AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #21 Skrevet 27. august 2015 Rett og slett fordi det er lite artig å møte klassekamerater av motsatt kjønn i garderoben når man står der naken. Dette er bare tillært. På 70-tallet delte gutter og jenter mange steder garderobe og dusj opp i barneskolen uten at det var noe større problem. I Danmark var det ennå mer omfattende og man gjorde det lenger. I mange tropiske strøk var felles nakenhet helt vanlig og når disse skulle tvinges til å gå med klær medførte det akkurat de samme traumer som når man skal tvinge folk som er vant med klær til å være nakne. Et mer avslappet forhold til nakenhet har også forekommet i mange siviliserte kulturer. I Finnland var (naken) felles badstu for en storgård eller bygd helt vanlig til langt ut på 1900-tallet. Man hadde det også mange steder i Norge. I Øst-Tyskland var det mer vanlig å være naken på stranda enn påkledd. Noen blir sjenerte i begynnelsen av puberteten. Men denne sjenansen mot å bli sett naken av andre er rettet mot alle. At det skal være mer flaut å bli sett naken av motsatt kjønn enn eget kjønn er kun en kulturell opplæring. Mobbing er uavhengig av kjønn og det er generelt er ikke noe større fare for å bli mobbet av motsatt kjønn enn av eget. Egentlig er det vel heller tvert i mot. F.eks. Jenter er eklere mot hverandre enn det gutter er mot jenter. Anonymous poster hash: 042fd...c71 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #22 Skrevet 27. august 2015 Dette er bare tillært. På 70-tallet delte gutter og jenter mange steder garderobe og dusj opp i barneskolen uten at det var noe større problem. I Danmark var det ennå mer omfattende og man gjorde det lenger. I mange tropiske strøk var felles nakenhet helt vanlig og når disse skulle tvinges til å gå med klær medførte det akkurat de samme traumer som når man skal tvinge folk som er vant med klær til å være nakne. Et mer avslappet forhold til nakenhet har også forekommet i mange siviliserte kulturer. I Finnland var (naken) felles badstu for en storgård eller bygd helt vanlig til langt ut på 1900-tallet. Man hadde det også mange steder i Norge. I Øst-Tyskland var det mer vanlig å være naken på stranda enn påkledd. Noen blir sjenerte i begynnelsen av puberteten. Men denne sjenansen mot å bli sett naken av andre er rettet mot alle. At det skal være mer flaut å bli sett naken av motsatt kjønn enn eget kjønn er kun en kulturell opplæring. Mobbing er uavhengig av kjønn og det er generelt er ikke noe større fare for å bli mobbet av motsatt kjønn enn av eget. Egentlig er det vel heller tvert i mot. F.eks. Jenter er eklere mot hverandre enn det gutter er mot jenter. Anonymous poster hash: 042fd...c71 Ja, det er tillært. Men vi lever nå en gang i den kulturen vi lever i. Det faktum at de sosiale normene er annerledes mange andre steder, og har vært annerledes her tidligere, betyr ikke at vi som lever i denne kulturen, her og nå, ikke finner det ubehagelig å bryte de normene som finnes i vårt samfunn, i vår tid. Man kan selvsagt diskutere hvor hensiktsmessig normene er, men selv om noen opplever normen som lite hensiktsmessig betyr ikke det at man kan gå ut fra at alle andre vil synes det er greit at normen brytes. Anonymous poster hash: 2f3ac...12e 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #23 Skrevet 27. august 2015 Jeg skjønner ikke helt de som mener at normalfungerende barn fra skolealder av ikke skal kunne gå alene i garderoben. Hva er det værste som kan skje liksom? Husker jeg var 5 når jeg var alene i damegarderoben. ( pappa ville ikke ta meg med i herregarderoben). Det var jo litt trøblete, med noen vanskelige knapper og glidelåser, men det gikk veldig fint. Jeg greide jo å dusje kroppen min og kle av og på meg selv. Det hente jeg somlet litt da og brukte lang tid, men det var vel det 'værste' som hendte. Anonymous poster hash: 76e51...15d 1
ViljaH Skrevet 27. august 2015 #24 Skrevet 27. august 2015 Dette er vanskelig. Jeg synes barna bør læres opp tidligst mulig. Samtidig har jeg en på 6, og han er ikke istand til å ordne alt selv enda. Men vi øver, og er i svømmehallen ganske jevnlig. Når han er 7 kanskje han er der. Har selv sagt fra til en mor som hadde med seg gutt høyere enn meg (169) som må ha vært 12-13?? at jeg synes han er for stor for damegarderoben. "Synes du det altså?" sa hun med et overbærende smil, og fortsatte. Neste gang vil jeg varsle badevakt istedet.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #25 Skrevet 27. august 2015 Har ingen problemer med at for store gutter er med i damegarderoben, og mine døtre har aldri reagert på det (men eldste er bare 7). Er sjelden jeg møter noen, og det er da ikke noe problem for meg. Men jeg har en bekjent som har jobbet i sedlighetsavsnittet(heter det det?) i politiet, og hun sier at man skal være meget skeptisk til å sende gutter alene i garderober og toaletter. Det skjer veldig mye overgrep som aldri blir oppdaget. Og før noen roper ut om at "kvinner er også overgripere", hun sier at det er mye sjeldnere og skjer vanligvis ikke på de arenaene, samt at man passer bedre på jenter når det gjelder dette. Anonymous poster hash: 4cbfd...3a5
ViljaH Skrevet 27. august 2015 #26 Skrevet 27. august 2015 Har ingen problemer med at for store gutter er med i damegarderoben, og mine døtre har aldri reagert på det (men eldste er bare 7). Er sjelden jeg møter noen, og det er da ikke noe problem for meg. Men jeg har en bekjent som har jobbet i sedlighetsavsnittet(heter det det?) i politiet, og hun sier at man skal være meget skeptisk til å sende gutter alene i garderober og toaletter. Det skjer veldig mye overgrep som aldri blir oppdaget. Og før noen roper ut om at "kvinner er også overgripere", hun sier at det er mye sjeldnere og skjer vanligvis ikke på de arenaene, samt at man passer bedre på jenter når det gjelder dette. Anonymous poster hash: 4cbfd...3a5 Dette er absolutt med i beregningen. En tass på en god meter er lett bytte for voksne med ondt i sinnet. Litt hønemor er stadig lov. Og så må vi ikke være så fryktelig prippne, om en gutt på 7 ser rumpa di så er det ikke verdens undergang.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #27 Skrevet 27. august 2015 Ja, det er tillært. Men vi lever nå en gang i den kulturen vi lever i. Det faktum at de sosiale normene er annerledes mange andre steder, og har vært annerledes her tidligere, betyr ikke at vi som lever i denne kulturen, her og nå, ikke finner det ubehagelig å bryte de normene som finnes i vårt samfunn, i vår tid. Man kan selvsagt diskutere hvor hensiktsmessig normene er, men selv om noen opplever normen som lite hensiktsmessig betyr ikke det at man kan gå ut fra at alle andre vil synes det er greit at normen brytes. Anonymous poster hash: 2f3ac...12e Nei, selvfølgelig vil flertallet finne det ubehagelig at noen bryter med tillærte regler uansett hva disse reglene er. Men samtidig kan vi ikke alltid la flertallet styre over mindretallet men tenke om regler er rasjonelle. Det er mange "opprørere" mot flertallet som har fått til endringer som vi i dag er glad for. F.eks: - At homofile kan gifte seg - At man kan bo sammen uten å være gift - At psykiske utviklingshemmede og handikappede skulle leve blant vanlige folk - At kvinner kan stemme - At kvinner kan ta lederansvar - At menn kan gå i bar overkropp på stranden - At kvinner kan blottlegge magen på stranden (bruke bikini) - At kvinner kan sole seg toppløse på stranden Hvis et mindretrall kjempet hardt nok for at barn skulle dele garderobe og dusj gjennom hele barneskolen så ville om noen tiår flertallet synes det var det helt opplagte. Da ville man se tilbake på de holdningene vi har nå og synes vi var umodne og irrasjonelle. Alternativt hvis et mindretall kjemper hardt nok for at gutter og jenter skal være adskilt i barnehage og skole så ville flertalet om noen tiår mene at det var det mest riktige og man ville ikke forstå dagens verdier. I utgangspunktet kan vi si at man skal følge og respektere flertallets normer. Men som beskrevet over så vil vi i så tilfelle ikke ha en utvikling og oppleve noen av de forandringene som vi nå setter stor pris på. Anonymous poster hash: 042fd...c71
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå