Gjest Unknown Skrevet 4. september 2015 #1 Skrevet 4. september 2015 Hei! Jeg har gått til 4 ulike psykologer, og det hjelper meg ikke på noen som helst måte, og jeg får ikke utbytte av det i det hele tatt. Jeg har depresjoner som er diagnostisert, men jeg er ganske sikker på at jeg har angst og OCD/tvangstanker også. Er det noe annet jeg kan/bør prøve? Jeg orker ikke ha det så ille som nå, men terapi med psykolog hjelper meg ikke på noen måte, dessverre
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #2 Skrevet 4. september 2015 Hvor lenge har du gått hos hver enkelt psykolog? Slik behandling tar ofte lang tid og du kan ikke være utålmodig. Hva med medisiner? Eller det sykehuset som var i det dokumentarprogrammet til TV3? Østmarka psykiatriske sykehus i Trondheim. http://www.side2.no/underholdning/--jeg-har-angst-for-a-bli-homofil/3325832.html Anonymous poster hash: ab213...e7a
Gjest Unknown Skrevet 4. september 2015 #3 Skrevet 4. september 2015 Hvor lenge har du gått hos hver enkelt psykolog? Slik behandling tar ofte lang tid og du kan ikke være utålmodig. Hva med medisiner? Eller det sykehuset som var i det dokumentarprogrammet til TV3? Østmarka psykiatriske sykehus i Trondheim. http://www.side2.no/underholdning/--jeg-har-angst-for-a-bli-homofil/3325832.html Anonymous poster hash: ab213...e7a Hun ene gikk jeg til kun 2 ganger, så det kan vel ikke regnes som å gå til behandling, egentlig. De 2 andre var også en kortere periode, men jeg gikk til bup i over 1 år uten nytte. Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #4 Skrevet 4. september 2015 Hun ene gikk jeg til kun 2 ganger, så det kan vel ikke regnes som å gå til behandling, egentlig. De 2 andre var også en kortere periode, men jeg gikk til bup i over 1 år uten nytte. Tusen takk! Da er det på tide å prøve på nytt. Du har ikke gikk terapien lang nok tid. 2 ganger og andre kortere perioder telles ikke, da har dere jo så vidt rukket å bli kjent med hverandre. 1 år er heller ikke nødvendigvis lenge, avhengig av hvor store "problemer" man har. Å gå i terapi er ofte en tålmodighetsprøve og det fordrer at du er aktiv og gir av deg selv i timene. Og at det er fast over lengre tid. Kanskje til og med i kombinasjon med medikamenter. Men snakk med fastlegen og prøv å finne ut av om det finnes noen terapeuter som har spesialkompetanse på OCD som du kan henvises til. Eventuelt kan du forsøke å finne noen privat (som du må betale for selv). Men slike psykiske lidelser har (som regel) ikke en quick fix, og det er viktig at du godtar dette og gir behandlingen den tiden den trenger. Anonymous poster hash: ab213...e7a
Gjest Unknown Skrevet 4. september 2015 #5 Skrevet 4. september 2015 Da er det på tide å prøve på nytt. Du har ikke gikk terapien lang nok tid. 2 ganger og andre kortere perioder telles ikke, da har dere jo så vidt rukket å bli kjent med hverandre. 1 år er heller ikke nødvendigvis lenge, avhengig av hvor store "problemer" man har. Å gå i terapi er ofte en tålmodighetsprøve og det fordrer at du er aktiv og gir av deg selv i timene. Og at det er fast over lengre tid. Kanskje til og med i kombinasjon med medikamenter. Men snakk med fastlegen og prøv å finne ut av om det finnes noen terapeuter som har spesialkompetanse på OCD som du kan henvises til. Eventuelt kan du forsøke å finne noen privat (som du må betale for selv). Men slike psykiske lidelser har (som regel) ikke en quick fix, og det er viktig at du godtar dette og gir behandlingen den tiden den trenger. Anonymous poster hash: ab213...e7a Jeg er fullstendig klar over at ting tar tid, men når jeg går til et sted i litt over 1 år uten noe fremgang er det noe som ikke stemmer dessverre. Jeg gir det gjerne en sjanse til selvfølgelig, men jeg er bare litt på "utkikk" etter andre ting å prøve ut også!
stikkontakt Skrevet 4. september 2015 #6 Skrevet 4. september 2015 Jeg var på Østmarka, det er lagt ned nå tror jeg. Vi fikk et OCD team her, og tror de fleste byer har fått et. Spør om du kan bli henvist til dem?
Gjest Unknown Skrevet 4. september 2015 #7 Skrevet 4. september 2015 Jeg var på Østmarka, det er lagt ned nå tror jeg. Vi fikk et OCD team her, og tror de fleste byer har fått et. Spør om du kan bli henvist til dem? Går det an å bli henvist til de, uten diagnose?
stikkontakt Skrevet 4. september 2015 #8 Skrevet 4. september 2015 Går det an å bli henvist til de, uten diagnose? Ser at jeg leste for fort gjennom. Trodde du hadde fått diagnosen OCD, men kanskje du må til utredning hos en psykolog først ?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #9 Skrevet 4. september 2015 Det er du som må gjøre hovedjobben, psykologen kan kun lytte og gi deg verktøy du kan øve på og så bruke i hverdagen for å takle symptomene dine. Anonymous poster hash: bb773...528 2
Gjest Unknown Skrevet 4. september 2015 #10 Skrevet 4. september 2015 Ser at jeg leste for fort gjennom. Trodde du hadde fått diagnosen OCD, men kanskje du må til utredning hos en psykolog først ? Hm, får snakke med fastlegen tenker jeg. Det er du som må gjøre hovedjobben, psykologen kan kun lytte og gi deg verktøy du kan øve på og så bruke i hverdagen for å takle symptomene dine. Anonymous poster hash: bb773...528 Jeg er så sliten, klarer virkelig ingenting..
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #11 Skrevet 4. september 2015 Jeg er så sliten, klarer virkelig ingenting.. Jeg vet hvordan det er, men som sagt, psykologen kan ikke gå inn i hjernen din og forandre på den. Har du vurdert å prøve ut medisiner? Anonymous poster hash: bb773...528
Gjest Unknown Skrevet 4. september 2015 #12 Skrevet 4. september 2015 Jeg vet hvordan det er, men som sagt, psykologen kan ikke gå inn i hjernen din og forandre på den. Har du vurdert å prøve ut medisiner? Anonymous poster hash: bb773...528 Ja, har faktisk vurdert det, men er det vanskelig å få medisiner av legen?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #13 Skrevet 4. september 2015 Ja, har faktisk vurdert det, men er det vanskelig å få medisiner av legen? Antakelig bør du be om henvisning til psykiater, som jobber med dette. Leger kan ikke like mye psykofarmakologi som psykiatere kan, og psykiater vil kunne gi bedre oppfølging enn lege. Anonymous poster hash: bb773...528
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #14 Skrevet 5. september 2015 Hei! Jeg har gått til 4 ulike psykologer, og det hjelper meg ikke på noen som helst måte, og jeg får ikke utbytte av det i det hele tatt. Jeg har depresjoner som er diagnostisert, men jeg er ganske sikker på at jeg har angst og OCD/tvangstanker også. Er det noe annet jeg kan/bør prøve? Jeg orker ikke ha det så ille som nå, men terapi med psykolog hjelper meg ikke på noen måte, dessverre En psykolog kan ikke hjelpe deg om du ikke gjør den største jobben selv. Ingen andre enn deg selv kan gjøre deg frisk, psykologen er til for å veilede, du må gjøre jobben.Anonymous poster hash: 0fbe9...d91
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #15 Skrevet 5. september 2015 Kanskje det har noe med din egen motivasjon til å bli bedre? Anonymous poster hash: ba913...6ae
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #16 Skrevet 5. september 2015 Hvorvidt behandling hos psykolog (eller annen psykoterapeut) fungerer, er etter min erfaring veldig avhengig av kjemi. Det finnes også veldig mange måter å angripe et problem på, og den terapiformen du har fått kan være helt feil for deg. Jeg har selv gått til veldig mange forskjellige behandlere og prøvd mange ulike terapimetoder, noe har gjort meg dårligere, det meste har hatt ingen effekt og nesten ingenting har fungert. Jeg anbefaler at du prøver på nytt hos en ny behandler, gjerne en som har satt seg inn i hva slags terapi du har forsøkt tidligere og hva som ikke har fungert. En kombinasjon med medisiner er også greit, dersom du går i behandlig på en poliklinikk vil de ha mulighet til å konferere med andre behandlere som kan mer om medisiner. Det er også mulig at fastlege følger opp dette, dersom du går til en behandler som ikke selv kan skrive ut medisiner og som ikke har mulighet til å samarbeide med andre. Ser at det blir nevnt over at din motivasjon kan være grunnen til at terapi ikke har fungert. Dette er forsåvidt sant, men det er ikke slik at motivajson i seg selv er nok til å bli bedre. Man må skaffe seg verktøy for å klare å takle sykdommen, og det er ikke noe man kan trylle frem. En god behandler som ser hele pasienten og behandler individuelt, og som pasienten i tillegg har kjemi med og tillit til, vil kunne gi pasienten slike verktøy med tiden. Håper du velger å prøve igjen, sykdommer som de du skriver om går sjelden over av seg selv. Lykke til! Anonymous poster hash: 0091f...dd7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #17 Skrevet 5. september 2015 Ja, har faktisk vurdert det, men er det vanskelig å få medisiner av legen? Nei, det er en enkel sak fastlegen kan skrive ut medisin til deg så lenge det dreier seg om de tingene du nevner. Tipper du får et SSRI-preparat. Og så kan du samtidig bli henvist til f eks Dps så du får byttet behandler og får en ordentlig utredning.Anonymous poster hash: 89d59...bb8
Gjest Unknown Skrevet 5. september 2015 #18 Skrevet 5. september 2015 Kanskje det har noe med din egen motivasjon til å bli bedre? Anonymous poster hash: ba913...6ae Det har ingenting med motivasjonen min å gjøre. Jeg kunne ikke hatt et høyere ønske enn å bli frisk igjen, men bare fordi man har god motivasjon er det ikke magi, man blir ikke frisk av den grunn. Takk for forslaget!
Gjest Unknown Skrevet 5. september 2015 #19 Skrevet 5. september 2015 Nei, det er en enkel sak fastlegen kan skrive ut medisin til deg så lenge det dreier seg om de tingene du nevner. Tipper du får et SSRI-preparat. Og så kan du samtidig bli henvist til f eks Dps så du får byttet behandler og får en ordentlig utredning.Anonymous poster hash: 89d59...bb8 Okei!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå