Gå til innhold

Paracet, ibux, voltarol osv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og det finnes vel enda flere?

Hva er forskjellen og hva brukes de ulike til ? Og hvilken synst dere har best effekt på ulike smerter?

Anonymous poster hash: 81c33...146

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen er bare smertestillende andre er også betennelsesdempene.Noen går på magen andre på leveren. Jeg tåler ikke de som går på magen (ibux, voltaren osv)

Anonymous poster hash: 377cf...801
Skrevet

Sliter med hodepine og har svært liten effekt av alle de respeptfrie medikamentene. 

Skrevet

Sliter med hodepine og har svært liten effekt av alle de respeptfrie medikamentene.

Bruker du noe annet da? Jeg sliter med trykk i hodet og de reseptfrie jeg har prøvd fungerer ikke på meg heller.

Skrevet

Bruker du noe annet da? Jeg sliter med trykk i hodet og de reseptfrie jeg har prøvd fungerer ikke på meg heller.

Nei, jeg får ikke noe annet av legen.

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Hva er forskjellen og hva brukes de ulike til ? Og hvilken synst dere har best effekt på ulike smerter?

Hva med å spørre en farmasøyt om dette? Her på forumet vil du få subjektive svar. Du kan evt. søke opp hvert preparat på felleskatalogen.no og lese under "indikasjoner".

Skrevet

Hva med å spørre en farmasøyt om dette? Her på forumet vil du få subjektive svar. Du kan evt. søke opp hvert preparat på felleskatalogen.no og lese under "indikasjoner".

Fordi det var ikke SÅ viktig, ble bare litt nyskjerrig når jeg hadde en liten opprydning i medisinskapet, og tenkte kanskje noen her viste litt mer enn meg, kanskje det til og med er en farmasøyt her også

Skrevet

De har litt forskjellig virkemekanisme, og følgelig virker noen bedre på enkelte typer smerte enn andre. Dette er et relativt detaljert studium, så det er vanskelig å svare helt detaljert uten at du soesifiserer spørsmålet ditt litt.

Anonymous poster hash: e27b6...72e

Skrevet

Hovedsakelig er det tre typer smertestillende, som på sykehus ofte kombineres: Paracetamol, NSAID's (Voltaren, Voltarol, Ibux, Arcoxia m.m) og opider (morfin, kodein Ketorax, Oxycontin m.m). Pinex Forte er en kombinasjon av paracetamol og kodein. Paracet og NSAID's er også en vanlig kombinasjon. Man må ikke bruke flere typer NSAID's samtidig pga faren for magesår. Man skal alltid forhøre seg med lege før man kombinerer smertestillende, men Paracet og Ibux pleier å være en trygg kombinasjon.

Anonymous poster hash: b5813...158

Skrevet

Hovedsakelig er det tre typer smertestillende, som på sykehus ofte kombineres: Paracetamol, NSAID's (Voltaren, Voltarol, Ibux, Arcoxia m.m) og opider (morfin, kodein Ketorax, Oxycontin m.m). Pinex Forte er en kombinasjon av paracetamol og kodein. Paracet og NSAID's er også en vanlig kombinasjon. Man må ikke bruke flere typer NSAID's samtidig pga faren for magesår. Man skal alltid forhøre seg med lege før man kombinerer smertestillende, men Paracet og Ibux pleier å være en trygg kombinasjon.Anonymous poster hash: b5813...158

Paracet og Ibux er IKKE en trygg kombinasjon om man bruker det ofte. Det er en potent kombinasjon som brukes ofte i helsevesenet, men det bør ikke kombineres over tid om man er glad i nyrene sine.

Skrevet

Paracet og Ibux er IKKE en trygg kombinasjon om man bruker det ofte. Det er en potent kombinasjon som brukes ofte i helsevesenet, men det bør ikke kombineres over tid om man er glad i nyrene sine.Anonymous poster hash: e27b6...72e

Så merkelig at jeg har begge på blå resept for kroniske smerter, da. Man skal selvsagt ta minst mulig, men paracet sliter mer på lever enn nyrer.

• Liker 1
Skrevet

Hva er forskjellen og hva brukes de ulike til ? Og hvilken synst dere har best effekt på ulike smerter? Anonymous poster hash: 81c33...146

Anbefaler deg enten å søke hjelp på apoteket, jos fastlegen eller søke i Felleskatalogen.no. Du er inne på to grupper smertestillende, Paracet og NSAIDs.

Anonymous poster hash: 6e8d5...b6c

Skrevet

Så merkelig at jeg har begge på blå resept for kroniske smerter, da. Man skal selvsagt ta minst mulig, men paracet sliter mer på lever enn nyrer. Anonymous poster hash: b5813...158

Det er ikke trygt å bruke dette regelmessig over tid, og summasjonseffekten er større på nyrer enn på lever, selv om paracetamol isolert sett er levertoksisk (men den effekten setter ikke inn så lenge du er innenfor doser der leveren kan syntetisere nok glutathion til å konjugere de toksiske megabolittene).

Folkehelseinstituttet gikk ut med en advarsel om dette tidligere i år.

Om du får slik forskrivning, så er du nok under overvåkning av en lege som er klar over dette. Man skal ikke overdrive risikomomentet, men det er ikke ufarlig selv om man kan tillate seg det i perioder.

Skrevet

Det er ikke trygt å bruke dette regelmessig over tid, og summasjonseffekten er større på nyrer enn på lever, selv om paracetamol isolert sett er levertoksisk (men den effekten setter ikke inn så lenge du er innenfor doser der leveren kan syntetisere nok glutathion til å konjugere de toksiske megabolittene).

Folkehelseinstituttet gikk ut med en advarsel om dette tidligere i år.

Om du får slik forskrivning, så er du nok under overvåkning av en lege som er klar over dette. Man skal ikke overdrive risikomomentet, men det er ikke ufarlig selv om man kan tillate seg det i perioder.Anonymous poster hash: e27b6...72e

Ok, takk for info. Skal høre med legen :)

Skrevet

Ok, takk for info. Skal høre med legen :)Anonymous poster hash: b5813...158

Du kan nok ta det helt med ro, for her ligger det en faglig vurdering i bunnen, som også tar høyde for effekt målt mot risikovurdering, og mulighet for å måle visse parametre for å monitorere virkningen.

Derimot synes jeg det er uforsvarlig å si at kombinasjonen er helt trygg - særlig når det gjelder reseptfrie medikamenter.

Det er mye en lege gjør som kan innebære risiko for pasienten. Det er derfor det er viktig med god faglig innsikt, slik at man kan vurdere hvor stor risikoen er i forhold til behandlingseffekten. Det er mange medikamenter hvor pasienten jevnlig må ta blodprøver for å sjekke at visse verdier ikke overskrides. Paracetamol/ibux er ikke noen høyrisikokombinasjon når det følges opp av lege, men risikofritt vil det aldri være - i hvert fall ikke om det er selvadministrert.

Når det er sagt, skal det en temmelig tidshorisont til før skader oppstår - doseavhengig, selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...