AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Jeg har i ganske langt tid nå hatt underlivsproblemer. Har trodd det er urinveisinfeksjon, men har testa meg hos fastlegen 2 ganger og begge gangene så var det ingen tegn på at det var det. Han sa jeg skulle til sykehuset for en undersøkelse og at det kunne ta minst 2 måneder før jeg fikk time der. Dette er hvertfall en mnd siden. Nå har jeg googlet meg fram til kreft (som de fleste gjør en gang i blandt) men symtomene jeg har er veldig like livmorhalskreft. Det nærmeste jeg har kommet noe annet hvertfall. Jeg er redd for at jeg får timen på sykehuset og så er det kreft og da er det for sent. Bør jeg gjøre noe her som å ta kontakt med fastlegen en gang til? Vet liksom ikke om jeg bare bør vente og lide meg til datoen jeg skal til sykehuset eller gjøre noe i tilfelle det er noe så ille. Har jo fortsatt ikke hørt noe engang eller fått noe brev om noe dato i det heletatt... Dette skremmer meg skikkelig. Anonymous poster hash: 28519...712
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Så snart du får brev fra sykehuset, så ringer du dem! Jeg får alltid time flere uker før oppsatt time med å ringe dem. Alltid noen som melder avbud eller må bytte time av forskjellige årsaker. Anonymous poster hash: 8b126...3fb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Så snart du får brev fra sykehuset, så ringer du dem! Jeg får alltid time flere uker før oppsatt time med å ringe dem. Alltid noen som melder avbud eller må bytte time av forskjellige årsaker. Anonymous poster hash: 8b126...3fb Når pleier man få brev? Har ikke fått ennå og jeg syntes det har gått litt lang tid uten noe informasjon... Vet det er veldig opptatt der, men uansett. Anonymous poster hash: 28519...712
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Hva med å gå til legen og spørre om celleprøve, om du er redd for cancer? Anonymous poster hash: bc855...dc6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Hvilke symptomer har du? Rart ubehag, svir uten grunn, finner blod i vagina ofte i det siste (dette har skjedd i de siste 3 ukene og det kan være p-pillene mine, men blir bekymra uansett. Har opplevd blod før men ikke like mye som nå), vondt når jeg har samleie og etter samleie, føler jeg må tisse skikkelig selvom det bare er 2 dråper som kommer ut. Vet livmorhalskreft kan gi 0 symptomer eller noen få. Vet noe av det jeg nevnte ikke er symptomer på kreft engang, men kan hende jeg har noe annet i tilegg? Ikke vet jeg, men vil ha svar og få det behandlet så fort som mulig. Anonymous poster hash: 28519...712
redhotmystery Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Rart ubehag, svir uten grunn, finner blod i vagina ofte i det siste (dette har skjedd i de siste 3 ukene og det kan være p-pillene mine, men blir bekymra uansett. Har opplevd blod før men ikke like mye som nå), vondt når jeg har samleie og etter samleie, føler jeg må tisse skikkelig selvom det bare er 2 dråper som kommer ut. Vet livmorhalskreft kan gi 0 symptomer eller noen få. Vet noe av det jeg nevnte ikke er symptomer på kreft engang, men kan hende jeg har noe annet i tilegg? Ikke vet jeg, men vil ha svar og få det behandlet så fort som mulig.Anonymous poster hash: 28519...712 Ville dratt å få tatt en celleprøve med en gang, isteden for å vente på henvisning videre. En enkel utskrapning og du har svar en uke etterpå. Er i akkurat samme situasjon, minus blod, og jeg skal ta celleprøve neste uke
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Ville dratt å få tatt en celleprøve med en gang, isteden for å vente på henvisning videre. En enkel utskrapning og du har svar en uke etterpå. Er i akkurat samme situasjon, minus blod, og jeg skal ta celleprøve neste uke Hvordan tas en sånn prøve? Sånn i detalj? Anonymous poster hash: 28519...712
redhotmystery Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Hvordan tas en sånn prøve? Sånn i detalj? Anonymous poster hash: 28519...712 Gynekologisk undersøkelse. Nøyaktig hvilke instrument de bruker vet jeg ikke, men de fører en "skje/skraper" inn i skjeden og skraper celler fra livmoren, som blir puttet i et glass og sendt inn til laboratorium Kan være litt smertefullt, men ingenting å grue seg til!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #10 Skrevet 7. september 2015 Har du noen gang vært på gynekologisk undersøkelse hos fastlegen din? Det er da de tar celleprøve. Tar 5minutt maks, er enkelt og greit. Vet ikke om det er 25 år du er når du får brev om det første gangen. Det anbefales å ta den undersøkelsen annenhvert år eller hvor ofte det var igjen. Men har man sex før det, er det lurt å sjekke før man er 25 også. Anonymous poster hash: c0431...382
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #11 Skrevet 7. september 2015 Har du noen gang vært på gynekologisk undersøkelse hos fastlegen din? Det er da de tar celleprøve. Tar 5minutt maks, er enkelt og greit. Vet ikke om det er 25 år du er når du får brev om det første gangen. Det anbefales å ta den undersøkelsen annenhvert år eller hvor ofte det var igjen. Men har man sex før det, er det lurt å sjekke før man er 25 også. Anonymous poster hash: c0431...382 Har vært på gynoundersøkelse 2 ganger før. For å skjekke meg for kjønnsykdommer og annet. Det er over et år siden sist. Anonymous poster hash: 28519...712
KatyP Skrevet 7. september 2015 #12 Skrevet 7. september 2015 Gå til fastlegen og ta en celleprøve. Dessverre er det slik at jo reddere du blir for en spesifikk sykdom, jo flere symptomer har du (snakker av erfaring). Og google er ikke din venn i dette tilfellet. En celleprøve vil gi deg svar på om det ikke er noe, er celleforandringer i varierende grad eller om de mistenker kreft. Jeg fikk påvist cin3 celleforandringer og ble sendt på biopsi. Dersom de finner noe og henviser deg videre, purr på sykehuset. Men aller først. Pust, slutt å google, pust mer og be om en celleprøve! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 #13 Skrevet 8. september 2015 Men hva har fastlegen henvist deg for? En celleprøve kan fastlegen ta selv og når svaret på den foreligger så kan man ev henvise. Har fastlegen henvist deg til en gynekolog eller urolig? Anonymous poster hash: afd60...526 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå