Gå til innhold

Graviditet etter brystreduksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært på konsultasjon for brystreduksjon og oppfyller kravene til å få dette dekket av det offentlige. Jeg var fast bestemt på at dette var noe jeg ville gjøre uansett om en potensiell "bivirkning" er å ikke kunne amme for jeg har aldri hatt lyst på barn. Til nå...

Jeg sluttet på p-pillen i januar, etter å ha gått på den siden midten av tenårene, nærmer meg nå 30 år. Det tok sin tid før mensen stabiliserte seg igjen og jeg merket etterhvert at jeg følte meg mye bedre uten p-pillene, så jeg fikk satt inn en kobberspiral i stedet(i mai). Jeg må si at for meg så føles det skikkelig deilig å slippe hormonene! Jeg har gått på p-pillen så lenge at jeg rett og slett hadde glemt hvordan kroppen min er normalt. Vanskelig å forklare.

Uansett, i sommer endret mitt syn på barn og familie seg. Jeg har bodd sammen med kjæresten min i 8 år(langt og stabilt forhold), han støtter mitt valg ang brystreduksjon uansett hva jeg velger. Jeg har fremdeles lyst på operasjonen for de er ganske tunge og kan være ganske plagsomme. Men det er kanskje egoistisk av meg å ta en slik operasjon før en graviditet.. 

Jeg er for tiden midt I en bachelorgrad(har 2 år igjen) med endel praksisutplassering, jeg har lyst å fullføre studiene og få en jobb før vi begynner å prøve. Når jeg er ferdig utdanna er jeg 30 år. Det blir med andre ord 3-4 år til jeg kan ta en brystreduksjon. Samboeren min vil uansett vente I to år før vi begynner å prøve. Han har en fast jobb men vi eier ikke bolig enda, håper vi kan kjøpe etter jeg har fått en jobb.

Det jeg lurer på er: 

Er det noen som har erfaring med amming etter en brystreduksjon? Hvis du kunne amme hvordan ble brystene etterpå? Gikk de ut igjen til den gamle størrelsen eller ble de mindre igjen etter ammingen? 

Anonymous poster hash: c37e2...f84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brystreduksjon er ikke anbefalt før graviditet, fordi brystene vil vokse og endre seg i svangerskapet. Hvilken type operasjon kirurgen du får/velger utfører er avgjørende for amming. Noen klarer å la brystvorten stå igjen som en "løvetann" andre kutter brystvorten og området rundt, for så å sy den på igjen på slutten av operasjonen. Da kan du ikke amme etterpå.

Vær og obs på at en brystreduksjon ikke er en dans på roser. Du får veldig redusert bruk av armer og kropp de første ukene etterpå. Kan ikke løfte, bære og kan få problemer med å finne bher som sitter skikkelig uten å skli opp og ligge som en krøll rundt halsen fordi de ikke holder seg på plass under bysten.

Samtidig er det ikke noe godt å bære på tunge bryst. Så tenk deg om, nøye mht. Tidspunkt for operasjon.

Anonymous poster hash: f038f...92a

Skrevet

Kan jeg spørre om størrelse og hvor mange kilo du er? Jeg lurer på å gjøre det selv

Anonymous poster hash: e47fe...3d5

Skrevet

Brystreduksjon er ikke anbefalt før graviditet, fordi brystene vil vokse og endre seg i svangerskapet. Hvilken type operasjon kirurgen du får/velger utfører er avgjørende for amming. Noen klarer å la brystvorten stå igjen som en "løvetann" andre kutter brystvorten og området rundt, for så å sy den på igjen på slutten av operasjonen. Da kan du ikke amme etterpå.

Vær og obs på at en brystreduksjon ikke er en dans på roser. Du får veldig redusert bruk av armer og kropp de første ukene etterpå. Kan ikke løfte, bære og kan få problemer med å finne bher som sitter skikkelig uten å skli opp og ligge som en krøll rundt halsen fordi de ikke holder seg på plass under bysten.

Samtidig er det ikke noe godt å bære på tunge bryst. Så tenk deg om, nøye mht. Tidspunkt for operasjon.

Anonymous poster hash: f038f...92a

Det er nettopp derfor jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med dette. Når jeg snakket med kirurgen så var ikke barn et tema for meg. Kirurgen sa han ville bruke en metode for å forsøke å bevare "amme-egenskapen", jeg husker ikke hva han kalte metoden. Men det ble et mindre snitt enn med den "normale" måten. 

Hvorfor holder ikke BH-en seg på plass under bysten? 

Jeg vet det ikke er en dans på roser, jeg prøver å få det timet til å være om sommeren, slik at jeg vil ha mest mulig funksjon i armer igjen til skolestart. 

Kan jeg spørre om størrelse og hvor mange kilo du er? Jeg lurer på å gjøre det selv

Anonymous poster hash: e47fe...3d5

Størrelsen varierer etter hvilket BH merke jeg bruker, i Freya/Fantasie bruker jeg 65FF, mens hos Change bruker jeg 65H. Jeg er 165 høy og veier 58kg. 

Takk for svar begge to :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...