MiniMjau Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 Hvor gamle gutter er det ok at er med mammaen i damegarderoben? Var akkurat på svømming, og to mammaer hadde med seg gutter på ..tja 10 år? De var så store at jeg reagerte liksom på det. Og jevnaldrende jenter gikk alene i damegarderoben.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #3 Skrevet 26. august 2015 Bryr meg ikke. Er for unisex garderober. er garantert lesbiske og homofile i garderobene til en hver tid, så ingen grunn til at kjønnene ikke skal være blandet. Anonymous poster hash: 0e8cc...04e 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Når de når skolealder får de klare seg i egen garderobe. Anonymous poster hash: c16d9...ae2 12
Nerdemamma Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Det er vanskelig egentlig å sette aldersgrenser på slikt. Min sønn på 6 kunne ikke klart seg på egenhånd i en garderobe. Han hadde hatt problemer med alt bortsett fra å skifte klær. Finne skapet, låse det, rekke opp til alt, dusje godt nok etc. Mens jeg kjenner ei annen ei på 6 som sikkert hadde klart det helt greit. Jeg skiftet på egenhånd når jeg var ti uten problem. Så 10 år er nok litt for gammelt for å bli med Mamma føler nå jeg. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Når de når skolealder får de klare seg i egen garderobe.Anonymous poster hash: c16d9...ae2 Rett og slett fordi det er lite artig å møte klassekamerater av motsatt kjønn i garderoben når man står der naken.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 10 er litt gammelt ja. Husker hva som foregikk i hodene på guttene i klassen da vi var 10. Det var ikke veldig uskyldig. Anonymous poster hash: bfe51...fa1 7
Gjest Sukkerbit Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Helt til mor er sikker på at de klarer seg selv. Barn er ikke like og noen har sykdommer o.l som ikke alltid synes og trenger mer hjelp enn andre. Jeg regner med at foreldre flest vet når barna klarer seg selv og når de ikke gjør det. Barn har i alle fall bare godt av å se kropper i alle former og fasonger av begge kjønn.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #9 Skrevet 26. august 2015 10 er litt gammelt ja. Husker hva som foregikk i hodene på guttene i klassen da vi var 10. Det var ikke veldig uskyldig. Anonymous poster hash: bfe51...fa1 Pokemon-slåsskamper? Anonymous poster hash: 0de52...176 6
SiMa Skrevet 26. august 2015 #10 Skrevet 26. august 2015 Helt til mor er sikker på at de klarer seg selv. Barn er ikke like og noen har sykdommer o.l som ikke alltid synes og trenger mer hjelp enn andre. Jeg regner med at foreldre flest vet når barna klarer seg selv og når de ikke gjør det. Barn har i alle fall bare godt av å se kropper i alle former og fasonger av begge kjønn. Etter en viss alder, jeg synes skolestart er et naturlig sted å trekke grensen, får guttene ha med seg en far/onkel/annen voksen mann hvis de trenger hjelp i garderoben. 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #11 Skrevet 26. august 2015 Synes vel egentlig at 6 år er rett rundt den tiden hvor de går over på for gamle. 6åringer klarer helt fint å kle av seg og på seg selv! Anonymous poster hash: 92340...41a 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #12 Skrevet 26. august 2015 Nå er det ikke alle av oss som har en far, onkel eller annen mannsperson til å være med i mannegarderoben. Er vi guttemammaer ekskludert fra svømmehallen da? Jeg synes 8 år er en ok alder. Anonymous poster hash: b9911...ca5 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #13 Skrevet 26. august 2015 Helt til mor er sikker på at de klarer seg selv. Barn er ikke like og noen har sykdommer o.l som ikke alltid synes og trenger mer hjelp enn andre. Jeg regner med at foreldre flest vet når barna klarer seg selv og når de ikke gjør det. Barn har i alle fall bare godt av å se kropper i alle former og fasonger av begge kjønn. Nå er tross alt ikke garderoben der bare for mor og sønn, men også for alle andre damer/jenter. En ting er voksne damer, som burde kunne forstå at noen barn trenger ekstra hjelp, men hva med de 10 år gamle jentene? Er det greit at de skal møte jevnaldrene gutter, kanskje fra klassen eller nærmiljøet, i garderoben når de skifter? Det synes jeg faktisk de bør få slippe! Jeg tenker at skolealder er en fin grense. Det finnes selvsagt noen som da fortsatt vil trenge hjelp, men da må man rett og slett få med seg en mann som kan hjelpe dem. Jeg ser det er noen her som argumenterer med at ikke alle har en far, onkel eller bestefar som kan hjelpe. Hvis det faktisk ikke finnes en eneste mann i guttens liv som det går an å spørre om noe sånt tenker jeg at mor bør prøve å utvide sitt sosiale nettverk. Selv om en enslig forelder kan gjøre en god jobb med å oppdra barn, så trenger barn rollemodeller av begge kjønn. Anonymous poster hash: 2f3ac...12e 14
Hedda-78 Skrevet 26. august 2015 #14 Skrevet 26. august 2015 Det kommer jo litt an på hvor man er også, størrelsen på anlegget og slikt. Vi har et veldig stort badeland her vi bor, og min 7-åring hadde ikke klart seg alene. Han kler seg selvsagt selv og trenger ikke hjelp til slike praktiske ting, men bare det å finne utgangen, finne riktig skap (der er ca 200 skap i hver garderobe), huske å ta med badebuksa inn i dusjen og ta den på seg etter dusjinga, huske å låse tingene inne i skapet osv. Hadde jeg sendt ham alene inn i herregarderoben, hadde han aldri kommet seg ut igjen... Det blir noe annet i den lille svømmehallen i Gokk, åpent hver fredag kl 18-20, med to dusjer og bare en dør i hver ende av garderoben, ingen garderobeskap, og hvor du alltids treffer en nabo som du kjenner som kan holde et øye med guttungen.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #15 Skrevet 26. august 2015 men hva med de 10 år gamle jentene? Er det greit at de skal møte jevnaldrene gutter, kanskje fra klassen eller nærmiljøet, i garderoben når de skifter? Anonymous poster hash: 2f3ac...12e Hva med gutten da? Selv om gutten får hjelp av moren, hvorfor går du ut fra at gutten synes det er greit å være naken blant de som går i klasse med han? Når jeg gikk på skolen var det en av guttene i klassen i dusjen etter kroppsøving som fikk to jenter på seg og klassens mobber (gutt), de dro og dro til de fikk dratt vekk håndkleet hans og lo av han når han var naken. Han gråt, storhylte og turte ikke gå inn i timen etterpå. Han sto utenfor klasserommet. Hvorfor går du ut fra at gutter synes det er så greit å bli stirret på når de er nakne? Uansett, selve argumentet ditt bygger på premisset at det er skammelig for barn (eller bare jenter, i følge ditt premiss) å bli sett nakne av jenvaldrende frem til de når en viss alder (18? 20? 21?). Etter den alderen gjør det ikke lenger noe (du prater om at de voksne forstår eller burde forstå). Da går det altså greit for moren å gå inn i herregarderoben og bytte om med sønnen sin der? Og omvendt, det går greit for en far å dra med seg sin datter inn i damegarderoben og bytte om sammen der? Anonymous poster hash: 0de52...176 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #16 Skrevet 26. august 2015 Det er vanskelig egentlig å sette aldersgrenser på slikt. Min sønn på 6 kunne ikke klart seg på egenhånd i en garderobe. Han hadde hatt problemer med alt bortsett fra å skifte klær. Finne skapet, låse det, rekke opp til alt, dusje godt nok etc. Mens jeg kjenner ei annen ei på 6 som sikkert hadde klart det helt greit. Jeg skiftet på egenhånd når jeg var ti uten problem. Så 10 år er nok litt for gammelt for å bli med Mamma føler nå jeg. Helt greit at han ikke hadde klart det, da må man enten sørge for at det er en mann med, eller vente til barnet er klar for å gjøre dette selv. Helt til mor er sikker på at de klarer seg selv. Barn er ikke like og noen har sykdommer o.l som ikke alltid synes og trenger mer hjelp enn andre. Jeg regner med at foreldre flest vet når barna klarer seg selv og når de ikke gjør det. Barn har i alle fall bare godt av å se kropper i alle former og fasonger av begge kjønn. Nei, feil. Jeg har varslet badeland flere ganger om gutter som virkelig er for gamle til å gå i garderoben. Min jente skal slippe at gutter fra klassen og skolen hennes ser henne naken. Det skal ikke gå utover min datter at noen har gutter som ikke klarer seg selv etter skolealder, da får de bruke mannfolk til å følge dem. Nå er det ikke alle av oss som har en far, onkel eller annen mannsperson til å være med i mannegarderoben. Er vi guttemammaer ekskludert fra svømmehallen da? Jeg synes 8 år er en ok alder. Anonymous poster hash: b9911...ca5 Du vet at det er helt normalt at jenter begynner med pupper i 8års alderen? Synes du virkelig det er riktig at ei jente som har begynt i puberteten skal måtte utsettes for klassevenner av motsatt kjønn i garderoben? Det er ikke av hensyn til guttene man skal sette grensa, men av hensyn til jentene som er i riktig garderobe. Kan ikke ungen gå i egen garderobe, ta med mann eller vent til han er klar. Skolealder er grensa! Det kommer jo litt an på hvor man er også, størrelsen på anlegget og slikt. Vi har et veldig stort badeland her vi bor, og min 7-åring hadde ikke klart seg alene. Han kler seg selvsagt selv og trenger ikke hjelp til slike praktiske ting, men bare det å finne utgangen, finne riktig skap (der er ca 200 skap i hver garderobe), huske å ta med badebuksa inn i dusjen og ta den på seg etter dusjinga, huske å låse tingene inne i skapet osv. Hadde jeg sendt ham alene inn i herregarderoben, hadde han aldri kommet seg ut igjen... Det blir noe annet i den lille svømmehallen i Gokk, åpent hver fredag kl 18-20, med to dusjer og bare en dør i hver ende av garderoben, ingen garderobeskap, og hvor du alltids treffer en nabo som du kjenner som kan holde et øye med guttungen. Åja, så jenta som går et år over sønnen din på skolen og har begynt å få pupper skal måtte vise seg naken foran gutten din fordi det er en stor svømmehall? Til alle guttemødre: Ta hensyn til jentene! Jeg hadde ei jente som var redd for å gå i garderoben fra hun var åtte år (begynte med pupper da, og hårvekst et år senere) fordi hun kunne treffe gutter hun går i klasse med. Det skal ikke være hennes problem at guttene ikke klarer seg selv. Tenk dere selv hvordan dere hadde følt det i starten av puberteten, om man i tillegg måtte vise seg naken foran guttene. At min jente er tidlig ute er ingenting hun skal skamme seg over, og frykte gutter for. Anonymous poster hash: 785d3...c19 11
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #17 Skrevet 26. august 2015 Hva med gutten da? Selv om gutten får hjelp av moren, hvorfor går du ut fra at gutten synes det er greit å være naken blant de som går i klasse med han? Når jeg gikk på skolen var det en av guttene i klassen i dusjen etter kroppsøving som fikk to jenter på seg og klassens mobber (gutt), de dro og dro til de fikk dratt vekk håndkleet hans og lo av han når han var naken. Han gråt, storhylte og turte ikke gå inn i timen etterpå. Han sto utenfor klasserommet. Hvorfor går du ut fra at gutter synes det er så greit å bli stirret på når de er nakne? Uansett, selve argumentet ditt bygger på premisset at det er skammelig for barn (eller bare jenter, i følge ditt premiss) å bli sett nakne av jenvaldrende frem til de når en viss alder (18? 20? 21?). Etter den alderen gjør det ikke lenger noe (du prater om at de voksne forstår eller burde forstå). Da går det altså greit for moren å gå inn i herregarderoben og bytte om med sønnen sin der? Og omvendt, det går greit for en far å dra med seg sin datter inn i damegarderoben og bytte om sammen der? Anonymous poster hash: 0de52...176 En ti år gammel gull klarer vel å si nei til moren sin angående sånne ting? Det må uansett moren ta på sin egen kappe, altså hva hun utsetter sønnen sin for. Jeg nekter å utsette min jente for jevnaldrede gutter. Uansett er det stort sett et større problem for jentene mer enn guttene, siden jentene er et par år tidligere ute og faktisk kan ha startet utviklingen til damekropp, og dermed slite enda mer med å vise seg nakne. En gutt på åtte og ei jente på åtte kan være helt forskjellig i både mental og fysisk modenhet. Anonymous poster hash: 785d3...c19 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #18 Skrevet 26. august 2015 Og nei, etter skolealder skal ingen av motsatt kjønn inn i noen garderobe. Etter skolealder skal alle gutter og menn i guttegarderoben, samme for jenter. Punktum! Anonymous poster hash: 785d3...c19 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 26. august 2015 #19 Skrevet 26. august 2015 (endret) Hvor gamle gutter er det ok at er med mammaen i damegarderoben? Var akkurat på svømming, og to mammaer hadde med seg gutter på ..tja 10 år? De var så store at jeg reagerte liksom på det. Og jevnaldrende jenter gikk alene i damegarderoben. Tja, jeg har fått ganske mye kjeft får ha med min 4 åring i damegarderoben (barnemishandling å ta med gutter i samme rom som damer, må du skjønne!) Så dette er det nok mange forskjellige meninger rundt. Ti år syns jeg ikke er greit, men samtidig så er det så utrolig vanskelig å gjette alderen på andre. Jeg bommer hver eneste gang! Men det burde være en grense på syv eller åtte (ok, åtte er kanskje litt i det drøyeste laget) Endret 26. august 2015 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #20 Skrevet 26. august 2015 Hva med gutten da? Selv om gutten får hjelp av moren, hvorfor går du ut fra at gutten synes det er greit å være naken blant de som går i klasse med han? Når jeg gikk på skolen var det en av guttene i klassen i dusjen etter kroppsøving som fikk to jenter på seg og klassens mobber (gutt), de dro og dro til de fikk dratt vekk håndkleet hans og lo av han når han var naken. Han gråt, storhylte og turte ikke gå inn i timen etterpå. Han sto utenfor klasserommet. Hvorfor går du ut fra at gutter synes det er så greit å bli stirret på når de er nakne? Uansett, selve argumentet ditt bygger på premisset at det er skammelig for barn (eller bare jenter, i følge ditt premiss) å bli sett nakne av jenvaldrende frem til de når en viss alder (18? 20? 21?). Etter den alderen gjør det ikke lenger noe (du prater om at de voksne forstår eller burde forstå). Da går det altså greit for moren å gå inn i herregarderoben og bytte om med sønnen sin der? Og omvendt, det går greit for en far å dra med seg sin datter inn i damegarderoben og bytte om sammen der? Anonymous poster hash: 0de52...176 Når det gjelder gutten, så har du helt rett, han bør etter min mening heller ikke utsettes for å måtte kle seg naken foran jentene. Grunnen til at jeg bare nevner jentene er at det i dette eksempelet er gutten som er i feil garderobe, og det er en annen bruker av denne garderoben som har reagert på det. Det betyr selvsagt ikke at denne gutten egentlig synes det er greit å være der. I det andre avsnittet ditt er du veldig flink til å vri og vende på det jeg har skrevet... Jeg er voksen, og ville for egen del ikke hatt noe stort problem om en ti år gammel gutt hadde vært i garderoben mens jeg skiftet. Jeg hadde nok egentlig følt det litt ubehagelig når det er snakk om en såpass stor gutt, men det er snakk om et barn, og jeg er voksen nok til å ha forståelse for at han kanskje har behov for mer hjelp en andre jevnaldrende. Men jeg hadde funnet det veldig ubehagelig om det hadde vært en voksen mann i garderoben, og med det i tankene har jeg ingen problemer med å forstå at unge jenter (og unge gutter!) ikke ønsker å møte jevnaldrende av motsatt kjønn i garderoben. Så nei, jeg mener absolutt ikke at det er greit at mor går i herregarderoben med sønn, eller far i damegarderoben med datter, og jeg finner det egentlig ganske søkt at du klarer å tolke innlegget mitt dithen. Argumentet mitt bygger ikke på at det er skammelig for barn å bli sett nakne av jevnaldrende frem til de når en viss alder. Det bygger på at det i vår kultur ikke er vanlig å skifte sammen med noen av motsatt kjønn, med mindre det er snakk om nær familie eller små barn. På bakgrunn av denne kulturelle normen er det naturlig at både barn og voksne finner det ubehagelig med personer av motsatt kjønn i garderoben. Likevel tenker jeg at voksne nok har et større toleransenivå for større barn i feil garderobe enn hva jevnaldrende barn har, fordi de voksne har større mulighet til å forstå at ulike barn har ulike behov. Jeg mener likevel ikke det er greit å ta med større barn i feil garderobe, både av hensyn til jevnaldrende barn som de kan møte i garderoben, og, som du helt riktig påpekte, også av hensyn til det barnet som blir tatt med i feil garderobe. Anonymous poster hash: 2f3ac...12e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå