Lillemini Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Litt merkelig spørsmål, men som overskriften sier henter ene katten vår mose utenfra og inn i huset. Hun sover vanligvis i sengen med oss, men vi har alltid soveromsvinduet åpent, og hun hopper ut av det om hun må på do. De siste ukene har hun begynt å levne små "gaver" til oss på soveromsgulvet. Av og til er det mus, noen ganger brunsnegler, men oftest er det mose og jord. I natt våknet jeg tre ganger av at hun hoppet inn og la en moseklump ved siden av sengen, men hun var nok ute flere ganger enn det med tanke på størrelsen på mose/jordhaugen vi våknet opp til. Hver morgen ligger det en liten overraskelse ved sengen vår, eller aller helst strødd ut over hele gulvet. Altså, mus kan jeg forstå, men mose? Noen som har opplevd noe lignende? 4
Tabris Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Den var ny, det har jeg ikke hørt om før. Min første tanke var at det er mose som har vært nær et musebol eller der en mus eller annet dyr ble drept slik at mosen lukter av byttedyr. 1
Macro Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Hmm, hun er da hyggelig da. Mosen kommer nok av at hun ikke var heldig med jakta den natta, og tenker vel at det er bedre med mose enn ingenting? Sjarmerende katt 8
Lillemini Skrevet 7. september 2015 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2015 Har ikke hørt om det jeg heller, og har hatt katt hele livet. Syns det er så merkelig at hun plutselig skulle begynne med det, men det har kanskje noe med alderen å gjøre. Hun er 2, og har nylig begynt å jakte. Det er jo absolutt søtt om tingen er at hun ønsker å gi oss "gaver", og bruker mose som en reserveløsning, men det er også litt irriterende med alt griset på gulvet hver morgen. 😂 Hun river opp hele mosedotter, og det henger alltid en del jord på som blir liggende i en liten sti fra vinduet og til andre siden av rommet. Jeg har ærlig talt vært litt bekymret for at det er noe galt med henne, men det er kanskje bare et litt mislykket jaktinstinkt da?
Macro Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Har ikke hørt om det jeg heller, og har hatt katt hele livet. Syns det er så merkelig at hun plutselig skulle begynne med det, men det har kanskje noe med alderen å gjøre. Hun er 2, og har nylig begynt å jakte. Det er jo absolutt søtt om tingen er at hun ønsker å gi oss "gaver", og bruker mose som en reserveløsning, men det er også litt irriterende med alt griset på gulvet hver morgen. Hun river opp hele mosedotter, og det henger alltid en del jord på som blir liggende i en liten sti fra vinduet og til andre siden av rommet. Jeg har ærlig talt vært litt bekymret for at det er noe galt med henne, men det er kanskje bare et litt mislykket jaktinstinkt da? Jeg har ikke sett katten engang, men har falt pladask for henne likevel hahah, får satse på at hun får mer dreisen på jakta etterhvert 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Kan det være noe redebygging? Anonymous poster hash: ec3ed...111 1
Lillemini Skrevet 7. september 2015 Forfatter #7 Skrevet 7. september 2015 Kan det være noe redebygging? Anonymous poster hash: ec3ed...111 Hun er sterilisert, så tviler på det. Hun legger også mosen på samme sted som mus/snegler, så jeg regner med det er gaver da.
Lillemini Skrevet 7. september 2015 Forfatter #8 Skrevet 7. september 2015 Jeg har ikke sett katten engang, men har falt pladask for henne likevel hahah, får satse på at hun får mer dreisen på jakta etterhvert Ja håper det. Eller gjør jeg egentlig det? Usikker på om mus eller mose er å foretrekke. 😂 Forrige uke våknet jeg opp midt på natten av en vettskremt spissmus som løp hylende rundt på gulvet. Katten hadde lagt seg i senga igjen, mens hunden hadde overtatt jobben med å jakte mus. 😳 Fikk reddet ut den stakkars musa, og morgenen etter lå det en fin mosedott på gulvet. 😂 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #9 Skrevet 8. september 2015 Vasker du grundig der hun har lagt byttet (med eddik e.l.)? Kan det tenkes at hun prøver å "grave over" lukten med mose? Bare en tanke altså, har aldri hørt om det før!Anonymous poster hash: a1957...f61
Rumle Skrevet 8. september 2015 #10 Skrevet 8. september 2015 (endret) Så morsomt Jeg hadde en katt som i en periode gjemte unna alt hun fant av brødbiter, skalker osv når hun fant det, og disse dro hun opp i sengen min om natten, så jeg titt og ofte våknet med sengen full av harde brødsmuler. Kjempeartig! Endret 8. september 2015 av Rumle 2
Aurora M. Skrevet 8. september 2015 #11 Skrevet 8. september 2015 De er jo så rare og søte! Mose har jeg aldri hørt om før, men mye annet rart. Jeg var nylig på en liten helgetur ved sjøen med Pusina mi (jeg drar henne med meg overalt ). Og siden hun nå engang tasser etter meg som en hund, så var hun med meg i fjæra en dag mens hun så på at jeg plukket tomme skjell. Om kvelden var hun ute alene en tur. Og hvem var det som kom tuslende inn igjen med et skjell i munnen, og la det foran beina mine! Så hun glimter til med litt logikk innimellom, men stort sett er det i mine øyne "unyttige" ting som mus, strå, snegler og annet rask hun tenker at jeg kanskje ville like å få. Jeg vet ikke, men det er jo mulig det har vært noe i den mosen da, som Tabris nevner. De ligger jo ofte i timevis og lurer ved musebol, før de "hogger til". Noen ganger er de heldig og tar musa, andre ganger smetter den unna i siste liten, og ja.. da blir det mose da. Jeg vil uansett tro det er en "moseperiode" som går over. 4
Tvist Skrevet 8. september 2015 #12 Skrevet 8. september 2015 Dette var en veldig søt tråd Mine tar ikke inn andre ting enn fugler og mus, både døde og levende (hadde en mus en gang som bodde under sofaen i en uke). 2
Gjest Badebuksa Skrevet 8. september 2015 #13 Skrevet 8. september 2015 Det er på tide med høststemning, vel..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #14 Skrevet 8. september 2015 Hun er ordblind? Mus - mose. Kan være litt vanskelig å finne ut av, den? Søt pus, da. Men jeg tror på teorien om at hun vil gi noe, og at mose, som det kanskje lukter byttedyr av, er bedre enn ingenting, hvis hun har vært uheldig med jakta. Anonymous poster hash: e0645...23e 3
Gjest Uhumskheter Skrevet 8. september 2015 #15 Skrevet 8. september 2015 Min tar med kongler. Helt greit
Rumle Skrevet 8. september 2015 #16 Skrevet 8. september 2015 Hun er ordblind? Mus - mose. Kan være litt vanskelig å finne ut av, den? --- Anonymous poster hash: e0645...23e Min tar med kongler. Helt greit Så praktisk!
Lillemini Skrevet 8. september 2015 Forfatter #17 Skrevet 8. september 2015 Det er på tide med høststemning, vel.. 😂 Ja kanskje det er det hun tenker. Interiør-pus!
Lillemini Skrevet 8. september 2015 Forfatter #18 Skrevet 8. september 2015 Så morsomt Jeg hadde en katt som i en periode gjemte unna alt hun fant av brødbiter, skalker osv når hun fant det, og disse dro hun opp i sengen min om natten, så jeg titt og ofte våknet med sengen full av harde brødsmuler. Kjempeartig! Haha, jeg foretrekker mose på gulvet fremfor brød i sengen. 😜
Lillemini Skrevet 8. september 2015 Forfatter #19 Skrevet 8. september 2015 Hun er ordblind? Mus - mose. Kan være litt vanskelig å finne ut av, den? Søt pus, da. Men jeg tror på teorien om at hun vil gi noe, og at mose, som det kanskje lukter byttedyr av, er bedre enn ingenting, hvis hun har vært uheldig med jakta. Anonymous poster hash: e0645...23e Haha, ja kanskje det. 😂 Får håpe hun lærer seg å stave bedre med alderen.
Tvist Skrevet 8. september 2015 #20 Skrevet 8. september 2015 Godt hun ikke tar med ting og tang fra naboene som denne katten: 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå