Gå til innhold

Vondt i magen av sunn mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sunn mat, ifølge de fleste nå om dagen, ender bare opp med smerter og oppblåst mage. Spesielt grønnsaker, salater, knekkebrød, havregrøt, frukt, brunt/grovt brød. Problemer med fiber?  :vetikke:

Jeg vet proteiner er "in" i slanke- og treneverden pga dets egenskaper i kropp, oppbygging osv, så selvsagt har jeg spist min andel "omeletter og minimiddager" gjennom dagen. Ble oppblåst og ikke mett, etterhvert som dette kostholdet bare ble et onde i en travel hverdag etter omtrent 9 måneder ga jeg opp. Vekten gikk ned, men energien, tiden det tok å lage maten og magen ødela.

Det eneste jeg kan spise uten å frykte for smerter eller luft i magen er hjemmebakte brød som ikke er for grove, fisk, kokt gulrot og potet i grove trekk. Med andre ord har jeg mye vond mage og ikke det særlig bra :( Er ikke allergisk mot noe. Har laktoseintoleranse, men der ligger ikke problemet.

Er motløs, kiloene kommer på igjen og jeg har kommet inn i en vond spiral av usunne måltider og ennå mindre energi enn før.

Sover nok og er relativt aktiv. 

Noen der ute som kan gi meg et håp? Litt mot? Hvor starte? Hvor finnes ernæringsfysiologer? Er de dyre, og til hjelp?

Anonymous poster hash: eb7f5...8a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Testet om du har cøliaki?

Anonymous poster hash: dab70...b71
  • Liker 1
Skrevet

Magen trenger tid til å venne seg til økt fibermengde. Om du plutselig pøser på får kroppen litt sjokk, og lurtproblemer er nærmest garantert. 

Pass også på å drikke nok. Fiber binder væske, og om du har for lite av det kan det gi mageproblemer. 

Se også litt an hvilke matvarer du reagerer på. Jeg prøvde å være vegetarianer i halvannet år før jeg måtte gi opp, for magen klarte aldri å venne seg til bønner og linser. Brokkoli, kål og rå løk er også krise for min del. 

Anonymous poster hash: bae0b...570
  • Liker 2
Skrevet

http://nhi.no/forside/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer-41880.html

Få legen din til å henvise deg til en klinisk ernæringsfysiolog. En time koster sikkert en del(500-800kr?), men det er vel verdt det i det lange løp? :) Les linken, nevn dette til ernæringsfysiologen når du er på time. Knekkebrød og grovt brød er ikke nødvendigvis sunt, det er kanskje bare bedre enn alternativet som oftest.

Anonymous poster hash: 2a458...c7f
  • Liker 3
Skrevet

Vel det er jo noen matvarer som kan gi luft og mageproblemer :)

Jeg la om til en mer fiberrik kost, men spiser også mye mer grønnsaker enn det jeg gjorde før..
Nå etter 3 måneder er jeg enda veldig oppblåst og når jeg fiser så stinker det død :fnise:

Men jeg har mer energi enn hva jeg hadde før og jeg vil heller ha det, enn en kropp som ikke fungerer som den skal, altså jeg er mindre trøtt,sover bedre og våkner uthvilt (og sulten).

Det som fungerer på meg, med luftproblemene er å drikke peppermynte te, drikker det kanskje 2-3 kopper dagen, usøtet.. Også går jeg turer på 10-20minutter skal ikke gå inn i detaljer hva som skjer da....Men tror det å gå turer fungerer for alle, forbedre tarmbevegelsen... :fnise:

Ellers, ta kontakt med lege om du har andre intoleranser som du ikke har sjekket for enda og gjerne om du har tid,energi, og råd...Klinisk ernæringsfysiolog x)

• Liker 1
Skrevet

Beveg deg, drikk vann og gi kroppen tid til å venne seg til kostholdsendringene, slikt tar tid.

Anonymous poster hash: 6e6ae...bde
  • Liker 1
Skrevet

Testet om du har cøliaki?

Anonymous poster hash: dab70...b71

Ja, jeg har ikke cøliaki. Heldigvis :) 

Skrevet

Beveg deg, drikk vann og gi kroppen tid til å venne seg til kostholdsendringene, slikt tar tid.

Anonymous poster hash: 6e6ae...bde

Jeg holdt meg innenfor i 9 måneder, før jeg sluttet. Magen var konstant i opprør. Synes selv det var lenge nok, ville ikke gjort dette igjen hvis det tar 1 år for å venne magen til annen, sunnere kost :(  Det er ikke for å klage, men det var virkelig vonde 9 måneder. Gikk ned i vekt, men det var virkelig ikke verdt smertene og luftplagene :P

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Har du prøvd lav fodmap? Skal fungere for en del av dem som sliter med magen. Normalt kosthold der man er forsiktig med enkelte varer.

Skrevet

Magen trenger tid til å venne seg til økt fibermengde. Om du plutselig pøser på får kroppen litt sjokk, og lurtproblemer er nærmest garantert. 

Pass også på å drikke nok. Fiber binder væske, og om du har for lite av det kan det gi mageproblemer. 

Se også litt an hvilke matvarer du reagerer på. Jeg prøvde å være vegetarianer i halvannet år før jeg måtte gi opp, for magen klarte aldri å venne seg til bønner og linser. Brokkoli, kål og rå løk er også krise for min del. 

Anonymous poster hash: bae0b...570

Jeg mener jeg begynte med ett og ett måltid av gangen, men du har et poeng- jeg forandret kostholdet drastisk på under 1 uke. Er med på tankegangen. Det eneste er at jeg synes det er rart den forandringen i magen da likevel varte såpass lenge, ville det ikke stabilisert seg litt ihvertfall? Spiste ikke det samme hele tiden, men essensen var det samme hele veien. 

Drakk rikelig og bevegde meg minimum 30min-1t hver dag med høyere hjerterytme og sov nok. Takker for svar :) 

TS

Skrevet

Har du prøvd lav fodmap? Skal fungere for en del av dem som sliter med magen. Normalt kosthold der man er forsiktig med enkelte varer.

Har hørt om low foodmap, som er populært for de spesielt med IBS- irritabel tarm. Kunne vært noe å vurdere, men da ville jeg trengt litt tid eller hjelp hos noen for å finne oversikter eller informasjon for å sette meg skikkelig inn i det. Takk for tipset :) 

TS

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Har hørt om low foodmap, som er populært for de spesielt med IBS- irritabel tarm. Kunne vært noe å vurdere, men da ville jeg trengt litt tid eller hjelp hos noen for å finne oversikter eller informasjon for å sette meg skikkelig inn i det. Takk for tipset :)

TS

Det finnes jo mye informasjon på nettet. Det er jo en relativt "ny greie", så faren er jo at en del leger (og også ernæringsfysiologer) ikke er helt oppdaterte, og muligens ikke peker deg i den retningen om du oppsøker hjelp.

Men det kan sikkert være lurt å snakke med en ernæringsfysiolog uansett, og ha low fodmap i bakhodet. Men pass på å finne en "skikkelig" ernæringsfysiolog, og ikke en av disse (mange) alternativ-ernæringsfysiologene som jobber ved en alternativklinikk. Det er jo ikke utenkelig at det er IBS du har, og da er det dessverre ingen vidunderkur annet enn prøv-og-feil. 

Skrevet

http://nhi.no/forside/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer-41880.html

Få legen din til å henvise deg til en klinisk ernæringsfysiolog. En time koster sikkert en del(500-800kr?), men det er vel verdt det i det lange løp? :) Les linken, nevn dette til ernæringsfysiologen når du er på time. Knekkebrød og grovt brød er ikke nødvendigvis sunt, det er kanskje bare bedre enn alternativet som oftest.

Fra tiden før lavkarbo fikk jeg inntrykk av at grovt brød og helst knekkebrød, havregrøt og grove kornprodukter generelt var sunt. Er det rart man blir forvirret?  :fnise:  Jeg kunne dog aldri holdt meg til lavkarbo, eller et kosthold med ingen til lite brødmat, tror jeg. Har så lavt energinivå slik det er, og må holde et visst tempo på jobb. Skulle jeg kun spist salat/kylling/omelett o.l. ville jeg kjent det. For det har jeg prøvd, ble fort sulten og energien strakk virkelig ikke til  :fnise: ( :grine: ) Takk for innspill AB :) 

Vel det er jo noen matvarer som kan gi luft og mageproblemer :)

Jeg la om til en mer fiberrik kost, men spiser også mye mer grønnsaker enn det jeg gjorde før..

Nå etter 3 måneder er jeg enda veldig oppblåst og når jeg fiser så stinker det død :fnise:

Men jeg har mer energi enn hva jeg hadde før og jeg vil heller ha det, enn en kropp som ikke fungerer som den skal, altså jeg er mindre trøtt,sover bedre og våkner uthvilt (og sulten).

Det som fungerer på meg, med luftproblemene er å drikke peppermynte te, drikker det kanskje 2-3 kopper dagen, usøtet.. Også går jeg turer på 10-20minutter skal ikke gå inn i detaljer hva som skjer da....Men tror det å gå turer fungerer for alle, forbedre tarmbevegelsen... :fnise:

Ellers, ta kontakt med lege om du har andre intoleranser som du ikke har sjekket for enda og gjerne om du har tid,energi, og råd...Klinisk ernæringsfysiolog x)

Hahaha jeg kjenner meg igjen, de daglige turene spesielt etter jobb, var nødvendig for å tømme systemet  :fnise:  Kunne ikke gå turer med noen!

Takk for svaret, jeg fikk litt håp. Kanskje jeg gjorde det litt feil, overdrev, kunne prøvd noe litt annet...? Jeg vurderer den ernæringsfysiologen om det ikke løser seg på forsøk nr 2. 

:blomst:

Skrevet

Fra tiden før lavkarbo fikk jeg inntrykk av at grovt brød og helst knekkebrød, havregrøt og grove kornprodukter generelt var sunt. Er det rart man blir forvirret?  :fnise:  Jeg kunne dog aldri holdt meg til lavkarbo, eller et kosthold med ingen til lite brødmat, tror jeg. Har så lavt energinivå slik det er, og må holde et visst tempo på jobb. Skulle jeg kun spist salat/kylling/omelett o.l. ville jeg kjent det. For det har jeg prøvd, ble fort sulten og energien strakk virkelig ikke til  :fnise: ( :grine: ) Takk for innspill AB :)

Hahaha jeg kjenner meg igjen, de daglige turene spesielt etter jobb, var nødvendig for å tømme systemet  :fnise:  Kunne ikke gå turer med noen!

Takk for svaret, jeg fikk litt håp. Kanskje jeg gjorde det litt feil, overdrev, kunne prøvd noe litt annet...? Jeg vurderer den ernæringsfysiologen om det ikke løser seg på forsøk nr 2. 

:blomst:

Bare å ta ett steg om gangen :)

Trenger ikke å peise på med alt på en gang, men introduser litt for hver dag eller uke.

Og da er det jo lettere å finne ut hvilken type mat som gir deg mest problemer.

Så da reduserer man og prøver en ny grønnsak eller matvare ^^

Håper det ordner seg!:D

Skrevet

Det er nok ikke "sunn" mat du reagerer på, men det er nok noe magen din strever litt med. Jeg ville kuttet ut alle typer hvetemelsprodukter en stund og se om det hjalp. Det er ikke alltid tester kan plukke opp at du blir dårlig av noe.

Hvordan spiser du grønnsakene dine? Koker du dem? Bruker du krydder sammen med grønnsakene? Sauser?

Kanskje det ikke er grønnsakene i seg selv, men en saus eller krydder du bruker sammen med dem du reagerer på. Mange ferdigsauser har for eks hvetemel i seg

Anonymous poster hash: a674b...464
Skrevet

Skjønner hva du mener. Det er IKKE rart at den gjengse nordmann blir forvirret. Jeg har høy utdanning innenfor ernæring og matkjemi og synes det er utrolig komplisert, og mange faktorer spiller inn! (Også legger jeg til at jeg spiser relativt mye brødmat sjæl fordi det er lettvint og godt! Skal slutte med det en eller annen gang). :P

Les deg opp om fodmap og irritabel tarm, og lykke til! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...