Gjest Ia Skrevet 16. september 2004 #1 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg har flere i min omgangskrets som har valgt å døpe barna sine til tross for at de ikke er kristne. Jeg har da lurt på hvorfor, og svarene har vært: tradisjon, "riktig" å døpes, flott seremoni, barnet skal få velge selv, gaver... Jeg mener det er feil å døpe et barn når man som forelder ikke er kristen. Har også opplevd at flere av disse foreldrene som døper barna sine latteliggjør kirken og kirkens handlinger. Jeg forstår ikke logikken. Hvis man ønsker å markere at barnet "får et navn" kan man jo gjøre det på navnedagsmarkeringer gjennom Human etisk forbund? Disse årsakene foreldrene oppgir har jo ingen ting med selve dåpen å gjøre. Noen som har synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 16. september 2004 #2 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg kommer til å døpe barnet. Mest for tradisjonen skyld. Synes også at det er lettere for h*n å melde seg ut av statskirken senere, enn å døpe seg som ungdom/voksen hvis det er det h*n ønsker. Og hva hvis h*n ønsker å gifte seg i kirken når den tid kommer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. september 2004 #3 Del Skrevet 16. september 2004 Og hva hvis h*n ønsker å gifte seg i kirken når den tid kommer? Eh... Da kan man melde seg inn i statskirken, i den grad det i det hele tatt er nødvendig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 16. september 2004 #4 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg mener det er feil å døpe et barn når man som forelder ikke er kristen. Enig med deg. Det ville aldri falle meg inn å "gi" barnet mitt til en kirke jeg ikke selv føler tilhørighet til. Argumenter som at man bare følger tradisjon, barnet får gaver, osv, har jeg personlig liten sans for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. september 2004 #5 Del Skrevet 16. september 2004 Generell latterliggjøring av religion synes ejg er ille. Og det blir ikke mindre ille om man selv velger å utføre handlinger man ikke tror på, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra Skrevet 16. september 2004 #6 Del Skrevet 16. september 2004 Vi velger å ikke døpe barnet fordi vi ikke føler at vi kan si at :ja, vi skal bringe barnet opp i kristen tro". Vi kommer jo antakeligvis til å ha samme oppdragelse for barna våre som en hvilken som helst annen familie som døper barna. Ikke stjele, lyve etc., vanlig folkeskikk rett og slett, men vi kommer ikke til å lese i bibelen og be hver kveld. Jeg tror heller ikke de i familien som evt. hadde vært faddere hadde bringet barnet opp i kristen tro, men vært mer som en ekstra støtte og ekstra god venn for familien (uten at det hadde vært noe med kristendom å gjøre). Derfor synes vi det er bedre å stå over dåpen. Samboeren min (og familien hans) er i all fall ikke kristne i det hele tatt. (ikke døpt eller konfirmert kristelig; som jeg er) MEN vi skal ha en liten fest for barnet, vi skal vi følge seremonien i rådhuset, og ha en liten fest for barnet hjemme med familie. Feire babyen skal vi i all fall gjøre! Men ikke på kristent vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 16. september 2004 #7 Del Skrevet 16. september 2004 Eh... Da kan man melde seg inn i statskirken, i den grad det i det hele tatt er nødvendig.... Vet ikke helt hvordan reglene er på dette? Holder det med at en er medlem? Hvis man melder seg inn, kan man da melde seg ut like etterpå?? Det synes jeg blir litt misbruk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2004 #8 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg mener det er feil å døpe et barn når man som forelder ikke er kristen. Jeg er helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 16. september 2004 #9 Del Skrevet 16. september 2004 Generell latterliggjøring av religion synes ejg er ille. Og det blir ikke mindre ille om man selv velger å utføre handlinger man ikke tror på, for å si det sånn. Synes du det er lattelig å gå i kirken på julaften selv om man ikke er kristen også... Skjønner egentlig hva du mener. For min del har jeg spilt i en del i kirker og liker veldig atmosfæren og tradisjonen ved dette, selv om jeg kan være uenig i mye av det kirken gjør. Jeg tror jeg ville følt meg falsk hvis jeg skulle lest i bibelen for barnet, men servere historier som "at h*n er hos englene i himmelen nå" og slike ting hvis noen skulle dø kommer jeg nok til å gjøre. Ble oppvokst med slike ting man tar med en klype salt når man blir voksen..., men det ga en god trygghet når man var et lite barn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 16. september 2004 #10 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg kommer til å døpe barnet. Mest for tradisjonen skyld. Synes også at det er lettere for h*n å melde seg ut av statskirken senere, enn å døpe seg som ungdom/voksen hvis det er det h*n ønsker. Og hva hvis h*n ønsker å gifte seg i kirken når den tid kommer? Jeg synes det er tullete argumenter. Man kan uansett ikke forberede barnet sitt på alle tenkelige relgioner, "i tilfelle h*n blir kristen/muslim/hindu/paganist osv..." Dersom man virkelig blir kristen så er det en enkel sak å døpe seg som voksen. Og å døpe barn står det faktisk ingenting om i Bibelen heller, skal man følge det Jesus gjorde så er voksendåp det mest riktige. Men det mest alvorlige argumentet er vel at man ved å døpe ungen uttrykker at man ønsker å gi det en kristen oppdragelse, og jeg synes det er en nokså alvorlig sak å lyve om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 16. september 2004 #11 Del Skrevet 16. september 2004 Tror mange føler en hvis usikkerhet om man tror på Gud eller ikke... Jeg føler det på en merkelig måte at det er tryggere å døpe barnet, og da synes jeg at jeg skal få lov til det... Det er mange som døper barna uten at de erklærer seg kristene, men at det "ligger noe bak" kan godt være... Jeg er døpt selv, og jeg tror vi ofte gjør som foreldrene våre. Jeg er kjempefornøyd med oppdragelsen jeg fikk, selv om det ikke innebar noen bibellesing eller kirkegang på søndager... Det blir vel bare færre og færre som døper barna. Får være litt sær da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. september 2004 #12 Del Skrevet 16. september 2004 Synes du det er lattelig å gå i kirken på julaften selv om man ikke er kristen også... . Nei. Det jeg skrev var en respons på det hovedinnlegger skrev om at de døpte barna, og deretter direkte latterliggjorde kirken. Har også opplevd at flere av disse foreldrene som døper barna sine latteliggjør kirken og kirkens handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 16. september 2004 #13 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg er enig i at det er feil å døpe barna hvis man ikke tror på det dåpen innebærer. Jeg er fadder til tantebarnet mitt. Jeg er ikke kristen, men det var et valg som var riktig for både foreldrene og meg. Mine barn vil nok ikke bli døpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 16. september 2004 #14 Del Skrevet 16. september 2004 Nei. Det jeg skrev var en respons på det hovedinnlegger skrev om at de døpte barna, og deretter direkte latterliggjorde kirken. Jammen da er jeg enig, Poirot. Misforsto litt. Benytter man seg av kirken synes jeg ikke man skal latterliggjøre den. Noen synes sikkert jeg er en hykler siden jeg skal døpe ungen min uten at jeg kaller meg kristen, men jeg synes ihvertfall at kirken er et koselig sted og vil på ingen måte latterliggjøre den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alisia4 Skrevet 16. september 2004 #15 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg syntes ikke det er rett grunnlag for å døpe ungen. Når man sier at ungen selv må få velge, så blir det feil, fordi ved dåpen så står det at man skal få troen og bli frelst, og det er jo ikke tilfellet. Da blir det på en måte som å velge tro for barnet. Og når man er så liten, så blir man heller ikke frelst. Å bli kristen og eventuelt frelst, skal være et valg man tar, noe som ikke lar seg gjøre for en liten baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 16. september 2004 #16 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg syntes ikke det er rett grunnlag for å døpe ungen. Når man sier at ungen selv må få velge' date=' så blir det feil, fordi ved dåpen så står det at man skal få troen og bli frelst, og det er jo ikke tilfellet. Da blir det på en måte som å velge tro for barnet. Og når man er så liten, så blir man heller ikke frelst.[/quote'] Helt enig. Jeg også syns det er feil å si at man vil døpe barnet for da kan barnet velge selv om det vil konfirmeres f.eks uten at det blir flaut fordi de må døpe seg først. Jeg mener at hvis det ikke er troen som gjør at du vil konfirmere deg så er det flaut å døpe seg først, og da får man bare la det være. Er enig det som ble skrevet over her; at det mest riktige ifølge Bibelen må jo være å døpe seg som voksen, slik som Jesus gjorde. Jeg var gudmor for mitt tantebarn selv om jeg ikke er kristen. Min søster har døpt begge sine barn - fordi det er tradisjon, og fordi at besteforeldrene (mine foreldre...) hadde blitt så skuffet ellers... Min yngste sønn hadde vi en kjempenydelig seremoni til i regi av HEF, navnedagsseremoni. Hans bestefar ble så sint fordi vi valgte å gå utenom kristelig dåp at han nektet å komme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2004 #17 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg er helt enig med trådstarter og andre som har meninger i den retning. Jeg synes det er hyklerisk å døpe sine egne avkom når man selv ikke anser seg selv som kristen. Som Valnøtt skrev, har jeg også opplevd folk som døper barna pga tradisjon og hva de eldre i familien mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. september 2004 #18 Del Skrevet 16. september 2004 For meg som ikke er kristen, er dåp helt utenkelig - også for Bjørnemannen, men svigers er faktisk av den oppfatning at selv om verken vi eller de er kristne, må ungen døpes "fordi det er sånt man gjør". Til det har jeg bare en ting å si: Det kommer ikke til å skje før ungen er gammel nok til å si "Mamma, jeg er frelst og vil døpe meg." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #19 Del Skrevet 17. september 2004 Ungene mine må gjerne døpe seg og konfirmere seg i kirken når de er store nok til å velge sånt selv, men jeg presser dem ikke inn i en kirke jeg ikke selv er medlem i. Noen venner av oss døpte ungen sin, men gadd ikke være i kirken hele gudstjenesten etter dåpssermonien, de syns det var så kjedelig og teit... :o Hvorfor døpe da?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 17. september 2004 #20 Del Skrevet 17. september 2004 Virker som det er nesten sånn "fjortis"-tendenser hos mange foreldre... Har hørt ungdommer som konfirmerer seg i kirken, for ellers får de ikke de 10 000 som besteforeldre har lovt dem... Virker nesten sånn med å døpe små barn som ikke har noen som helst forutsetning for å forstå dåp, at foreldrene gjør det av fjortisgrunner: Det er tradisjon, og så får vi gaver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå