Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg litt om forskjellene mellom en psykolog og en psykiater? (Utdanning, kompetanse, arbeidsområder) Jeg ser at UiO tilbyr en treårig bachelorutdanning, masterutdanning og profesjonsstudiet innen psykologi. Jeg forstår det slik at man må ha profesjonsstudiet for å praktisere som psykolog, men hvor stor forskjell er det på innholdet i de forskjellige utdanningene? Finnes det noen universiteter eller høgskoler som tilbyr slik utdanning som fjernundervisning med innsendingsoppgaver og ev. helgesamlinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En psykiater er en lege som er spesialisert innen psykiske sykdommer. En psykolog er en spesialist på hvordan hjernen fungerer (sykdommer og behandlinger inkludert), to veldig ulike vinkler med andre ord. Psykiatere og psykologer har ikke spesielt ulike arbeidsområder, men fordi psykiatere (som leger) kan skrive ut medisiner er det selvsagt naturlig at de har større ansvar for lidelser hvor medisinering er nødvendig.

For å kunne bli klinisk psykolog må du ha profesjonsstudiet (jeg går der selv), det tar 6½ år. For å bli psykiater må du først studere medisin og så spesialisere deg innen psykiatri.

Bachelor og Master er det som tidligere var grunnfag/mellomfag/hovedfag, den er ikke klinisk rettet. Jeg tviler sterkt på at du kan studere profesjonsstudiet i psykologi via fjernundervisning da store deler av undervisningen inneholder fordypningsseminarer hvor diskusjon og fremføring er viktig, i tillegg til praksis selvsagt. Du kan studerer profesjonsstudiet i psykologi ved alle universitetene, ingen høyskoler.

Skrevet

Litt stilisert, og muligens urimelig satt veldig på spissen....

En psykiater er ute etter det syke, mens en psykolog er ute etter det friske. Begge er svært nyttige perspektiver.

jeg tar svært gjern korreks på min måte å fremstille det på.....

milo

Skrevet

Takk for svar! Er det slik at man må ha profesjonsstudiet for å få lov til å behandle pasienter som psykolog? Var det ikke slik tidligere at man tok grunnfag i psykologi og så måtte man gå og vente i flere år for å komme inn på profesjonsstudiet? Er det fortsatt slik? Er studieveiene adskilt slik at man må bestemme seg helt fra begynnelsen om man velger profesjonsstudiet eller bachelor/master? Hva er eventuelt "fordelen" med å velge master framfor profesjonsstudiet? (Da tenker jeg på valgmuligheter når det gjelder jobb) Er det slik at denne retningen kvalifiserer for enkelte jobber som en psykolog med profesjonsstudiet ikke kvalifiserer for?

Skrevet

Hvis du skal praktisere som klinisk psykolog må du ha profesjonsstudiet (grunnfag først). Det er ikke lenger ventetid, alle med AAA (i Oslo) kommer inn. Det er ingen fordeler som sådann med å velge Master, det er en "helt annen" utdannelse, mer forskningsrettet. Du må altså velge enten eller, men hvis du plutselig vil bytte får du sikkert godkjent de delene som er like. Hvis du skal øke valgmuligheter er det bedre med profesjonsstudiet, Master er mer snevret inn og du har ikke de samme mulighetene. Alt kommer an på hva du vil jobbe med etterpå. Du burde heller lese litt om studiene på de forskjellige universitetenes hjemmesider.

Skrevet

En psykiater er en lege som er vidreutdannet (2 el 3 år) Han/hunn jobber med innen psykatrien med medisinering som hovedfelt. F.eks utredning, medisinering og oppfølging. Psykiatere kan jobbe med vanlig samtaleterapi og på sykiatriske sykehus.. Psykiater= 7+2 el 3år

Mens en psykolog blir mere en tarapaut uten den medisinske utdannelsen. 6/7 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...