Gå til innhold

Inger i Dubai.


neiognei

Anbefalte innlegg

"Det er også reklame dersom du har

fått tilsendt et gratis produkt i posten og du velger å omtale produktet i sosiale medier og eventuelt

lenker/hashtagger den du har fått produktet av. "

Blir riktig regelverk.

Det er omtale om man sutrer for at man har fått for mye også. Dessuten viste hun det frem flere ganger.

Og disse reglene gjelder også for personer som er bosatt og jobber i Dubai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var da vel egentlig ikke skatten som var emnet her, selv om det av en eller annen grunn var de reglene jeg dro opp. :P Jeg vet ingenting om hvorvidt hun skatter eller ikke. Bare vet at hun ikke merker gaver som reklame, jeg. Og det skulle man tro at hun var underlagt. Gavene er til og med sendt fra Norge, i regi av Reebok.

Hvorda vet du at det er Reebok Norge som har sendt henne dette? Hun har tidligere motatt av Reebok andre steder. Uansett, tviler sterkt på at hun er underlagt noe norske regler på det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse reglene gjelder også for personer som er bosatt og jobber i Dubai?

Tviler sterkt på at det gjør det. Man er ikke underlagt norske lover når man bosetter seg i utlandet og har bodd der over tid. De har bodd i Dubai 4 år, og ser ut til å fortsette med det i mange år til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det var på tide at hun begynte å titte litt på markedsføringsloven. Nå har hun reklamert for flere "gaver" som hun tydeligvis ikke har forstått at hun faktisk skal merke omtalen av. Reebok, Stabburet, barnevogn nummer 1. På sponset barnevogn nummer to syntes hun tydeligvis det var på tide å lære seg reglene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på tide at hun begynte å titte litt på markedsføringsloven. Nå har hun reklamert for flere "gaver" som hun tydeligvis ikke har forstått at hun faktisk skal merke omtalen av. Reebok, Stabburet, barnevogn nummer 1. På sponset barnevogn nummer to syntes hun tydeligvis det var på tide å lære seg reglene da.

Hun er ikke underlagt markedsføringsloven når hun jobber og bor i utlandet vel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke underlagt markedsføringsloven når hun jobber og bor i utlandet vel. 

Ikke for å krangle, men jeg er bare interessert i hva som egentlig er reglementet her. Hun bor og jobber i utlandet, men bloggen henvender seg til et norsk publikum og er skrevet på norsk. Er hun ikke underlagt norske lover og regler for reklame da? Dersom et amerikansk firma ønsker å henvende seg til et norsk publikum via tekst- eller TV-reklame, er det vel norske lover som gjelder, og ikke amerikanske?

 

Ta for eksempel det siste innlegget hennes (som for øvrig ikke er merket): http://ingerindubai.com/2015/10/11/ekte-blogger/. Her oppgir hun at hun har fått vogn, oppgir hvem hun har fått den av (Babystore på Kvadrat på Sandnes), avbilder vognen flere ganger og hele innlegget er dedikert til å snakke om hvor bra vogna er ("seeeee sååååå fiiiiiiin"). Det er jo tydelig at dette innlegget er rettet mot nordmenn, og ikke menneskene som bor i Dubai, og med bakgrunn i det mener jeg at hun burde være underlagt norsk markedsføringslov. 

 

 

 

§ 4.Lovens stedlige virkeområde

Loven gjelder for handlinger og vilkår som er rettet mot forbrukere eller næringsdrivende her i riket, med de begrensninger som følger av annen lovgivning.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2#KAPITTEL_1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun mottar varer fra Norge ihvertfall. Vossvann i lange baner, klær fra Reebok sitt norgeskontor, matvarer fra Stabburet. Ingenting er blitt merket før.

Det er fra hennes egen snapchat jeg henter dette om at hun nå har forstått at hun da skal merke. "Hasjtag ekte blogger", som hun kaller det, da hun snapper markedsføringsloven.

De forrige som har sendt henne ting har tydeligvis ikke vært så opptatt av merking (note to self: ikke handle der). Men nå, har hun blitt tilsendt vogn og da har hun enten endelig fått interessen for å merke, eller så er hun blitt instruert av noen til å sette seg inn i det.

Endret av neiognei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke hun er underlagt den norske markedsføringsloven ettersom de har flagga ut for flere år siden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
×
×
  • Opprett ny...