AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 Hei jeg lurer på om noen har fått traumer og/eller emosjonsproblemer som voksen, som følge av oppvekst som ikke er så "innlysende ekstrem"? Altså som ikke nødvendigvis har SETT far slå mor, men har HØRT det og FØLT stemningen og som sliter som voksen? Psykologen min mener at mye av mine problemer kan skyltes ting i oppveksten, men der og da i oppveksten så plaget ikke de tingene meg, men jeg ser jo i ettertid som voksen at det ikke har vært spesielt sunne rammer og forbildet for et barn så at det kan være derfor jeg sliter med egen tillit, nærhet og følelser kan jo stemme men trodde at post traumatisk stress syndrom ble akutt utløst av ganske alvorlige hendelser og ikke noe som "impregnerte" seg gradvis i personligheten din over tid?.. Anonymous poster hash: fd9e0...acf
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Det var bare et av mange eksempler med å føle stemningen mellom far og mor. Andre eksempler er f.eks at man aldri har sett far og mor være vennlige mot hverandre eller gi hverandre en klem. Jeg taklet selv ikkeå klemme noen helt til jeg ble 21 år. Når venner skulle si hadet flyttet jeg meg alltid flere meter vekk og enda mere "spader"fikk jeg når gutter skulle prøve å klemme meg.. Jeg har egentlig ikke tenkt over før nå at dette og mine andre problemer kan linkes med barndommen, har bare trodd at jeg var rar.Hva tror dere? Anonymous poster hash: fd9e0...acf 1
tejenta27 Skrevet 3. september 2015 #3 Skrevet 3. september 2015 Tror helt klart at dette kan ha en sammenheng med barndommen din. Om det er PTSD du har vet jeg ikke helt, men noe har skjedd som gjør at du ikke klarer nærhet eller lignende slik som andre. Skal du utredes for PTSD?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #4 Skrevet 3. september 2015 TS, Fikk du klemmer og kjærlighet som barn, eller var det bare dine foreldre som ikke klemte hverandre? Anonymous poster hash: 0508b...da8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #5 Skrevet 3. september 2015 Det er gel noe som heter kompleks ptsd som dekker slike problemer. Vanlig ptsd er mer friske mennesker som plutselig blir utsatt for noe traumatisk (ulykke, terror, krig o,l) og sliter i etterkant av det. Kompleks ptsd er mer på barndomstraumer som gir varige personlighetsendringer, tilknytningsskader og psykiske problemer i voksen alder.Anonymous poster hash: 58897...23a 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #6 Skrevet 3. september 2015 Tror helt klart at dette kan ha en sammenheng med barndommen din. Om det er PTSD du har vet jeg ikke helt, men noe har skjedd som gjør at du ikke klarer nærhet eller lignende slik som andre. Skal du utredes for PTSD? Ja min psykolog vil utrede meg for det hos en annen psykolog, siden jeg sier til han at jeg ikke syntes jeg har ptsd som han mener er riktig diagnose. Jeg er så usikker... Og hva kan egentlig en diagnose hjelpe? Man får jo ikke noe lettere liv eller flere rettigheter av den grunn gjør man? TS, Fikk du klemmer og kjærlighet som barn, eller var det bare dine foreldre som ikke klemte hverandre? Anonymous poster hash: 0508b...da8 Nei jeg fikk aldri klemmer selv heller. Kan ikke huske å bli klemt en eneste gang om barn av foreldrene mine, så når vi hadde gjester over på julemiddag da jeg ble eldre og mamma skulle klemme meg for å "showe off" for de, så ble det helt falskt og unaturlig for meg og jeg ble sint. Anonymous poster hash: fd9e0...acf
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #7 Skrevet 3. september 2015 Jo, man får flere rettigheter med en diagnose. Det kan være viktig om man senere får så store problemer at man i perioder faller ut av arbeidslivet eller blir ufør. Men det viktigste er kanskje at man kan få rett behandling med en diagnose. Jeg ble feilbehandlet og plagene bagatellisert i flere år pga feil og manglende diagnose. Hadde googlet kompleks ptsd, om jeg var deg. Det er kanskje mer aktuelt enn vanlig ptsd, som er mer avgrenset til enkelthendelser.Anonymous poster hash: 58897...23a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #8 Skrevet 3. september 2015 Det er gel noe som heter kompleks ptsd som dekker slike problemer. Vanlig ptsd er mer friske mennesker som plutselig blir utsatt for noe traumatisk (ulykke, terror, krig o,l) og sliter i etterkant av det. Kompleks ptsd er mer på barndomstraumer som gir varige personlighetsendringer, tilknytningsskader og psykiske problemer i voksen alder.Anonymous poster hash: 58897...23a Barndomstraumer som vold,overgrep osv. Det ts beskriver faller ikke under den kategorien for å si det sånn.Anonymous poster hash: 95104...f8d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #9 Skrevet 3. september 2015 Barndomstraumer som vold,overgrep osv. Det ts beskriver faller ikke under den kategorien for å si det sånn.Anonymous poster hash: 95104...f8d Det kan godt hende, siden hun beskriver å bli avvist følelsesmessig fra tidlig alder. Neglekt over lang tid, enten det er følelsesmessig eller fysisk, kan være like traumatisk som vold og overgrep. Å bli avvist av sine foreldre er et traume.Anonymous poster hash: 58897...23a 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #10 Skrevet 3. september 2015 Det kan godt hende, siden hun beskriver å bli avvist følelsesmessig fra tidlig alder. Neglekt over lang tid, enten det er følelsesmessig eller fysisk, kan være like traumatisk som vold og overgrep. Å bli avvist av sine foreldre er et traume.Anonymous poster hash: 58897...23a Nå trykka jeg først på pluss,og det ble feil. Selvfølgelig kan det være traumatisk og bli neglisjert,men det skal mere til enn som så for at man skal utvikle kompleks ptsd. Har dybdekunnskap på det feltet.Anonymous poster hash: 95104...f8d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #11 Skrevet 3. september 2015 Nå trykka jeg først på pluss,og det ble feil. Selvfølgelig kan det være traumatisk og bli neglisjert,men det skal mere til enn som så for at man skal utvikle kompleks ptsd. Har dybdekunnskap på det feltet.Anonymous poster hash: 95104...f8d Det har jeg og. Takk for plussen Anonymous poster hash: 58897...23a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #12 Skrevet 3. september 2015 Det har jeg og. Takk for plussen Anonymous poster hash: 58897...23a Da burde du vite at man får IKKE diagnosen kompleks ptsd fordi man aldri fikk klemmer fra foreldrene sine Anonymous poster hash: 95104...f8d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #13 Skrevet 4. september 2015 Da burde du vite at man får IKKE diagnosen kompleks ptsd fordi man aldri fikk klemmer fra foreldrene sine Anonymous poster hash: 95104...f8d Nei du burde forstå at omsorgssvikt og neglekt handler om mer enn direkte vold og overgrep (som selvsagt er like i,le). Den usynlige, emosjonelle omsorgssvikten kan gjøre vel så stor skade - særlig fordi det ofte er slik at ingen ytre instans eller personer reagerer og det kan pågå i lang tid. Tilknytningen og personligheten kan bli like skadet av det. Anonymous poster hash: 58897...23a 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #14 Skrevet 4. september 2015 Da burde du vite at man får IKKE diagnosen kompleks ptsd fordi man aldri fikk klemmer fra foreldrene sine Anonymous poster hash: 95104...f8d Og søk på "still face" på youtube og google om du ikke tror på det jeg skriver over. Her er et godt eksempel på hvordan mors (eller annen omsorgspersons) manglende respons fører til stress, negative emosjoner og til slutt apati hos barnet. At det gjør skade og gir traumer er godt kjent i dag. https://m.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0Anonymous poster hash: 58897...23a 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #15 Skrevet 4. september 2015 Hei jeg lurer på om noen har fått traumer og/eller emosjonsproblemer som voksen, som følge av oppvekst som ikke er så "innlysende ekstrem"?Altså som ikke nødvendigvis har SETT far slå mor, men har HØRT det og FØLT stemningen og som sliter som voksen?Psykologen min mener at mye av mine problemer kan skyltes ting i oppveksten, men der og da i oppveksten så plaget ikke de tingene meg, men jeg ser jo i ettertid som voksen at det ikke har vært spesielt sunne rammer og forbildet for et barn så at det kan være derfor jeg sliter med egen tillit, nærhet og følelser kan jo stemme men trodde at post traumatisk stress syndrom ble akutt utløst av ganske alvorlige hendelser og ikke noe som "impregnerte" seg gradvis i personligheten din over tid?.. Anonymous poster hash: fd9e0...acf Joda, ptsd kan utarte seg på den måten, det er snakk om traumer for deg og en hjerne som ikke klarer å la fortid være fortid. Det er derfor det heter post-traumatisk, traumer du har opplevd tidligere i livet. At du som voksen får disse "problemene", kan være at du hele livet har undertrykket følelsene og tankene, og kanskje da du fikk "problemene", dvs ptsd, så var du i en periode der du ikke lenger klarte det og veggen mellom fortid og nåtid ble så tynn (f.eks pga stress, eller annet) at du ikke klarte å fortrenge det lenger.Anonymous poster hash: 7865c...d13
SiMa Skrevet 4. september 2015 #16 Skrevet 4. september 2015 Ja min psykolog vil utrede meg for det hos en annen psykolog, siden jeg sier til han at jeg ikke syntes jeg har ptsd som han mener er riktig diagnose. Jeg er så usikker...Og hva kan egentlig en diagnose hjelpe? Man får jo ikke noe lettere liv eller flere rettigheter av den grunn gjør man? Nei jeg fikk aldri klemmer selv heller. Kan ikke huske å bli klemt en eneste gang om barn av foreldrene mine, så når vi hadde gjester over på julemiddag da jeg ble eldre og mamma skulle klemme meg for å "showe off" for de, så ble det helt falskt og unaturlig for meg og jeg ble sint. Anonymous poster hash: fd9e0...acf En diagnose kan gjøre at du får riktig behandling, som igjen kan føre til et lettere liv. Rettigheter går mer på funksjonsnivå enn på diagnose, men det er klart det er lettere å "nå gjennom" og få disse rettighetene oppfylt hvis du har en diagnose som ofte fører til at personen fungerer dårlig for eksempel i hverdagslivet. Hørte du at faren din slo moren din? Det kan være like ille som å se det. Gjentatte, "små" traumer kan utløse kompleks ptsd, den "vanlige" formen utløses av ett voldsomt traume, for eksempel å bli utsatt for en livstruende ulykke. At foreldrene dine ikke viste nærhet/ømhet overfor hverandre eller deg kan også gjøre at du sliter i dag, men det er ikke nok til å gi kompleks ptsd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå