Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilken uke fødte dere i, og hvor stor var babyen?

Noen senskader? Forsinket språk el.l?

Anonymous poster hash: f184b...7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke født prematurt, men jeg ble selv født i uke 34. Var rundt 2200 gram, og lå mange uker på sykehuset. Men ingen senskader:-)

Anonymous poster hash: cb5d0...fac
Skrevet

Jeg ble også født for tidlig, 6 uker. Var ca 1600gram. Ingen senskader :) 

Anonymous poster hash: b4c2d...1db
Skrevet

Fødte i uke 34+6. 2400g. Sen grovmotorisk, 1,5 år før hun lærte seg å sette seg opp selv. Krabbet først ved ca 19 mnd osv. Utover det alt normalt. Størrelsesmessig brukte hun ca 4-5 mnd for å hente seg inn igjen, og har siden da ligget på 50% kurven.

Anonymous poster hash: 83953...74d

Skrevet

Uke 36, 3500 gram. Ikke stor nok til å vite hvordan baby ligger an motorisk, men er ikke så veldig mye prematur og håper alt har gått bra.

Anonymous poster hash: 6b354...929

Skrevet

Jeg ble tatt med keisersnitt i uke 34/35. Var litt sent ute med å gå, men min søster ble født like tidlig, og hun var tidlig ute med motorikken. Og ting har jevnet seg ut - ingen senskader. Når det gjelder skole/utdanning, så har jeg alltid ligget langt over snittet.

Lå vel noen uker i kuvøse... men ikke noe dramatisk med det. Går nok bra med de aller fleste som fødes prematurt, men ikke veldig prematurt. De er veldig flinke på sykehusene i dag.

Så - mitt tips... ikke stress om babyen ikke lærer seg å rulle/krype/gå like tidlig som andre babyer. Virkelig - drit i det.

Veide omkring 2000 gram.

Anonymous poster hash: 97038...274
Skrevet

Er selv født i uke 31. Min mor trodde jeg var psykisk utv.hemmet pga sen utvikling i starten. Har nå 6 års universitetsutdannelse 😊.

Anonymous poster hash: 861e5...d1f

Skrevet

Er selv født i uke 31. Min mor trodde jeg var psykisk utv.hemmet pga sen utvikling i starten. Har nå 6 års universitetsutdannelse 😊.

Var du sen med språket? Svak de første årene på skolen?

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Litt avhengig av hvilken termindato vi går ut i fra, ble ene barnet mitt født 4-6 uker for tidlig.

(4 uker for tidlig i følge menstermin, og 6 uker for tidlig i følge ultralydtermin)

Hun var 46 cm lang, 2800 g.

Hun fikk litt gulsott etter fødsel, men ingen senvirkninger.

Hun gikk og snakket til normal tid, ingen problemer med motorikk, og har alltid vært skoleflink.

Litt klossete har hun alltid vært, men det er ikke noe jeg har satt i forbindelse med at hun er for tidlig født.

Endret av Sprettballen
Skrevet

TS her. Det er rart hvor forskjellige de tidligfødte barna er i størrelse.

Mitt barn ble født i uke 36, og veide da 1995 gram. Nå er barnet tre år, og ligger et stykke bak sine jevngamle språklig. Jeg lurer veldig på om dette vil 'gå seg til' etterhvert. Vi foreldre er forøvrig ressurssterke og med høy utdanning begge to.

Skrevet

Mine barn ble født i uke 36+4 og 37+0. Veide hhv 3,4 og 3,6 kg, og har ikke fått noen senvirkninger av å være litt premature.

Anonymous poster hash: bb29b...fc2

Skrevet

TS her. Det er rart hvor forskjellige de tidligfødte barna er i størrelse.

Mitt barn ble født i uke 36, og veide da 1995 gram. Nå er barnet tre år, og ligger et stykke bak sine jevngamle språklig. Jeg lurer veldig på om dette vil 'gå seg til' etterhvert. Vi foreldre er forøvrig ressurssterke og med høy utdanning begge to.Anonymous poster hash: f184b...7c4

Første gutten min ble født 36+5,så ikke så veldig prematur. Var 2,1 kg. Han var veldig tidlig ute grovmotorisk, gikk da han var 11 mnd, gikk trappene selv da han var året osv. Men språket har han vært senere med. Det løsna når han var litt over 2 år. skravler som en foss, men ikke alt vi skjønner, 2 år og 10 mnd nå.
Skrevet

Har en sønn som ble født uke 30, 1200 g. Litt sen med å gå, ellers har vi ikke merket noe. Tvert imot veldig tidlig ute med snakke feks.

Skrevet

Er det ikke litt sånn med alle babyer da, født til termin eller før? Om en er tidlig ute grovmotorisk så henger språket litt etter og omvendt?

Skrevet

Var du sen med språket? Svak de første årene på skolen?

Tror ikke jeg var sen med å snakke, nei. Alltid vært veldig flink teoretisk på skolen, men ikke spesielt god motorisk, så ingen ener i gym, men det kom seg etterhvert det også. Tror jeg var veldig sen m å holde hodet, krype etc, men gikk faktisk da jeg var 15 mnd.

Skrevet

Fødte en liten gutt på 2,5 kg i uke 36. Han fikk gulsott og trengte lysbehandling, men ellers har vi ikke merket noen senskader. 

Han var ganske gjennomsnittlig grovmotorisk; krabbet ved 8 mnd, reiste seg ved 9 mnd, gikk ved 14-15 mnd. Språkmessig er han ganske langt fremme tror jeg. Han fyller to år senere i høst, og han har et stort ordforråd, kombinerer opptil 6-7 ord i setninger, kan føre samtaler og synger små barnesanger. 

Men dersom du er bekymret TS, så snakk med barnehagen og helsesøster. Mange er jo sene med språket før det plutselig løsner. Det trenger ikke bety at noe er galt. 

Anonymous poster hash: 7f4b1...8b3
Skrevet

Uke 31. 1700 gram. Ingen senskader. Prater som en voksen og 2 år 😛 Rolig og herlig jente

Anonymous poster hash: 57d18...901

Skrevet

Uke 35. 2780 gr, 46 cm, 32 cm rundt hode.

Skrevet

Jeg ble født i uke 32. Ingen senskader. Tidligest ute i klassen med svømming/lesing/regning osv :)

Tror man merker mest i begynnelsen, og at de fleste som overlever tidlig fødsel ikke nødvendigvis får problemer senere i livet :)

Anonymous poster hash: c7977...cb6

Skrevet

AB over her, var 2600gr og 49 (!) cm

Anonymous poster hash: c7977...cb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...