Drømmern Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Jeg fikk påvist kyssesyken idag. Jeg har selvsagt lest om det, men er det noen med personlige erfaringer som vil dele? Legen virket som hun visste veldig lite, og jeg måtte nærmest overtale meg til å sjekke meg for kyssesyken, da hun bare ville diagnostisere meg med halsbetennelse og sende meg hjem. - Hvor lenge bør jeg holde meg unna fysisk aktivitet? Til jeg føler meg bedre eller lenger enn dette? - Jeg har gått på skolen, syk, i en uke nå. Går i 3.klasse så kan ikke gå glipp av så mye. Vil dette gjøre ting mye verre, eller er det greit? - Blir jeg fortere frisk av å spise sunt, eller tar det den tiden det tar uansett? Har sykt vondt i halsen så har bl.a spist en del is osv. - Jeg blir 18 neste uke, og skjønner at jeg skal holde meg unna alkohol, men hvor lenge? - Er det noe som kan øke eller minke sjansen for å få ME etterpå?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Sjangsen for å få ME mener mange øker ved fysisk aktivitet, du bør få sykemelding for å slippe gym. Sunn mat og rikelig med søvn samt å lytte til kroppens signaler er viķtig. Ikke press deg når du er sliten. Anonymous poster hash: 78c8e...708
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Det er forskjellige grader av det...jeg var fullstendig borte fra skolen i 1 mnd i strekk, gikk deretter halve dager. Var fullstendig inaktiv i 3 mnd (hadde ikke lov til å gjøre noe som helst), og måtte holde meg unna gym og fysisk aktivitet i 6 mnd. Spiste det jeg ville, men fikk ned lite annet enn drikke, is og yoghurt. Holdt meg unna alkohol i godt over et halvt år. Drittsykdom! Formen ble aldri den samme igjen Anonymous poster hash: 8f2cc...73a
mbt Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Jeg mener jeg leste de har gått noe bort fra å avstå fra fysisk aktivitet dersom allmenntilstanden er bra. Er vel hvis milten/lever er forstørret og/eller du har høye leververdier du skal være litt forsiktig med trening og alkohol. Dette skal legen din holde øye med :-) Jeg var inne et par ganger i uken og sjekket da jeg hadde kyssesyken, som forøvrig er det verste jeg har vært med på noen gang! Hodepine i en måned i forkant, sprekksjuk i en måned og slapp, tufs og veldig tynn med dårlig matlyst hvertfall et halvt år etterpå. Og som h*n over sier har jeg aldri blitt helt den samme igjen, verken psykisk eller i formen. Jeg hadde heller ikke gym de første to-tre månedene på skolen, fordi jeg rett og slett var helt utmattet og ikke orket. Lytt til kroppen! Det er viktig å hvile, så om du går på skolen får du prøve å ta det rolig ellers om dagene så du får hentet deg inn igjen :-) tror nok å bli frisk tar den tiden det tar, men hvile, nok vann og et sunt kosthold er bare positivt uansett! God bedring og lykke til med siste året.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Jeg tok det ikke veldig med ro, det straffet seg VELDIG Ble sengeliggende i flere måneder. Kom meg ikke ordentlig på nesten ett år. Du må lytte til kroppen, dropp tung fysisk aktivitet til du er helt bra.Anonymous poster hash: bd336...26b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå