg ikke mer enn 700 pr valp. Anonymous poster hash: 84730...0b8
Macro Skrevet 7. september 2015 #12 Skrevet 7. september 2015 Ja, poenget mitt er at jeg ikke synes prisen er ille her Så jeg lurer på hva TS reagerer på. Anonymous poster hash: 5916d...689 Åja, sånn ja
Macro Skrevet 7. september 2015 #13 Skrevet 7. september 2015 Det fatter jeg ikke hvordan du greide. Jeg hadde vanlig vet.sjekk på mine valper, pluss vaksiner og ormkur, og det kostet meg ikke mer enn 700 pr valp. Anonymous poster hash: 84730...0b8 Chip, registrering, pass og slikt koster vel også endel. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #14 Skrevet 7. september 2015 Ja, poenget mitt er at jeg ikke synes prisen er ille her Så jeg lurer på hva TS reagerer på. Anonymous poster hash: 5916d...689 For det første reagerer jeg på blandingen. Det andre jeg reagerer på, er at det er mulig å forlange 6000 kroner for en gatemix av en annen verden, hvor det er enda mer umulig for valpekjøper å ha den fjerneste ide om hva hen kjøper enn det det normalt er. Jeg er enig i tanken om at man eliminerer de mest useriøse kjøperne ved å ikke la dem gå for en tusenlapp, men kjære vene: 6000 spenn?? Og ja, det koster å ha valper, men man betaler under tusen kroner pr valp å få en vet.attest, vaksine og ormkur. Ingen formue som skal dekkes opp, mao. For ordens skyld: jeg er ikke kategorisk imot blandingshunder, for jeg har blandet selv, med vilje. Men skal man først blande, så må man jo blande kompatible raser, både når det gjelder eksteriør og gemytt, sånn at man ikke ender opp med det komplette kaos, i en og samme kropp. Anonymous poster hash: 84730...0b8 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #15 Skrevet 7. september 2015 Chip, registrering, pass og slikt koster vel også endel. Chip? Pass? Hvorfor i all verden skal man koste på sånt? Det er mer enn godt nok å velge det grunnleggende, i hvert fall på en blandingsrase: vet.attest, vaksine og ormkur. Anonymous poster hash: 84730...0b8 1
Macro Skrevet 7. september 2015 #16 Skrevet 7. september 2015 Chip? Pass? Hvorfor i all verden skal man koste på sånt? Det er mer enn godt nok å velge det grunnleggende, i hvert fall på en blandingsrase: vet.attest, vaksine og ormkur. Anonymous poster hash: 84730...0b8 Ja, mulig det.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #17 Skrevet 7. september 2015 For det første reagerer jeg på blandingen. Det andre jeg reagerer på, er at det er mulig å forlange 6000 kroner for en gatemix av en annen verden, hvor det er enda mer umulig for valpekjøper å ha den fjerneste ide om hva hen kjøper enn det det normalt er. Jeg er enig i tanken om at man eliminerer de mest useriøse kjøperne ved å ikke la dem gå for en tusenlapp, men kjære vene: 6000 spenn?? Og ja, det koster å ha valper, men man betaler under tusen kroner pr valp å få en vet.attest, vaksine og ormkur. Ingen formue som skal dekkes opp, mao. For ordens skyld: jeg er ikke kategorisk imot blandingshunder, for jeg har blandet selv, med vilje. Men skal man først blande, så må man jo blande kompatible raser, både når det gjelder eksteriør og gemytt, sånn at man ikke ender opp med det komplette kaos, i en og samme kropp. Anonymous poster hash: 84730...0b8 Wow, du mistet her absolutt ALL uttalelsesrett om andres valpekull. Folk som blander med vilje mangler skamvett. Og det vet vi ikke om de i annonsen har gjort eller ei. Men vi vet nå at du har blandet med vilje. Det gjør deg ti ganger verre! Det fatter jeg ikke hvordan du greide. Jeg hadde vanlig vet.sjekk på mine valper, pluss vaksiner og ormkur, og det kostet meg ikke mer enn 700 pr valp. Anonymous poster hash: 84730...0b8 Store hunder spiser mye. Med alle utgifter på ekstrafor til mor, valpefor, vaksine, ormekurer, transport, utstyr som følger med hunden, valpebånd, valpekasse, sjekk på mor, forsikring, og ja, CHIP. (Burde være en selvfølge for absolutt alle som driver med dyr. At du som "oppdretter" velger å ikke chippe valpene du selger er enda en spiker i kista for troverdigheten din. Du er jo selve definisjonen på useriøs med en slik holdning til chip!) Chip? Pass? Hvorfor i all verden skal man koste på sånt? Det er mer enn godt nok å velge det grunnleggende, i hvert fall på en blandingsrase: vet.attest, vaksine og ormkur. Anonymous poster hash: 84730...0b8 Chip bruker man for å kunne finne igjen hunden om den stikker av, blir stjålet e.l. Eller om hunden blir påkjørt og politiet finner den, så får de tak i eier. Man bruker også id-nummeret slik at hunden kan registreres i NOX-registeret. Med mindre du driver oppdrett av sofaputer så er det svært nyttig å kunne registrere hunden i NOX, slik at man får konkurrert om ønskelig. Så etter de innleggene dine her må jeg bare spørre: Har du ikke skamvett? Anonymous poster hash: 5916d...689 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #18 Skrevet 8. september 2015 Wow, du mistet her absolutt ALL uttalelsesrett om andres valpekull. Folk som blander med vilje mangler skamvett. Og det vet vi ikke om de i annonsen har gjort eller ei. Men vi vet nå at du har blandet med vilje. Det gjør deg ti ganger verre! Store hunder spiser mye. Med alle utgifter på ekstrafor til mor, valpefor, vaksine, ormekurer, transport, utstyr som følger med hunden, valpebånd, valpekasse, sjekk på mor, forsikring, og ja, CHIP. (Burde være en selvfølge for absolutt alle som driver med dyr. At du som "oppdretter" velger å ikke chippe valpene du selger er enda en spiker i kista for troverdigheten din. Du er jo selve definisjonen på useriøs med en slik holdning til chip!) Chip bruker man for å kunne finne igjen hunden om den stikker av, blir stjålet e.l. Eller om hunden blir påkjørt og politiet finner den, så får de tak i eier. Man bruker også id-nummeret slik at hunden kan registreres i NOX-registeret. Med mindre du driver oppdrett av sofaputer så er det svært nyttig å kunne registrere hunden i NOX, slik at man får konkurrert om ønskelig. Så etter de innleggene dine her må jeg bare spørre: Har du ikke skamvett? Anonymous poster hash: 5916d...689 Jøss? For det første: det er stor forskjell på å blande to, til forveksling like, raser, og fem totalt forskjellige, med bl.a egenskaper som både vokting og jaging. Galskap. Det er også galskap å ikke passe på hunden sin godt nok under løpetida, til at man unngår uhell som dette (hvilket jeg for guds skyld håper at det er). Når man sitter igjen med en blanding som dette, så tyder det jo på at eier heller ikke har fulgt med såpass at hun velger å dra til veterinæren med sin tjuvparrede tispe for å unngå avkom. Muligens har hun ikke oppdaget det før tispa omtrent var fødeklar, eller hun har kanskje ikke brydd seg så mye om det. Jeg vet ikke hva som er verst. En ting er i hvertfall sikkert, og det er at denne type uvettig hundehold har pågått i genereasjoner, jfr de mange blandingene. Jeg har parret to rene, svært like, raser, og det gir sjelden annet enn fordeler. Valpekjøperne skrev under på en erklæring om at de, om de skulle velge å parre, må velge en hund av ren rase å parre med, og da av samme rase som ett av foreldredyrenes. Annen generasjons blanding er nemlig ikke risikofritt, hvis man blander vilkårlig videre. Går man derimot tilbake igjen, til ren rase, så løper man ingen større risiko enn ved annen parring. Jeg trodde de fleste var klar over dette. (Det er forresten vanlig praksis i avl av flere typer husdyr, at om man skulle få et problem med dårlig avkom av f.eks ku, så blander man inn en annen rase for å avle bort problemet. Neste generasjon går man tilbake til ren, opprinnelig rase, og problemet er (forhåpentligvis) borte. Godt utprøvd, og med gode resultater. ) For det andre: Jeg synes du ramser opp uhorvelig mange unødvendige utgifter. Har du lett og googlet veldig lenge? En valpekasse kan man fint lage selv, og det koster ikke mer enn planker og spiker (ja, vi er kanskje mer handy enn mange andre, så vi gjorde det, og den ble kjempefin. Fant en flott oppskrift på nettet! ) Useriøs fordi man velger bort chip? Seriøst? Jeg kjenner faktisk bare en person, som jeg kommer på, som har chip'et hunden sin. Det er båndtvang. Man lar ikke hunder løpe fritt rundt, man passer på dem. Så sant det ikke er jakthunder. De må selvsagt chip'es (og det er en jakthund han har, den eneste personen jeg kjenner som har chip'et) Jeg har aldri drevet med jakthunder, men med hunder som bør gå pent i bånd, og ellers passes på, som man passer på barna sine (som vi forøvrig heller ikke har chip'et). Hunden vår har et halsbånd med mitt navn og telefonnummer på. Mye raskere å finne frem til meg, og mye billigere enn å dra med seg hunden til veterinær for å lese av chip'en. Valpebånd? Tror jeg betalte 39 kr for et sett med 10 på dyrebutikken. Kjempeløft for økonomien. Foret tispa brukte under drektighet og barsel kostet ikke merkbart mer enn kvalitetsforet jeg ellers bruker til henne. Joda, store valper spiser mye, men det begrenser seg da virkelig. Jeg kan ikke helt se noen kjempeutgift der heller, med mindre man i utgangspunktet lever rundt fattigdomsgrensen. Men, da har man vel egentlig ikke råd til å ha kjæledyr heller, når jeg tenker meg om. Transport? Til hva? Veterinæren? Bruker du privatfly? Utstyr som følger med valpen? Her fikk de med seg halsbånd, et lite teppe, og en pakke med valpefor som fulgte med i prisen da vi var hos veterinæren og fikk attest, vaksiner og markkur. De liker å få en mulighet til å promotere merkevarene de selger, vet du. Forsikring? Ja, tispa var selvsagt forsikret, men det var hun jo også før hun ble drektig, så ingen ekstra utgift der. Valpene forsikret kjøperne selv da de overtok dem, som vi gjorde med vår da vi kjøpte henne som valp. For det tredje: Altså man trenger ikke avle sofaputer for å mene at en registrering i NOX i mange tilfeller kan være unødvendig. Som du selv sier: så er det svært nyttig å kunne registrere hunden i NOX, slik at man får konkurrert om ønskelig. Om ønskelig, altså. Det tenker jeg valpekjøper kan ordne med selv, om det skulle være ønskelig. Ingen av våre valpekjøpere hadde planer om noe sånt da de kjøpte, og uttrykte heller ikke noe ønske om noe slikt da det ble tatt opp. Unødvendig å bruke neste 800 kr pr valp på noe man mest sannsynlig ikke vil ha bruk for, eller kan gjøre senere om man finner ut at det er noe man vil. Når det gjelder dette med å være en seriøs hundeeier/oppdretter, så tenker jeg at de som la ut annonsen jeg linket til befinner seg omtrent ytterst i den ene enden av skalaen, mens du nok er en sånn en som helst vil sprenge deg vei ut i den andre enden. Begge deler kan være nokså slitsomt å forholde seg til. Anonymous poster hash: 84730...0b8 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #19 Skrevet 8. september 2015 For det tredje: Altså man trenger ikke avle sofaputer for å mene at en registrering i NOX i mange tilfeller kan være unødvendig. Som du selv sier: så er det svært nyttig å kunne registrere hunden i NOX, slik at man får konkurrert om ønskelig. Om ønskelig, altså. Det tenker jeg valpekjøper kan ordne med selv, om det skulle være ønskelig. Ingen av våre valpekjøpere hadde planer om noe sånt da de kjøpte, og uttrykte heller ikke noe ønske om noe slikt da det ble tatt opp. Unødvendig å bruke neste 800 kr pr valp på noe man mest sannsynlig ikke vil ha bruk for, eller kan gjøre senere om man finner ut at det er noe man vil. Anonymous poster hash: 84730...0b8 Tillegg: jeg glemte å skrive at all den tid hunden må være minst ni måneder gammel for å kunne NOX-registreres, så er det også mest praktisk at valpekjøper sørger for dette selv. Anonymous poster hash: 84730...0b8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #20 Skrevet 8. september 2015 Tillegg: jeg glemte å skrive at all den tid hunden må være minst ni måneder gammel for å kunne NOX-registreres, så er det også mest praktisk at valpekjøper sørger for dette selv. Anonymous poster hash: 84730...0b8 Altså, om de på et tidspunkt skulle finne ut at de ønsker det. Først da er jo også behovet for chip der, en utgift man ellers kan unngå. Hvis man da ikke vet at man kommer til å ha med hunden til utlandet. . Vi kjøpte forresten hunden vår fra et oppdrett hvor chip ikke var obligatorisk, og fordi vi aldri personlig har sett behovet, så har hun altså ingen chip. Det går helt fint. Anonymous poster hash: 84730...0b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå