Gå til innhold

Gluten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver gang jeg spiser brødmat ol. blir jeg oppblåst i magen, får mer luft i magen, også har jeg innimellom vondt i magen og er kvalm. Merker det spesielt etter jeg har spist feks. brødskiver. Kan det være gluten jeg reagerer på? 

Og om det er det, er det i så fall farlig å ikke gjøre noe med det, men bare fortsette å spise brødmat?

Anonymous poster hash: bcf5a...a7f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være det. Jeg tåler ikke gluten og reagerte omtrent likt som deg før jeg visste at jeg hadde det.

Skrevet

Gjør det noe om man bare fortsetter å spise sånn som vanlig? Sett bort i fra ubehaget liksom.

Anonymous poster hash: bcf5a...a7f
Skrevet

Jeg ble mer og mer oppblåst til jeg ble konstant oppblåst. Så begynte jeg å reagere på flere mattyper og begynte å føle meg syk.

Det er vel også bevist sammenheng mellom en dårlig mage og magekreft. De med IBS har større forekomst av den krefttypen. Noe som er logisk da magen alltid må "jobbe ekstra" og klarer ikke like effektivt å holde magen frisk

Anonymous poster hash: 5e5df...7ca
Skrevet

Du burde gå til legen og teste om du ikke tåler gluten med blodprøve. Viktig at du fortsetter å spise gluten til prøven er tatt, for hvis du kutter gluten før prøven, kan prøven være fin, selvom du reagerer på det.

Hvis du har cøliaki (totteatrofi) så kan det å spise gluten føre til økt sannsynlig for tykktarmskreft.

Lykke til!

Anonymous poster hash: baf9c...fc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...