AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Knuste en glassbolle forrige uke, to skår falt oppå foten min og jeg gikk to kutt, et lite og et litt større. Det blødde mye men gav seg fort, hadde ikke noe ubehag første dagene etter. Men nå er foten hoven(den buler liksom) og jeg er varm og litt rød rundt det største kuttet(som ser ut til å ha grodd fint) Men må merker jeg litt ubehag når jeg går. Ikke direkte vondt. Får bare på meg joggesko siden foten er hoven. Jeg trodde ikke jeg hadde fått glassbiter i såret men nå blir jeg litt usikker. Kan det være derfor? Og kan jeg bestille legetime for dette eller blir det litt voldsomt? Vil ikke være hysterisk heller Anonymous poster hash: bd4c5...89c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Ville forsøkt å smøre med bacimycin i noen dager før jeg ringte legen. Anonymous poster hash: a8570...fdc
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Absolutt. Ta en telefon til legen. Det virker som du har en infeksjon. Du kan kjøpe Brulidine reseptfritt på apoteket. Det kan kanskje være at det også sitter igjen noen glasskår i sårene. Anonymous poster hash: 2dcba...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Takk for svar dere. Disse kremene dere nevner, er dette samme type bare med forskjellig merkenavn?Anonymous poster hash: bd4c5...89c 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Absolutt. Ta en telefon til legen. Det virker som du har en infeksjon. Du kan kjøpe Brulidine reseptfritt på apoteket. Det kan kanskje være at det også sitter igjen noen glasskår i sårene. Anonymous poster hash: 2dcba...fc5 Enig Og det er i hjemmet jeg hadde hatt mest bruk for vernesko faktisk. Anonymous poster hash: 00b2f...a06 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Ville kontaktet lege. Rødt, hovent og smertefullt er klare infeksjonstegn. Det er ikke sinkert en overfladisk krem med desinfeksjonsmiddel (Bacmycin m.m) vil hjelpe når det har gått så langt. Anonymous poster hash: 3a7dd...642 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #7 Skrevet 28. august 2015 Takk for svar dere. Disse kremene dere nevner, er dette samme type bare med forskjellig merkenavn?Anonymous poster hash: bd4c5...89c Her kan du lese litt: https://www.boots.no/butikk/s/products/category.html?categoryId=1301&action=O Anonymous poster hash: a8570...fdc
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Takk for svar:) har kjøpt Brulidine nå og ser det an. HIAnonymous poster hash: bd4c5...89c
Gjest Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Håper at salven hjelper deg, men jeg tenker:Når du er såpass hoven at du kun får på deg joggesko, er rød og varm rundt såret, er dette klare tegn på infeksjon. Banker det litt i såret også? Om det ikke gir seg, synes jeg du skal be om akuttime til legen til uken. Mulig du trenger sterkere lokalbehandling med antibiotikasalve eller en antibiotikakur.Renset du såret grundig før du plastret det?Ønsker deg god bedring!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 Dunkan ha fått glassmiter inni såret. Da skal du IKKE bruke sårsalve som de andre anbefaler. Glasset kan ha inneholdt bakterier og dette kan lage problemer. Kom deg enten på legevakten i morgen formiddag eller bestill en hastetime hos fastlegen mandag morgen når de åpner telefonen. Vanligvis taes det røntgen for å se om der er fremmedlegemeer i såret. Anonymous poster hash: a3d5a...955
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #11 Skrevet 29. august 2015 Håper at salven hjelper deg, men jeg tenker: Når du er såpass hoven at du kun får på deg joggesko, er rød og varm rundt såret, er dette klare tegn på infeksjon. Banker det litt i såret også? Om det ikke gir seg, synes jeg du skal be om akuttime til legen til uken. Mulig du trenger sterkere lokalbehandling med antibiotikasalve eller en antibiotikakur. Renset du såret grundig før du plastret det? Ønsker deg god bedring! Hei Jeg er ikke direkte varm rundt såret, mer lunken. Om du skjønner:) TSAnonymous poster hash: bd4c5...89c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #12 Skrevet 29. august 2015 Hei Jeg er ikke direkte varm rundt såret, mer lunken. Om du skjønner:) TSAnonymous poster hash: bd4c5...89c Det dunker forresten ikkeAnonymous poster hash: bd4c5...89c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #13 Skrevet 29. august 2015 Dunkan ha fått glassmiter inni såret. Da skal du IKKE bruke sårsalve som de andre anbefaler. Glasset kan ha inneholdt bakterier og dette kan lage problemer. Kom deg enten på legevakten i morgen formiddag eller bestill en hastetime hos fastlegen mandag morgen når de åpner telefonen. Vanligvis taes det røntgen for å se om der er fremmedlegemeer i såret. Anonymous poster hash: a3d5a...955 Vil et glasskår vise på røntgen altså? Her er det ikke snakk om et stort et. Anonymous poster hash: bd4c5...89c
Gjest Skrevet 29. august 2015 #14 Skrevet 29. august 2015 HeiJeg er ikke direkte varm rundt såret, mer lunken. Om du skjønner:)TSAnonymous poster hash: bd4c5...89c OK. Bra du ikke er direkte varm og bra at det ikke dunker, men synes likevel du skal be om en akuttime på mandag. Denne hovenheten liker jeg ikke. Det er normalt å være litt hoven under en sårtilheling, men ikke så kraftig som det du beskriver, heller ikke rødheten. Såret væsker ikke håper jeg?Jeg tror nok ikke et lite skår vil synes på ordinær røntgen, men på CT vil det nok synes (som er en type røntgen).Jeg kan lite om røntgen, bortsett fra at de kunne se en gang at jeg hadde en indre infeksjon i et sår, men sår og infeksjon kan jeg dessverre en hel del om...
