AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #1 Skrevet 24. august 2015 Hei! Jeg er overvektig og innser nå at problemet gått alt for langt. Har alltid slitt med vekta, og den har vært variert de siste årene. For noen år siden slanket jeg meg ned til 60kg med Grete roede, men dette ble for hysterisk og levesettet var ikke godt for meg (ikke Grete roede i seg selv, men hele tankegangen min på den tiden). Ikke det at min vekt nå heller er noe bra for meg.... Vekta kom raskt på igjen dessverre når opplegget var over. Vet ikke hva jeg veier nå, men tipper 80-85 kg. Må gjøre noe med det, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal klare det. Siden jeg gikk ned så mye for noen år siden har jeg jojo slanket meg, men aldri klart å gådd ned så mye som da og heller ikke klart og holde det. Hva kan jeg gjøre denne gangen så det holdes? Jeg har innsett problemet, hva blir neste steg nå for å klare å slanke meg, men samtidig gjøre det på en levbar måte? Kan man kontakte lege?Anonymous poster hash: 885e1...b67
Cashbah Skrevet 24. august 2015 #2 Skrevet 24. august 2015 Du kan kontakte lege for å få tips, og for å feks. få målt blodtrykk og blodsukker. 1
Pringle Skrevet 24. august 2015 #3 Skrevet 24. august 2015 Du kan selvfølgelig kontakte lege, men leger flest kan ikke så mye om vektmestring. Du vet åpenbart hvordan du går ned i vekt, utfordringen er å holde seg der. Hva er grunnen(e) til at akkurat du spiser flere kalorier enn du trenger? Når du er bevisst på det, kan du jobbe med å endre vaner. Ofte er det bare noen små endringer i hverdagen som skal til, og de er enklere å både innføre og fortsette med, enn de store omveltningene, som man gjerne tror man må gjennomføre. 1
Gjest Gjest_frisk Skrevet 24. august 2015 #4 Skrevet 24. august 2015 Hvis du ønsker å gå ned i vekt og holde deg der etterpå må du legge om livsstilen. Du kan ikke gå på en diett som du kun skal holde til målvekten er nådd, for så å gå tilbake til gamle vaner. Du må endre kostholdet til noe du klarer å leve med resten av livet. Du trenger ikke ha like stort kaloriunderskudd når du har nådd målvekten som du trenger mens du jobber deg ned dit, men det er ikke snakk om store forskjellene. I alle fall ikke så store som det vil være mellom ditt gamle kosthold og underskuddskostholdet. Noen foretrekker å gå holde seg til gamle matvarer og bare spise mer moderate mengder av dem. Andre bytter ut varene med mer kalorifattige. Andre igjen foretrekker f.eks lchf fordi de opplever at de blir mettere på fett og synes at et høyt inntak av det får dem til å spise færre kalorier. Du må rett og slett finne ut hva du kan leve med selv, i det lange løp. Du trenger ikke gjøre alle endringer på en gang eller for alltid beholde det kostholdet du prøver ut i starten. Prøv deg frem og finn ut hva du trives med. Det kostholdet som funker for deg bør være noe som kjennes bra. Det skal ikke hver dag kjennes ut som om du får i deg for lite. Da sier det seg selv at du ikke kan leve på det i et helt liv. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #5 Skrevet 25. august 2015 Du må endre tankegangen i hodet ditt, da du omtaler det som et uholdbart mål, og du må slutte å komme med unnskyldninger. Spis sunt, spis regelmessig og tren regelmessig. Anonymous poster hash: 763da...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #6 Skrevet 25. august 2015 Hei! Jeg er overvektig og innser nå at problemet gått alt for langt. Har alltid slitt med vekta, og den har vært variert de siste årene. For noen år siden slanket jeg meg ned til 60kg med Grete roede, men dette ble for hysterisk og levesettet var ikke godt for meg (ikke Grete roede i seg selv, men hele tankegangen min på den tiden). Ikke det at min vekt nå heller er noe bra for meg.... Vekta kom raskt på igjen dessverre når opplegget var over. Vet ikke hva jeg veier nå, men tipper 80-85 kg. Må gjøre noe med det, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal klare det. Siden jeg gikk ned så mye for noen år siden har jeg jojo slanket meg, men aldri klart å gådd ned så mye som da og heller ikke klart og holde det. Hva kan jeg gjøre denne gangen så det holdes? Jeg har innsett problemet, hva blir neste steg nå for å klare å slanke meg, men samtidig gjøre det på en levbar måte? Kan man kontakte lege?Anonymous poster hash: 885e1...b67 Bli gjerne med på denne tråden, for motivasjon, samhold, støtte og tips/ inspirasjon: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=956790 Anonymous poster hash: 15536...159 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #7 Skrevet 25. august 2015 Som en over her nevner, ikke kontakt lege for hjelp, med mindre de har spesialisering kan de svært lite om ernæring: Kontakt heller legen din for å få henvisning til klinisk ernæringsfysiolog. Tror du må endre tankesettet ditt litt. Ha som hovedmål at du skal spise og trimme for din fremtidige gode helse, ikke fokuser altfor mye på kilogram som du må kvitte deg med innen kortest mulig tid. Helsen din kommer til å nyte veldig godt av et nytt og sunt kosthold, og kanskje litt trim Når det kommer til vektnedgang er det kostholdet som er hovedfokus, men gå gjerne turer i tillegg. For å fokusere på helse (og forhåpentligvis påfølgende vektnedgang) må du se på helheten i kostholdet ditt: Hvordan er fordelingen mellom proteiner, fett og karbohydrater? Hvor mange kalorier spiser du egentlig? Har du mange negative følelser til mat og hvordan kan du kvitte deg med disse? Det er vanskelig å anbefale konkrete matvarer siden jeg ikke vet detaljer om deg, men noen enkle og konkrete tips: -Få oversikt over alle de tingene jeg nevnte over -Spis når du er sulten (dette kan være ganske krevende, men du må ikke f.eks spise frokost selv om "alle" sier at du skal det). -Tilstrekkelig med karbohydrater kan du fint få gjennom grønnsaker, og grønnsaker er veldig kalorifattig men samtidig potensielt mettende. -Frukt er unødvendig å spise i det hele tatt, så fremst du får i deg tilstrekkelig grønnsaker (!). Konkret eksempel: Du trenger ikke trøkke i deg en appelsin for C-vitaminer, hvis du allerede har spist et par strimler paprika den dagen. Frukt gir unødvendige kalorier, blodsukkerstigning og strengt tatt lite næring i forhold til kalorier. Kroppen skiller heller ikke mellom sukker fra sjokolade eller en banan. -Prøv å kutt ned på brødmat hvis du spiser mye av det. Litt som over, gir mange kalorier, blodsukkerstigning og lite næring. Havregryn er i det minste bedre. -Unngå pasta og ris. Samme som over, lite kalorier, gir blodsukkerstigning og unødvendige kalorier. Det er dessverre liten forskjell mellom grovt og lyst mel siden korn i utgangspunktet uansett gir lite næring, så du spiser ikke nødvendigvis sunnere hvis du kjøper fullkornsprodukter.. En gang i blant er ikke farlig, men ikke hver dag. -Poteter er ok en gang i blant. Som tilbehør til middag kan du også bruke søtpotet og generelt mye grønnsaker. -Hvis mellommåltider funker for deg og du unngår småspising med dette, er det ok. Det er imidlertidig ikke farlig å gå sulten et par timer. Husk at nøtter er svært kaloririke. -Ikke drikk kaloriene dine. Vann (og eventuelt te/kaffe) er å foretrekke. -Prøv å ikke knytt kosing til mat. Kos kan også være fjelltur, brettspill, venninnetur osv. Mat trenger heller ikke alltid å smake fantastisk. -Tenk langsiktig, ikke bli umotivert hvis du spiser en sjokolade eller to en dag. Bare begynn på nytt dagen etter. Vær snill mot deg selv. Ikke se deg tilbake. -Ikke bruk vekt som et mål, spesielt kvinner kan jo gå opp og ned i vekt på en måned. -For at du skal holde på vekten må du faktisk endre kostholdet ditt til evig tid. Så hold deg unna kortvarige slankedietter! -Fett er ikke farlig. Bare vær forsiktig med rødt kjøtt. -Finn ut hvor situasjoner der du spiser usunt, for mye, oppstår for å unngå "kjappe løsninger" i hverdagen. Her kan det være lurt å lage all mat fra bunnen og lag eventuelt store porsjoner og frys ned -Hard trening gir ofte økt matlyst, så vær obs på det. Jeg er mikrobiolog/matkjemiker med spesialisering i ernæring så dette er ikke "farlige" tips, men du burde altså som sagt ordne en time hos en klinisk ernæringsfysiolog. Lykke til! Anonymous poster hash: 7c23e...bca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå