Gå til innhold

råd mot røykslutt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har det seg sånn at jeg skal slutte å røyke etter 7 år med denne grusomme avhengigheten. Jeg er nå 21 år, og har egentlig alle forutsetninger for å klare dette, men jeg sliter likevel..planen var at jeg skulle slutte i går. 1.september var en dato jeg satt meg for lenge siden. Jeg var motivert,men etter 15 timer ga jeg etter for suget. Tok en røyk. I dag ble jeg stressa over en telefonsamtale jeg hadde, og tok meg enda en røyk. Så en til etter middag. Totalt 3 røyk siden jeg sluttet altså.

Jeg angret. Umiddelbart. Derfor har jeg nå kjøpt nikotinplaster i håp om at det hjelper litt, men jeg trenger likevel gode råd og tips til hva jeg kan gjøre når suget blir som verst. Har lest mye på nettet altså, men ønsker kanskje litt råd og motivasjon fra andre som har vært, eller er i samme situasjon som meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon og trodde at siden jeg sprakk så kunne jeg like gjerne begynne å røyke igjen. Først da jeg skjønte at det ikke var sånn klarte jeg å slutte. Selv om dette er innlysende.

Så ikke fokusér på de tre gangene du sprakk, det er jo fortsatt bra at du gikk 15 timer uten røyk, og du kan klare deg helt uten!

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon og trodde at siden jeg sprakk så kunne jeg like gjerne begynne å røyke igjen. Først da jeg skjønte at det ikke var sånn klarte jeg å slutte. Selv om dette er innlysende.

Så ikke fokusér på de tre gangene du sprakk, det er jo fortsatt bra at du gikk 15 timer uten røyk, og du kan klare deg helt uten!

det er det jeg prøver på. Å se på de tre røykene som en sprekk, og ikke noe grunn til å begynne igjen, men vil gjerne ha tips til å unngå disse sprekkene :)
Skrevet

Jeg begynte å snuse istedet, røyker litt enda men snuser mest. 

Skrevet

Hvorfor vil du ha tips mot røykeslutt når du egentlig ønsker å slutte? Eller misforstår jeg deg?

Anonymous poster hash: b1691...339

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynte å snuse istedet, røyker litt enda men snuser mest.

jeg gjorde også det sist gang jeg slutta å røyke..men ikke aktuelt denne gang :) sleit lenge med å slutte å snuse etter en stund. Har fortsatt lyst på snus, enda det er 3 år siden jeg sluttet med det. Er redd det blir sånn med røyksuget også...har på nikotinplaster nå, men kjenner fortsatt suget, så vet ikke hvor mye effekt det har, jeg?!
Skrevet

Hvorfor vil du ha tips mot røykeslutt når du egentlig ønsker å slutte? Eller misforstår jeg deg?

Anonymous poster hash: b1691...339

Du har misforstått. Eller jeg formulerte meg kanskje litt feil?! :) jeg har sluttet å røyke. I går. Men ønsker råd og tips til hvordan jeg kan takle det verste suget og abstinensene :)
Skrevet

Jeg tok en langsom nedtrapping og røkte to om dagen i et par uker. På slutten la jeg sigarettpakken hos en god venninne, som bodde 1,5 kilometer unna og var hjemme på dagtid, slik at om jeg ble totalt desperat, så kunne jeg gå dit og ta meg en i steden for å løpe på butikken og kjøpe.

Etterhvert så ble jeg mindre desperat og så sluttet jeg.

Anonymous poster hash: cadbb...c65

Gjest Gjest_Weeping_Angel
Skrevet

Jeg har hatt en røyk den siste uken. Det har gått overraskende bra for meg så langt synes jeg. Jeg har ikke røyk liggende, da hadde jeg aldri klart å motstå. Når jeg er på butikken tenker jeg på pengene jeg sparer ved å ikke kjøpe røyken.

Jeg heier på oss :)

Skrevet

Jeg sluttet ved hjelp av Nicotinell tyggis, jeg erstattet røyken med en tyggis, tror det er mye enklere å slutte med noe man får i munnen, som smaker noe, og munn/smaksløker/blir opptatt med noe ved røykesug, enn å ha et plaster på armen liksom. 

Det fungerte veldig bra for meg iallefall, jeg tok en tyggis ved røykesug, les bruksanvisningen, den skal tygges lenge, det ble nesten slik at jeg tenkte at jeg må ikke bli avhengig av nikotin-tyggis! hehe, men det gikk bra det, det var overraskende lett å slutte, og jeg var røykefri på 14 dager, jeg hadde kun morgenrøyken igjen, før alle ble erstattet med tyggis, og tygget vel i 1,5 mnd totalt. Har nå vært røykefri i 5 år :)

Anonymous poster hash: 29027...f9d
Skrevet

Takk for alle svar sålangt! Nedtrapping funker ikke for meg, så jeg slutta tvert. Jeg har funnet ut at det fungerer bedre for meg å ha en røykpakke tilgjengelig, for hvis jeg ikke har, får jeg bare panikk! Haha. Jeg er ikke så glad i å tygge tyggis, derfor plaster :) nå er det 14timer siden sist sprekk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...