Gå til innhold

Psykolog som stadig er sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg går til psykolog hos DPS, med relasjonstraumer og posttraumatisk stresslidelse. Psykologen min har vært sykemeldt i 3 uker nå, og det skjer veldig ofte. Jeg rekker vel kanskje å være på 4 timer hos henne før hun blir borte i 3-4 uker igjen. Går til psykolog 2 ganger i uken. Skulle begynne på medisiner mot angst i henhold til PTSD forrige time (for 3 uker siden) men det ble jo ikke noe. Kjenner at jeg snart ikke klarer mer, fungerer ikke i hverdagen pga problemene mine og dette vet psykologen. Samtaleterapi er veldig viktig for meg og får jeg ikke det blir det svært vanskelig for meg å fungere. Hva skal jeg gjøre? Å bytte psykolog vil være sol å begynne på nytt da jeg bruker veldig lang tid på å stole på noen i det hele tatt.. Psykologen jeg har nå er spesialist på det området jeg sliter med og er superflink! For første gang på 5 år med terapi har jeg fått en psykolog som får meg bedre.. Har gått til denne psykologen i et halvt år nå.

Anonymous poster hash: 56bf4...610

Anonymous poster hash: 4b5a9...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :)

Jeg går til psykolog hos DPS, med relasjonstraumer og posttraumatisk stresslidelse. Psykologen min har vært sykemeldt i 3 uker nå, og det skjer veldig ofte. Jeg rekker vel kanskje å være på 4 timer hos henne før hun blir borte i 3-4 uker igjen. Går til psykolog 2 ganger i uken. Skulle begynne på medisiner mot angst i henhold til PTSD forrige time (for 3 uker siden) men det ble jo ikke noe. Kjenner at jeg snart ikke klarer mer, fungerer ikke i hverdagen pga problemene mine og dette vet psykologen. Samtaleterapi er veldig viktig for meg og får jeg ikke det blir det svært vanskelig for meg å fungere. Hva skal jeg gjøre? Å bytte psykolog vil være sol å begynne på nytt da jeg bruker veldig lang tid på å stole på noen i det hele tatt.. Psykologen jeg har nå er spesialist på det området jeg sliter med og er superflink! For første gang på 5 år med terapi har jeg fått en psykolog som får meg bedre.. Har gått til denne psykologen i et halvt år nå.

Anonymous poster hash: 56bf4...610

Anonymous poster hash: 4b5a9...d3b

Hva tenker du er alternativet? At psykologen lar være å være syk? At psykologen tar i mot deg selv om hun er syk? 

 

Du har tre alternativer:

- Fortsett med psykologen, selv om hun er mye sykemeldt. Få oppfølging kun de gangene hun ikke er sykemeldt.

- Fortsett med psykologen, men be om å få en vikar når din psykolog er sykemeldt. Du får i praksis to psykologer, som muligens jobber på helt ulike måter.

- Bytt psykolog. Vær bevisst på at dette også er et menneske, og kan også bli sykemeldt. 

 

Du er selv syk, og burde virkelig ha forståelse for at andre kan bli syke. Som du sikkert har oppdaget så kan en ikke planlegge når en blir syk. 

Anonymous poster hash: d1e3f...40a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er alternativet? At psykologen lar være å være syk? At psykologen tar i mot deg selv om hun er syk?

Du har tre alternativer:

- Fortsett med psykologen, selv om hun er mye sykemeldt. Få oppfølging kun de gangene hun ikke er sykemeldt.

- Fortsett med psykologen, men be om å få en vikar når din psykolog er sykemeldt. Du får i praksis to psykologer, som muligens jobber på helt ulike måter.

- Bytt psykolog. Vær bevisst på at dette også er et menneske, og kan også bli sykemeldt.

Du er selv syk, og burde virkelig ha forståelse for at andre kan bli syke. Som du sikkert har oppdaget så kan en ikke planlegge når en blir syk.

Anonymous poster hash: d1e3f...40a

Har full forståelse for at alle kan bli sykemeldt, de er bare mennesker. Men jeg kan ikke fortsette sånn her og lurer derfor på hva jeh skal gjøre. Er leit å bytte psykolog når jeg endelig har fått en kjempe flink en, men som desverre er mye borte. Jeg blir ihvertfall ikke frisk av å gå dit så sjeldent. Men vil nødig bytte psykolog. Føler at når man jobber som psykolog så må man være tilstede så mye det lar seg gjøre, hvertfall når man jobber på en slik avdeling. Da må man i såfall kanskje bytte avdeling eller jobbe på institusjoner eller lignende. Håper psykologen blir frisk snart hvertfall, om ikke må jeg vel bytte :(

Anonymous poster hash: 4b5a9...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du be om å få en time med psykiater for oppstart av medisiner? Det er jo uansett ikke psykologen som har ansvaret for medisinering, og psykiateren (hvis du går på dps) vil ha tilgang til journalen, og psykologen har sannsynligvis diskutert medisinering med denne.

 

At psykologen blir sykmeldt er det ikke noe du kan gjøre med. Får du oppfølging av andre, for eksempel fra kommunen? Da kan du be om et samarbeidsmøte mellom deg, psykologen og den/de som følger deg opp i kommunen. De skal ikke ta over behandlingen, men de kan hjelpe til så du er mer stabil/"holder hodet over vannet" i perioder hvor psykologen er sykmeldt. Jeg har veldig god erfaring med sånne samarbeidsmøter. (Ikke de store møtene hvor "alle" er invitert, bare de få som følger deg tettest opp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full forståelse for at alle kan bli sykemeldt, de er bare mennesker. Men jeg kan ikke fortsette sånn her og lurer derfor på hva jeh skal gjøre. Er leit å bytte psykolog når jeg endelig har fått en kjempe flink en, men som desverre er mye borte. Jeg blir ihvertfall ikke frisk av å gå dit så sjeldent. Men vil nødig bytte psykolog. Føler at når man jobber som psykolog så må man være tilstede så mye det lar seg gjøre, hvertfall når man jobber på en slik avdeling. Da må man i såfall kanskje bytte avdeling eller jobbe på institusjoner eller lignende. Håper psykologen blir frisk snart hvertfall, om ikke må jeg vel bytte :(

Anonymous poster hash: 4b5a9...d3b

Så du mener at psykologer ikke har lov til å bli syke? Og om de blir det så må de bytte jobb?! Seriøst?

Anonymous poster hash: 41535...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Så du mener at psykologer ikke har lov til å bli syke? Og om de blir det så må de bytte jobb?! Seriøst?

Anonymous poster hash: 41535...4c5

 

Jeg er enig med ts. Når du er psykolog og har pasienter så kan du ikke være på jobb 2 uker, og så være sykemeldt i tre, så tilbake noen dager og så plutselig sykemeldt i en måned før du er på jobb noen dager og så vekk igjen. Det ødelegger for pasientene, og da er det bedre at psyk henviser pasientene sine til noen andre, og så fokuserer på å blir helt frisk igjen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med ts. Når du er psykolog og har pasienter så kan du ikke være på jobb 2 uker, og så være sykemeldt i tre, så tilbake noen dager og så plutselig sykemeldt i en måned før du er på jobb noen dager og så vekk igjen. Det ødelegger for pasientene, og da er det bedre at psyk henviser pasientene sine til noen andre, og så fokuserer på å blir helt frisk igjen selv.

Det er ho ts som motsetter seg andre behandlere. Selvsagt skal en psykolog få lov til å bli syk. De skal da virkelig ikke miste jobben sin fordi de er syke, selv om det er langvarig. Og ha det i bakhodet at det er legen som bestemmer sykemeldings lengden, ikke psykologen. Er psykologen sykmeldt er det en grunn til det.

Anonymous poster hash: 41535...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Det er ho ts som motsetter seg andre behandlere. Selvsagt skal en psykolog få lov til å bli syk. De skal da virkelig ikke miste jobben sin fordi de er syke, selv om det er langvarig. Og ha det i bakhodet at det er legen som bestemmer sykemeldings lengden, ikke psykologen. Er psykologen sykmeldt er det en grunn til det.

Anonymous poster hash: 41535...4c5

 

hun motsetter seg ikke andre behandlere, hun vil helst ha det som siste utvei fordi hennes er spesialist. Det minste psykologen kunne gjort var å sette om en plan for hvordan ts kunne jobbet med seg selv når psyk er sykemeldt, så ikke hele behandlingen stopper opp. Ingen som sier psykologer ikke kan bli syke, men når de er av og på sykemeldte sånn som ts sin er, så burde hun ha en alternativ plan klar for pasientene sine. Ikke la syke mennesker stå på bar bakke uten å vite hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ho ts som motsetter seg andre behandlere. Selvsagt skal en psykolog få lov til å bli syk. De skal da virkelig ikke miste jobben sin fordi de er syke, selv om det er langvarig. Og ha det i bakhodet at det er legen som bestemmer sykemeldings lengden, ikke psykologen. Er psykologen sykmeldt er det en grunn til det.Anonymous poster hash: 41535...4c5

Hvis du hadde hatt litt mer kunnskap, hadde du visst at RELASJONEN mellom psykolog og pasient er den viktigste faktoren for bedring. Og for at det skal bli en god relasjon bør pasienten oppleve stabilitet, forutsigbarhet og trygghet. Det blir vanskelig om psykologen er sykemeldt stadig vekk.

Selvsagt kan psykologer også bli syke, men det betyr ikke at det ikke er et problem når man skal følge opp psykisk syke pasienter. TS har i følge Pasientrettighetsloven rett til nødvendig helsehjelp, og det får ikke TS når psykologen ikke er til stede.

Et forslag er å snakke med psykologen om dette når hun er til stede. Hun er mest sannsynlig oppmerksom på problemstillingen. Kanskje er det mest hensiktsmessig å bli henvist til en annen psykolog eller psykiater som kan følge opp pasienten mer stabilt.

Anonymous poster hash: 33054...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...