Gå til innhold

En nordlending i Japan


Fandenivoldsk

Anbefalte innlegg

Serioest. Det mest plagsomme - og samtidig noen ganger det beste - med aa vaere utlending her er at saa mange tror at jeg ikke kan snakke Japansk.

Scenario 1: Paa postkontoret for aa maile mitt gamle pass til Norge saa jeg kan faa tilsendt mitt nye. Alt gaar paa Japansk med en hyggelig dame, helt til en annen dame som har staatt rett ved siden av hele samtalen (og derfor klart og tydelig maa ha hoert at jeg pratet Japansk og ogsaa forsto spoersmaalene jeg fikk) begynner aa peke paa pakkelappen og gestikulere med armene.
Hun: YOU.. PASSPORT..
Meg: Nihongo de daijoubu desu! (Japansk gaar fint)
Hun: *gestikulerer enda mer* YOU.. PASSPORT.. IRANAI? NEED?
Meg: *anstrengt smil* sumimasen, Nihongo de onegaishimasu! (Unnskyld, men vaer saa snill aa ta det paaa Japansk)
Viste seg at hun ville frem til at jeg maatte skrive paa "expired" i tillegg til bare "passport" naar det gjaldt hva pakken inneholdt. Ironisk nok forsto jeg henne fint bare hun gadd aa  si det paa Japansk :P

Scenario 2: Paa bar. Moeter en dude som aapenbart ikke kan noe Engelsk. Saa dette er hva han gjoer: Han tar fram mobilen der det viser seg at han har en app som gjoer at han kan snakke inn i mobilen paa Japansk, og denne oversetter da det han sier til (daarlig) Engelsk som kommer fram paa skjermen. Og saann insisterte han aa ha en samtale med meg.
Han, til mobilen: Doko no shusshin desu ka (Hvor er du fra)
Jeg, paa Japansk, foer han i det hele tatt rekker aa vise meg mobilen med den Engelske oversettelsen: Noruvee da yo (Norge!)
..men han bare fortsatte aa insistere paa a bruke den jaevla appen :P Bartenderen paa denne baren kjenner meg, saa han bare "Kompis, hun forstaar hva du sier" og han bare "nei nei nei, hun er jo ikke Japansk". LOL.

Har flere saanne paa lager, er saa jaevlig laettis noen ganger :P I begynnelsen tenkte jeg "jaja", men etter hvert blir det irriterende at folk faen ikke KLARER aa tro paa at du snakker Japansk just because you don't look the part. Da jeg og ei Japansk venninne av meg dro til Osaka og sjekka inn paa hotellet, spurte jeg etter wifi-passordet paa Japansk til resepsjonisten, og hun snur seg og svarer venninna mi. Saant er jaevlig plagsomt. Bare behandle meg som en vanlig person pliiis.

MEN! Det har sine fordeler ogsaa.
Her i Japan maa man egentlig betale en saann dum TV-lisens akkurat som vi maa betale NRK-lisens i Norge. Her sender de rundt "kontrolloerer" som ringer paa doerene til folk og er helt "yo du maa betale lisensen din naa kk". Greia her er at det er ikke noen straff eller bot aa faa om du IKKE betaler den, saa de kan ikke tvinge deg. Har flere venner som sier  de later som de ikke er hjemme naar de ringer paa XD Og det var faktisk husverten min som ga meg det lure tipset: "Om de ringer paa, saa bare lat som om du ikke forstaar Japansk. Da gaar de vekk".

Saa, en vakker kveld ringte det paa doera.. og utenfor staar det en mann fra NHK.
Han: KONBANWA, ENNU EIJU KEIU KARA DEEEESU
Meg: *ser ut som et spoersmaalstegn*
Han: ..Nihongo wakarimasu ka? (Skjoenner du Japansk"
Meg: Eeeeh
Han: Etto.. ennu eiju keiu desu ga.. nihongo dame? (Eh.. NHK.. du forstaar ikke Japansk?)
Meg: Eh
Han: Ah, wakarimashita. Sumimasen. Konbanwa. (Skjonner, beklager. Ha en fin kveld)

.. og saann lurte jeg meg unna den lisensen! :D

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig spennende lesing dette her i hvertfall, gøy å se hvordan hverdagen er når man bor i Japan. Jeg skal kanskje dit på et halvt års utveksling til neste semester, så det er artig å lese erfaringene dine ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, LoneWolf skrev:

Veldig spennende lesing dette her i hvertfall, gøy å se hvordan hverdagen er når man bor i Japan. Jeg skal kanskje dit på et halvt års utveksling til neste semester, så det er artig å lese erfaringene dine ^_^

Spennende! Du kommer nok til aa gjoere deg opp noen av de samme, skulle jeg tro, om du kommer hit :) Hvor er det du tenker aa dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, fantastisk. Du får bare tenke at fordelene ved at folk tror du ikke kan japansk overveier ulempene, hvertfall i rene kroner og øre? :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Fantastisk!

De er ganske xenofobiske, er de ikke? Det er i hvert fall det jeg får høre fra mange. Japanere liker ikke egentlig utlendinger, og tviler sterkt på at de kan finne på å lære seg språket :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fnisu skrev:

Spennende! Du kommer nok til aa gjoere deg opp noen av de samme, skulle jeg tro, om du kommer hit :) Hvor er det du tenker aa dra?

Chiba, vel 2 timer (ish) nord for Tokyo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...