AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #21 Skrevet 9. september 2015 Skulle gjerne sett ORDRETT hva som sto i kontrakten. Hvordan du tolker den hjelper oss lite til å si vår mening. Anonymous poster hash: bd002...962
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #22 Skrevet 9. september 2015 Står det i kontrakten at han skal støtte deg resten av livet uavhengig av brudd?Anonymous poster hash: 10d60...d41 Det står ingenting om brudd, vi hadde jo planlagt å være sammen resten av livet... Han kan ikke bare backe ut nå, når jeg har gitt han denne muligheten for å gjøre karriere på bekostning av min. TSAnonymous poster hash: c490f...11f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #23 Skrevet 9. september 2015 Vettu hva? Gå og jobb 100% du...! Vi bor ikke i USA frøken. Anonymous poster hash: ff7d4...65a Nei så da skulle ikke han gjort karriere på min bekostning heller da! Ingen av oss hadde kommet dit vi er i dag om det ikke var for denne kontrakten. Den er gyldig selv om vi ikke er sammen lengre! Jeg hadde hatt en betraktelig bedre inntekt uten denne kontrakten, og han en betraktelig dårligere... TSAnonymous poster hash: c490f...11f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #24 Skrevet 9. september 2015 Vettu hva? Gå og jobb 100% du...! Vi bor ikke i USA frøken. Anonymous poster hash: ff7d4...65a Nei så da skulle ikke han gjort karriere på min bekostning heller da! Ingen av oss hadde kommet dit vi er i dag om det ikke var for denne kontrakten. Den er gyldig selv om vi ikke er sammen lengre! Jeg hadde hatt en betraktelig bedre inntekt uten denne kontrakten, og han en betraktelig dårligere... TSAnonymous poster hash: c490f...11f
SiMa Skrevet 9. september 2015 #25 Skrevet 9. september 2015 Nevner kontrakten over hodet hva som skal skje ved et ev. brudd? Var det noe dere snakket om da kontrakten ble inngått? Hvis ikke stiller du svakt, dessverre. Hvordan gikk dere fram da dere skrev kontrakten? Fikk dere hjelp av advokat, eller gjorde dere det selv? Hvis du vil kan du legge ut ordlyden her og få litt bedre svar, eller du kan kontakte advokat (eller jussbuss el.). 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #26 Skrevet 9. september 2015 Nevner kontrakten over hodet hva som skal skje ved et ev. brudd? Var det noe dere snakket om da kontrakten ble inngått? Hvis ikke stiller du svakt, dessverre. Hvordan gikk dere fram da dere skrev kontrakten? Fikk dere hjelp av advokat, eller gjorde dere det selv? Hvis du vil kan du legge ut ordlyden her og få litt bedre svar, eller du kan kontakte advokat (eller jussbuss el.). Nei nevner ingenting om brudd, bare at han i all fremtid skal støtte meg med 20% av min lønnsinntekt, og at den årevis sjal oppjustering etter den forventede inntekten jeg kunne hatt. Dette er jo egentlig hanske sweet deal for han for hadde jeg vært singel og barnløs hadde jeg tjent betydelig mer. Poenget er at han har stoppet min karriereutvikling, og utviklet sin egen. Når han nå er singel så har han et helt annet utgangspunkt for inntjening enn meg. Dette er spesielt synlig fordi vi møttes på studiet og jobber i samme bransje. Hans jobb kunne/ville jeg hatt om jeg ikke hadde ofret meg for familien... TSAnonymous poster hash: c490f...11f
pusekatta Skrevet 9. september 2015 #27 Skrevet 9. september 2015 Du får nesten gå til en advokat, da. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #28 Skrevet 9. september 2015 Du får nesten gå til en advokat, da. Det skal jeg, ville bare høre her først...Anonymous poster hash: c490f...11f
SiMa Skrevet 9. september 2015 #29 Skrevet 9. september 2015 Nei nevner ingenting om brudd, bare at han i all fremtid skal støtte meg med 20% av min lønnsinntekt, og at den årevis sjal oppjustering etter den forventede inntekten jeg kunne hatt. Dette er jo egentlig hanske sweet deal for han for hadde jeg vært singel og barnløs hadde jeg tjent betydelig mer. Poenget er at han har stoppet min karriereutvikling, og utviklet sin egen. Når han nå er singel så har han et helt annet utgangspunkt for inntjening enn meg. Dette er spesielt synlig fordi vi møttes på studiet og jobber i samme bransje. Hans jobb kunne/ville jeg hatt om jeg ikke hadde ofret meg for familien... TSAnonymous poster hash: c490f...11f Du kommer neppe langt med å ta dette til retten, men du kan jo gjøre et forsøk. Den avtalen dere gjorde er klart under forutsetning at dere skulle være sammen livet ut (det skrev du jo også i et tidligere innlegg, at du da avtalen ble skrevet trodde dere skulle være sammen livet ut). For familiens beste skulle du jobbe redusert, og jeg antar at du da også tok på deg mer husarbei og omsorg for barna enn han gjorde. Det er i alle fall det som er mest vanlig i sånne situasjoner, den ene fokuserer på karriere, den andre på hjem og familie. Vil du opprettholde "din del" av avtalen, dvs husarbei og "barnevakt" nå som dere ikke lenger er sammen? Hvilken jobb og hvilken lønn du ville eller kunne hatt om dere hadde gjort et annet valg er umulig å vite. Det er mye mer enn utdannelse og bransje som avgjør inntekten, så du vil ha vanskeligheter med å nå frem med et sånt argument. Hva om dere snakker sammen, og blir enige om at eksen fortsetter å betale deg "bidrag" i for eksempel et år til (men ikke lenger enn til du har fått full jobb), så overgangen for både deg og barna blir enklere? At foreldrene skiller lag og barna får to hjem å forholde seg til er en stor nok overgang om de ikke i tillegg skal få en mor som haster fra sted til sted fordi hun plutselig jobber 100%. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #30 Skrevet 9. september 2015 Nei så da skulle ikke han gjort karriere på min bekostning heller da! Ingen av oss hadde kommet dit vi er i dag om det ikke var for denne kontrakten. Den er gyldig selv om vi ikke er sammen lengre! Jeg hadde hatt en betraktelig bedre inntekt uten denne kontrakten, og han en betraktelig dårligere... TSAnonymous poster hash: c490f...11f Ja kontrakten er gyldig ennå. Kom deg til en advokat du. Jeg har samme kontrakt med min mann. Han tjener mye mere enn meg og vi har kontrakt på at min å barnas levestandard skal opprettholdes også etter brudd pga omstendighetene. Og frem til jeg klarer det på egenhånd så må han betale. I tillegg til at jeg skal kjøpes ut av firmaet hans (800 000) og beholde huset ved evt utroskap. Har sikret meg i alle ender for å si det sånn. En evt golddigger vil få fullstendig hakeslepp ang økonomien hans etter brudd siden 50% forblir mitt og barnas. Jeg ga opp min karriere for at han skulle gå etter sin. Selvsagt skal ikke jeg lide for det.Anonymous poster hash: 833fa...268 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #31 Skrevet 9. september 2015 Du kommer neppe langt med å ta dette til retten, men du kan jo gjøre et forsøk. Den avtalen dere gjorde er klart under forutsetning at dere skulle være sammen livet ut (det skrev du jo også i et tidligere innlegg, at du da avtalen ble skrevet trodde dere skulle være sammen livet ut). For familiens beste skulle du jobbe redusert, og jeg antar at du da også tok på deg mer husarbei og omsorg for barna enn han gjorde. Det er i alle fall det som er mest vanlig i sånne situasjoner, den ene fokuserer på karriere, den andre på hjem og familie. Vil du opprettholde "din del" av avtalen, dvs husarbei og "barnevakt" nå som dere ikke lenger er sammen? Hvilken jobb og hvilken lønn du ville eller kunne hatt om dere hadde gjort et annet valg er umulig å vite. Det er mye mer enn utdannelse og bransje som avgjør inntekten, så du vil ha vanskeligheter med å nå frem med et sånt argument. Hva om dere snakker sammen, og blir enige om at eksen fortsetter å betale deg "bidrag" i for eksempel et år til (men ikke lenger enn til du har fått full jobb), så overgangen for både deg og barna blir enklere? At foreldrene skiller lag og barna får to hjem å forholde seg til er en stor nok overgang om de ikke i tillegg skal få en mor som haster fra sted til sted fordi hun plutselig jobber 100%. Selvsagt vil jeg påta meg mer ansvar for barna nå ( som jeg alltid har gjort). Det er jo det som er hele poenget! Jeg vil og gar alltid ofret meg for våre felles barn. Jeg syntes jeg var smart som skrev en kontrakt på det. Når vi jobber i samme bransje dobler det tydelig og klart for meg hva jeg har oftet økonomisk. Jeg har båret han på Gullstol slik at hans karriere skulle skyte fart. Det er illegitim mye forlangt å få noe igjen for det nå... Han vil ikke betale meg noen ting ( dette er jo selvsagt urealistisk da barna bor hos meg) TSAnonymous poster hash: c490f...11f
SiMa Skrevet 9. september 2015 #32 Skrevet 9. september 2015 Ja kontrakten er gyldig ennå. Kom deg til en advokat du. Jeg har samme kontrakt med min mann. Han tjener mye mere enn meg og vi har kontrakt på at min å barnas levestandard skal opprettholdes også etter brudd pga omstendighetene. Og frem til jeg klarer det på egenhånd så må han betale. I tillegg til at jeg skal kjøpes ut av firmaet hans (800 000) og beholde huset ved evt utroskap. Har sikret meg i alle ender for å si det sånn. En evt golddigger vil få fullstendig hakeslepp ang økonomien hans etter brudd siden 50% forblir mitt og barnas. Jeg ga opp min karriere for at han skulle gå etter sin. Selvsagt skal ikke jeg lide for det.Anonymous poster hash: 833fa...268 Det høres ut som dere har en helt annen kontrakt enn det ts og mannen har, dere har jo eksplisitt avtalt hva som skal skje ved et ev. brudd. Konsekvensene av et ev. brudd er overhodet ikke nevnt i ts sin kontrakt, at det kunne bli et brudd en gang var visst ikke i deres tanker den gangen (etter det ts selv har skrevet). Når det ikke er nevnt noe om at mannen skal forsørge ts helt eller delvis også etter et brudd er det naturlig å legge det alminnelige lovverket til grunn: ektefeller har ingen forsørgelsesplikt etter at ekteskapet er opphørt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #33 Skrevet 9. september 2015 Det høres ut som dere har en helt annen kontrakt enn det ts og mannen har, dere har jo eksplisitt avtalt hva som skal skje ved et ev. brudd. Konsekvensene av et ev. brudd er overhodet ikke nevnt i ts sin kontrakt, at det kunne bli et brudd en gang var visst ikke i deres tanker den gangen (etter det ts selv har skrevet). Når det ikke er nevnt noe om at mannen skal forsørge ts helt eller delvis også etter et brudd er det naturlig å legge det alminnelige lovverket til grunn: ektefeller har ingen forsørgelsesplikt etter at ekteskapet er opphørt. Men fremdeles er det heller ikke spesifisert at kontrakten opphører ved brudd.Anonymous poster hash: 833fa...268 1
SiMa Skrevet 9. september 2015 #34 Skrevet 9. september 2015 Selvsagt vil jeg påta meg mer ansvar for barna nå ( som jeg alltid har gjort). Det er jo det som er hele poenget! Jeg vil og gar alltid ofret meg for våre felles barn. Jeg syntes jeg var smart som skrev en kontrakt på det. Når vi jobber i samme bransje dobler det tydelig og klart for meg hva jeg har oftet økonomisk. Jeg har båret han på Gullstol slik at hans karriere skulle skyte fart. Det er illegitim mye forlangt å få noe igjen for det nå... Han vil ikke betale meg noen ting ( dette er jo selvsagt urealistisk da barna bor hos meg) TSAnonymous poster hash: c490f...11f Selvsagt vil du påta deg ansvar for barna. Hva med husarbeid? Kontrakten forutsatte vel også at du gjorde en større del av husarbeidet for at han skulle kunne pleie karrieren? Men, det var bare for å illustrere et poeng: Et samlivsbrudd endrer hvordan ting fungerer i familien, både praktisk og økonomisk. En kontrakt som ikke sier noe om hva som skal skje ved et ev. brudd har liten nytt i denne situasjonen. Dere har samme utdannelse (?) og jobber i samme bransje. Men selv om rollene var byttet om på hjemmebane er det langt fra sikkert at du ville hatt samme stilling og lønn som han har nå. Veldig mange faktorer påvirker karrieren, de fleste av ganske personlig karakter: ambisjoner, evne til å knytte de riktige kontaktene, hvilke verdier du vektlegger (familie eller karriere, f.eks.), hvor godt du kommer overens med sjefer og kolleger, +++ Å argumentere med at du ville hatt samme lønn som han har vil ikke føre frem, du må da sammenligne deg med gjennomsnittet av det andre med samme utdanning og like mange års erfaring har i lønn. Barnebidrag skal han uansett betale. 1
SiMa Skrevet 9. september 2015 #35 Skrevet 9. september 2015 Men fremdeles er det heller ikke spesifisert at kontrakten opphører ved brudd.Anonymous poster hash: 833fa...268 Nei. Det er heller ingen av de avtalene jeg og mannen min har, men hvis det skjer en så grunnleggende endring som at vi går fra hverandre er det en selvfølge at avtalene opphører/tas opp til ny vurdering. Satte dere opp avtalen med hjelp av advokat, eller var det noe dere ordnet opp i selv? Jeg vil uansett råde deg til å ta med avtalen til en advokat og få en direkte vurdering av avtaleteksten. Uten å kjenne den nøyaktige ordlyden er det vanskelig å uttale seg helt sikkert. Trist å høre om bruddet, forresten. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #36 Skrevet 9. september 2015 Selvsagt vil du påta deg ansvar for barna. Hva med husarbeid? Kontrakten forutsatte vel også at du gjorde en større del av husarbeidet for at han skulle kunne pleie karrieren? Men, det var bare for å illustrere et poeng: Et samlivsbrudd endrer hvordan ting fungerer i familien, både praktisk og økonomisk. En kontrakt som ikke sier noe om hva som skal skje ved et ev. brudd har liten nytt i denne situasjonen. Dere har samme utdannelse (?) og jobber i samme bransje. Men selv om rollene var byttet om på hjemmebane er det langt fra sikkert at du ville hatt samme stilling og lønn som han har nå. Veldig mange faktorer påvirker karrieren, de fleste av ganske personlig karakter: ambisjoner, evne til å knytte de riktige kontaktene, hvilke verdier du vektlegger (familie eller karriere, f.eks.), hvor godt du kommer overens med sjefer og kolleger, +++ Å argumentere med at du ville hatt samme lønn som han har vil ikke føre frem, du må da sammenligne deg med gjennomsnittet av det andre med samme utdanning og like mange års erfaring har i lønn. Barnebidrag skal han uansett betale. Ved å ta på meg hovedansvaret for barna tar jeg selvsagt på meg hovedansvaret for husarbeidet. Husarbeidet følger barna! Som enslig voksen har du jo ikke masse husarbeid. Jeg haddeveksjet å hatt samme lønn og arbeid som han har nå, hvorfor skulle jeg ikke det? Det er jo det jeg er utdannet meg som! Jeg har mer ambisjoner og nettverk engang Jan drømme om. Hadde jeg vært i den situasjonen han var i for 5 år siden hadde jeg hatt Fana lønn. Nå er det nedgangstider i vår bransje, men det var det ikke for et par år tilbake da vi laget kontrakten... TSAnonymous poster hash: c490f...11f
Gjest Gaea Skrevet 9. september 2015 #37 Skrevet 9. september 2015 Tråden er ryddet for persondebatt. Marr, mod.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #38 Skrevet 9. september 2015 Beklager, ikke lest alt, men noen kvinnfolk blir jeg litt sjokkert over! Dere må sørge for å klare dere selv, ikke sette mannens behov foran, og ikke ha behov for en mann for å forsørge dere! Lønner seg å passe på at man er økonomisk uavhengig.Anonymous poster hash: cc29a...9c1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå