AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #1 Skrevet 25. august 2015 Hei! Nå har jeg vært syk i 4 år. Gynekologene har mistenkt endometriose fra dag 1 og mistenker det fortsatt. De sier jeg har hormonforandringer, men gjør ingenting med det. Gynekologene er på et lite lokalsykehus, og jeg føler ikke de har kompetanse nok. Jeg trenger hjelp og får det ikke. Nå blir det bare verre og verre. Var sykmeldt i 1 uke i sommer og nå har jeg ømme bryster, hodepine, trøtt, gretten, matinntaket varierer fra å spise som en hest til å være skikkelig kvalm og ikke spise. Har hatt diaré nesten en uke nå. Og aå føler jeg ingenting for noen for tiden. Han jeg var småforelsket i for 1 uke siden har endret seg til at jeg har skikkelig avsky for han og vil ikke engang gi han et kyss. Jeg blir irritert av alle som tar kontakt med meg og er veldig stresset uten grunn. Jeg vil ikke ha det sånn, men lurer på om det er noe vits i å dra til Oslo? Kan de gjøre ting for meg der som de ikke kan på lokalsykehus?Anonymous poster hash: 8dd47...830
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #2 Skrevet 25. august 2015 Du er vel ikke gravid? Anonymous poster hash: 2a41d...76f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #3 Skrevet 25. august 2015 Du er vel ikke gravid? Anonymous poster hash: 2a41d...76f Nei, det er 3 mmd siden jeg hadde sex og har hatt mensen mellom det. Hverken hjemmetest eller blodprøve finner Hcg i alle fallAnonymous poster hash: 8dd47...830
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #4 Skrevet 25. august 2015 Prøv refleksologiAnonymous poster hash: 81df1...75d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 Selvfølgelig vil det hjelpe Det er spesialister der, som virkelig kan sakene sine Anonymous poster hash: 239be...3ad
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #6 Skrevet 25. august 2015 Hei! Nå har jeg vært syk i 4 år. Gynekologene har mistenkt endometriose fra dag 1 og mistenker det fortsatt. De sier jeg har hormonforandringer, men gjør ingenting med det. Gynekologene er på et lite lokalsykehus, og jeg føler ikke de har kompetanse nok. Jeg trenger hjelp og får det ikke. Nå blir det bare verre og verre. Var sykmeldt i 1 uke i sommer og nå har jeg ømme bryster, hodepine, trøtt, gretten, matinntaket varierer fra å spise som en hest til å være skikkelig kvalm og ikke spise. Har hatt diaré nesten en uke nå. Og aå føler jeg ingenting for noen for tiden. Han jeg var småforelsket i for 1 uke siden har endret seg til at jeg har skikkelig avsky for han og vil ikke engang gi han et kyss. Jeg blir irritert av alle som tar kontakt med meg og er veldig stresset uten grunn. Jeg vil ikke ha det sånn, men lurer på om det er noe vits i å dra til Oslo? Kan de gjøre ting for meg der som de ikke kan på lokalsykehus?Anonymous poster hash: 8dd47...830 Ja du bør få undersøkelse i Oslo. Der har de kompetanse innen endometriose og mange har fått hjelp der. Det kan jo være snakk om lapraskopi for og sjekke hvor hardt angrepet du er. Det finnes og medisiner som kan dempe smertene. Men spesialistene er i Oslo. sjekk på foreninga for endometriose. www.endometriose.no Anonymous poster hash: 083b9...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #7 Skrevet 25. august 2015 Symptomene du nevner har vært den siste tiden, høres ut som sånn man kan bli i perioder på p-piller. Utenom diareen, som kan komme av hva som helst. Om du derimot ikke går på p-piller og har sjekket hormonnivåene dine , og opplever mye smerter i forbindelse med mens og syklus og samleie så bør du kreve videre utredning der du holder til lokalt. Endometriose er ikke så avansert, så jeg tror nok en oslo tur blir bortkasta. Du må bare pushe legene hos deg litt mere så de tar seg tid til å undersøke deg ordentlig. Anonymous poster hash: fb570...a9f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #8 Skrevet 25. august 2015 Har ikke det lolle lokalsykehuset du tilhører sendt deg til en spesialist for utredning? Det synes jeg du skal si at du vil de skal gjøre. Anonymous poster hash: be910...eaf
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #9 Skrevet 25. august 2015 Symptomene du nevner har vært den siste tiden, høres ut som sånn man kan bli i perioder på p-piller. Utenom diareen, som kan komme av hva som helst. Om du derimot ikke går på p-piller og har sjekket hormonnivåene dine , og opplever mye smerter i forbindelse med mens og syklus og samleie så bør du kreve videre utredning der du holder til lokalt. Endometriose er ikke så avansert, så jeg tror nok en oslo tur blir bortkasta. Du må bare pushe legene hos deg litt mere så de tar seg tid til å undersøke deg ordentlig. Anonymous poster hash: fb570...a9f Endometriose kan bli svært så avansert, og det er helst de avanserte tilfellene som blir behandlet i Oslo. Anonymous poster hash: 1ca7b...1e5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #10 Skrevet 25. august 2015 Ja! Det har en hensikt ogmkan gjøre en stor! Forskjell for deg og livet ditt. Endometriose blir omtrent aldri bedre uten behandling. Du blir heller ikke bedre av sykdommen før du kommer i overgangsalderen, naturlig eller ved hjelp av medisiner. Be om å få komme til Ullevål og bed dem skrive på henvisningen at du ønsker å komme til Anton Langebrekke. Da får du hjelp. Mange har vært fortvilet og levd uverdige liv før de enten selv får høre om Ullevål eller av lege blir henvist dit. Ikke mist motet, og takk ja til å reise til Ullevål! Husknog på at du skal bare betale en egenandel for reise enten du reiser med fly, buss eller tog. Dette ordner de hos pasientreiser der du bor. De kan og bestille og ordne med billetter for deg. Reis! Og lykke til. Anonymous poster hash: a64ea...aac
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #11 Skrevet 25. august 2015 Ts, vet ikke hvor gammel du er, eller om du går på p-piller av noe slag og hvor lenge du har gått på de. Det er ganske viktig informasjon. Mange forvirrer det psykiske med det fysiske. Og det ene med det andre. Det er ikke alltid lett å vite hva som kommer av hva. Diare i en uke, trenger ikke være pga. Endometriose. Jeg hadde ikke ømme bryster, ingen hodepine og var heller ikke gretten pga. Endometriose(uten hormonbehandling.) Det jeg hadde var ekstrem utmattelse, ekstreme krampesmerter i magen, ellers inflammasjons-smerter(diger mage) og utenom det skjærende smerter i magen. Om du går på en eller annen type hormonbehandling eller nylig har gått av en, så kan det gi slike symptomer, som ømme bryster og hodepine. Og hormonsvingninger kan også gi det. På Ullevål så har de to ting, operasjon og/eller hormonbehandling. Alt fra mildt(p-piller) til tøft(kunstig overgangsalder) Som kjent så finnes det ingen kur for Endometriose, heller ikke operasjon, da det ofte vokser tilbake. Anonymous poster hash: 1ca7b...1e5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #12 Skrevet 25. august 2015 Ts, vet ikke hvor gammel du er, eller om du går på p-piller av noe slag og hvor lenge du har gått på de. Det er ganske viktig informasjon.Mange forvirrer det psykiske med det fysiske. Og det ene med det andre. Det er ikke alltid lett å vite hva som kommer av hva. Diare i en uke, trenger ikke være pga. Endometriose. Jeg hadde ikke ømme bryster, ingen hodepine og var heller ikke gretten pga. Endometriose(uten hormonbehandling.) Det jeg hadde var ekstrem utmattelse, ekstreme krampesmerter i magen, ellers inflammasjons-smerter(diger mage) og utenom det skjærende smerter i magen. Om du går på en eller annen type hormonbehandling eller nylig har gått av en, så kan det gi slike symptomer, som ømme bryster og hodepine. Oghormonsvingninger kan også gi det. På Ullevål så har de to ting, operasjon og/eller hormonbehandling. Alt fra mildt(p-piller) til tøft(kunstig overgangsalder) Som kjent så finnes det ingen kur for Endometriose, heller ikke operasjon, da det ofte vokser tilbake. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 1ca7be4274f9efc806da0b76afca01e5"] 1ca7b...1e5 Lokalsykehusene kan gi samme type behandling som du her viser til. Ullevål er landsdekkende kompetansesenter for Endometriose. Diare er ikke uvanlig ved tarmendometriose. Mange får feilaktig diagnosen irritabel tarm mens de senere får diagnosen tarmendometriose. Får behandling for sin endometriose og dermed opphører irritabeltarm symptomene. Endometriose er viktig å holde i sjakk, med operasjon, hormonbehandling og legekontroller. Ellers vokser ofte endometriose som "ugress" i bukhulen, og da kan den gjøre mye skade. Derfor igjen, reis til Ullevål! Anonymous poster hash: a64ea...aac
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #13 Skrevet 25. august 2015 Ts, vet ikke hvor gammel du er, eller om du går på p-piller av noe slag og hvor lenge du har gått på de. Det er ganske viktig informasjon. Mange forvirrer det psykiske med det fysiske. Og det ene med det andre. Det er ikke alltid lett å vite hva som kommer av hva. Diare i en uke, trenger ikke være pga. Endometriose. Jeg hadde ikke ømme bryster, ingen hodepine og var heller ikke gretten pga. Endometriose(uten hormonbehandling.) Det jeg hadde var ekstrem utmattelse, ekstreme krampesmerter i magen, ellers inflammasjons-smerter(diger mage) og utenom det skjærende smerter i magen. Om du går på en eller annen type hormonbehandling eller nylig har gått av en, så kan det gi slike symptomer, som ømme bryster og hodepine. Og hormonsvingninger kan også gi det. På Ullevål så har de to ting, operasjon og/eller hormonbehandling. Alt fra mildt(p-piller) til tøft(kunstig overgangsalder) Som kjent så finnes det ingen kur for Endometriose, heller ikke operasjon, da det ofte vokser tilbake. Anonymous poster hash: 1ca7b...1e5 Jeg har både fått hormonbehandling med 30 mg Provera i 6 mnd som gjorde at jeg hadde konstant menstruasjon og ble mye sykere, og operasjon som ikke gav noe resultat. Det er i grunn derfor jeg trenger utredning. Som sagt, de mistenker endometriose, men har ikke funnet noe på det. De mistenkte også kreft, men har ikke funnet noe der heller. Jeg går på p-piller og har gjort det i 4 år. Det holder ting litt i sjakk ved at jeg bare har menstruasjon med ca 1,5 mnd mellomrom i stedet for 10-15 dager i måneden som jeg har uten p-piller. Men for meg fungerer da ikke denne typen behandling, og det er vanskelig å behandle en sykdom de ikke vet om jeg har. Det var veldig mange som hengte seg opp i endometriose her. De MISTENKER endometriose, men det betyr ikke at de har funnet endometriose. De har dog funnet masse rart som de ikke har utredet videre, og de har ikke funnet en løsning på mine hormonforandringer. De driter rett og slett i det og nå har jeg kjempet i 3 år og orker ikke mer av lokalsykehuset når de ikke har kompetanse til det. De har flere ganger sagt ting som er uriktig også, og jeg har selv måtte rette på dem. Jeg synes det er skremmende at de ikke har mer kompetanse om dette enn det jeg har. De gidder ikke finne ut hvorfor jeg har så store hormonforandringer som jeg har og de gidder ikke finne ut hvorfor jeg får store lymfeknuter i magen, blod i bukhulen utenom menstruasjon, væske i bukhulen osv osv. Derfor lurer jeg på om det finnes noen et eller annet sted som faktisk gidder å utrede meg mer enn det lokalsykehuset her gjør. Jeg har IKKE diagnosen endometriose. -TS Anonymous poster hash: 8dd47...830
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #14 Skrevet 25. august 2015 Lokalsykehusene kan gi samme type behandling som du her viser til. Ullevål er landsdekkende kompetansesenter for Endometriose. Diare er ikke uvanlig ved tarmendometriose. Mange får feilaktig diagnosen irritabel tarm mens de senere får diagnosen tarmendometriose. Får behandling for sin endometriose og dermed opphører irritabeltarm symptomene. Endometriose er viktig å holde i sjakk, med operasjon, hormonbehandling og legekontroller. Ellers vokser ofte endometriose som "ugress" i bukhulen, og da kan den gjøre mye skade. Derfor igjen, reis til Ullevål!Anonymous poster hash: a64ea...aac De har ikke funnet noe endometriose, så det er ikke vits å operere når det ikke er noe å fjerne. Jeg har allerede hatt laproskopi uten resultat. Eller de fant en rar klump og sa de skulle sende resultat til fastlegen, men det gjorde de aldri. De tror likevel jeg kan ha endometriose, men det er fordi de ikke vet om noe annet jeg kan ha. De sier jeg kan ha endo bak livmor og at de ikke kan komme til uten å fjerne livmor. De har sagt eneste behandling er å få barn, og at jeg bør få barn så fort jeg har anledning. Ikke så lett for en singel 20-årig student å skulle få barn nå da i grunn, men jeg tror ikke på at det er eneste behandling. Jeg vil også ha en diagnose først. Jeg begynner å tvile på at det er endometriose jeg har forøvrig. -TS Anonymous poster hash: 8dd47...830
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #15 Skrevet 26. august 2015 De har ikke funnet noe endometriose, så det er ikke vits å operere når det ikke er noe å fjerne. Jeg har allerede hatt laproskopi uten resultat. Eller de fant en rar klump og sa de skulle sende resultat til fastlegen, men det gjorde de aldri. De tror likevel jeg kan ha endometriose, men det er fordi de ikke vet om noe annet jeg kan ha. De sier jeg kan ha endo bak livmor og at de ikke kan komme til uten å fjerne livmor. De har sagt eneste behandling er å få barn, og at jeg bør få barn så fort jeg har anledning. Ikke så lett for en singel 20-årig student å skulle få barn nå da i grunn, men jeg tror ikke på at det er eneste behandling. Jeg vil også ha en diagnose først. Jeg begynner å tvile på at det er endometriose jeg har forøvrig. -TS Anonymous poster hash: 8dd47...830 Er bare tull at de ikke kommer til bak livmoren. Jeg har Endo bak livmoren, det vises på MR, i tillegg har jeg blitt operert, der en del av endoen bak livmoren har blitt fjernet. Jeg har fortsatt mye sykdom, så mye at det også vises på vanlig ultralyd, men jeg har ikke plager eller smerter nå, da jeg tar pillene mine. De har noen bieffekter, det har alt, med det er verdt å leve med i forhold til Endo-symptomene, som for meg er verre. Du burde purre på resultatet som ikke har blitt sendt fastlegen din, er mye tull og vas med helsevesenet. Be legen din purre på det, og snakk med legen om hva slags hormonbehandling du bør prøve. Å få barn kurerer ikke endometriose, men da man blir progesteron-dominant under graviditeten så får man mindre symptomer. Man kan også få en form for kunstig graviditet medisinsk med bruk av Provera. Anonymous poster hash: 1ca7b...1e5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #16 Skrevet 26. august 2015 Jeg har både fått hormonbehandling med 30 mg Provera i 6 mnd som gjorde at jeg hadde konstant menstruasjon og ble mye sykere, og operasjon som ikke gav noe resultat. Det er i grunn derfor jeg trenger utredning. Som sagt, de mistenker endometriose, men har ikke funnet noe på det. De mistenkte også kreft, men har ikke funnet noe der heller. Jeg går på p-piller og har gjort det i 4 år. Det holder ting litt i sjakk ved at jeg bare har menstruasjon med ca 1,5 mnd mellomrom i stedet for 10-15 dager i måneden som jeg har uten p-piller. Men for meg fungerer da ikke denne typen behandling, og det er vanskelig å behandle en sykdom de ikke vet om jeg har. Det var veldig mange som hengte seg opp i endometriose her. De MISTENKER endometriose, men det betyr ikke at de har funnet endometriose. De har dog funnet masse rart som de ikke har utredet videre, og de har ikke funnet en løsning på mine hormonforandringer. De driter rett og slett i det og nå har jeg kjempet i 3 år og orker ikke mer av lokalsykehuset når de ikke har kompetanse til det. De har flere ganger sagt ting som er uriktig også, og jeg har selv måtte rette på dem. Jeg synes det er skremmende at de ikke har mer kompetanse om dette enn det jeg har. De gidder ikke finne ut hvorfor jeg har så store hormonforandringer som jeg har og de gidder ikke finne ut hvorfor jeg får store lymfeknuter i magen, blod i bukhulen utenom menstruasjon, væske i bukhulen osv osv. Derfor lurer jeg på om det finnes noen et eller annet sted som faktisk gidder å utrede meg mer enn det lokalsykehuset her gjør. Jeg har IKKE diagnosen endometriose. -TS Anonymous poster hash: 8dd47...830 Når det kommer til Endometriose, så lærer noen seg å velge mellom pest og kolera..man klarer å velge det settet med bieffekter som er best, men helt bra, blir det aldri. Men, som du sier, du vet ikke om det er Endometriose du har. Du kan jo be om å bli henvist til Ullevål. Men Ullevål er effektive i sine undersøkelser de også..og de gjør sine feil, de også(det har jeg grundig erfart.) Kan jo være verdt det, så får du bedre svar. Det som først burde gjøres er jo å få prøveresultatet fra forrige op. Anonymous poster hash: 1ca7b...1e5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #17 Skrevet 26. august 2015 Lokalsykehusene kan gi samme type behandling som du her viser til. Ullevål er landsdekkende kompetansesenter for Endometriose. Diare er ikke uvanlig ved tarmendometriose. Mange får feilaktig diagnosen irritabel tarm mens de senere får diagnosen tarmendometriose. Får behandling for sin endometriose og dermed opphører irritabeltarm symptomene. Endometriose er viktig å holde i sjakk, med operasjon, hormonbehandling og legekontroller. Ellers vokser ofte endometriose som "ugress" i bukhulen, og da kan den gjøre mye skade. Derfor igjen, reis til Ullevål!Anonymous poster hash: a64ea...aac Diare i "en uke" er ikke nødvendigvis Endometriose, diare/forstoppelse over lengre tid kan være det. Jeg har vært operert på Ullevål for tarm-endometriose. irritabel-tarm symptomene opphørte, da jeg fikk utlagt tarm, som er risikoen man må veie ved en slik operasjon. Ullevål fjerner heller ikke all sykdom, når vi har mye av det. Anonymous poster hash: 1ca7b...1e5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #18 Skrevet 26. august 2015 Når det kommer til Endometriose, så lærer noen seg å velge mellom pest og kolera..man klarer å velge det settet med bieffekter som er best, men helt bra, blir det aldri.Men, som du sier, du vet ikke om det er Endometriose du har. Du kan jo be om å bli henvist til Ullevål. Men Ullevål er effektive i sine undersøkelser de også..og de gjør sine feil, de også(det har jeg grundig erfart.) Kan jo være verdt det, så får du bedre svar. Det som først burde gjøres er jo å få prøveresultatet fra forrige op. Anonymous poster hash: 1ca7b...1e5 Provera skal ikke taes lenge, max 1 år. Derfor skulle jeg bare gå på det i 6 mnd, men det gjorde meg i grunn bare sykere. Jeg vil gjerne vite hvorfor jeg har hormonforandringer og hva som kan gjøres. De fleste p-piller er ikke sterke nok for kroppen min ved at jeg får eggløsning på de, og til nå har bare Yasmin fungert. Provera er for å stoppe menstruasjon, men gjorde ikke det. Så de sier at de ikke kan hjelpe meg noe mer siden Provera ikke hjalp. Tenkte å få en time til fastlegen og høre hva han sierAnonymous poster hash: 8dd47...830
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #19 Skrevet 26. august 2015 Provera skal ikke taes lenge, max 1 år. Derfor skulle jeg bare gå på det i 6 mnd, men det gjorde meg i grunn bare sykere. Jeg vil gjerne vite hvorfor jeg har hormonforandringer og hva som kan gjøres. De fleste p-piller er ikke sterke nok for kroppen min ved at jeg får eggløsning på de, og til nå har bare Yasmin fungert. Provera er for å stoppe menstruasjon, men gjorde ikke det. Så de sier at de ikke kan hjelpe meg noe mer siden Provera ikke hjalp. Tenkte å få en time til fastlegen og høre hva han sierAnonymous poster hash: 8dd47...830 Hvor lenge vi går på en medisin er relativt i forhold til hvor plaget vi er av sykdommen. Jeg har gått mye lengre på procren(kunstig overgangsalder) enn det som er anbefalt, og det er en mye tøffere behandling enn Provera. Noen går på Procren eller Provera i åresvis fordi det ikke er noe bedre alternativ for dem. Det fungerer bra for noen, verre for andre. Men slik kan noen ha et liv, når de har kroniske smerter. Jeg blir å gå på Provera så lenge det fungerer noenlunde bra for meg. Jeg får bieffekter av Provera som er ubehagelige, men det er mye verre uten. Når jeg fikk påvist kalktap (Osteopenia) så fikk jeg bare beskjed om å ta ekstra calcium. Får jeg Osteoporose, så starter man behandling mot det. Dessverre må man bare prøve ut de forskjellige typene og se om man kan finne en som fungerer best mulig, selv om det ikke er perfekt. Det finnes alternativer til Provera også. Om Yasmin fungerer for deg, ville jeg holdt meg på den. Prøv å finne en dyktig gyn. i ditt område. Legelisten har nå også gyn oversikt. http://www.legelisten.no/Eventuelt henvisning til Ullevål. Finnes noen spesialister på hormoner også, husker ikke hva de heter. Anonymous poster hash: 1ca7b...1e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå