Gå til innhold

Feil bilforsikring bonus?


Zyzz

Anbefalte innlegg

Hei

Får litt under et år siden krasjet jeg bilen min. Var glatt og skle inn i en annen bil. Men nokk om det.

Etter jeg krasjet sa jeg opp min forsikring i Gjensidige. En måned senere kjøpte jeg en bil. Bilforhandleren spørte hvilken forsikring jeg ville ha. Han anbefalte IF siden de hadde en avtale med de. Så fikk en god pris der.

De ordnet med forsikringen osv. Idag logget jeg tilfeldig inn på IF sine sider og der står jeg har 20%. Stemmer dette? Når jeg byttet fikk jeg skademelding fra gjensidige og fikk beskjed min bonus var -10%. Merk at ulykken og byttet skjedde for et ~år siden.

Stemmer det jeg har 20% eller har det blitt gjort en feil?

 

Har tenkt å bytte forsikringselskap. De spør om dette:

 

Ved flytting av kjøretøyforsikring fra et selskap til et annet, oppgir du den bonusen du
har på forsikringen i dag. Dersom du har hatt samme bonus på en aktiv forsikring i mer
enn 6 måneder, kan du velge neste trinn på bonusstigen hvis du flytter til oss. Har du negativ bonus
(malus) på bilen du skal forsikre, må dette oppgis som bonussats. Har du hatt bonusreduserende
skade på bilen etter forrige hovedforfall, må du oppgi den bonusen du vil få etter skaden.

 

Hvordan finner jeg ut om jeg har hatt  samme bonus på en aktiv forsikring i mer
enn 6 måneder og om 20% faktiskt er min bonus?

 

Takk :D

 

 


Anonymous poster hash: f8285...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke oppgitt riktig bonus, og har dermed fått 20% startbonus på nytt. 



Anonymous poster hash: 2fabf...e20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 20% er ikke riktig bonus. Det er STARTBONUS du får ved første bil. De vil si når du har hatt en skade og er på -10%, får du ikke opprykk før etter 6mnd gyldig forsikring (om du bytter selskap selvsagt). Din riktige bonus er altså malus 10 (-10%). Dette må du opplyse nytt selskap om. Hvis de finner ut dette anses det som svik ved tegning og det er ikke bra!!



Anonymous poster hash: 7215a...d04
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min oppgave og følge andres jobb opp.

Har ikke oppgitt noen bonus, ble heller ikke spørt. Forhandler ordnet det.

Tegner jeg ny avtale med noe andre oppgir jeg den bonusen jeg har nå hos mitt forsikringsselskap.

Er den de ber om ikke den jeg hadde fra selskapet før.

Står også att selskapene sjekker opp mot gammelt forsikringselskap for å se om bonusen stemmer.

Ser ut som dette ikke har blitt gjort, eller de har vert greie mot meg :)

Endret av Zyzz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har oppgitt gammel selskap hvor de henter bonusen din fra (20%), så vil det uansett blir korrigert senere. Blant annet spør det nye selskapet mest sannsynlig om du har hatt skade i løpet av de tre siste årene. Som forsikringstaker har man også en opplysningsplikt, hvis du ser forsikringsavtaleloven kap. 4 mener jeg. Men gjør som du vil, deg det vil kunne få konsekvenser for senere f. eks ved et skadeoppgjør.. ;) 



Anonymous poster hash: 7215a...d04
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Du har altså fått tilsendt forsikringsbevis hvor det står at du har 20% bonus fra IF, og etter dette mottatt brev fra Gjensidige om at bonus er -10%? Du spør jo selv om det har skjedd en feil. Ring IF og forklar situasjonen.. Lønner seg å være ærlig. Sier seg selv at du ikke kan starte på 20% ved en ny bil... Da hadde jo alle gjort det.

 

(forsikringstakerens plikt til å gi opplysninger om risikoen)

I forbindelse med inngåelsen eller fornyelse av en forsikringsavtale kan selskapet be om opplysninger om forhold som kan ha betydning for dets vurdering av risikoen. Forsikringstakeren skal gi riktige og fullstendige svar på selskapets spørsmål. Forsikringstakeren skal også av eget tiltak gi opplysninger om særlige forhold som han eller hun må forstå er av vesentlig betydning for selskapets vurdering av risikoen. Ved innhenting av helseopplysninger gjelder § 13-1, § 13-1 a, § 13-1 b og § 13-1 c tilsvarende.

Blir forsikringstakeren klar over at han eller hun har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om risikoen, skal forsikringstakeren uten ugrunnet opphold melde fra til selskapet om dette.



Anonymous poster hash: 7215a...d04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for henvendelsene.

 

Er bonusen noe du må følge slavisk oppover eller kan forskjellige selskap gi deg bedre bonuser?

Feks: Forsikringselskap viste jeg hadde -10% grunnet god avtale valgte de å starte på 20%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen selskap som gir deg 20% bonus når du har malus 10% . De fleste selskap ville til og med nektet deg kaskoforsikring med malus 10%.  (Bare min erfaring etter mange år i forsikringsbransjen, og som ansatt i flere av de store selskapene)



Anonymous poster hash: 2fabf...e20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ingen selskap som gir deg 20% bonus når du har malus 10% . De fleste selskap ville til og med nektet deg kaskoforsikring med malus 10%.  (Bare min erfaring etter mange år i forsikringsbransjen, og som ansatt i flere av de store selskapene)

Anonymous poster hash: 2fabf...e20

 

 

Spørte om det er mulig ;) Noe sikkert du kan svare på. Har bare -Ansvar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mulig at de gir deg bedre når du har malus 10%. Dette er felles for forsikringsselskapene. Mange vil som en sa tidligere her, helst ikke ha kunder med dårligere enn 20% bonus. MEN å nekte kaskoforsikring pga. malus 10 i bonus har jeg ikke hørt om... Enten får du være forsikret der, eller ikke. Eneste er jo at prisen blir deretter. Det vil si at du egentlig betaler en premie på 110%. 

 

Sier dette kun fordi jeg jobber med dette selv daglig og vet hva slags konsekvenser det kan få når kunder unnlater å opplyse om skader eller bonus... Veldig kjedelig situasjon, skjønner det. Du kan derimot prøve å bytte forsikringsselsakp hver 6mnd, slik at du får bonusopprykk. Dette krever selvsagt da at du ikke har noen skader fremover. Utfordringen her er vel da hvor mange som vil tegne deg inn om 6mnd med 0% i bonus. Så kanskje det vil lønne seg å være der frem til hovedforfall (etter et år) + 6mnd, for så å finne et forsikringsselskap som vil gi deg 10% bonus. Etter 6mnd bytte igjen for å få 20% osv...



Anonymous poster hash: 7215a...d04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins ikke det et sentralt register slik at forsikringene kan holde styr på dette selv?

Selskapene sender hverandre bonusforespørsel for å bekrefte en kundes bonus.  I dette tilfelle har ikke kunden nevnt at han har bonus fra tidligere og det er dermed ikke sendt en forespørsel til kundens gamle selskap.  Får kunden en skade stiller saken seg annerledes, da vil man kunne se den "gamle" skaden i FOSS (forsikringsselskapenes sentrale skaderegister) og med de konsekvenser dette vil medføre (avkortning, regress etc) 

Anonymous poster hash: 2fabf...e20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov (og ikke mulig) og sjekke FOSS ved tegning av forsikring.  Men jo, det hadde gjort ting mye enklere for alle parter.  



Anonymous poster hash: 2fabf...e20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...