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #15 Skrevet 1. september 2015 OK. Bra du ikke er direkte varm og bra at det ikke dunker, men synes likevel du skal be om en akuttime på mandag. Denne hovenheten liker jeg ikke. Det er normalt å være litt hoven under en sårtilheling, men ikke så kraftig som det du beskriver, heller ikke rødheten. Såret væsker ikke håper jeg? Jeg tror nok ikke et lite skår vil synes på ordinær røntgen, men på CT vil det nok synes (som er en type røntgen). Jeg kan lite om røntgen, bortsett fra at de kunne se en gang at jeg hadde en indre infeksjon i et sår, men sår og infeksjon kan jeg dessverre en hel del om... Håper du er her fortsatt Glemte å svare før nå! Neida, det væsker ikke. Jeg synes hovenheten har forsvunnet litt. nå fra å være over hele foten(oppå) til å bli bare en bul over selve kuttet. Jeg har ikke kontaktet lege. Googlet litt rundt og ser det står at kuttene kan være mye dypere enn de ser ut til. Og noen anbefaler stivkrampesprøyte. Men i og med at glasset var helt rent så er det ikke nødvendig regner jeg med? Uansett synes jeg hovenheten har kommet seg. Like greit å droppe lege da? Når tror du den harde skorpen over kuttet vil forsvinne? Tusen takk for svarene dine forresten TS Anonymous poster hash: bd4c5...89c
Gjest Skrevet 1. september 2015 #16 Skrevet 1. september 2015 Neida, det væsker ikke. Jeg synes hovenheten har forsvunnet litt. nå fra å være over hele foten(oppå) til å bli bare en bul over selve kuttet. Jeg har ikke kontaktet lege. Googlet litt rundt og ser det står at kuttene kan være mye dypere enn de ser ut til. Og noen anbefaler stivkrampesprøyte. Men i og med at glasset var helt rent så er det ikke nødvendig regner jeg med?Uansett synes jeg hovenheten har kommet seg. Like greit å droppe lege da? Når tror du den harde skorpen over kuttet vil forsvinne? Tusen takk for svarene dine forresten TSAnonymous poster hash: bd4c5...89c Hvis hovenheten har gått ned og det kun er hovent akkurat rundt såret, ville jeg nok tatt det litt mer med ro og tenke at kroppen har ordnet opp i det hele på egenhånd. Kroppen er sterk og en dyktig doktor. Men som du har Googlet deg frem til, kan kuttet være dypere. Da kan det også være mer fare for infeksjon (hudfliker i såret kan være urene...). Ikke pirk borti sårskorpen. Den er et viktig "skjold" for sårtilhelingen og den vil falle av av seg selv. Hvor lang tid det vil ta avhenger selvsagt av størrelsen på såroverflaten.Uansett kan stivkrampesprøyte være bra å ta, særlig hvis du har dyr i hus. For å vedlikeholde effekten av stivkrampesprøyten skal denne tas hvert 5. år.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #17 Skrevet 1. september 2015 Et fint motto er "heller en gang for mye enn en gang for lite" Så ta opp telefonen og ring lege/legevakt og la de få avgjøre om det trengs å undersøkes eller ikke Anonymous poster hash: 72035...622 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå