Gå til innhold

Er man ikke alvorlig undervektig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Før man har mistet mensen?

Anonymous poster hash: ad49e...b6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan man være, jo. Kropper er forskjellige, noen mister mensen på forholdsvis høy bmi (under tjue, men ikke nede på 14-15), andre kan være svært, svært undervektige før den forsvinner.

• Liker 1
Skrevet

Når en mister mensen har i større grad med fettprosent å gjøre enn med BMI.

Skrevet

Jo, det kan man være. Det er ikke sånn at alt er bra med kroppen bare fordi man har mensen.

Skrevet

Når en mister mensen har i større grad med fettprosent å gjøre enn med BMI.

Så da har man fortsatt "mye" fett da?

Skrevet (endret)

Så da har man fortsatt "mye" fett da?

Nei, da har man ikke fortsatt mye fett. Det er snakk om "nok" fett til å fortsatt å ha mensen, ikke "mye". På samme måte som man har "nok" fett til at kroppen kan produsere viktige og nødvendige oppgaver. Å være alvorlig undervektig er alvorlig "nok" selv om man har fortsatt menstruasjon.

Endret av Nærsynt
  • Liker 2
Skrevet

Nei, da har man ikke fortsatt mye fett. Det er snakk om "nok" fett til å fortsatt å ha mensen, ikke "mye". På samme måte som man har "nok" fett til at kroppen kan produsere viktige og nødvendige oppgaver. Å være alvorlig undervektig er alvorlig "nok" selv om man har fortsatt menstruasjon.

Så da kan man ikke bruke det som en "indikator" på at man fortsatt er frisk?

Skrevet

Nei, det kan man ikke. Hva er det du holder på med? Har du planer om å sulte deg til du mister mensen?

Anonymous poster hash: e4e89...5a1

Skrevet

Nei, det kan man ikke. Hva er det du holder på med? Har du planer om å sulte deg til du mister mensen?

Anonymous poster hash: e4e89...5a1

Jeg har ingen planer om å miste mensen. Men sliter med maten, og vil påenmåte "bruke" det faktum at jeg fortsatt har mensen til et bevis på at jeg ikke er for tynn om du skjønner?

Skrevet

Så da har man fortsatt "mye" fett da?Anonymous poster hash: ad49e...b6f

Selvfølgelig ikke. Poenget er at kvinner er avhengig av en viss fettprosent for å kunne menstruere. Du kan fremdeles være ganske undervektig å menstruere hvis du har veldig lite muskler. Mens en kvinne som trener seg til ekstremt lav fettprosent kan likevel være normalvektig og miste mensen.

Har du tenkt til å slanke deg til du slutter å menstruere for da har du bevist at du er " tynn nok" eller noe? I så fall ville jeg råde deg til å finne et mer givende og fruktbart livsprosjekt

Anonymous poster hash: 14126...e75

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Poenget er at kvinner er avhengig av en viss fettprosent for å kunne menstruere. Du kan fremdeles være ganske undervektig å menstruere hvis du har veldig lite muskler. Mens en kvinne som trener seg til ekstremt lav fettprosent kan likevel være normalvektig og miste mensen.

Har du tenkt til å slanke deg til du slutter å menstruere for da har du bevist at du er " tynn nok" eller noe? I så fall ville jeg råde deg til å finne et mer givende og fruktbart livsprosjektAnonymous poster hash: 14126...e75

Hilsen eks-anoretiker som på det sterkeste vil råde deg til å søke hjelp

Skrevet

Har du tenkt til å slanke deg til du slutter å menstruere for da har du bevist at du er " tynn nok" eller noe? I så fall ville jeg råde deg til å finne et mer givende og fruktbart livsprosjekt

Jeg har ingen planer om å miste mensen. Men sliter med maten, og vil påenmåte "bruke" det faktum at jeg fortsatt har mensen til et bevis på at jeg ikke er for tynn om du skjønner?

Skrevet

Nei, man ikke bruke det på den måten i seg selv. Kropp og sinn er veldig komplekst. 

Hos et menneske som er undervektig eller alvorlig undervektig vil det nok heller det å ha fortsatt mens bli sett på som noe positivt og kanskje også som et mirakel i noen tilfeller. Det er altså ikke noe som blir sett på som at man er "frisk". 

Kroppen kan fortsatt ha menstruasjon selv om man er undervektig. Du stiller spørsmål om det å ha mensen kan være indikator på at man er "frisk". Et menneske som har vært veldig undervektig pga spiseforstyrrelser og som fortsatt har menstruasjon og som får hjelp og som i tillegg nyttegjør seg denne hjelpen kan være en "indikator" på at man blir friskere. Et annet menneske som er veldig undervektig og hvor man fortsatt har mensen kan være motsatt tilfelle. 

Menstruasjon hos alvorlige undervektige kan altså være tegn på at man blir friskere, samtidig som det også kan bety at man er på vei til å bli sykere. 

Skrevet

Jeg hadde bmi på 14, likevel hadde jeg regelmessig mens.

Så du kan ikke bruke mens som en indikasjon på at du ikke er alvorlig rammet av anoreksi. 

Anonymous poster hash: 2d2a7...31f
Skrevet

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i 10 år, med gode og dårlige perioder i løpet av den tiden. Hos meg blir mensen uregelmessig på 46 kg (bmi ca 17) og forsvinner helt på 42 kg (BMI ca 15,5). 

Anonymous poster hash: 1e37e...bed
Skrevet

Du kan være alt for tynn og fortsatt ha mensen. Du kan være syk allikevel. Både undervekt og det å miste mensen gir en risiko for å gjøre deg infertil. Det vi si at du aldri kan få barn. Du har også større risiko for mangelsykdommer som kan gi deg sterke smerter, blødninger fra tennene, hjertekollaps og død.

Anonymous poster hash: 14724...b44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...