Gå til innhold

Lekegrind

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har aldri hatt mine barn i bur, ikke hunden heller. "Lekegrind" er og blir et stuerent ord for BUR. Da får man barnesikre huset bedre. Og passe på ungen. Ta ungen med. Sett den i bilstol/vippestol, eller i senga. Slike innretninger er nok mye misbrukt i de tusen hjem. Lettere å stue ungen i grinda enn å ta seg av den...

Lurer på hvilke svar ts ville fått om hun postet på kjæledyrforumet, og lurte på om folk har bikkja si i bur???Anonymous poster hash: f586d...4cb

Et bur er da mye bedre enn å bli stroppet fast i stol med tilbakelent rygg og passivisert! Senga er akkurat like mye bur som lekegrinda, i tillegg er den isolert på soverommet der barnet vil kjede seg og protestere mer.

Vår hund var aldri i bur, men hun var både i bånd og i løpestreng, og når det var fremmede unger hjemme ble hun låst inn på vaskerommet i perioder der vi ikke kunne passe på, fordi hun var litt skeptisk til uvørne og innpåslitne barn hun ikke kjente. Disse taktikkene ville ikke vært ok å bruke på småbarn under 2 år, av hensyn til sikkerhet og vanskjøtselsparagrafer.

Anonymous poster hash: 9f094...d84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke lekegrind eller vippestol. Skulle jeg lage mat satt vi sammen på kjøkkenet. Var jeg I dusjen hadde han lekene med på badet. Har ikke hatt behov for det, og skulle det komme en til kommer jeg ikke til å kjøpe det da heller.

Skrevet

Vi kunne nok hatt behov for det med to aktive gutter med ett år imellom, men det ble bare aldri til det. Barnesikring huset og senket lista for hvor kontrollert alt måtte være... Nå er de 2 og 3år og har begynt å oppføre seg som folk innendørs, men for ett år siden var de mer som apekatter... :-)

Ser helt klart behovet for lekegrind når man vil skjerme baby mot hunder, eldre søsken, eller bare må få henta ved f.eks.

Skrevet

Vi har lekegrind med åpen dør så småen kan gå inn og ut som han vil. Han har tepper, puter og masse leker inni, og elsker å sitte der og pusle for seg selv.

Lukker døra hvis jeg f.eks skal ned i vaskekjelleren/ på do osv.

Har selvsagt barnesikret hele huset men han har nettopp begynt å reise seg opp etter møbler så da blir det litt knall og fall, derfor er det tryggere å ha ham i lekegrinda.

Anonymous poster hash: f8b39...f6a

Skrevet

Jeg trodde ikke man brukte lekegrind lenger, at det bare var før i tiden... Ingen jeg kjenner har brukt det på sine barm, og vi med tre aktive barn har aldri hatt bruk for det. (og vi har heller ikke brukt vippestol eller andre ting for å binde fast barnet). 

Jeg ser ikke helt når det skulle være behov? Jeg tør da å gå og hente posten med barna mine inne alene, det samme med dusjing og toalett. 

Ok, så skjer det et og annet uhell, men ikke noe mer enn at barnet lærer av det. Så eneste grinden vi har er i trappa.

Skrevet

Vi hadde ikke klart oss uten lekegrind. Brukte den fra nyfødt til han ikke passet i den lengre.

Vi hadde hund, så liten baby som ligger og kaver på gulvet var upraktisk. 

Han lå og sov i grinda fra dagen vi kom hjem fra sykehuset. Og han er det barnet jeg vet om som sover best, han er ikke var for lyder eller andre ting som ofte kan vekke andre barn. 

Når han ble stor nok til at han rullet seg rundt tok vi han ut på gulvet, og tilbake i grinda når han skulle sove. Det var altså ikke så mye lekegrind som sovegrind egentlig for vår del.

Kjempe greit å kunne legge barnet i grinda i stua, og gå og ordne mat på kjøkkenet uten å måtte bekymre seg når man er alene hjemme.

Skrevet

Vi hadde ikke klart oss uten lekegrind. Brukte den fra nyfødt til han ikke passet i den lengre.

Vi hadde hund, så liten baby som ligger og kaver på gulvet var upraktisk. 

Han lå og sov i grinda fra dagen vi kom hjem fra sykehuset. Og han er det barnet jeg vet om som sover best, han er ikke var for lyder eller andre ting som ofte kan vekke andre barn. 

Når han ble stor nok til at han rullet seg rundt tok vi han ut på gulvet, og tilbake i grinda når han skulle sove. Det var altså ikke så mye lekegrind som sovegrind egentlig for vår del.

Kjempe greit å kunne legge barnet i grinda i stua, og gå og ordne mat på kjøkkenet uten å måtte bekymre seg når man er alene hjemme.

Jeg skjønner poenget når man har dyr, men ikke ellers. Våre sover i stua på sofaen eller i vognbag og tåler lyder, særlig den minste med to eldre brødre, så det er ikke noe forskjell. Men du sier du kan gå på kjøkkenet urten å være bekymret, jeg forstår bare ikke hva man er bekymret for hele tiden?

Jeg har barn på 6, 3 og 0 år, og har aldri vært så bekymret/hatt det så farlig at jeg ikke kan være på kjøkkenet mens barna er i stua...

Skrevet

Jeg skjønner poenget når man har dyr, men ikke ellers. Våre sover i stua på sofaen eller i vognbag og tåler lyder, særlig den minste med to eldre brødre, så det er ikke noe forskjell. Men du sier du kan gå på kjøkkenet urten å være bekymret, jeg forstår bare ikke hva man er bekymret for hele tiden?

Jeg har barn på 6, 3 og 0 år, og har aldri vært så bekymret/hatt det så farlig at jeg ikke kan være på kjøkkenet mens barna er i stua...

Nei, men barn (og hus) er forskjellige. Jeg "forstår ikke poenget" med smokk feks, mine barn har aldri brukt det. Men jeg ser jo at for andre barn og i andre situasjoner er det helt riktig.

Anonymous poster hash: 16266...217

• Liker 4
Skrevet

Voldsomt som du ikke forstår. Folk har da forskjellige leiligheter/hus som krever forskjellige løsninger. Barn er også veldig ulike.

For vår del er det praktisk med lekegrind fordi vi ikke gidder å barnesikre hele kjøkkenet (det er ikke noe direkte farlig som er tilgjengelig, men vi ønsker ikke mel utover hele gulvet bare fordi vi skulle en tur på do). I tillegg lufter vi ofte med døra åpen og ønsker ikke alltid at ettåringen skal spasere rett ut. For oss er lekegrind fint å ha i visse tilfeller. Mesteparten av tida brukes den ikke.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...