Gå til innhold

Hva i hellvete feiler syklister?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne plakaten er full av feil og unøyaktigheter, og egentlig skrev jeg en lang kommentar, men den ble slettet.

Biler har heller ikke lov å kjøre på rødt lys.

Det er lov å sykle på fotgjengerovergang, men da har syklisten vikeplikt. Dersom syklisten går av har bilistene vikeplikt. Dette betyr ikke at billistene har påkjørsrett.

Det er lov å veksle mellom fortau og vei, men syklisten har vikeplikt og må signalisere

Syklister må følge de samme vikepliktsreglene som andre trafikanter, og andre trafikanter må vike for syklister i situasjoner der de ville hatt vikeplikt for en bil.

Det er lov for syklister å kjøre forbi andre trafikanter på høyre side. Det står svart på hvitt i trafikkreglene.

Ja, syklister skal bruke lys. Enkelte billister glemmer også å bruke lys, spesielt de to som blinker.

Ja, syklister skal gi signal ved endring av retning. Dette gjelder også billister, som gjerne bør repetere rekkefølgen blinke, bremse, sjekke speil og så svinge hvis det er klart.

Syklister er ikke nødt til å bruke sykkelvei selv om det er tilgjengelig. Sykkelveier kan ofte være uhennsiktsmessige å bruke ved at det er gang-og sykkelvei, dårlig vedlikeholdt, umulig å komme inn på eller slutter om hundre meter.

Det er lov og faktisk anbefalt å sykle flere i bredden, helst to. Det vil både tvinge billisten til å vente til det er plass til en skikkelig forbikjøring og halvere lengden på forbikjøringa. Større grupper med syklister bør helst dele seg opp i mindre felt.

Billistene er kanskje de som burde bli minnet på at 1500 tonn bil i 30km/t er et dødelig våpen.

Les gjerne denne bloggposten fra jusprofessor Olav Torvund, eller bla  helt ned og se hans versjon av plakaten:

http://blogg.torvund.net/2015/07/15/mye-feil-om-trafikkregler-fra-drive-trafikkskole/

Syklistene burde også bli minnet på at 1 500 kg bil i 30km/t er et dødelig våpen.

Anonymous poster hash: 16ff7...99c

Videoannonse
Annonse
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Denne plakaten er full av feil og unøyaktigheter, og egentlig skrev jeg en lang kommentar, men den ble slettet.

Biler har heller ikke lov å kjøre på rødt lys.

Det er lov å sykle på fotgjengerovergang, men da har syklisten vikeplikt. Dersom syklisten går av har bilistene vikeplikt. Dette betyr ikke at billistene har påkjørsrett.

Det er lov å veksle mellom fortau og vei, men syklisten har vikeplikt og må signalisere

Syklister må følge de samme vikepliktsreglene som andre trafikanter, og andre trafikanter må vike for syklister i situasjoner der de ville hatt vikeplikt for en bil.

Det er lov for syklister å kjøre forbi andre trafikanter på høyre side. Det står svart på hvitt i trafikkreglene.

Ja, syklister skal bruke lys. Enkelte billister glemmer også å bruke lys, spesielt de to som blinker.

Ja, syklister skal gi signal ved endring av retning. Dette gjelder også billister, som gjerne bør repetere rekkefølgen blinke, bremse, sjekke speil og så svinge hvis det er klart.

Syklister er ikke nødt til å bruke sykkelvei selv om det er tilgjengelig. Sykkelveier kan ofte være uhennsiktsmessige å bruke ved at det er gang-og sykkelvei, dårlig vedlikeholdt, umulig å komme inn på eller slutter om hundre meter.

Det er lov og faktisk anbefalt å sykle flere i bredden, helst to. Det vil både tvinge billisten til å vente til det er plass til en skikkelig forbikjøring og halvere lengden på forbikjøringa. Større grupper med syklister bør helst dele seg opp i mindre felt.

Billistene er kanskje de som burde bli minnet på at 1500 tonn bil i 30km/t er et dødelig våpen.

Les gjerne denne bloggposten fra jusprofessor Olav Torvund, eller bla  helt ned og se hans versjon av plakaten:

http://blogg.torvund.net/2015/07/15/mye-feil-om-trafikkregler-fra-drive-trafikkskole/

Veldig bra. Er det noen som har lyst til å lage en flyer med disse reglene og henge dem opp på alle trær og lyktestolper i Oslo?

Det er helt utrolig at flere av visse syklister ikke følger/kan trafikkreglene. Og, som tidligere nevnt, at fotgjengere blir fornærmet når man plinger. Det er jo ikke for å være slem.

Hvis alle hadde vært med i barnas trafikklubb når de var små, så hadde vi kanskje unngått sånne misforståelser...

Jeg sykler fredelig rundt på en bysykkel, på fortau der det er ledig, men leier sykkelen hvis det blir mange folk. Og prøver å huske å gå av sykkelen på fotgjengeroverganger.  

Hm, men det virker nesten som disse trikotkledde/hissige syklistene er en egen rase av spesielt egoistiske mennesker. Jeg har selv holdt på å bli påkjørt av dem på fotgjengeroverganger, når jeg har gått av sykkelen for å gå over (på grønn mann). 

Skrevet

Nei, du har ikke plikt til å titte deg over skulderen hvert 5. sekund, og det har jeg heller ikke sagt.

Det jeg sier er at du må være klar over at en gang- og sykkelvei er en vei som er delt av både gående og syklister, så du bør ta hensyn ved å holde deg til den ene siden slik at de raskere syklisten skal klare å komme seg forbi. Jeg sier også at dersom en gruppe eller to barnevogner insisterer på å bruke hele veiens bredde må de være ekstra påpasselige, og da kanskje se seg tilbake en gang i blant.

Dette skjønner jeg ikke. Hvis man har en bil og en syklist på en BILvei, så må bilen nesten stoppe opp hvis den havner bak en syklist og det er umulig å kjøre forbi. Hvorfor kan man ikke forvente det samme av en syklist på en gang- og sykkelvei? Nemlig at syklisten sakker farten til gangfart og sykler rolig forbi det blir mulig?

• Liker 1
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Jeg hater syklister i tights.

Er ikke rart det er krig i verden når man hater folk så lett

Skrevet

Jeg pleier alltid å fortelle folk på sykkel som sykler på rødt når jeg skal over veien at "nå sykler du på rødt". Jeg får nesten bare dumme blikk, akkurat som om de virkelig ikke skjønner hva jeg mener. "Rødt lys? Hæ? Jeg sitter jo på sykkel?" lyser det av ansiktene deres. Eller så ser de litt snurt ut  :fnise:

Men må si at inntrykket mitt er som de flestes her, noe skjer med enkelte menn som får på seg kondomdress.

De fleste som sykler i byen for transporten sin skyld tar det med ro og opptrer fornuftig, stort sett.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...