Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes det er drøyt at det skal bli registrert, boten synes jeg er ok.

Samtidig så forstår jeg at de ønsker å komme dette til livs. Kanskej man heller kunne kreve 2 legitimasjoner?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tull å få sånt på rullebladet - men beløpet kunne gjerne vært større.

Skrevet

Dokumentforfalskning er jo ganske alvorlig egentlig. Falsk ID kan f.eks. benyttes til vinningskriminalitet, så dette bør man slå ned på.

Skrevet

Det kommer helt ann på hva det falske ID'et blir brukt til. syns det er ok med bot, men er ikke helt enig i at det skal bli satt på rullebladet.

Gjest Penetrator2
Skrevet

Dette må da på rullebladet. 3000-5000 i bot syntes jeg er passe. Hvis man lar dette passere, senkes terskelen for misbruk i andre sammenhenger...

Skrevet

Dokumentfalsk. Har vært ute og drukket siden jeg var 15 ,men brukte aldri falsk legg. Ble jeg stoppet gikk jeg til neste,samme gjaldt for kjøp av øl i butikk

Skrevet

Jeg har også brukt falsk id i min ungdom, bare så det er sagt.

Men; dokumentforfalskning er straffbart, og det blir vel litt tullete å ha formildende omstendigheter viss det "bare" dreier seg om å komme inn på utesteder? Det er vel ganske kjipt for utestedene å bli tatt for å servere mindreårige og, vil jeg tro?

Skrevet
Det er vel ganske kjipt for utestedene å bli tatt for å servere mindreårige og' date=' vil jeg tro?[/quote']

Det har du helt rett i.

Jeg skjønner veldig godt at mindreårige gjerne vil inn på utesteder, men skal det virkelig gå på bekostning av utestedet? Skjenking av mindreårige er en av de mest alvorlige overtredelsene.

Når utestedene risikerer å miste skjenkebevilling på grunn av en 17-åring, så synes jeg det bare er på sin plass at denne får seg en smekk også.

Skrevet

:evil: Nei jeg syntes slettes ikke at det er for hard straff. Når ungdommene vet at de er for unge, så er det en grunn for det også. Og når de attpåtil låner idkort for å prøve å komme inn på utesteder som ikke er beregnet deres aldersgrense, da kan man like gjerne servere alkohol til mindreårige. Skjenke stedet har et ansvar, og kan miste bevillingen om de blir kontrollert og oppdaget. Iverste fall er det straffbart. Det hadde vært forferdelig det. Alvorlig talt.

Og de ansatte skal overhode IKKE stå til ansvar for ungdommer som ikke kan forholde seg til regler.

Sånn er det bare. Vi har lover og regler for det meste som ALLE MÅ FORHOLDE SEG TIL, så de må like gjerne lære å forholde seg til dem først som sist.

:frustrert:

Skrevet

Jeg har aldri brukt falsk legitimasjon av den enkle grunn at jeg alltid har vært klar over at dette er dokumentfalsk med de alvorlige konsekvenser dette kan få.

Dokumentfalsk er straffbart og bør være det uansett. Hvor skal grensen gå? Jeg brukte det jo bare til å komme inn på et utested... Jeg brukte det jo bare til å ta ut penger fra min manns konto.... Jeg brukte det jo bare for å kjøpe varer i naboens navn...

Skrevet

Joa... men konsekvensen er jo at en haug med 17-åringer blir "kriminelle" i betydningen har noe på rullebladet. Og hva er poenget i det.

Mener ikke at det skal tillates at 17-åringer går inn med falsk legitimasjon. Men syntes at det å få et rulleblad på grunn av det er litt mye liksom.

Det er tross alt litt forskjell på å forfalske dokumenter for å svindle til seg mye penger, og å forfalske eller låne legitimasjon for å komme inn på samme utestedet som kompisenen dine som allerede har fylt 18.

Skrevet
Det er tross alt litt forskjell på å forfalske dokumenter for å svindle til seg mye penger' date=' og å forfalske eller låne legitimasjon for å komme inn på samme utestedet som kompisenen dine som allerede har fylt 18.[/quote']

Men hvordan skal man kunne vite at falsk legitimasjon ikke også brukes til andre ting enn å komme inn på utesteder når den faktisk foreligger?

Skrevet
Joa... men konsekvensen er jo at en haug med 17-åringer blir "kriminelle" i betydningen har noe på rullebladet. Og hva er poenget i det.

Mener ikke at det skal tillates at 17-åringer går inn med falsk legitimasjon. Men syntes at det å få et rulleblad på grunn av det er litt mye liksom.

Det er tross alt litt forskjell på å forfalske dokumenter for å svindle til seg mye penger, og å forfalske eller låne legitimasjon for å komme inn på samme utestedet som kompisenen dine som allerede har fylt 18.

Ja, de blir kriminelle fordi de begår en kriminell handling. Det er jo ulovlig å forfalske id-kortet sitt. Er man med på leken må man tåle steken.

Som 16-åring vet man at det man gjør er galt. Tenk på konsekvensen for utestedene som kan bli fratatt sjenkebevillingen sin. Vil man inn på en utdanning som krever plettfri vandelsattest, eller ens største drøm er å reise til USA, da er du ikke så dum at du fikser deg et falsk leg.

Skrevet
Dokumentforfalskning er jo ganske alvorlig egentlig. Falsk ID kan f.eks. benyttes til vinningskriminalitet' date=' så dette bør man slå ned på.[/quote']

Jeg er enig.

Skrevet

Dette er da ikke noe nytt?

En venninne av meg ble tatt med et forfalsket pass for 12-13 år siden. Passet var utelukkenede forfalsket for å slippe inn på utesteder, men venninna ble domfelt og bøtelagt. Hun har faktisk fått svi for den pletten på rullebladet senere, i form av å miste en jobb som krevde sikkerhetsklarering mange år senere.

Jeg syns ikke det er hensiktsmessig at noe slikt skal følge deg langt inn i voksenlivet. Ikke alle er like gode på konsekvenstenking når man er ung og vil ha det moro med de vennene som ser litt eldre ut.

Saftige bøter er derimot på sin plass- det skal ikke være greit å forfalske legitimasjon.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om saken!

For å gi ungdommene en kraftig smekk, hjelper en saftig bot? Er det de, eller er det foreldrene som betaler bota mon tro??

...hvor avskrekkende er det at mamma og pappa betaler den, som alt annet!?

Skrevet

Tja... Jeg meldte min svoger for fyllekjøring her i vår... Hvem tror dere egentlig betaler boten?

Jeg kan love dere at en anmerkning på rullebladet virker langt mer avskrekkende enn en bot!

Skrevet
Er det flere enn meg som ville hatt tilsmusset rulleblad?!

Jepp! Jeg er også en kriminell... :Nikke:

Skrevet

Det er som flere andre har sagt, dokumentfalsk... Dessuten høre det hjemme på rullebladet. Tror man at man er voksen nok til å drikke, snike seg inn på utesteder som man er for ung til, er man også voksen nok til å ta konsekvensene...... Dessuten er det blitt en uting at man skal unskylde ungdom med at de var ikke helt klar over konsekvensen osv..... Er det riktig at et sjenkested skal miste bevilgningen fordi alt for mange bruker falsk id? Tenk litt lengre da, en del arbeidsplasser kan gå tapt også, bare fordi noen 15 åringer skal ha det gøyt å drikke litt......

Og for de som har litt mangel på fantasi, er dere klar over hvor mye man egentlig kan finne på med et id-kort som ikke er ens eget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...