Gå til innhold

Om å legge inn bud under prisant.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har funnet en veldig fin leilighet jeg har lyst på. Jeg har fått godkjenning fra banken om lån, som da er på prisantydningen til leiligheten. Men så er det en til som har lagt inn bud, men han har lagt inn bud på nesten 200.000 under prisantydning.

Er det noen som tror jeg kan ha en mulighet til å få leiligheten om jeg legger inn bud på hele prisen, siden den andre budgiveren har lagt inn bud såpass lavt under prisant?

Anonymous poster hash: 46a50...afa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke umulig !

Jeg vet jo ingenting om prisantydningen på leiligheten, men 2000 000 under prisantydning kan bli oppfattet som et rent skambud av selger (og da blir selger som regel ganske sur).

En liten ting det er verd å merke seg før du legger et bud: Om det er en selveier så kommer dokumentavgiften i tillegg til kjøpesummen (dokumentavgiften er på 2,5% av kjøpesummen).

Banken har kanskje tatt høyde for det i lånebeviset ? Altså sagt du får låne xxxxxx kroner + omkostninger.

Om det er en leilighet du virkelig har lyst på, så tror jeg du kan ha en god sjanse dersom det andre budet ikke bare er et bud for å "prøve seg og se om h*n kan få en billig leilighet".

Anonymous poster hash: 4cd36...086

Skrevet

Jeg ville ha lagt inn et bud på 50 000 mer enn det budet som allerede er kommet. Da har du mulighet til å øke budet hvis selger ikke godtar.

Anonymous poster hash: 9d07d...fc0

• Liker 2
Skrevet

Det er absolutt ikke umulig !

Jeg vet jo ingenting om prisantydningen på leiligheten, men 2000 000 under prisantydning kan bli oppfattet som et rent skambud av selger (og da blir selger som regel ganske sur).

En liten ting det er verd å merke seg før du legger et bud: Om det er en selveier så kommer dokumentavgiften i tillegg til kjøpesummen (dokumentavgiften er på 2,5% av kjøpesummen).

Banken har kanskje tatt høyde for det i lånebeviset ? Altså sagt du får låne xxxxxx kroner + omkostninger.

Om det er en leilighet du virkelig har lyst på, så tror jeg du kan ha en god sjanse dersom det andre budet ikke bare er et bud for å "prøve seg og se om h*n kan få en billig leilighet".

En får ikke låne til omkostninger. De må en stå for selv.

Uansett, 200' under prisantydning er helt innafor. Dersom det er flere interessenter er det mulig de byr høyere, men hvis ikke er det jo såklart veldig sannsynlig at selger godtar.

Å ikke godta til prisantydning er ikke helt greit, og da må du gjerne kontakte megler og videre. Da må prisantydningen settes opp.

Anonymous poster hash: 5f2af...29c

Skrevet

Uansett, 200' under prisantydning er helt innafor. Dersom det er flere interessenter er det mulig de byr høyere, men hvis ikke er det jo såklart veldig sannsynlig at selger godtar.

Å ikke godta til prisantydning er ikke helt greit, og da må du gjerne kontakte megler og videre. Da må prisantydningen settes opp. Anonymous poster hash: 5f2af...29c

Vi lånte til omkostninger ☺

Skrevet

Jeg ville ikke lagt inn ett bud som er 200k over siste budet.

Som en annen sier, øk budet med 50k.

(jeg fikk selv tilslaget på en leilighet 250k under prisantydning da selger var noe desperat etter å selge og ingen andre la inn bud ;) )

Anonymous poster hash: c0f6c...988
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha lagt inn et bud på 50 000 mer enn det budet som allerede er kommet. Da har du mulighet til å øke budet hvis selger ikke godtar.Anonymous poster hash: 9d07d...fc0

Det kan man gjøre.

Ulempen er selvsagt at den andre budgiveren høyner og så har man galoppen gående.

Det finnes aldri noe helt riktig eller helt galt svar på spørsmålet, men et lite tips kan jo være å legge et bud som er f. eks. 50 000 under prisantydning.

Da har du litt å gå på overfor selger, og har kanskje blåst den andre interessenten av banen (?)

Dersom det ikke er satt opp visning så kan du gi budet ditt en ikke alt for lang frist.

Skrevet

Og en liten ting til, legg inn kort svarfrist ;)

Anonymous poster hash: c0f6c...988
Skrevet

Og en liten ting til, legg inn kort svarfrist ;)  Anonymous poster hash: c0f6c...988

Men ikke den uhyre irriterende 10 minutters fristen på første bud.

- det er bare et veldig godt råd.

Skrevet

En kamerat av meg kjøpte et hus på 400kvm til 1 mill - det var lagt ut til 2,6 mill, og det tok selger ett år å gå for budet. I et marked kommer det ergo alltid an på å finne den prisen begge parter kan leve med...

Og, ja, jeg vill også ha økt budet med 50k.

Anonymous poster hash: d3a84...61c

Skrevet

Ingen som veit. Du må bare prøve. Vi kjøpte mytt bosted i sommer 300.000 under prisantydning og fikk det.

Du må bare prøve, ingen her inne har peiling!

Anonymous poster hash: 1f573...383

Skrevet

Anonymous poster hash: 5f2af...29c

Joda. Vi fikk fullfinansiert huskjøpet vårt. Betalte ikke en krone selv før vi begynte å betale på lånet. Slapp til og med å bruke BSU.

Skrevet

Joda. Vi fikk fullfinansiert huskjøpet vårt. Betalte ikke en krone selv før vi begynte å betale på lånet. Slapp til og med å bruke BSU.

Da har dere i såfall måtte ha kausjonist som garanterer for både 15% egenkapital og omkostningene. Ingen får fullfinansiert et hus uten tillegssikkerhet, og ihvertfall ikke omkostningene på toppen.

Anonymous poster hash: fe6e2...547

Skrevet

Da har dere i såfall måtte ha kausjonist som garanterer for både 15% egenkapital og omkostningene. Ingen får fullfinansiert et hus uten tillegssikkerhet, og ihvertfall ikke omkostningene på toppen.

Anonymous poster hash: fe6e2...547

Nei. Ingen kausjonist. Vi fikk egenandel+omkostninger av kommunen og resten i banken. Vi hadde råd til omkostningene, men banken ville vi skulle høre med kommunen om mulighet til å låne til omkostninger også for å slippe å måtte ta hull på BSU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...