Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Syntes dette virker som et spennende yrke. Men føler kanskje det ikke er så lett å få jobb??

Noen med innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett de har søkt etter det en del ganger ja.. Men pass deg for medisinhuset (tror de heter det) for de gir ikke autorisasjon.

Er lettere å få jobb på sykehus enn på legekontor..

Skrevet

Har et par linker som har vært oppe før, som kanskje kunne være av interesse ?

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...helsesekret%E6r

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...helsesekret%E6r

Jeg vil absolutt anbefale yrket, om man takler stress og står på litt. Man må også være glad i kontakt med mennesker, og man er helsevesnets ansikt utad.

Lønna synes jeg ikke er noe å skryte av,- begynnerlønna er ca 215.000, men dette justeres om jeg ikke tar feil i månedsskiftet september/oktober.

I det private kan man muligens tjene litt mer.

Minus med helsesekretæryrket :

Man har svært få sjanser for å klatre oppover i systemet/dårlig med karrieremessige opprykk.

Det er svært stressende, og jobber man på sykehus er det stort sett det samme en gjør hver dag, hvilket kan bli litt kjedelig i lengden.

Jeg trives i allefall godt nok nå, og blir i yrket inntil jeg finner ut hva jeg skal videre.

Jeg har sett et par tre stillinger på aetat hver uke (sånn grovt regnet), og om man ser på sykehusenes websider, så kan man også få innblikk i ledige stillinger der.

Det er nok vanskeligere på mindre plasser enn i Oslo/Akershus.

Jeg vil absolutt anbefale den videregående utdannelsen fremfor de 1-årige kursene.

Du kan få mer info på www.nhsf.no

Lykke til :D

Gjest Anonymous
Skrevet
Lønna synes jeg ikke er noe å skryte av,- begynnerlønna er ca 215.000, men dette justeres om jeg ikke tar feil i månedsskiftet september/oktober.

Begynnerlønna er nå 221 800, gjeldende f.o.m. 1.mai. Det er mulig du får den nye lønna nå, men du skal ha etterbetalt f.o.m. 1.mai.

Skrevet

Hei!

Anbefaler deg å ta den 3årige yrkesutdanningen: gk helse og sosial, vk1 helseservicefag og vk2 helsesekretær. Da kan du etterpå søke om autorisasjon.

Husk at det finnes voksenopplæringstilbud og kanskje også komprimerte løp så du ikke trenger å bruke 3 år. Husk at hvis du allerede har allmennfag trenger du jo kun studieretningsfagene fra de tre åra.

Hvis du tar medisinsk sekretær på na, akademiet, utdanningshuset el. kan du IKKE søke om autorisasjon. For å få autorisasjon MÅ du ha tatt eksamenene fra den treårige yrkesutdanningen. Hvis du går på na el lignende kan du imidlertid få en kompetansevurdering, dvs at du kan få godkjent noen av fagene, slik at du tar kun de fagene fra gk, vk1 og vk2 som du mangler. F eks hvis du har hatt sosialfag og helsefag på na som tilsvarer sosialfag og helsefag på vk1 kan du få godkjent disse og dermed slippe å ta de samme fagene på vk1. Men den enkleste veien er som sagt å ta den videregående utdanning som voksenopplæring.

Selv tar jeg vk2 som voksenoppæring, mens gk og vk1 leser jeg selv og tar som privatist. Dette er da tilsammen 7 fag, allmennfagene får jeg fritak for siden jeg har gått allmennfag tidligere.

Lykke til!:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Begynnerlønna er nå 221 800, gjeldende f.o.m. 1.mai. Det er mulig du får den nye lønna nå, men du skal ha etterbetalt f.o.m. 1.mai.

Hei Julienne!

Jeg hørte de andre kollegene mine på jobb snakke om dette i dag, og alle unntatt meg og en annen kollega fikk brev om dette.

Jeg synes jo dette er veldig rart, - siden dette skal gjelde alle helsesekretærer.

Vet du om det er noen "unntak" ?

Jeg skal ringe med personal, alternativt helsesekretærforbundet og forhøre meg litt om dette i morgen, og jeg får virkelig krysse fingrene for at jeg også får ni laken ekstra på neste lønning :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Julienne!

Jeg hørte de andre kollegene mine på jobb snakke om dette i dag, og alle unntatt meg og en annen kollega fikk brev om dette.

Jeg synes jo dette er veldig rart, - siden dette skal gjelde alle helsesekretærer.

Vet du om det er noen "unntak" ?

Jeg skal ringe med personal, alternativt helsesekretærforbundet og forhøre meg litt om dette i morgen, og jeg får virkelig krysse fingrene for at jeg også får ni laken ekstra på neste lønning :sjarmor:

Det skal gjelde for alle som får lønn i følge Hovedtariffavtalen, du bør sjekke om det står noe om dette i kontrakten din. Hvis du melder deg inn i fagforening/er medlem har du krav på lønn etter hovedtariffavtalen, så det bør du nok vurdere dersom du ikke er medlem og ikke får den nye lønna.

Skrevet

Oki, takk for svar :D

Jeg er medlem i Helsesekretærforbundet, det bør jo holde ? Det ligger jo igjen under KFO.

Skal uansett få sjekket det nærmere i morgen + se på kontrakten igjen.

Takk for svar :blomst:

D. :-)

Skrevet

jeg tar helsesek. nå..

etter et år gk helse og sosial og et år vk1 helseservice..

det er ikke verdens mest spennende yrke kan du si..men det spørs jo egentlig hva du vil..

på skolen der jeg utdanner meg på nå lærer vi og ta injeksjoner, blodprøver, urin prøver, avføringsprøver, blodtrykk, puls og temperaturmåling..mye og lære..og tøft er det..mye press og tidsfrister for innlev. av oppgaver/ppd'er..

dette er hva jeg har lært til nå..har gått på helsesekretær linja i 2 måneder nå bare..så jeg har litt og lære til kan du si..

jeg har tenkt og gå videre til og bli dyrepleier..

Skrevet

Skjønner at jeg har gått hjemme for lenge...skjønner ikke noe jeg.......

Hva er forskjellen på helsesekretæe og legesekretær? Og hvorfor er det så viktig med autorisasjon??

Har tenkt og videreutdanne meg, men da enten som barnepleier eller legesekretær. Men har ingen skole etter ungdomskolen bortsett fra et år på Treider og et år på snekker og et år på folkehøgskole.

Hva anbefaler dere en som meg som vil jobbe med mennesker og vil ha en utdannelse uten og måtte gå fire fem år på skole.

Kan godt gå helse og sosial, men gi meg noen tips dere som er i faget!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Må i parentes bemerket si at jeg syns lønna hørtes bra ut! over 220 tusen for et yrke som krever maks treårig videregående, det er BRA.

Selv har jeg et yrke som krever minimum tre års studier etter artium, mellomlederstilling og tjener 20 tusen mindre i året...

Så lønna bør etter min mening IKKE være noe argument for å droppe helsesekretær.

Skrevet
Skjønner at jeg har gått hjemme for lenge...skjønner ikke noe jeg.......

Hva er forskjellen på helsesekretæe og legesekretær? Og hvorfor er det så viktig med autorisasjon??

Har tenkt og videreutdanne meg, men da enten som barnepleier eller legesekretær. Men har ingen skole etter ungdomskolen bortsett fra et år på Treider og et år på snekker og et år på folkehøgskole.

Hva anbefaler dere en som meg som vil jobbe med mennesker og vil ha en utdannelse uten og måtte gå fire fem år på skole.

Kan godt gå helse og sosial, men gi meg noen tips dere som er i faget!!!

hva trenger du og vite?

her er det en link for gk helse og sosial:

http://www.brundalen.vgs.no/hjelpoms/gkhs/gkHELSE.htm

her er det en link om vk1 helseservice:

http://www.ringsaker.vgs.no/enkeltsider/st...elseservice.htm

her er det en link om vk2 helsesekretær:

helsesekretær

ingen av linkene er noe veldig gode..men det var det jeg fant :roll:

lykke til!

(Jeg har endret litt på den siste linke som var så lang. Orakel - moderator)

Skrevet

gjest: 3 års høyere utdanning, og tjener 200.000?

Hva slags utdanning er det snakk om?

Skrevet
gjest: 3 års høyere utdanning, og tjener 200.000?  

Hva slags utdanning er det snakk om?

Det er jeg spent på og...

Synes lønna overhodet ikke er noe god. Jeg vet vi "bare" har 3-årig vgs, men mange som har like lang utdannelse, kan tjene mye mer enn oss.

Jeg vil over på et annet yrke etterhvert, både fordi jeg ikke synes lønna er god nok for det vi faktisk gjør, og fordi jeg vil være mer selvstendig og kreativ og bestemme mer selv på jobb.

Gjest *Julienne
Skrevet
Jeg er medlem i Helsesekretærforbundet, det bør jo holde ? Det ligger jo igjen under KFO.  

D.  :-)

KFO er en av arbeidstakerorganisasjonene som er part i Hovedtariffavtalen og som medlem er du derfor garantert en minstelønn på 221800 kr inntil du får 4 års ansiennitet og lønnsøkning pga av ansiennitet.

Skrevet

Har mailet fram og tilbake med personalavd. og snakket med kolleger om lønna i hele dag. Har nå endelig fått bekreftet at jeg skal ha tilbakebetalt, men jeg får det på neste lønn i stedet, siden jeg ikke sto på lista de hadde på pers. om de som var med i KFO.

Så jeg får forhåpentligvis det jeg skal, om enn litt senere da.....

::lettet::

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...