AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Jeg har et problem. Eller, jeg føler ikke at det er et problem, men mange andre mener det. Jeg har ei lita ei på fire måneder som sover for det meste inntil meg om natta. Hun tar kvelden rundt halv 8-8 og sover da 4-5 timer før første amming. Hun sover da i babynest i egen seng ved siden av vår. Noen ganger sover hun videre i senga si etter mat, men ofte våkner hun og kaver i når jeg legger henne tilbake. Hun finner ikke roen før jeg tar henne oppi sengen vår, da sovner hun igjen med en gang. Lar jeg henne ligge så kommer gråten etterhvert. Videre utover natta spiser hun ganske ofte, og bruker meg mye som smokk. Jeg sover jo litt dårligere av dette, men siden vi samsover skjer mye av det i halvsøvne. Hun tar kun smokk noen ganger. Har fortalt om dette til hs og noen venninner. Mine venninner har sovebabyer som sover opptil 8-10 timer uten mat. Hs mente jeg måtte slutte med det med en gang og heller nekte henne puppen utenom faste tidspunkt. Jeg skapte visst uvaner som ville bli vanskelige å få vekk senere. Hun måtte ikke ligge i vår seng heller. Hva bør jeg gjøre? Ønsker jo en gang å få en hel natts søvn slik som mine venninner, men kan jeg tvinge en så liten baby inn i det regimet? Føler det blir helt feil. Men som førstegangsmor vet jeg ikke hva som er rett å gjøre. Bør jeg følge hs sitt råd? Eller er det jeg gjør nå ok?Anonymous poster hash: c30fd...dcf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #2 Skrevet 6. september 2015 Ts her. Glemte å skrive at på dagen sover han alt fra 30 min til 3 timer, med sånn ca 1,5-2 timers våkentid imellom.Anonymous poster hash: c30fd...dcf
Gjest Runforit Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 (endret) Ikke hør på dem. Alle barn er forskjellige og du som mor vet best hva som fungerer for deg og ditt barn Du tar det i ditt tempo og når du føler at din baby er klar "Når kan man forvente at en baby kan "finne søvnen selv" og er dette alltid et mål? Noen barn finner søvnen selv, mens andre trenger hjelp. Man kan lære barn å finne søvnen selv allerede fra to måneders alder. Men er det et mål i seg selv? Jeg synes ikke det. Det er utrolig mye kos og nærhet i å hjelpe barnet i søvn. Hvis man liker det, så nyt det mens det varer!"http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Sovn/10-kjappe-om-leggerutiner-og-innsovning/http://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/Feil-a-amme-babyen-i-sovn/ Endret 6. september 2015 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #4 Skrevet 6. september 2015 Jeg synes også at du må lytte til deg selv og babyen din. Bare dere to vet hva som er riktig for dere. Min datter er nå 8 mnd gammel, og alt fra foreldrene mine, svigermor, venner osv. mener at jeg hele tiden har gjort alt galt med soving, hun samsov med oss helt til hun var 3 1/2 mnd. siden hun ikke ville sove i senga si. Så en dag var hun plutselig klar for å legge seg i senga si. Hun våkner som regel opp en gang i løpet av natten for å komme opp i vår seng, og klart jeg løfter henne opp til oss. Hun sovner med en eneste gang og sover helt til morgenen. Babyen er glad og fornøyd, og vi sover hele natten. Hun trenger mye nærhet, og før eller senere så blir hun så selvstendig at hun ikke trenger denne nærheten, og da vil hun ligge i senga si. Jeg er også førstegangs mamma og det er ikke så lett med alle meningene rundt. Jeg har iallefall lært på denne tiden at babyens behov vet kun vi, og behovene endrer seg etter hvert som babyen vokser. Alle babyer er forskjellige, og passer nødvendigvis ikke inn i hs sin modell eller svigermor sin måte å gjøre ting på Kos deg sånn som du har det du, hva er vel koseligere enn å ha det lille nøstet sitt inntil seg?Anonymous poster hash: 08623...7e0
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 Vår baby er også fire mnd og hun sover sammen med meg, av samme årsaker som deg. Legger jeg henne tilbake etter amming om natta så bruker jeg fort 40 minutter på å få henne til å sovne (kaver som en gal). Hvis jeg skal gjøre dette 3 ganger hver natt så går jeg glipp av mye søvn, da jeg også må holde meg våknen under ammingen. Helt uaktuelt. Dessuten er det koselig å sove sammen (nå sover jeg godt selv om hun ligger sammen med meg). Dette kommer jeg til å gjøre en stund enda. Å gi en så liten baby pupp kun på bestemte tidspunkt høres hårreisende ut for meg. Prøv å forklar en sulten baby at de må vente én time på mat 🙊🙊 Litt merkelig at en HS sier sånt. Uansett, følg magefølelsen din og gjør det som føles riktig for dere. Før vår baby ble født var jeg av de som sa "hun skal kun sove i egen seng og på eget rom fra 3-4 mnd!!" Vel.. Hun legges i egen seng på vårt rom og sover halve natta sammen med meg. Eget rom kommer ikke på tale enda 😉Anonymous poster hash: 7deeb...9a1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #6 Skrevet 6. september 2015 Du har svaret selv😉: du føler ikke at du har et problem! Blås i alle andre! Gjør det som funker og som gjør at alle får best mulig søvn. Jeg har alltid måttet legge på eget rom tidlig(3 mnd) fordi jeg våkner av babys søvnlyder gjennom(!) øreproppene. Har alltid fått pepper for dette, men jeg gjør det jeg må for at alle sover best mulig:) Stol på egne følelser- du vet best med eget barn. Å snu rutiner kan du ta etterhvert som baby blir mer moden. Anonymous poster hash: 643f2...60c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #7 Skrevet 6. september 2015 Synes det er helt sykt at en helsesøster mener en 4 mnd gammel baby får uvaner!!!! Lytt til deg selv om din baby, ts. Du gjør det som er riktig for deg og baby. Føler ikke du det er et problem, da er det ikke et problem Anonymous poster hash: 22a25...5db
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #8 Skrevet 6. september 2015 Så godt å lese at dere mener jeg skal fortsette! Jeg føler jo jeg gjør det rette for oss, men det er ikke så lett når andre mener det fører til problemer senere.Anonymous poster hash: c30fd...dcf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #9 Skrevet 6. september 2015 4 mnd er jo ofte en litt sånn vanskelig alder i forhold til søvn. Det har jeg iallefall både hørt og erfart. Er venninne dine sine babyer like gamle omtrent som din? Jeg ville fortsatt slik du gjør, og så vil mest sannsynlig ting ordne seg av seg selv etterhvert... Anonymous poster hash: b86fe...bc5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #10 Skrevet 6. september 2015 Vi holder fortsatt på sånn som dere, min er nå 9 mnd. Det funker supert for oss, så da gir vi blanke i hva andre mener. Både familie og hs. kos dere!Anonymous poster hash: 0d082...b8b
MissStiles Skrevet 6. september 2015 #11 Skrevet 6. september 2015 Du må gjøre det som føles riktig for deg og babyen din. Jeg sleit også med å legge ned jenta vår i sin egen seng en god stund og endte ofte opp med å bare la henne sove med meg i senga. Men etter en stund måtte jeg bare prøve hver dag å legge henne i sin seng og til slutt gikk det. Mest fordi jeg sov dårlig med henne i seng.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå