Blå politibil Skrevet 3. desember 2015 #121 Del Skrevet 3. desember 2015 Nam. Spiste havregrøt med banan til lunch nå. Slang oppi en liten neve med rosiner også. Alt til ære for Helle. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 3. desember 2015 #122 Del Skrevet 3. desember 2015 Nam. Spiste havregrøt med banan til lunch nå. Slang oppi en liten neve med rosiner også. Alt til ære for Helle. Lagt på deg tre kilo i dag du da? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carouselle Skrevet 3. desember 2015 #123 Del Skrevet 3. desember 2015 Banandebatten tok selvfølgelig kaken, men jeg kuttet henne ut da jeg stod og bladde i "Smart Mamma"-boken hennes for et par år siden. Den så fristende og innbydende ut, men da jeg leste litt i den så så jeg jammen meg at hun anbefalte skrikekur på barnet. Det var i følge henne ikke noe problem å la ungen hyle fra seg i et kvarter uten at man trengte å se til den eller ta den opp.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 3. desember 2015 #124 Del Skrevet 3. desember 2015 Banandebatten tok selvfølgelig kaken, men jeg kuttet henne ut da jeg stod og bladde i "Smart Mamma"-boken hennes for et par år siden. Den så fristende og innbydende ut, men da jeg leste litt i den så så jeg jammen meg at hun anbefalte skrikekur på barnet. Det var i følge henne ikke noe problem å la ungen hyle fra seg i et kvarter uten at man trengte å se til den eller ta den opp.. Men jeg skjønner ikke...Er hun selvutnevnt ekspert på barn også nå? Ekspert på trening, kosthold, vektnedgang, motivasjon, livsstil, barneoppdragelse...Huff tror mange bloggere tror de er eksperter på alt mulig kun fordi de kan få uttale seg via bloggen. Kan man ikke for gudsskyld holde slikt til personer som faktisk er eksperter på området? Altså som holder seg oppdatert i faget sitt, har en utdanning innenfor det og via forskning? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blå politibil Skrevet 3. desember 2015 #125 Del Skrevet 3. desember 2015 Lagt på deg tre kilo i dag du da?Siden jeg skal ha pizza til middag i dag så blir det vel 5 kilo før dagen er omme tenker jeg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 3. desember 2015 #126 Del Skrevet 3. desember 2015 Siden jeg skal ha pizza til middag i dag så blir det vel 5 kilo før dagen er omme tenker jeg. 5 kg og diabetes!:) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tottelotta Skrevet 3. desember 2015 #127 Del Skrevet 3. desember 2015 Jeg kjenner ikke til HB fra tidligere, så om hun oppfører seg eller ikke tar jeg ikke stilling til. Etter å ha lest hennes blogginnlegg hvor bananen er nevnt må jeg si at jeg ikke skjønner diskusjonen. Den er tatt helt ut av proporsjoner. Hun anbefaler ikke en banan som et måltid, noe som er ganske så selvfølgelig etter min mening. Det er mye karbo, og ikke noe fett og protein, altså ikke en sammensetning som egner seg som et måltid alene. Hun presiserer at dette spesielt gjelder dem med magefett/overvekt, og at det er et råd for "de aller fleste", ikke alle og enhver.Hun skriver også at med skikkelige hovedmåltider trenger folk flest stort sett ikke mellommåltider, noe som stemmer etter min erfaring. Jeg tolker det som et tips til å få i seg den maten som gjør at kroppen spiller på lag med deg mht ytelse og vekt, dvs å få proppet inn mest mulig næring samtidig som du holder et stabilt blodsukker. Dette rådet er hundre ganger bedre enn allverdens råd om kurer, kchaltelling og gud vet hva.Les forøvrig hva ernæringsprofessor Birger Svihus sier om bananen.http://ipad.kjendis.no/2015/12/02/kjendis/helle_bornstein/trening/kosthold/helse/42193975/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bootybuilder Skrevet 3. desember 2015 #128 Del Skrevet 3. desember 2015 Jeg kjenner ikke til HB fra tidligere, så om hun oppfører seg eller ikke tar jeg ikke stilling til. Etter å ha lest hennes blogginnlegg hvor bananen er nevnt må jeg si at jeg ikke skjønner diskusjonen. Den er tatt helt ut av proporsjoner. Hun anbefaler ikke en banan som et måltid, noe som er ganske så selvfølgelig etter min mening. Det er mye karbo, og ikke noe fett og protein, altså ikke en sammensetning som egner seg som et måltid alene. Hun presiserer at dette spesielt gjelder dem med magefett/overvekt, og at det er et råd for "de aller fleste", ikke alle og enhver.Hun skriver også at med skikkelige hovedmåltider trenger folk flest stort sett ikke mellommåltider, noe som stemmer etter min erfaring. Jeg tolker det som et tips til å få i seg den maten som gjør at kroppen spiller på lag med deg mht ytelse og vekt, dvs å få proppet inn mest mulig næring samtidig som du holder et stabilt blodsukker. Dette rådet er hundre ganger bedre enn allverdens råd om kurer, kchaltelling og gud vet hva.Les forøvrig hva ernæringsprofessor Birger Svihus sier om bananen.http://ipad.kjendis.no/2015/12/02/kjendis/helle_bornstein/trening/kosthold/helse/42193975/ hun var på god morgen norge og snakket om banan.. ikke bare det innlegget.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tottelotta Skrevet 3. desember 2015 #129 Del Skrevet 3. desember 2015 hun var på god morgen norge og snakket om banan.. ikke bare det innlegget..Ja, og at det innlegget skal skape såpass sterke reaksjoner at hun ender opp som gjest i GMN for å snakke om det er etter min mening helt absurd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bootybuilder Skrevet 3. desember 2015 #130 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) Ja, og at det innlegget skal skape såpass sterke reaksjoner at hun ender opp som gjest i GMN for å snakke om det er etter min mening helt absurd.Nå tar du feil, hun var på GM før hun var der igjen med linnea M +. Hun var der på mandag og snakket om hvor "farlig" banan er, det er ikke bare dette innlegget! Du har gått glipp av en viktig del i debatten. Også hvordan H.B oppførte seg på GM da hun ble konfrontert av ekspert. Endret 3. desember 2015 av Bootybuilder 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 3. desember 2015 #131 Del Skrevet 3. desember 2015 Banandebatten tok selvfølgelig kaken, men jeg kuttet henne ut da jeg stod og bladde i "Smart Mamma"-boken hennes for et par år siden. Den så fristende og innbydende ut, men da jeg leste litt i den så så jeg jammen meg at hun anbefalte skrikekur på barnet. Det var i følge henne ikke noe problem å la ungen hyle fra seg i et kvarter uten at man trengte å se til den eller ta den opp.. Hun har selvfølgelig rett til å ha sin mening om skrikekur, men etter et raskt søk kan jeg ikke se at hun har noen faglig bakgrunn til å anbefale dette! På min arbeidsplass har vi masse faglig bakgrunn og ikke minst masse erfaring og ingen av oss anbefaler skrikekur! Ingen... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tottelotta Skrevet 3. desember 2015 #132 Del Skrevet 3. desember 2015 Nå tar du feil, hun var på GM før hun var der igjen med linnea M +. Hun var der på mandag og snakket om hvor "farlig" banan er, det er ikke bare dette innlegget! Du har gått glipp av en viktig del i debatten. Også hvordan H.B oppførte seg på GM da hun ble konfrontert av ekspert. Ok, det første GMN-innslaget har gått meg hus forbi. Skal se om jeg finner det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tottelotta Skrevet 3. desember 2015 #133 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) Nå tar du feil, hun var på GM før hun var der igjen med linnea M +. Hun var der på mandag og snakket om hvor "farlig" banan er, det er ikke bare dette innlegget! Du har gått glipp av en viktig del i debatten. Også hvordan H.B oppførte seg på GM da hun ble konfrontert av ekspert. Da har jeg sett det første innslaget. Det jeg oppfatter er at HB og Ingrid Kristiansen diskuterer ut fra hvert sitt helt forskjellige ståsted. En med lang erfaring med treningsmengder og aktivitetsnivå/livsstil folk flest ikke er i nærheten av å ha, og en med utgangspunkt å hjelpe folk opp av sofaen og ned i vekt.Etter min mening sier IK en del ting i dette innslaget som vitner om at hun er vel så mye på en annen planet som det HB er. Hun sier at en banan er bra for å påbegynne restitusjonen raskere sånn at man kan kommer seg fortere på neste trening. Det er vel et heller sjeldent problem med for kort restitusjonstid for "folk flest" med den stillesittende hverdagen mange av oss har. Hun svarer "Klart det er sukker, men..." som om raske karbohydrater i kosten er greit for alle, også dem med lavt aktivitetsnivå. At "folk flest vet" blir for enkelt når Helle nettopp har stått og sagt at det er nettopp det hun opplever at folk ikke gjør.Edit; det blir også for dumt å fnyse av forslaget om en kopp kaffe og en bit mørk sjokolade fordi "det kun er for å få folk ned i vekt". Det var jo akkurat det som var meningen; å hjelpe folk ned i vekt. IK kan spise så mange banener hun måtte ønske, fordi hun har aktivitetsnivået og formen til det. Om du har en bilring du vil bli kvitt er det ikke særlig smart å spise mye banan. Det er disse nyansene som har blitt borte i dette bananoramaet. Endret 3. desember 2015 av Tottelotta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ireth Skrevet 3. desember 2015 #134 Del Skrevet 3. desember 2015 Debatten ble blåst opp nettopp fordi det kan være svært uheldig å uttale seg såpass bastant og negativt til matvaregrupper som i utgangspunktet ikke er problematisk. Jeg støtter så absolutt eksperten som understrekte viktigheten med å heller snakke opp de gode matvaregruppene, fremfor å fokusere på alt du ikke burde spise. Denne trenden har pågått over tid, og det er ikke bare bananen som har blitt utpekt som syndebukk. Brød og potet er jo andre eksempler. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #135 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) Snart ende på banan-gate da:www.dagbladet.no/2015/12/03/nyheter/mat/frukt/banan/forskning/42232123/ Endret 3. desember 2015 av MiniMjau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tottelotta Skrevet 3. desember 2015 #136 Del Skrevet 3. desember 2015 Debatten ble blåst opp nettopp fordi det kan være svært uheldig å uttale seg såpass bastant og negativt til matvaregrupper som i utgangspunktet ikke er problematisk. Jeg støtter så absolutt eksperten som understrekte viktigheten med å heller snakke opp de gode matvaregruppene, fremfor å fokusere på alt du ikke burde spise. Denne trenden har pågått over tid, og det er ikke bare bananen som har blitt utpekt som syndebukk. Brød og potet er jo andre eksempler. Forsåvidt enig. Man bør heller dra fram matvarer og -vaner som vil være gode for de aller fleste enn å fokusere for mye på hva man bør unngå. Jeg mener imidlertid også at dette er blåst ut av proporsjoner. Ingen har sagt at bananer er no-go, heller at man bør begrense inntaket om målet er å gå ned i vekt. Hvis man skal kritisere denne bloggen må man få med alt, ikke bare lese overskriften.Forøvrig er det skremmende hvis folk skumleser et blogginnlegg, og ut fra det kutter ut en matvare uten å sjekke opplysningene nermere. Jeg har problemer med å se hvordan det er mulig, samtidig som jeg desverre ikke tviler ett sekund. Vi har vel alle hørt om en eller annen som har prøvd flyvertinnedietten, ananasdietten eller epleeddik-og-chilikuren. Enten må du lese deg opp på tema, eller så er det best å følge de offentlige kostrådene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ophelia85 Skrevet 3. desember 2015 #137 Del Skrevet 3. desember 2015 (endret) B.A.N.A.N.A.S. Endret 3. desember 2015 av Ophelia85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scherbatsky Skrevet 5. desember 2015 #138 Del Skrevet 5. desember 2015 At hun ikke syns noe om bananer får jo være som det er, det er helt tullerusk, men det er hennes mening. Problemet for meg ligger i, som Linnea også skrev i sitt innlegg, at hun utgir seg for å være en person som kan mye om dette. Ikke bare "Eh, godteri er usunt, grønnsaker er bra for deg.", men hun utgir seg for å virkelig kunne noe om dette, og at hun kan gi "råd" til sitt publikum basert på det. Hennes platform er basert på "Dette kan jeg". Og hun kan sikkert gi deg jævlig tight ass, tviler ikke. Det er jo PT hun er, så treningstips i hverdagen hadde jeg gjerne tatt med meg fra henne. Jeg har ikke ernærings-utdannelse, men jeg har kokke-utdanning bak meg, så jeg kan jo litt om mat, men ut fra det jeg har lest av hennes blogg, syns jeg hun har en veldig klinisk innstilling til mat (jeg kan ta feil). Både når det gjelder hva hun sier og hvordan hun sier det. Mat skal være gøy. Altfor mange i dag har allerede et komplisert forhold til mat, og avisene bretter ut om kurer, ditt og datt. Å spise sunt skal også være gøy, særlig hvis man har noen intensjon om at det skal holde livet ut.Du kan ikke se en matvare for seg selv når du sier du gir "kostholdsråd". Du kan alltids komme med "Dette er en banan. Den er grønn/gul, har ca 100 kalorier i seg, et par vitaminer, kalium, etc...". Det er å informere om fakta om næringsinnhold. Men å praktisk talt si "Hvis du skal ned i vekt vil denne lille rakker'n gjøre det vanskelig for deg." føles veldig underlig å lese. Et kosthold baseres på helhet, person, helse, ulike faktorer spiller inn. Tror vel de aller fleste også er enige i at et sunt kosthold er balansert. Ikke som regnskap, men i mangfoldet. Jada, banan har sukker i seg. Veldig, veldig mange råvarer har sukker i seg. Naturlig. Til og med en femåring skjønner at det å på noen måte sammenligne en banan med en snickers, er å dra det for langt. Orker ikke diskutere havregrøt-greia en gang, når jeg gikk på skole sammen med unger som kom med loff med sukker på til frokost, og i en klasse der Nugatti var helt vanlig å ha på brødskiva. Blir for dumt. Kan man spise enda mer optimalt enn havregrøt? Selvfølgelig. Og hvis målet ditt er veldig lav fettprosent, så spis for all del en tørr halv brødskive og ett kvart egg. Jeg hiver et par rosiner på havregrøten min og går fortsatt ned i vekt. Fordi kostholdet rundt den havregrøten som ofte inntas, og den bananen jeg av og til spiser, er balansert basert på min vekt, mitt liv, mine behov.Syns ernæringsekspert Tine ordla seg veldig fint, var rolig og snakket forståelig. Sett alltid fokus på mat som noe positivt. Folk kan for lite om mat, dessverre. Der har Helle rett. Men for all del, ikke villed de mer. Gi tips til sunne endringer sammen med treningstipsene, men som Tine sa, fokuser på ting man skal spise, ikke alt man ikke "kan".Og litt ydmykhet i det GMN intervjuet hadde ikke vært dumt, jeg ble provosert av tilsynelatende mangel på innsikt. Ok, så dreit du litt på draget, ble tatt på senga av at Linnea tok for seg din mening, men HB virket ikke så veldig interessert i å faktisk høre etter hvorfor noen kan ha reagert. Og hvis man ikke er det, så har man det bedre med å ikke gjøre intervjuet. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 5. desember 2015 #139 Del Skrevet 5. desember 2015 Hva er greien med å BOOSTE alt mulig? Booste immunforsvaret, booste kroppen dersom man trener en gang i løpet av helgen (et av de nyeste innleggene). Booste ditt og booste datt...Føler nesten ordet booste blir brukt når personer ikke klarer å forklare eller vise kunnskap om et tema innenfor trening, livsstil, kosthold, helse osv. Nei jeg vet ikke helt hva det gjør med kroppen...men det booster den! Og så høres det liksom så flott ut 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 5. desember 2015 #140 Del Skrevet 5. desember 2015 Aldri hørt om denne damen før i dag jeg! Er alle som har PT-utdannelese også eksperter på alt mulig annet? Synes det kan virke sånn. Og hvorfor i alle dager får en helt random blogger som er PT sitte på God Morgen Norge og gi kostholdsråd til det norske folk? Nei, dette er en av grunnene til at jeg sluttet å se på det programmet for lenge siden.Helene Drage er jo et annet eksempel på slike 'eksperter' de har på besøk. Leser stadig om slike å-kjendiser som fekventerer GMN. Er jo bare bla bla og tøys fra ende til annen.Ser hun Helle har vært på GMN tidligere også: 'Anbefaler gravide å gå ned i vekt'.Herregud, jeg orker ikke se på, overskriften var ille nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg