AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 En jente har gått på Provera i 18 mnd grunnet endometriose, men har nå begynt på Diane. 4. dagen etter byttet fikk hun veldige kramper i mage og rygg, og det har fortsatt i dagene etterpå. Vi regner med at det er snakkk om tilvenning etter byttet. Det er slik at hun har problemer med å sitte og ligge, og må være i bevegelse for å holde det i sjakk. På dagtid er dette greit, men det er ikke greit om natten når hun skal fungere på skole/jobb dagen etter. Jeg har prøvd å lese litt rundt for å finne ut av dette, og tenkte blant annet på hvor lang tid det tar før Provera er ute av kroppen. Jeg er ikke god i matematikk, men jeg har sett at halveringstiden på Provera er 50 timer. Hvis hun da tar 20 mg om dagen vil hun ha ca 50 mg virkestoff etter 50 timer. Dette holder seg stabilt så lenge hun tar medisinene. Når hun slutter vil det ta 12-14 dager før konsentrasjonen er så lav at den er ubetydelig.. Vil Som sagt finner jeg lite om dette, de fleste jeg leser om bruker provera over veldig kort tid. Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer de kan dele med henne. Hvor lenge hun bør gå på dette før det stabiliserer henne, før virkningen av Provera er ute av kroppen, og hun ser om Diane har ønsket effekt. (Legen vet ikke hvor lang tid det tar. Han sier at hun bare må prøve og se, men hun har smerter som gjør at hun ikke fungerer, og da er det ikke så enkelt å slå seg til ro med det. Da er det greit å høre om andres erfaringer) Anonymous poster hash: 7cb2d...4b3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #2 Skrevet 26. august 2015 Det høres jo lite sannsynlig ut at dette er bivirkninger. Og hvis det er, så må man tenke om det er verdt det. Synes det høres lite ansvarlig ut av legen å ta dette så lett. Kan jo være at Diane rett og slett ikke holder endometriosen og dermed også krampene unna. Dere kan høre med apoteket, de har peiling på sånt. Er det en gynekolog som har satt henne på dette? Anonymous poster hash: b2b19...109
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #3 Skrevet 26. august 2015 Det høres jo lite sannsynlig ut at dette er bivirkninger. Og hvis det er, så må man tenke om det er verdt det. Synes det høres lite ansvarlig ut av legen å ta dette så lett. Kan jo være at Diane rett og slett ikke holder endometriosen og dermed også krampene unna. Dere kan høre med apoteket, de har peiling på sånt. Er det en gynekolog som har satt henne på dette? Anonymous poster hash: b2b19...109 Det var gynekolog som satte henne på Provera, men da hun fikk stor vektøkning, mye akne, kraftige strekkmerker, og nedsatt glukosetoleranse med Provera, ønsket hun å forhøre seg om det fantes et bedre alternativ. Fastlegen mente egentlig at hun ikke burde behandles med hormoner, men da hun sa at hun ikke turte gå uten (2 operasjoner på 12 mnd, siste for 18 mnd siden) satte han henne da på Diane. Hun har reagert på østrogenlegemidler tidligere (Diane, Activelle og Mercilon), men fastlegen mente hormonene mest sannsynlig hadde stabilisert seg nok til at det ville gå bra denne gangen. Kanskje hun bør gå tilbake på Provera igjen? Anonymous poster hash: 7cb2d...4b3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Det var gynekolog som satte henne på Provera, men da hun fikk stor vektøkning, mye akne, kraftige strekkmerker, og nedsatt glukosetoleranse med Provera, ønsket hun å forhøre seg om det fantes et bedre alternativ. Fastlegen mente egentlig at hun ikke burde behandles med hormoner, men da hun sa at hun ikke turte gå uten (2 operasjoner på 12 mnd, siste for 18 mnd siden) satte han henne da på Diane. Hun har reagert på østrogenlegemidler tidligere (Diane, Activelle og Mercilon), men fastlegen mente hormonene mest sannsynlig hadde stabilisert seg nok til at det ville gå bra denne gangen. Kanskje hun bør gå tilbake på Provera igjen? Anonymous poster hash: 7cb2d...4b3 Stryk siste setning, det var jeg som hadde misforstått. Det var ikke legen som mente at det mest sannsynlig hadde stabilisert seg nok, det var hun som håpet på at det skulle gå bedre med et østrogenlegemiddel denne gangen. Anonymous poster hash: 7cb2d...4b3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Mener Diane ikke er anbefalt brukt ved Endometriose. Problemene kan like gjerne skyldes Diane som Provera. Gå inn på endometriose.no og still spørsmålet til Anton Langebrekke. Eventuelt bør en jemte med så store endometrioseproblemer henvises til Ullevål og ikke blir prøvekanin hos fastlege og andre. Anonymous poster hash: 4625c...283
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Mener Diane ikke er anbefalt brukt ved Endometriose. Problemene kan like gjerne skyldes Diane som Provera. Gå inn på endometriose.no og still spørsmålet til Anton Langebrekke. Eventuelt bør en jemte med så store endometrioseproblemer henvises til Ullevål og ikke blir prøvekanin hos fastlege og andre.Anonymous poster hash: 4625c...283 Anton Langbrekke har, så vidt jeg kan se, ikke besvart spørsmål siden mai, så jeg la inn et spørsmål til Mette Moen. Hun burde så absolutt vært på Ullevål, men har ikke fått henvisning dit. Anonymous poster hash: 7cb2d...4b3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Men jeg vil gjerne høre andres erfaringer her, selv om jeg har stilt spørsmål til legen. Endring av medisinering er noe som gjøres i samråd med lege, men det er likevel veldig greit få innspill og høre andres erfaringer også. Anonymous poster hash: 7cb2d...4b3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2015 #8 Skrevet 27. august 2015 Stakkars jenta. Krampene er litt bedre nå, men nå er hun så hormonell at det halve kunne vært nok. Hun har det ikke bra i det hele tatt. Hun tåler nok fremdeles ikke østrogentilskudd. Anonymous poster hash: 7cb2d...4b3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå