Gå til innhold

"Stillest vann har dypest grunn"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dersom en stille og rolig person som man ikke kan tenke seg noensinne kommer til å være utro, likevel viser seg å være notorisk utro. Kan dette ordtaket brukes da?

Eller på en annen måte:

Dersom mange i din omgangskrets er utro, men selv kunne du aldri tenke deg å være utro. Kan ordtaket brukes da for å illustrere at du som ikke er utro har mer å fare med enn de som er utro?

Anonymous poster hash: a3e95...584
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei

Anonymous poster hash: 12465...5bb
  • Liker 7
Skrevet

Er vel ikke akkurat det første ordspråket jeg ville valgt i forbindelse med temaet utroskap.

Uttrykket brukes vel helst for å si noe om at folk som er stille av seg iblant kan ha et svært rikt og dypt indre liv, mens de som skravler mye kanskje ikke har særlig mer på innsiden enn det de viser utad.

Anonymous poster hash: 21a5a...4af

• Liker 4
Skrevet

Er vel ikke akkurat det første ordspråket jeg ville valgt i forbindelse med temaet utroskap.

Uttrykket brukes vel helst for å si noe om at folk som er stille av seg iblant kan ha et svært rikt og dypt indre liv, mens de som skravler mye kanskje ikke har særlig mer på innsiden enn det de viser utad.

Av de to eksemplene, er begge like feil, eller er den ene mer riktig enn den andre?

Anonymous poster hash: 3e808...4d2

Skrevet

Av de to eksemplene, er begge like feil, eller er den ene mer riktig enn den andre?

Det første eksempelet vil være mest riktig. I og med at denne stille personen har sider som skjules for omverdenen. Personen handler på en måte som ingen forventet.

Skrevet

Nei, "dypeste grunn" er noe positivt, og det å være utro er vel ingen positiv egenskap?

Ditt andre eksempel... tja, ordtaket har jo ingen ting med utroskap å gjøre, men altså, hvis alle disse utro menneskene gikk rundt og skrøt av sin gode moral, mens du som er helt stille faktisk har den beste moralen, så muligens... Men det handler jo om at "stilleste vann" har mange kloke tanker.

Anonymous poster hash: 6aada...3fe
  • Liker 2
Skrevet

Nei, "dypeste grunn" er noe positivt, og det å være utro er vel ingen positiv egenskap?

Ditt andre eksempel... tja, ordtaket har jo ingen ting med utroskap å gjøre, men altså, hvis alle disse utro menneskene gikk rundt og skrøt av sin gode moral, mens du som er helt stille faktisk har den beste moralen, så muligens... Men det handler jo om at "stilleste vann" har mange kloke tanker.

Anonymous poster hash: 6aada...3fe

Det stemmer ikke. Slik uttrykket brukes behøver ikke den dypeste grunn å være noe positivt. Ser at det beskrives slik i den lenken litt lenger oppe, men beskrivelsen der er en overforenkling (kanskje beregnet på skoleelever?).

Skrevet

Skjønte ikke spørsmålet.

Hvis alle vennene mine er utro og jeg ikke, så har jeg mer å fare med??
Det er vel de som har mere (drama) å fare med , mens jeg seiler behagelig og trygt med god moral.

Anonymous poster hash: 4301a...409
Skrevet

Skjønte ikke spørsmålet.

Hvis alle vennene mine er utro og jeg ikke, så har jeg mer å fare med??

Det er vel de som har mere (drama) å fare med , mens jeg seiler behagelig og trygt med god moral.

Anonymous poster hash: 4301a...409

Å ha mer å fare med betyr at man har "mer mellom ørene", dvs. er mer reflektert og intellektuell.

• Liker 1
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Dersom en stille og rolig person som man ikke kan tenke seg noensinne kommer til å være utro, likevel viser seg å være notorisk utro. Kan dette ordtaket brukes da?

Eller på en annen måte:

Dersom mange i din omgangskrets er utro, men selv kunne du aldri tenke deg å være utro. Kan ordtaket brukes da for å illustrere at du som ikke er utro har mer å fare med enn de som er utro?

Anonymous poster hash: a3e95...584

For meg har ikke dette gamle ordtaket/"saying" noe med utroskap å gjøre.

Ser ikke at utroskap kan kobles til ordtaket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...