Gå til innhold

Hyppig vannlating og generell dårlig form

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en dame på 37 år.

Jeg har i lang tid (nærmer seg 6 mnd) slitt med hyppig vannlating og ømhet nede ved skambenet og ut på sidene. Jeg må ofte tisse og tisser mye. I den senere tid har det forandret seg litt til en vedvarende følelse om at jeg må tisse og litt vondt nede ved skambenet og det kommer ikke like mye.

I tillegg føler jeg meg slapp, uvel, er innimellom kvalm og blir fort mett når jeg spiser.

D jeg var hos lege sist kom det frem at jeg hadde lave b-12 verdier og har startet med injeksjoner uten at dette hjelper nevneverdig enda. Jeg har fått henvisning til gynekolog og til cystoskopi, så det vil bli utredet.

Det jeg lurer på er at jeg ved blodprøver nå sist fikk beskjed om at jeg har lett forhøyede kalsiumverdier, noe han mener ikke tillegges noen antuell betydning. I tillegg var også kolestrolverdiene høye, noe jeg aldri har hatt før. Jeg leser på nett at man skal ikke bare kimse av forhøyede kalsiumverdier og jeg finner det litt rart at han ikke vil forsøke å finne ut hvorfor jeg nå har avvik på kalsium, b-12 og kolestrol når prøvene i alle år har vært helt fine.

Jeg har også lest at man bør sjekke om det er noen grunn til at man får lave b-12 verdier.

Bør jeg bare slå meg til ro med at det sikkert ikke er noe å bry seg om eller få en vurdering av andre?

Takknemlig for svar:-)

Anonymous poster hash: e4a39...44b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

B12 og kolesterol henger sammen med kostholdet. Har du ikke spist noe særlig er det naturlig at du har lite b12. Med dårlig matlyst er det lett å spise "hva som helst" fordi fokus blir å få i seg noe, ikke å spise så sunt som mulig. Det kan forklare det forhøyede kolesterolet.

Vet du hvor stort avviket på kalsium var? Hvis det ikke var stort, og det bare er målt en gang, er ofte det mest naturlige å sjekke det på nytt senere.

Jeg ville slått meg til ro med det legen har sagt, og heller bedt om ny blodprøve etter et par måneder. (Hvis dere ikke har avtalt noen ny blodprøve allerede nå.)

• Liker 1
Skrevet

B12 og kolesterol henger sammen med kostholdet. Har du ikke spist noe særlig er det naturlig at du har lite b12. Med dårlig matlyst er det lett å spise "hva som helst" fordi fokus blir å få i seg noe, ikke å spise så sunt som mulig. Det kan forklare det forhøyede kolesterolet.

Vet du hvor stort avviket på kalsium var? Hvis det ikke var stort, og det bare er målt en gang, er ofte det mest naturlige å sjekke det på nytt senere.

Jeg ville slått meg til ro med det legen har sagt, og heller bedt om ny blodprøve etter et par måneder. (Hvis dere ikke har avtalt noen ny blodprøve allerede nå.)

Takk for svar:-)

Jeg spiser stort sett det samme som før, men mindre. Fikk beskjed om å kutte ut ost som jeg bare spiser en gang i uken på pizza.. Så jeg spiser jo ikke mye av det (fikk prøvesvar pr sms, ikke snakker med han) Ellers spiser jeg mye mat med proteiner.. Egg, kylling osv, kan det gi høyt kolesterol kanskje? B-12 verdiene var på vegetarianernivå, men jeg spiser virkelig ikke så lite. Litt lite rødt kjøtt og endel fisk, men ikke så lite at det burde være så lavt. Og har som sagt alltid hatt fine prøver.

Anonymous poster hash: e4a39...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...