Gå til innhold

Løpe inne eller ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen effektforskjeller på å jogge inne på mølle, og ute i naturen (hovedsakelig asfalt og grusvei)? 

Er vant med å jogge inne, og varierer farten hele tiden, og varierer mellom stigning på 2-10 %. Når jeg jogger ute føler jeg det er mye lettere, og kan ikke kjenne at jeg blir ordentlig sliten, slik jeg gjør etter jogging på mølla. 

Er det best trening å jogge inne eller ute? Hva forbrenner mest? 

Anonymous poster hash: b4668...64d
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Du brenner ca din egen kroppsvekt per km så om du løper ute eller på mølle er et fett.

Skrevet

Jeg løper hovedsaklig inne på mølle. Dette pga snøvær om vinteren, kunne trene når jeg er alene hjemme med barn som har lagt seg, frykt for å jogge alene ute osv.  Og jeg synes det er god trening. Målbart og oversiklig.

Men jeg merker jo godt at det er veldig annerledes enn terrengløp. Jeg deltar i et par terrengløp i året (av sosiale årsake), og må passe på å få inn utendørstrening før disse løpene. Ellers går jeg på en skikkelig smell. Jeg som er vant til å jogge på mølle, merker fort at det er mye tyngre å jogge på ujenvt underlag, over planker på myrer, rundt tuer osv. Krever mer av kjernemuskulaturen, tror jeg. Og så går det ikke like raskt.

Anonymous poster hash: d28b7...0b4
  • Liker 1
Skrevet

Den største forskjellen jeg opplever på ute og inne, er at luften er mye dårligere inne og jeg blir derfor mye mer sliten enn når jeg løper ute. 

Hvis man har mulighet til å jogge i litt ulendt terreng ute, så vil det også gjøre kroppen generelt sterkere, da den vil måtte kompensere for underlaget. Mens grus og asfalt nok er mer likt mølle, belaster beina, men muligens ikke resten av kroppen i like stor grad. 

Anonymous poster hash: b0de0...a2a
Skrevet

Du brenner ca din egen kroppsvekt per km så om du løper ute eller på mølle er et fett.

Jeg løper hovedsaklig inne på mølle. Dette pga snøvær om vinteren, kunne trene når jeg er alene hjemme med barn som har lagt seg, frykt for å jogge alene ute osv.  Og jeg synes det er god trening. Målbart og oversiklig.

Men jeg merker jo godt at det er veldig annerledes enn terrengløp. Jeg deltar i et par terrengløp i året (av sosiale årsake), og må passe på å få inn utendørstrening før disse løpene. Ellers går jeg på en skikkelig smell. Jeg som er vant til å jogge på mølle, merker fort at det er mye tyngre å jogge på ujenvt underlag, over planker på myrer, rundt tuer osv. Krever mer av kjernemuskulaturen, tror jeg. Og så går det ikke like raskt.

Anonymous poster hash: d28b7...0b4

Men hvorfor blir jeg ikke sliten når jeg jogger ute, men når jeg jogger på mølla…? Når jeg jogger ute føler jeg at jeg bare jogger og jogger uten å forbrenne noe som helst. Velger løyper med ekstra mange oppoverbakker osv. for å få ekstra utfordringer, men jeg føler jeg kan jogge i en halv evighet. Blir ikke svett heller, om jeg er heldig blir jeg litt varm i kroppen. 

Skrevet

Da løper du nok ikke så raskt som du tror...ellers må du jo se å melde deg på noen konkurranser.

• Liker 2
Skrevet

Er det noen effektforskjeller på å jogge inne på mølle, og ute i naturen (hovedsakelig asfalt og grusvei)? 

Er vant med å jogge inne, og varierer farten hele tiden, og varierer mellom stigning på 2-10 %. Når jeg jogger ute føler jeg det er mye lettere, og kan ikke kjenne at jeg blir ordentlig sliten, slik jeg gjør etter jogging på mølla. 

Er det best trening å jogge inne eller ute? Hva forbrenner mest? 

Jeg opplever også at det er lettere å jogge ute enn på tredemølle.

Hvorfor det er slik har jeg ikke funnet forklaring på, men det har kanskje noe med temperatur, luftkvalitet, ensformighet i bevegelser osv å gjøre?

Anonymous poster hash: 64fe7...18a

Skrevet

Da løper du nok ikke så raskt som du tror...ellers må du jo se å melde deg på noen konkurranser.

Har løpt flere stafetter utendørs. Sist var i juli, og da løp jeg en etappe på 7,8 km uten å føle at jeg anstrengte meg noe særlig. 

Løper runder på rundt 10 km på rundt 60 minutter, så vil ikke si jeg jogger veldig sakte heller? 

Gjest Runforit
Skrevet

Har løpt flere stafetter utendørs. Sist var i juli, og da løp jeg en etappe på 7,8 km uten å føle at jeg anstrengte meg noe særlig.

Løper runder på rundt 10 km på rundt 60 minutter, så vil ikke si jeg jogger veldig sakte heller?

Det er gjennomsnittlig grei form. Mila på under 45 min så begynner vi å snakke sterk løpeform.

Skrevet

Det er gjennomsnittlig grei form. Mila på under 45 min så begynner vi å snakke sterk løpeform.

Det er nå som du ser det, det er faktisk ikke mange som klarer ei mil på en time i den generelle befolkningen. Blant folk som trener jevnlig er det selvfølgelig noe annet.

Anonymous poster hash: f85bc...f71

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er nå som du ser det, det er faktisk ikke mange som klarer ei mil på en time i den generelle befolkningen. Blant folk som trener jevnlig er det selvfølgelig noe annet.

En frisk og normalvektig person som trener (selv bare litt) løping skal ikke ha noen problemer med å løpe 10 km på en time.

For å svare på det trådstarter egentlig spør om; det er tyngre å løpe ute. Ute må en ta høyde for terrengvariasjoner, bruke energi på å holde balanse og stabilitet i steget og tilpasse skrittlengde for å unngå å trakke på steiner, vanndammer, greiner ol. Dette selv om en løper på asfaltert vei, en møter alltid på noe om enn ikke mer enn et par grader sideveis helling på veien. I tillegg vil luftmotstanden gi deg noe mer å arbeide mot og i hvert fall om det er motvind.

Det som imidlertid kan gjøre en økt på tredemølle tyngre er at om en ikke har så mye erfaring med å løpe på mølle så vil teknikken lett endres, og da til det verre. I tillegg har en jo det med dårlig luft og høy temperatur (og ingen vind som kjøler deg ned) inne på et treningssenter. En skal ikke se bort i fra det psykologiske aspektet heller; det er lettere å løpe mot et mål enn å løpe på stedet hvil.

Sett at en klarer å løpe med samme teknikk, er godt trent på både utendørsløping og tredemølle så vil jeg tro resultatet vil bli veldig likt, men at det å løpe ute på papiret koster noe mer.

Når det er sagt så løper jeg selv mye bedre ute, men jeg er også veldig klar over grunnen; teknikken min på tredemølle er helt elendig.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 2
Skrevet

En frisk og normalvektig person som trener (selv bare litt) løping skal ikke ha noen problemer med å løpe 10 km på en time.

Jeg tror du tar feil, men kan ikke vise til forskning akkurat. 5 km på en halvtime tror jeg endel kan klare uten å ha all verdens grunnlag, men ei mil på en time sitter nok lengre inne.

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Om man løper ute i skogen/kuppert terreng, så må man vel forbrenne mer enn om man bare løper på en mølle.

Man bruker jo mange flere muskler ved kuppert terreng.

Gjest Runforit
Skrevet

Blandt joggere som jogger flere ganger i uka er ikke mila på 60 min særlig imponerende.

For all del: man er i grei form og selvsagt i bedre form enn en ikke-jogger, men om TS ikke blir sliten av å løpe ute og bruker 60 min på mila så jogger hun rett og slett ikke hardt nok, men har et bedagelig tempo.

Om TS setter mål om å løpe mila på 45 min så er hun nok litt mer sliten og skjelven etter en joggetur ute.

Skrevet

Blandt joggere som jogger flere ganger i uka er ikke mila på 60 min særlig imponerende.

For all del: man er i grei form og selvsagt i bedre form enn en ikke-jogger, men om TS ikke blir sliten av å løpe ute og bruker 60 min på mila så jogger hun rett og slett ikke hardt nok, men har et bedagelig tempo.

Om TS setter mål om å løpe mila på 45 min så er hun nok litt mer sliten og skjelven etter en joggetur ute.

Men her handler det om sammenligningen av å jogge inne og ute. Ikke om man er i god eller dårlig form  om man jogger 1 mil på 60 minutter. Jeg blir mye mer sliten av å jogge 60 minutter på mølle, sammenlignet med 60 minutter ute. Derfor spør jeg om det jeg gjør i HI. 

Gjest Runforit
Skrevet

Men her handler det om sammenligningen av å jogge inne og ute. Ikke om man er i god eller dårlig form  om man jogger 1 mil på 60 minutter. Jeg blir mye mer sliten av å jogge 60 minutter på mølle, sammenlignet med 60 minutter ute. Derfor spør jeg om det jeg gjør i HI.  Anonymous poster hash: b4668...64d

Og ruten du jogger. Er det flat mark, bare vannrett eller er det noen tøffe bakker etc(siden du sier du jogger med helling på mølle). Tenker at du jogger saktere og ikke like effektiv ute som inne på mølle. Det er lettere å kontrollere fart, helling etc på mølle enn ute.

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Men her handler det om sammenligningen av å jogge inne og ute. Ikke om man er i god eller dårlig form  om man jogger 1 mil på 60 minutter. Jeg blir mye mer sliten av å jogge 60 minutter på mølle, sammenlignet med 60 minutter ute. Derfor spør jeg om det jeg gjør i HI. 

Jeg opplever det samme som deg.

Det er mye lettere for meg å jogge en time i 8 km/t ute, enn det er å jogge en time i 8 km/t på mølle.

Og selv om jeg vet at det motsatte er mest vanlig, vet jeg også om flere som har samme erfaring.

Men jeg har ingen god forklaring på hvorfor.

Endret av Sprettballen
Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg opplever det samme som deg.

Det er mye lettere for meg å jogge en time i 8 km/t ute, enn det er å jogge en time i 8 km/t på mølle.

Og selv om jeg vet at det motsatte er mest vanlig, vet jeg også om flere som har samme erfaring.

Men jeg har ingen god forklaring på hvorfor.

Jeg har det på samme måte. For min del handler det nok om at jeg syns det er dørgende kjedelig å løpe på mølle, kontra ute i naturen. Ute glemmer jeg liksom at jeg er sliten.

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg har det på samme måte. For min del handler det nok om at jeg syns det er dørgende kjedelig å løpe på mølle, kontra ute i naturen. Ute glemmer jeg liksom at jeg er sliten.

Jeg bruker å se på tv-serier når jeg bruker mølla, og da glemmer jeg at jeg er på mølla, så det er nok ikke grunnen for min del. 

Men når jeg tenker meg om kan det ha noe med luft og lys å gjøre.

Det er ganske mørkt i rommet jeg bruker å trene i, og luften blir raskt tung og tett, så jeg tenker at selv om det ikke er en god forklaring, kan det i det minste være en del av forklaringen på hvorfor det er lettere for meg å jogge ute. :)

Endret av Sprettballen
Skrevet

Og ruten du jogger. Er det flat mark, bare vannrett eller er det noen tøffe bakker etc(siden du sier du jogger med helling på mølle). Tenker at du jogger saktere og ikke like effektiv ute som inne på mølle. Det er lettere å kontrollere fart, helling etc på mølle enn ute.

Rutene jeg jogger inneholder både flat mark, oppoverbakker og nedoverbakker. Har flere ganger prøvd å legge inn avstikkere på ruten slik at jeg skal få ekstra oppoverbakker, men har heller ikke følt meg sliten etter disse turene. Jeg jogger med klokke som viser antall km, og jeg jogger omtrent like mange km på samme tid, både inne og ute :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...