Gå til innhold

Arkitekt, hvordan er studiet og yrket?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som studerer arkitektur/er arkitekt som vil fortelle hvordan det er? (eller kjenner noen eller lignende). 

"Kun 8% av alle arkitekter er lykkelige i jobben" - hva er deres tanker rundt dette? Stemmer det for mange arkitekter tror dere? Redd for at realiteten blir som i artikkelen under her.. Klikk gjerne inn på den og titt.

https://www.ntnu.no/wiki/pages/viewpage.action?pageId=16811429

Er det dumt å studere det med tanke på fremtidig jobbmarked?

Hvordan er studiet ved NTNU?

Hva slags arbeidsoppgaver har egentlig de fleste arkitekter? Hva driver de fleste arkitekter i realiteten med? Vil ikke ha et glansbilde av yrket, men virkelig forstå hva en arkitekt jobber med. Er den kreative/designdelen minimal?

Hva slags egenskaper er en fordel å ha gjennom studier og jobb?

Håper på svar :)

Endret av sprøstekt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

bump

Anonymous poster hash: face3...daf
Skrevet

Jeg er ikke arkitekt selv, og kjenner heller ingen arkitekter. Men, har ei venninne som studerer det på NTNU (4. året). Hun sier det er mange prosjekter der man må være kreativ/løse problemer. Hun vurderer å bytte til siv.ing, da hun savner realfag. Søseren min byttet over fra siv.ing til arkitektur. I den forbindelse snakket hun med avdelingslederen på arkitektlinja på NTNU. Husker ikke hva hun sa, men er helt sikker på at du kan finne eposten hans og sende spørsmålene du lurer på ang. utdanningen :-)

Jeg går et annet studium, og lurer også skikkelig på hvordan det er å jobbe med dette yrket. Jeg fikk beskjed av lektoren min om å sende mailer til fagpersoner som har samme utdanning, for å spørre hvordan arbeidslivet er. Du kan sikkert gjøre det samme? :-)

Vet som sagt om maaaange som bytter frem og tilbake mellom realfagslinjene og arkitektur/psykologi. Etter det jeg har hørt er arkitetur på NTNU et ufattelig kreativt studium. Kanskje litt for kreativt for enkelte, hehe :-) Men, er nok beinhard jobbing selvom! Studerer det som sagt ikke selv, så håper du får et ordentlig svar fra noen som har litt mer peiling. Ville bare komme med alt jeg vet, da jeg ser at ingen har svart ennå... :-) Beklager et litt rotete innlegg, men håper du fikk noe ut av det :-) Lykke til!

Anonymous poster hash: f593e...7cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...