Gå til innhold

Barn med skolevegring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er alene mor med 3 barn. En gutt og to jenter. Min sønn har fått diagnose asperger.han har hatt problemer med skole i flere år men siste året har det toppet seg å det er blitt enda vanskeligere å få han på skole. Etter sommerferie har han vel vært 2 dager på skolen. Han får angst anfall hver morgen å det er en stor kamp. Nå er barnevernet blitt koblet inn i bilde pga stort fravær på skole. Di anser saken som omsorgsvikt fordi jeg ikke klarer å få han avgårde. Kommer hjem og observerer å snakker med ungene for å se at alt er greit hjemme. Er trøtt å sliten av alt dette. Å føler meg veldig alene. Er det noen andre som har vært i samme situasjon som kanskje har noen gode råd. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar ikke bv hensyn til diagnosen?

Nå vet jeg om tre barn i uskolen, som blir kjørt av bv til skolen om morgenen.

Det skyldtes skulk bla. Opprør. For å få de på rett kjøl så ble det gjort avtale med ungene om denne måten.

Om bv kaller det omsorgssvikt, så har du en del i vente. Var jeg i dine sko,ville jeg tatt kontakt med advokat

Anonymous poster hash: 4780a...cac

• Liker 2
Skrevet

Di gjør seg opp sine egne meninger om hva som er rett for sønnen min. Jeg har daglig kontakt med BUP og asperger teamet... Vi drøfter hele tiden løsninger som kanskje kan fungere. Men når bv ikke vil samarbeide blir jeg forvirret. For hvem skal en høre på?

Skrevet

Barnevernet har desverre alt for lite kometene ift diagnoser..

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker å si at mange barn m Asperger kan ha en slags eksistensiell angst. Altså ikke spesifikk sosial angst, men mer angst for livet generelt fordi de ofte setter pris på det forutsigbare, og livet er jo slettes ikke forutsigbart, heller ikke skolehverdagen. Man vet aldri hvilke situasjoner som kan oppstå, hvilke kommentarer som kommer, hvilke elever man møtet på vei inn i klasserommet, om det plutselig blir vikar i en time etc. Kan det hjelpe sønnen din om skolen gjør sitt beste for å bedre forutsigbarheten? Kan noen møte ham ved porten eller kan han møte en lærer før de går inn i klasserommet? Kanskje han kan gå inn i klasserommet litt før de andre og finne plassen sin? Kan skolen ha rutiner for at de varsler dersom det blir vikar i noen av fagene en dag? Etc etc. Stikkord: Trygghet og forutsigbarhet. Vet ikke om dette kan hjelpe dere, men tror iallefall det er vesentlig å ha en forståelse for diagnosen, selv om alle mennesker er forskjellige.

Anonymous poster hash: 744e4...265

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar... ☺ mange gode råd her...å mye av det blir praktisert... 👍

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er gutten og hvem tar seg av han på dagtid når du er på jobb og han ikke på skolen?

Er det ikke mulig å få BUP til å snakke med barnevernet eller i det minste komme med en skriftlig uttalelse?

Anonymous poster hash: d2cb3...0fd

Skrevet

Jeg er hjemme værende med min sønn for tiden. Får pleie penger fra nav...

Har hatt en lang samtale med bup i dag. Å vi skal ha et felles møte med barnevernet. Er bare så sykt tungvint at systemet er sånn.. alt må kjempes for. Å når ting er tøft så kommer det enda mere mot deg.

Skrevet

Jeg er hjemme værende med min sønn for tiden. Får pleie penger fra nav...

Har hatt en lang samtale med bup i dag. Å vi skal ha et felles møte med barnevernet. Er bare så sykt tungvint at systemet er sånn.. alt må kjempes for. Å når ting er tøft så kommer det enda mere mot deg.

Husk på at systemet er der for å jobbe for sønnen din, ikke for å jobbe mot deg. :)

Ønsker dere lykke til, jeg håper dere kommer ut av fellesmøtet med større klarhet!

Anonymous poster hash: e2cd9...eda

Skrevet (endret)

Så på en dokumentar serie her en dag. Den heter noe alla: Født uskikkelig. Men usikker på om det er akkurat det den heter.

Der var det ei jente med Aspergers/Autisme som slet med veldig angst. Fikk så utrolig vondt av henne.

Hun fikk en diagnose av Aspergers/ Autisme som var ganske ny.

Å med rett tilrettelegging ble hun en helt ny jente.

Endret av MissPierce
Skrevet

Tråden er ryddet for spørreundersøkelse.

Marr, mod.

Skrevet

Jeg er alene mor med 3 barn. En gutt og to jenter. Min sønn har fått diagnose asperger.han har hatt problemer med skole i flere år men siste året har det toppet seg å det er blitt enda vanskeligere å få han på skole. Etter sommerferie har han vel vært 2 dager på skolen. Han får angst anfall hver morgen å det er en stor kamp. Nå er barnevernet blitt koblet inn i bilde pga stort fravær på skole. Di anser saken som omsorgsvikt fordi jeg ikke klarer å få han avgårde. Kommer hjem og observerer å snakker med ungene for å se at alt er greit hjemme. Er trøtt å sliten av alt dette. Å føler meg veldig alene. Er det noen andre som har vært i samme situasjon som kanskje har noen gode råd. ?

Blir de mobbet på skolen?

Skrevet

Takk folkens.. ☺

Ingen mobbing på skolen. Heldigvis..

Skrevet

Det høres forferdelig ut TS! Har du prøvd å ta kontakt med feks Autismeforeningen?

Der har de bla. veiledere som bistår ved slike tilfeller.

Jeg har en bror med aspberger og foreldrene mine og familien generelt har hatt veldig god hjelp av tilbudene i denne foreningen :)

Det er også mulig å ta kontakt med spesialhelsetjenesten gjennom fastlegen, de har stor kompetanse på dette området og kan bistå med faglig vurdering i samarbeid med barnevernet.

Broren min ble flyttet til en skole for barn med spesielle behov da han var ti-elleve år og vi fikk alle ett nytt liv etterpå!!

Han ble mye mer velfungerende sosialt og ble en bli og fornøyd gutt. I tillegg hadde skolen mye tettere kontakt med foreldene mine så de også fikk god veiledning og støtte.

Jeg vil anbefale deg å se på disse tilbudene som hjelp, og ikke noe skummelt eller farlig. Så klart forstår jeg at det er problematisk ifht barnevernet som nødvendigvis ikke har noe særlig kompetanse eller erfaring med aspberger.

Også må jeg bare legge til helt til slutt at det selvfølgelig ikke er sikkert at sønnen din passer inn på en spesialskole. Men jeg vet at mange foreldre ikke vil sende barna dit pga de vil at de skal ha en mest mulig normal oppvekst. Men min erfaring er at de kan få et like normalt liv på en spesialskole. Der fokuserer de på fordeler og muligheter og ikke utfordringer og begrensninger :)

Masse lykke til! <3

Anonymous poster hash: 410e4...d87

Skrevet

Takk folkens.. ☺

Ingen mobbing på skolen. Heldigvis..

Er du sikker? Jeg fortalte ikke mine foreldre at jeg ble mobbet

Skrevet

Er rimelig sikker.. min gutt er faktisk veldig populær i gitte gjengen å har mange venner.... fritiden fungerer veldig bra.

Takk for gode råd... autisme foreningen er koblet inn.. følger opp med samtaler å råd. Med ingenting nytter. Desverre. Jeg går hjemme på pleie penger fra nav. Men kjenner jeg er lei å sliten. Trenger å være sosial jeg også. Vi har drøftet å bytte skole. Men er litt tilbakeholden ift at han har så mange venner der han går. Er redd det vil ødelegge for han å flytte...

Skrevet

Problemet ligger vel mye på at enkelte instanser mangler kompetanse ift diagnose....

Syns å mener så mye uten å vite om utfordringer som følger med diagnosen.... det et slitsomt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...