Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hele fjor vinter slet vi med at 2åringen hostet mye på natta. Vi var mye plaget med sykdom siden det var 1 barnehageår, men da det var gått 4 mnd og det fortsatt ikke var stor bedring med hosten krevde jeg å få henvisning til barnelege. Fikk ikke så mye hjelp der, vi tok prikktest som ikke slo ut (selvfølgelig) og det er heller ikke astmahoste. Mest irritasjonshoste. Hun anbefalte å vente til over sommeren for å se fordi hun mente det ville bli bedre når været ble varmere. Og det har det jo blitt, vi var nesten helt kvitt det og det var fantastisk for oss og for 2 åringen.

Nå er været kaldere og hosten slår inn med en gang. Nesten uten unntak, kun på natta. Ikke engang når hun sover i bhg hoster hun. (sov ute i vogn i hele vinter). Jeg skjønner det ikke? Vi har balansert ventilasjon og fuktigheten er på et bra nivå i huset. Sover nesten alltid med vindu åpent også.

Jeg ble så desperat på et tidspunkt at jeg kjøpte ny seng, ny madrass og nye sengeklær. Vasket kosedyr og soverom, men det har ikke gjort noen forskjell.

Er det noen flere som har det sånn? Hva skal man gjøre? Fastlegen sier jeg kan gi Cosylan men det synes jeg ikke er forsvarlig! Hvor lenge skal vi ha det sånn? :grine:  :grine:  :grine: :grine:  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser to ting jeg ville prøvd ut:

1. Lukke vinduet i god tid før solen begynner å gå ned.

2. Byttet soverom for en periode.

1. Lukke vinduet fordi konsentrasjonen av muggsopper ute er høyere siste timen før sola går ned og til en stund etter at det er bekmørkt.

2. Sove på et annet rom fordi det kan være noe skjult i vegger/tak/gulv som gir problemet. En tanke fordi barnet sover greit i barnehagen og fordi du har byttet sengetøy og vasket ned på barnets rom uten at dette hjelper. Da tenker jeg skjult fukt og mugg skade i konstruksjon som en mulighet også fordi dette er et nattfenomen.

Cosylan er ingen god løsning. Den inneholder morfin og gir forstoppelse m.m.

Muggallergi slår skjelden ut på prikktest, eller andre tester og er et puslespill å finne ut av. Særlig fordi mugg kan ligge godt gjemt i en bygning.

Anonymous poster hash: 92d7d...443

Skrevet

Ser to ting jeg ville prøvd ut:

1. Lukke vinduet i god tid før solen begynner å gå ned.

2. Byttet soverom for en periode.

1. Lukke vinduet fordi konsentrasjonen av muggsopper ute er høyere siste timen før sola går ned og til en stund etter at det er bekmørkt.

2. Sove på et annet rom fordi det kan være noe skjult i vegger/tak/gulv som gir problemet. En tanke fordi barnet sover greit i barnehagen og fordi du har byttet sengetøy og vasket ned på barnets rom uten at dette hjelper. Da tenker jeg skjult fukt og mugg skade i konstruksjon som en mulighet også fordi dette er et nattfenomen.

Cosylan er ingen god løsning. Den inneholder morfin og gir forstoppelse m.m.

Muggallergi slår skjelden ut på prikktest, eller andre tester og er et puslespill å finne ut av. Særlig fordi mugg kan ligge godt gjemt i en bygning.

Veldig interessant.. takk for svar! Nå har vi et nyupusset hus (ingenting gammelt i vegger ol. bortsett fra bærebjelker i gulv og tak) men det har kanskje ikke noe å si?

Skrevet

Veldig interessant.. takk for svar! Nå har vi et nyupusset hus (ingenting gammelt i vegger ol. bortsett fra bærebjelker i gulv og tak) men det har kanskje ikke noe å si?

Mugg i konstruksjon kommer av fukt. Fukt har ingen sammenheng med alder, selv nye hus kan ha store muggskader dersom der har kommet inn fuktighet.

Nye materialer kan avgi gasser, så der har du og en irritant-mulighet. Hadde vært interessant å avlegge huset et besøk, men det er nok praktisk umulig.

Skrevet

Mugg i konstruksjon kommer av fukt. Fukt har ingen sammenheng med alder, selv nye hus kan ha store muggskader dersom der har kommet inn fuktighet.

Nye materialer kan avgi gasser, så der har du og en irritant-mulighet. Hadde vært interessant å avlegge huset et besøk, men det er nok praktisk umulig.

Kunne du ha funnet ut av det om du kom på besøk :icon_lol: ? Hva jobber du som?

Skrevet

Kunne du ha funnet ut av det om du kom på besøk :icon_lol: ? Hva jobber du som?

Ofte finner jeg svaret enkelt, ja.

Skrevet

Sønnen min hostet mye om natta rundt det året han var 2. Hadde falsk krupp flere ganger også. Der endte vi til slutt med å få utskrevet astmamedisin til bruk de verste nettene. Og det hjalp veldig. Og så vokste han det av seg. Han hostet også veldig mye mer og kraftigere om natta enn på dagtid (også ved soving dagtid), men om dette var en annen type hoste enn det din sliter med, vet jeg jo ikke. Legen konkluderte med at gutten vår hadde/har følsomme bronkier - dvs. ikke astma, men mer en ømfintlighet.

Skrevet

Vi hadde samme problem med et soverom, viste seg å være de nye skapene som irriterte, ga tett nese og hoste. Skapene inneholdt trefiber som irriterte luftveiene.

Jeg leste meg opp masse på akkurat dette med avgassing, og det kan være de nye materialene som irriterer!

Anonymous poster hash: 21996...fc6

Skrevet

Vi hadde samme problem med et soverom, viste seg å være de nye skapene som irriterte, ga tett nese og hoste. Skapene inneholdt trefiber som irriterte luftveiene.

Jeg leste meg opp masse på akkurat dette med avgassing, og det kan være de nye materialene som irriterer!

Anonymous poster hash: 21996...fc6

Jøss har jeg ikke tenkt på en gang... har du noen kilder?

Skrevet

Dundyne?

Anonymous poster hash: 3a6dd...1ff

Skrevet

Dundyne?

Anonymous poster hash: 3a6dd...1ff

Jeg byttet ut dynen hennes rett før sommeren; med en helt ny, syntetisk sommerdyne. Til vinteren har jeg en dundyne som er arvet nå nettopp.. renset selvfølgelig. Dynen hun hadde i vinter var også arvet foressten... Husker ikke om det var dun.

Skrevet

Så rart å lese dette for akkurat sånn var vår gutt på den alderen også. Nå har han bare plutselig sluttet med hosting og jeg aner ikke hva det kommer av.

Skrevet

Jøss har jeg ikke tenkt på en gang... har du noen kilder?

Du finner mye på allergiviten.no ogninneklima.com. Alternativt om du googler problmet f.eks. hoste og Kjell Aas, da har du en av verdens mest leste barneleger med spesialisering innen flere fagområder.

Skrevet

Jeg ville også prøvd astmasmedisin, bare for å se om det hjelper på hosten.

Som voksen hadde du ikke orket å holde på å hoste slik over natten, så hvorfor skal en 2-åring det? (dette er et spark til fastlegen som vil "se det an"). Astmamedisinen er på resept.

Vanlig at astmahoste tar seg opp når blir kaldt i luften.

Anonymous poster hash: 24c9b...9da
Skrevet

Skulle tro jeg hadde skrevet det selv. Har også vært hos lege, men ble ikke noe klokere

Skrevet

Men dyner og skap/vegger ville ikke dette gitt irritasjon også på sommeren? Er det ikke vanlig i den alderen å være forkjølet høst og vinter? Og at hosten sitter i så godt som hele tiden uten at det er noe ekstra? Tror mange overtenker vanlige symptomer. Det er jo flere, også ts, som har vært hos legen uten å finne noe, og hoste på natten er vanlig i den alderen der.

Skrevet

Datteren min på 3 har astma. Hun hadde heller ikke typisk "astmahoste", men en hard hoste som bare kom på natta. Hun får dog "anfall" når hun er skikkelig forkjølet, som gjør at hun sliter med pusten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...