Gå til innhold

Klarer ikke slutte å spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke å avslutte matinntaket etter middag, har blitt så vant med å spise ett eller annet til kos til kvelds. Bær eller frukt eller godteri. Problemet er at jeg ikke klarer å slutte å spise, jeg er ikke sulten mer men får et enormt matsug og klarer ikke å stoppe. Det begynner som oftest etter middag, og noen ganger bare spiser jeg hele kvelden og det kan bli veldig mye mat. 

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Blir veldig frustrert av dette, men kan jo ikke slutte å spise middag (da jeg føler det ofte trigger dette matsuget). Spiser normale porsjoner middag, sånn midt på treet sunt. 

Anonymous poster hash: c0b6a...a07
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Midt på treet sunt sier veldig lite.

Spiser du nok mat i alle måltidene dine til sammen? Nok fett og proteiner? Skriv gjerne hva du spiser i løpet av en dag.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde det sånn. Jeg begynte på lavkarbo, og har fått jevnere blodsukker :) sluttet å spise som en hest, og har ikke søtsug lenger. Anbefales!

Anonymous poster hash: 7c586...a7b

• Liker 2
Skrevet

Lag en porsjon middag og hold deg til det. Du kan fint legge inn en planlagt dessert etter middag for å være "føre var". Ha et sunt alternativ tilgjengelig som feks varme bær eller fersk frukt med mager vaniljekesam eller yoplait 00 vanilje. 

Når du er ferdig med måltidet kan du pusse tennene slik at ingenting frister og smaker vondt. 

Ikke gå til innkjøp som kan ligge i skapet "i tilfelle". Hold deg til å skeie ut en dag i uka og da kjøper du en sjokolade, en iskrem, en lite pose potegull etc.

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på når du spiser middag da? Er det tidlig bør du kanskje planlegge kveldsmat. Og frukt og bær som kveldssnack er da helt greit! Jeg pleier alltid det. Det er vondt å legge seg sulten! Man bør slutte å spise sure ting en times tid før tannpuss pga syreskader på tennene.

Anonymous poster hash: d45a3...78d

Skrevet

Jeg får av og til søtsug etter middag, pussig nok mest når jeg har spist en stor middag. Jeg syntes det var rart, men når jeg tenker meg om ser jeg to gode grunner: Jeg er vant til å avslutte måltider med noe søtt (jeg spiser frukt til frokost, lunsj og kvelds), og litt søtt får magesekken til å utvide seg enda litt når man er mett ("dessertmagen" er virkelig). For meg hjelper det å være klar over sånt, og det var helt greit i går å vente til kveldsmaten før jeg spiste mer.

Skrevet

Midt på treet sunt sier veldig lite.

Spiser du nok mat i alle måltidene dine til sammen? Nok fett og proteiner? Skriv gjerne hva du spiser i løpet av en dag.

Ja, jeg spiser nok mat. Hva jeg spiser varierer. 

Lag en porsjon middag og hold deg til det. Du kan fint legge inn en planlagt dessert etter middag for å være "føre var". Ha et sunt alternativ tilgjengelig som feks varme bær eller fersk frukt med mager vaniljekesam eller yoplait 00 vanilje. 

Når du er ferdig med måltidet kan du pusse tennene slik at ingenting frister og smaker vondt. 

Ikke gå til innkjøp som kan ligge i skapet "i tilfelle". Hold deg til å skeie ut en dag i uka og da kjøper du en sjokolade, en iskrem, en lite pose potegull etc.

Middag går greit, jeg lager ikke mer middag hvis jeg ikke blir mett. Og jeg kan bli mett av middag, men så MÅ jeg bare ha et eller annet etterpå og da er det ikke sånn at jeg kan spise én sjokoladebit. Det blir fort en pose. Eller to.

Kommer litt an på når du spiser middag da? Er det tidlig bør du kanskje planlegge kveldsmat. Og frukt og bær som kveldssnack er da helt greit! Jeg pleier alltid det. Det er vondt å legge seg sulten! Man bør slutte å spise sure ting en times tid før tannpuss pga syreskader på tennene.

Anonymous poster hash: d45a3...78d

Spiser middag så sent at kveldsmat ikke er aktuelt. Og jeg er heller ikke sulten, har bare lyst på mer.

Lavkarbo er nok ikke noe for meg, men jeg forsøker å kutte litt i karbohydratene ved feks å spise fullkornpasta og så spiser jeg verken ris eller poteter.

Skrevet

Jeg har funnet ut at sukkerfri tyggis hjelper når jeg bare "Har lyst på noe" men ikke egentlig er sulten. Da får jeg god smak i munnen, og munnen får noe å jobbe med. Om jeg tar tyggis med mintsmak i tillegg hjelper det ekstra mot søtsuget. 

Anonymous poster hash: c306f...ef6
Skrevet

Middag går greit, jeg lager ikke mer middag hvis jeg ikke blir mett. Og jeg kan bli mett av middag, men så MÅ jeg bare ha et eller annet etterpå og da er det ikke sånn at jeg kan spise én sjokoladebit. Det blir fort en pose. Eller to.

Derfor kjøper du ikke inn sjokolade som du har liggende. 

• Liker 2
Skrevet

Derfor kjøper du ikke inn sjokolade som du har liggende. 

Ja men jeg vil jo kose meg litt, vil jo kunne ta tre-fire biter som kos på kvelden. Det er godt, og helt innafor. Problemet er at jeg ikke klarer å stoppe etter de to bitene. Har ikke så lyst til å kutte ut alt som er godt, liksom..

Skrevet

Ja men jeg vil jo kose meg litt, vil jo kunne ta tre-fire biter som kos på kvelden. Det er godt, og helt innafor. Problemet er at jeg ikke klarer å stoppe etter de to bitene. Har ikke så lyst til å kutte ut alt som er godt, liksom..

Kjøp en mindre sjokolade

Skrevet

Hvis du har et slikt forhold til sjokolade kan det være lurt å kutte den helt ut. Hvertfall for en stund, for å se om det hjelper. Eventuelt så kan du bytte ut sjokoladen med sjokolade som har kakaoinnhold på 70% eller 86%. Og som sagt tidligere - kjøp i så fall mindre pakker/poser slik at du ikke kan spise mer enn det du selv vil tillate deg.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Klassisk problemstilling: Det hadde fungert fint, hvis det bare hadde fungert. Jeg har kommet fram til at for mitt vedkommende, har sjokoladen det best i butikken. Og så kjøper jeg deilig mat jeg kan spise meg tilfredsstilt på isteden (dette er viktig).

Endret av Pringle
  • Liker 3
Skrevet

Forstår det, men problemet er jo at du ikke klarer å kose deg med tre-fire biter! 

Du får ente kutte helt, holde deg til en dag i uke, eller gå på butikken hver jævla dag for å kjøpe 3-4 biter å kose deg med. Det siste er forsåvidt et dårlig alternativ med tanke på impulshandling. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet jo ikke alltid hva jeg har lyst på, og derfor har jeg liggende litt av alt. Og når jeg er på butikken tenker jeg at "jeg kjøper denne, men skal bare spise halvparten" og så klarer jeg det ikke. Det gjelder ikke bare sjokolade, men det meste av godteri.

Å kutte det helt ut er jo et alternativ, men jeg synes det er litt trist å avslutte med middag liksom.. Men kanskje det er veien å gå likevel..?

Skrevet

Jeg vet jo ikke alltid hva jeg har lyst på, og derfor har jeg liggende litt av alt. Og når jeg er på butikken tenker jeg at "jeg kjøper denne, men skal bare spise halvparten" og så klarer jeg det ikke. Det gjelder ikke bare sjokolade, men det meste av godteri.

Å kutte det helt ut er jo et alternativ, men jeg synes det er litt trist å avslutte med middag liksom.. Men kanskje det er veien å gå likevel..?

Lag sunne, kalorifattige desserter! (som youplait youghurt med lite fett og lite sukker, sammen med litt frukt, eller bare frukt, eller en annen kalorifattig dessert)

Anonymous poster hash: af531...795

Skrevet

1) Jeg vet jo ikke alltid hva jeg har lyst på, og derfor har jeg liggende litt av alt. Og når jeg er på butikken tenker jeg at "jeg kjøper denne, men skal bare spise halvparten" og så klarer jeg det ikke. Det gjelder ikke bare sjokolade, men det meste av godteri.

Å kutte det helt ut er jo et alternativ, men jeg synes det er litt trist å avslutte med middag liksom..2)  Men kanskje det er veien å gå likevel..?

1: Jeg gikk ned ca 20 kg på under ett år ved å bl.a la være å bringe slikt svineri som godteri er, inn i mitt hjem.

2: Ja, det er veien å gå! :)

Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Lag sunne, kalorifattige desserter! (som youplait youghurt med lite fett og lite sukker, sammen med litt frukt, eller bare frukt, eller en annen kalorifattig dessert)

Jeg er bare ALT for glad i smågodt, sjokolade og potetgull og skikkelig kresen på frukt (og mat generelt). Føles liksom ikke som den samme kosen å ta seg ei drue som å spise sjokolade, og synes det er vanskelig å kose seg med vanlige måltider også. Jeg spiser middag fordi jeg må, ikke nødvendigvis fordi jeg synes det er godt. Men jeg ser at det kanskje er den beste veien å gå, å kutte ut alt snop for en periode og se hvordan det går. Det er jo som oftest sånn at dette suget oppstår etter at jeg har begynt å spise snop, ikke etter middagen. Så jeg ser jo at det er snopet som er problemet. Er bare så glad i det at det er vanskelig å kutte det ut.. 

Skrevet

Åhhhh jeg skulle ønske jeg hadde selvkontroll! Før var jeg skikkelig flink til å spise lite.

Skrevet

Jeg er bare ALT for glad i smågodt, sjokolade og potetgull og skikkelig kresen på frukt (og mat generelt). Føles liksom ikke som den samme kosen å ta seg ei drue som å spise sjokolade, og synes det er vanskelig å kose seg med vanlige måltider også. Jeg spiser middag fordi jeg må, ikke nødvendigvis fordi jeg synes det er godt. Men jeg ser at det kanskje er den beste veien å gå, å kutte ut alt snop for en periode og se hvordan det går. Det er jo som oftest sånn at dette suget oppstår etter at jeg har begynt å spise snop, ikke etter middagen. Så jeg ser jo at det er snopet som er problemet. Er bare så glad i det at det er vanskelig å kutte det ut..

Drikk zerohsaft/fun light evt tyggis etter ett måltid, det pleier å stagge søtsuget her. Vannmelon er også godt

Anonymous poster hash: 0f907...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...