Gå til innhold

Somaliere har høyest valgdeltakelse.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Somaliere er den minoritetsgruppen som er ivrigst etter å stemme ved valg i Norge, og over 50 prosent stemte ved forrige kommunevalg. Personer fra Kosovo og Bosnia ligger i motsatt ende av skalaen, med kun 18 prosent, melder NRK.

Og hvem sa at norsk-somaliere var late og ikke deltar i det norske samfunnet??

Anonymous poster hash: c444c...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Somaliere er den minoritetsgruppen som er ivrigst etter å stemme ved valg i Norge, og over 50 prosent stemte ved forrige kommunevalg. Personer fra Kosovo og Bosnia ligger i motsatt ende av skalaen, med kun 18 prosent, melder NRK.

Og hvem sa at norsk-somaliere var late og ikke deltar i det norske samfunnet??

Anonymous poster hash: c444c...336

For å være helt ærlig, å spasere ned til valglokalet og slippe en konvolutt ned i en valgkasse en gang annenhvert år (forutsatt at de stemmer både ved kommunevalg og Stortingsvalg) krever ikke all verden, ikke av tid heller tatt i betraktning at denne gruppen scorer høyest på arbeidsledighet.

Anonymous poster hash: 77b7a...1c2

• Liker 2
Gjest Sådetså
Skrevet

Minst villig til å integrere seg? Tror du det bare går på dem eller burde ikke samfunnet/kommunen/staten ta på seg en del av skylden om dette skulle vært tilfelle?

Er bare bra at våre nye landsmenn bruker sin stemmerett. 

Skrevet

Er vi særig villige til å ta imot? Folk her i landet er så himla redde for nye at jeg grøsser. Her er det begge sider som må ta seg sammen. Ikke bare bare å integreres om vi andre skyr unna.

Flott at de bruker sin stemmerett. 

Skrevet

Er vi særig villige til å ta imot? Folk her i landet er så himla redde for nye at jeg grøsser. Her er det begge sider som må ta seg sammen. Ikke bare bare å integreres om vi andre skyr unna.

Flott at de bruker sin stemmerett. 

Er det bra at moskeer organiserer seg for å kuppe valg?

http://www.nettavisen.no/nyheter/innvandrerne-kuppet-ap-i-oslo/3230776.html

Ikke vær naiv da.

Tror moskeene står bak

Valgforsker Tor Bjørklund mener at innvandrere systematisk stemmer opp sine egne.

- I Wien fant man at muslimer fikk sine oppover på listene gjennom oppfordringer til felles opptreden i moskeene. Alt tyder på at det er tale om det samme i Norge, selv om vi ikke vet det sikkert, sier Bjørklund til avisa

Vi vet alle hvilke partier de kommer til å stemme på. De bør tenke på landet og ikke sine egne grupper. 

Det er en trist utvikling at de kupper valg. 

• Liker 2
Gjest Sådetså
Skrevet

Er det bra at moskeer organiserer seg for å kuppe valg?

http://www.nettavisen.no/nyheter/innvandrerne-kuppet-ap-i-oslo/3230776.html

Ikke vær naiv da.

Vi vet alle hvilke partier de kommer til å stemme på. De bør tenke på landet og ikke sine egne grupper. 

Det er en trist utvikling at de kupper valg. 

Har du på deg foliehatten? 

De må da få lov til å stemme på det som gagner dem best er nok det de fleste gjør etnisk norsk eller ikke. 

Skrevet

Synes forøvrig det er galt å disse somaliere for lav yrkesdeltakelse. At de tar godt for seg på sosialbudsjettet. Det ligger i menneskets natur å ville leve bedagelig. Jobbe liksom? Hva er det?

Klart for oss nordboere som har gjennomgått en domestisering i forhold til å jobbe, ha et yrke,  høres dette rart ut. Men for mennesker som nærmest kommer rett fra bushen/savannen som har levd etter selvbergingsjordbruk hvor mat på bordet og tak over hodet gjorde dem fornøyde.. Hvorfor jobbe når du får pengene rett i lomma uten å jobbe?

Så skyld ikke på somaliere for å bunne listen på yrkesdeltakelse. Skyld heller på den norske stat som legger til rette for dette.

Anonymous poster hash: 36d65...3ff
  • Liker 1
Skrevet

De må da få lov til å stemme på det som gagner dem best er nok det de fleste gjør etnisk norsk eller ikke. 

Å systematisk stemme opp sine egne for egne fordeler er jo ikke bra. 

Som om jeg skulle ha stemt på ei fra Kristiansand KUN fordi jeg er fra Kristiansand selv.  

Og det er ikke foliehatten det er faktisk en VALGFORSKER som sier det, ikke jeg.

• Liker 1
Skrevet

Er bare bra at våre nye landsmenn bruker sin stemmerett. 

Det er jo mye derfor de er hentet inn av AP og SV. Flere velgere. Nei egentlig er det ikke bra at dem kan stemme, om vi tenker litt lengre inn i fremtiden. Vårt demokrati vil også bli vår undergang.

• Liker 4
Skrevet

Folk her i landet er så himla redde for nye at jeg grøsser.

Jeg er enig at mange i Norge er redde for det dem ikke kjenner. Det ser vi spesielt når vi snakker om mennesker med rusavhengighet, eller mennesker som bruker alternative rusmidler. Der er Ola Dunk livredd og full av fordommer. I forhold til innvandrere er vi mer realistiske. Vi har en fornuftig skeptisk til religionen islam, slik vi skal ha til slike ideologier som kan sammenlignes med nazismen. Derfor er det viktig og holde litt avstand til mennesker som dyrker en slik menneskefiendtlig ideologi. Men og kalle dette redsel, det er total bomskudd.

• Liker 2
Skrevet

Noe som ikke helt stemmer når de feiler på de fleste andre områder.

Skrevet

Som sagt så mange ganger før. Våre demokratiske prinsipper, vil også være vår undergang.

Gjest Sådetså
Skrevet

Som sagt så mange ganger før. Våre demokratiske prinsipper, vil også være vår undergang.

Hva mener du burde gjøres da? Burde demokratiet legges bort?

Skrevet

Hva mener du burde gjøres da? Burde demokratiet legges bort?

Selvsagt ikke. Men vi burde være langt mer kritiske til dem vi gir statsborgerskap til. De fleste av ikke vestlige innvandrere som er her i landet under beskyttelse. Burde aldri bli statsborgere. Dem skal sendes hjem så fort situasjonen tilsier det. Det er her vi gjør en kjempe feil som vil koste oss dyrt. Ja jeg vet at mange Nordmenn ikke har evner til å tenke lengre frem en neste uke. Derfor vil også vårt demokratiske levemåte utslettes i fremtiden. Men, vi får akkurat som fortjent.

Skrevet

Her mases det om integrering og at de ikke er som oss, vil ikke gjøre som oss. Og nå gjør somalieneren som oss og stemmer som oss og da sytes det.

Det later til at nordmannen vil ha delvis integrering hvor nordmannen skal bestemme og styre, og i områder kun der dette gir nordmannen fordeler. Sykt.

Anonymous poster hash: f7761...710
Skrevet

Her mases det om integrering og at de ikke er som oss, vil ikke gjøre som oss. Og nå gjør somalieneren som oss og stemmer som oss og da sytes det.

Det later til at nordmannen vil ha delvis integrering hvor nordmannen skal bestemme og styre, og i områder kun der dette gir nordmannen fordeler. Sykt.

Personlig er jeg sterkt i mot integrering av asyl og flyktninger. Dem skal kun være her under en kort periode. De skal ikke bosettes i vårt samfunn. Vi skal kun beskytte og hjelpe dem her og nå. Noe helt annet er innvandring av nyttige mennesker. Der er jeg for åpne grenser og integrering.

Skrevet

Personlig er jeg sterkt i mot integrering av asyl og flyktninger. Dem skal kun være her under en kort periode. De skal ikke bosettes i vårt samfunn. Vi skal kun beskytte og hjelpe dem her og nå. Noe helt annet er innvandring av nyttige mennesker. Der er jeg for åpne grenser og integrering.

Når denne personen har stemmerett sier det seg selv at personen er verken asylsøker eller flyktning uten opphold. Vedkommende er Norsk med rett til å stemme som en hvilken som helst annen nordmann.

Deal with it.

Skrevet

Når denne personen har stemmerett sier det seg selv at personen er verken asylsøker eller flyktning uten opphold. Vedkommende er Norsk med rett til å stemme som en hvilken som helst annen nordmann.

Deal with it.

Det er derfor jeg sier at vi må være mer kritiske til hvem som får statsborgerskap. En asylsøker ender opp som statsborger. Ikke bra. Men som sagt, vi vil alle få som fortjent.

Skrevet

Da er det jo rart at al-Shabab ikke stiller med egen valgliste  :fnise:

Men fra spøk til alvor. Det har jo masse tid til å sette seg inn i norsk politikk, med tanke på at de har så lav arbeidsdeltagelse. 

Anonymous poster hash: c7a78...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...