Gå til innhold

Backpaking alene. Litt lost!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Det finnes sikkert mange emner om dette, men fant ikke noen nye, og følte meg litt lost.

Jeg har lyst til å reise etter jul.

Jeg vil til Sør-Amerika for det meste.

Så til spørsmålene:

Er det ok å reise alene? Alle mine venner er ferdig reist.

Vil man møte ålreite folk i 20-30årene man kan henge litt med?

Bør hele turen bookes på forhånd?

Bør man booke via et selskap?

Jeg set for meg å være borte i ca. 3mnd. Hvor mange steder rekker man? Hvor lenge bør man være på et sted? Og hvor mye penger, sånn cirka, skjønner det varierer fra sted til sted? Både som lommepenger og reise :)

Hva pakker man med, og hva ikke? Er det steder man må fikse visum ol på forhånd?

Dette ble mange spørsmål, håper noen har noe erfaring :)

Anonymous poster hash: 78dcc...2e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte et par ting.

Trenger man vaksiner? Kan man jobbe/ta et lite kurs på veien eller blir det mer til bry?

Anonymous poster hash: 78dcc...2e1

Gjest Seajewel
Skrevet

Hør med vaksinekontoret, men regner med at du trenger vaksiner ja. :)

Kilroy travels kan sikkert svare deg på mange av dine spørsmål, der er det folk med god erfaring. Ellers vil jeg bare si at du ikke må være redd for å reise alene, er ofte da man får de største opplevelsene.

Skrevet

Sør-Amerika er stort og variert, men de fleste steder går det helt fint å reise alene. Det å reise alene er veldig nyttig livserfaring, så det vil jeg absolutt anbefale.

 

Vil man møte ålreite folk i 20-30årene man kan henge litt med?

Ja, hvis du bor på hosteller er det gode muligheter. På hoteller er det vanskeligere. Vurder også om du vil reise på gruppetur (med for eksempel G Adventures) på deler av turen. Gruppetur er en fin mulighet til å få nye venner.

 

Bør hele turen bookes på forhånd?

Nei! :) Book flybillettene når det dukker opp et godt tilbud, og la resten være mest mulig åpent. Tre måneder er lang tid, og du bør gi rom for at planer og ønsker kan endre seg underveis.

 

Bør man booke via et selskap?

Mange som skal på sin første store reise bruker for eksempel Kilroy til å sette sammen en reiserute, men det er det ingen vits i. De gjør ingenting for deg som du ikke kan få til på egen hånd. Kjøp flybilletter gjennom et flyselskap (når de har kampanjetilbud) og reis. Finn overnatting og aktiviteter underveis.

Hvis du vil på gruppetur er det best å kjøpe turen gjennom selskapet som arrangerer turen. En tur med G Adventures bør for eksempel kjøpes direkte hos G Adventures, og ikke gjennom Kilroy eller andre mellomledd. Gruppeturer bør bookes god tid i forveien, så der må du planlegge litt.

 

Hvor mange steder rekker man? Hvor lenge bør man være på et sted? Og hvor mye penger, sånn cirka, skjønner det varierer fra sted til sted?

Det er vanskelig å gi deg noen tall - særlig uten å vite hva du ser for deg av bostandard, mat, aktiviteter osv. Generelt koster det mer å se flere steder enn få steder, siden transporten ikke er gratis. Sett av for eksempel 80 000 kr (langt mer enn nok for 3 mnd), og bruk så lite som du trenger. Det skader ikke å komme hjem med mye penger igjen på kontoen, men det er synd å beregne så lite at du blir tvunget til å droppe ting du får lyst til underveis. Enkelte dager bruker du mye penger på aktiviteter du vil huske for resten av livet, og andre dager bruker du nesten ingenting.

 

Bruk så lang tid på hvert sted som du finner nødvendig. Kanskje tenker du før du kommer et sted at et par dager vil være nok, men så får du nye venner og oppdager hvor mye spennende det er å gjøre der, og så blir du der i en uke. Du rekker uansett ikke alt, så velg deg ut noen steder du se, og fyll opp resten av tiden med det som faller deg inn underveis.

Hva pakker man med, og hva ikke?

Pakk færre klesplagg enn du tror du trenger. Du kan både vaske og kjøpe klær underveis, så ikke pakk 90 par sokker og 90 t-skjorter :)

 

Husk reiseforsikring og reisevaksiner! Vaksinene bør tas god tid i forveien, så begynn gjerne nå. Reiseforsikringen må være gyldig hele reisen, og en vanlig helårs reiseforsikring gjelder kanskje bare de første 45 dagene. Les vilkårene nøye.

 

Er det steder man må fikse visum ol på forhånd?

I Sør-Amerika er vel Suriname det eneste landet hvor du trenger visum på forhånd. De andre landene gir deg visum på grensen, så alt du trenger er et pass som ikke nærmer seg utløpsdato.

Skrevet

Tusen takk for masse fine svar! Skal sette meg ned i helgen å sjekke ting ordentlig ut. Når dere booker ting underveis som overnatting og fly, gjør dere det da på Internett?

Og om noen har vært på en sånn tur, hvilke steder MÅ man til? :D

Anonymous poster hash: 78dcc...2e1

Skrevet

Skal selv backpacke alene i sørøst asia nå før jul. Alle de jeg har snakket med som har gjort det før meg, sier det er null problem å komme i kontakt med andre backpackere på hosteller, busser, tog osv! Er ikke så veldig bekymret for det, til tross for at jeg er ganske sjenert:) 



Anonymous poster hash: 02e97...3d2
  • Liker 1
Skrevet

Tøft gjort, skulle ønske jeg tørte å kaste meg ut i noe sånt! :)

Skrevet

Tusen takk for masse fine svar! Skal sette meg ned i helgen å sjekke ting ordentlig ut. Når dere booker ting underveis som overnatting og fly, gjør dere det da på Internett?

Og om noen har vært på en sånn tur, hvilke steder MÅ man til? :D

Anonymous poster hash: 78dcc...2e1

 

Flybilletter booker jeg som regel noen uker i forveien. Har alltid en idé om hva flybillettene bør koste, og dermed ser jeg om prisen er bra eller dårlig. Kjøper aldri flybilletter når de er overpriset.

 

Hotell booker jeg vanligvis på internett. Det er billigere enn prisen man får ved drop-in. Venter med å booke til jeg er sikker på sted og dato. Noen ganger booker jeg på nett samme dag som jeg skal sjekke inn. 

 

Hostell/motell/guesthouse etc booker jeg vanligvis ikke på forhånd. Der er det like greit å bare gå inn og spørre etter rom når man ankommer stedet/byen. Unngå å låse deg til datoer ved å booke overnattingssteder lang tid i forveien - hold mulighetene åpne.

 

Jeg er ikke så glad i storbyer, så Machu Picchu og Salar de Uyuni får bli mine anbefalinger til steder du bør oppleve. Galapagosøyene og Påskeøya hører også hjemme øverst på listen, men dit er det ganske dyrt å reise.

Skrevet

Åååå, dette høres så kjekt ut TS! Anbefaler deg å sjekke ut CouchSurfing (da hovedsakelig kvinnlige verter, eller uansett folk med mye positiv tilbakemelding). Mange har også fantastiske lokale tips!



Anonymous poster hash: d62c0...753
Skrevet

Hvis du tenker å reise i HELE Sør-Amerika, så kan det raskt bli skummelt. Spesielt med Colombia, Brazil, og Argentina. Chile er forholdsvis trygt. Jeg anbefaler deg helst å dra til Patagonia-regionen (sør for Chile og Argentina). Det er utrolig vakkert der og mye tryggere enn andre steder i kontinentet (som skyldes av at kriminelle har langt mindre incentiver til å være der, enn nord for Sør-Amerika).

Anonymous poster hash: 592cf...313

Skrevet

Jeg er jente, 21 år og reiste helt alene i mellom og sør Amerika. Colombia var det landet jeg følte meg mest trygg i! Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe TS:)

Skrevet

 

Skal selv backpacke alene i sørøst asia nå før jul. Alle de jeg har snakket med som har gjort det før meg, sier det er null problem å komme i kontakt med andre backpackere på hosteller, busser, tog osv! Er ikke så veldig bekymret for det, til tross for at jeg er ganske sjenert:) 

Anonymous poster hash: 02e97...3d2

 

Takker :)

 

Tøft gjort, skulle ønske jeg tørte å kaste meg ut i noe sånt! :)

Det klarer du vel du også, så mange andre som gjør det :D

 

Flybilletter booker jeg som regel noen uker i forveien. Har alltid en idé om hva flybillettene bør koste, og dermed ser jeg om prisen er bra eller dårlig. Kjøper aldri flybilletter når de er overpriset.

 

Hotell booker jeg vanligvis på internett. Det er billigere enn prisen man får ved drop-in. Venter med å booke til jeg er sikker på sted og dato. Noen ganger booker jeg på nett samme dag som jeg skal sjekke inn. 

 

Hostell/motell/guesthouse etc booker jeg vanligvis ikke på forhånd. Der er det like greit å bare gå inn og spørre etter rom når man ankommer stedet/byen. Unngå å låse deg til datoer ved å booke overnattingssteder lang tid i forveien - hold mulighetene åpne.

 

Jeg er ikke så glad i storbyer, så Machu Picchu og Salar de Uyuni får bli mine anbefalinger til steder du bør oppleve. Galapagosøyene og Påskeøya hører også hjemme øverst på listen, men dit er det ganske dyrt å reise.

Takk! Gode råd.

 

 

Åååå, dette høres så kjekt ut TS! Anbefaler deg å sjekke ut CouchSurfing (da hovedsakelig kvinnlige verter, eller uansett folk med mye positiv tilbakemelding). Mange har også fantastiske lokale tips!

Anonymous poster hash: d62c0...753

 

Det var ikke så dumt, hadde ikke tenkt tanken en gang :)

 

Hvis du tenker å reise i HELE Sør-Amerika, så kan det raskt bli skummelt. Spesielt med Colombia, Brazil, og Argentina. Chile er forholdsvis trygt. Jeg anbefaler deg helst å dra til Patagonia-regionen (sør for Chile og Argentina). Det er utrolig vakkert der og mye tryggere enn andre steder i kontinentet (som skyldes av at kriminelle har langt mindre incentiver til å være der, enn nord for Sør-Amerika).

Anonymous poster hash: 592cf...313

Jeg er ikke så redd for akkurat det at det er skummelt, men er faktisk mer redd for at jeg ikke får til ting praktisk. Jeg er litt dum når det kommer til sånt. 

 

forresten, er intr. i steder i mellom amerika også. Tenkte mexico og kanskje puerto rico osv. noen erfaringe rmed landene i mellom amerika? :)

Anonymous poster hash: 78dcc...2e1

Skrevet

Det finnes sikkert mange emner om dette, men fant ikke noen nye, og følte meg litt lost.

Jeg har lyst til å reise etter jul.

Jeg vil til Sør-Amerika for det meste.

Så til spørsmålene:

Er det ok å reise alene? Alle mine venner er ferdig reist.

Vil man møte ålreite folk i 20-30årene man kan henge litt med?

Bør hele turen bookes på forhånd?

Bør man booke via et selskap?

Jeg set for meg å være borte i ca. 3mnd. Hvor mange steder rekker man? Hvor lenge bør man være på et sted? Og hvor mye penger, sånn cirka, skjønner det varierer fra sted til sted? Både som lommepenger og reise :)

Hva pakker man med, og hva ikke? Er det steder man må fikse visum ol på forhånd?

Dette ble mange spørsmål, håper noen har noe erfaring :)

Anonymous poster hash: 78dcc...2e1

a.) Det er alltid ok å reise alene :opplyser:

 

b.) Ja, så lenge du booker på hosteller, mye lettere å komme i kontakt med folk. Anbefaler også å gå ut noen ganger alene, men vær litt forsiktig med hvem du snakker med, hold deg unna menn med mindre de er sammen flere andre kvinner. Sjekk også om det er noen festivaler eller lignende som skjer der du er.

 

c.)Nei,book flybillett og 1 uke på hotell, så tar du det derfra. Av erfaring er det mye lettere å forstå systemet når man er i et land mtp på buss/togreiser. Ofte når man titter på nettet er det litt uklart ang tider og priser og som regel skjer det at man kommer til en side for ett busselskap, men når man drar dit ser man at man har 3-5 busselskap å velge mellom.

 

d.)Det kan du, men det blir dyrere.

 

e.)3 mnd er god tid. Jeg reiste til Argentina og ble i Buenos Aires før jeg tok buss til Mendoza, var i Argentina ca 10 dager. Så tok jeg buss over til Santiago de Chile hvor jeg ble 4 dager,deretter enda en buss til Valparaiso der jeg ble 7 dager. Tok så buss opp til La serena hvor jeg ble 2 dager og til Atacama hvor jeg ble 9 dager. I Atacama har de masse utflukter du kan være med på, så mye du kan fylle dagene med, men veldig liten by da så å være der uten å finne på noe blir nok veldig kjedelig. Jeg dro deretter over grensa til La Paz, der var jeg 14 dager og bodde hos et vennepar. Deretter tok jeg fly til Brazil, ble der 1 uke. Tilslutt dro jeg til Jamaica og fra Jamaica tok jeg fly til Florida hvor jeg besøkte en vennine i en 1 uke, tilslutt ble det 2 dager i New York før jeg kom hjem.

 

Flybillet en vei til Argentina ble på ca 4000kr, opphold og sånn var ikke dyrt,bodde på hostel og lagde maten selv, gikk vel på restaurant 2 ganger. I chile var det også billig med opphold og mat, det stedet jeg brukte mest penger på var Atacama.De har en tur til saltørken i Bolivia og du kan da dra videre derfra. Bolivia er superbillig, men i Bolivia bodde jeg jo gratis da. Fly til Brazil ble på rundt 500kr. Brazil var gøy og billig. Fly til Jamaica ble også rundt 700kr og det var greit der, men SLITSOMME mannfolk. Fly til Florida lå på en tusenlapp og der bodde jeg jo igjen gratis, men der er det også ganske billig å gå ut. Jeg var i Orlando da, ikke Miami, dro på Walt Disney World. Fly til New york var ikke dyrt med hotell 2 netter kosta omtrent like mye som hostel i Argentina 10 dager...Fly hjem til Norge var rundt 2700kr.

 

Jeg hadde med meg 20.000kr og jeg brukte opp dem pluss et par tusenlapper til. Anbefaler deg å lage egen mat og heller bruke penger på opplevelser. Å gå og se på bygninger og ting er gratis, og det er ganske koselig å bare kjøpe en is og legge seg på en strand enn å betale utflukt til en eller annen dyrepark..

 

f.) Hva pakker du med..

Lette klær,ikke for mye, du kan kjøpe klær underveis også og gi bort de du har.Ingen vits i å ta med masse sokker for eksempel.

Sko til å gå med som tåler litt men som ikke er tunge og varme, sandaler og kanskje et par finsko.

Bikini og håndkle. En liten pose med smykker og en pung med sminke. Pakk klærne i vakumposer,det sparer plass. Ingen vits i å kjøpe shampoo og lignende,det får du tak i, men ta gjerne med deg tamponger og våtservietter, det er ikke alle steder det er så lett å få tak i og ikke alle steder det finnes dopapir...

Ha med sånn håndvask vaskepulver. Mange hosteller tilbyr klesvask og det finnes vaskerier, men ikke alltid, da er det bøtte med vann og vaskepulver som gjelder ;)

Prøv å ha sekken halvfull sånn at du kan kjøpe ting. Jeg har en stor ryggsekk m en liten ryggsekk på som man kan bruke til dagsturer, i tillegg hadde jeg en veske og en rumpetaske. I veska har du jo såklart alle de viktige tingene dine, og rumpetaska er genial når du skal rundt i byen, lett for folk å peke ut en kvinnelig enslig turist som offer hvis du går med veske, en rumpetaske er hardere å stjele.

 

Ang hvor lenge du bør være hvor så ta og bestill 3 netter i første omgang til hver by du ankommer så ser du derfra. Vil du være mer så bestiller du et par netter ekstra og vil du videre så bestill du bussreise. Det florerer av hosteller overalt i Sør Amerika.

 

Det dyreste landet var for min del Argentina og det billigste var Bolivia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...