Gå til innhold

Oljer!


Thomasine

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvilke(-n) oljer dere bruker, og til hva?!

Jeg bruker kun olivenolje - til steking av alt! :)

Til baking bruker jeg bare margarin.

Har nå fått en flaske med solsikkeolje - hva kan jeg bruke den til?!

Det finnes jo så mange forskjellige oljer:

* Oliven

* Soya

* Sesam

* Solsikke

* Mais

* Raps

* Nøtteoljer

Hva bruker/anbefaler dere?! :-)

Fant forresten denne artikkelen om det er noen som har interesse:

http://www.artoftaste.no/servlet/side?sect...0000&item=12011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker to oljer, rapsolje og olivenolje. Raps brukes til all steking og baking - olivenolje bruker jeg til salater dersom jeg har det i hus. Rapsolje brukes daglig så det må jeg alltid ha i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker solsikkeolje til nesten all matlaging, fordi den er så mild på smak og tåler høye temperaturer.

Olivenolje bruker jeg kun i italiensk mat som pasta og pizza.

Soyaolje synes jeg ikke smaker noe godt.

Sesamolje har en kraftig smak og man bruker bare noen dråper i f.eks. wok. Gir en deilig nøtteaktig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bruke olivenolje til alle typer mat Thomasine, den passer best til italiensk mat og tåler heller ikke særlig høy temp. før den setter en brent og direkte vond smak på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bruke olivenolje til alle typer mat Thomasine' date=' den passer best til italiensk mat og tåler heller ikke særlig høy temp. før den setter en brent og direkte vond smak på maten.[/quote']

...hmmm... :roll:

Vi har da brukt olivenolje til all mat: kjøtt, fisk, gryter, pannekaker, vafler o.l uten at vi har merket noe til noen skjemmende smak! Aldri har noen påpekt det heller... ;)

Jeg bruker en mild olje. Innimellom kan jeg også blande halvparten olje med halvparten Melange.

Nei, det kommer jeg nok til fortsatt og gjøre, men det hadde vært okej å eksperimentere litt.

F.eks høres det godt ut med Sesam-olje til woken!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å si

...hmmm... :roll:

og himle med øynene for. Det er en allment kjent regel på kjøkkenet og du kan lese det i kokebøker, se det på kokkeprogrammer mm. Seriøst, olivenolje til vaffelsteking? Steker du biff i olivenolje også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... ingen regel uten unntak, vet du Myumi!! :wink:

Vi spiser ikke biff, om vi hadde gjort det hadde jeg nok blandet olje og margarin - iallefall ikke meierismør!!

Og, ja, har ALDRI hørt noen si annet enn positive ting om mine vafler! :tunge1::wink:

Smaken er som baken - delt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen med olivenolje er faktisk uten unntak.

olivenolje tåler dog ikke høye temperaturer og egner seg derfor dårlig til steking m.m.

Til steking, fritering og marinader så anbefales rapsolje. Rapsolje er etter manges mening, bekreftet i flere artikler, den sunneste oljen som finnes på markedet.

Grunnen til dette er kombinasjonen av mettede og flerumettede fettsyrer. Rapsolje har unike stekeegenskaper og tåler høy temperatur. Den er derfor meget velegnet til steking, woking og fritering. Den kan også brukes i dressinger, men rapsolje har en meget karakteristisk smak og vi for mange bli altfor "tung" i dressinger. Videre har vi Druekjerneolje som er meget god både i dressinger og til steking. Smaken er veldig lett og har liten ettersmak.

tatt fra stash.no/matogdrikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker olivenolje kun til dressinger/majones/aïoli (som Myumi sier tåler den ikke høye temperaturer). Til frityrgryten bruker jeg solsikkeolje. Bruker soyaolje eller maisolje til kaker og andre retter som trenger nøytral olje. Sesamolje bruker jeg som smakstilsetning i bl.a. kinesiske retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smakt muffins laget med olivenolje... Det ble mye rester for å si det sånn!!!

Ja, i baking bruker jeg margarin, her ville jeg ikke brukt olivenolje! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Når jeg bruker olje til baking (utenom til pizzadeig) bruker jeg solsikkeolje, fordi den ikke smaker noe.

Jeg liker egentlig ikke smaken på olivenolje noe særlig, men må som sagt ha det i pizzadeig og når jeg lager italiensk mat. Dressinger o.l. med olivenolje synes jeg ikke er noe godt - da vil jeg heller ha salaten min uten dressing.

Til steking bruker jeg som regel solsikkeoljen min, ghee eller margarin, alt etter som hva jeg skal steke. Margarin blir veldig fort brent siden den ikke tåler høye temperaturer. Ghee bruker jeg stort sett til indisk mat, og det er helt genialt å steke i - tåler sinnsyk varme. Solsikkeoljen er som sagt nøytral, tåler varme godt og funker til det meste. Men til pannekaker og sånt bruker jeg helst smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg bruker olivenolje til alt.

Samme her! Og den hverken lukter eller smaker ekkelt. Eneste unntaket er når jeg steker laks, da tilsetter jeg litt margarin for å unngå at oljen spruter så mye.

Faktisk har jeg fått komplimenter når jeg har brukt olivenolje i kaker! :wink:

(Har prøvd både rapsolje og solsikkeolje, men liker ikke smaken,...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den utstøtte

"Der alle tenker likt, tenker ingen særlig meget" var det en klok mann som sa en gang.

Det finnes flere typer olivenolje. På flaskens bakside står anvendelsesområdene nevnt. Dat går utmerket å steke i olivenolje, hvis man ikke velger exta virgin. Velg en billigere type og la være å bruke så høy temp.

På Smart har de en 3L kanne med spesialolje for steking og frityr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker stort sett solsikkeolje til steking og baking. Den har en nøytral smak som passer til det meste. Olivenolje til dressinger/salater, men har også brukt den i brød. Biffen steker jeg i smør (evt bremykt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aricept i.i.

Jeg bruker rapsolje til alt. (Ikke at det innebærer så mye... steking i stekepanne og wok..)

Har ikke hatt en eneste pakke med smør eller margarin i huset siden jul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker maisolje og rapsolje til steking på høye temperaturer, olivenolje til steking på lavere temperaturer og til brødbaking, en ekstra fin olivenolje til å ha på maten ved bordet, sesamolje som smaksetter på asiatisk mat.

Bruker aldri margarin, men av og til setersmør hvis jeg skal ha smørsmak i stekeskorpa - da blander jeg smør og olivenolje og steker på medium/lav temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...