Gå til innhold

Amming, hvor ofte og hvor lenge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ifølge jordmor skulle jeg prøve å la det gå 3-4 timer mellom hver gang..

Ammer pr i dag hver 2 time ca, og babyen er rolig døgnet gjennom og sover godt. Virker generelt veldig fornøyd.

Når jeg i dag har prøvd å amme hver 3 time, så har babyen vært veldig urolig og grått mye mellom slagene.. Roer seg så fort puppen er i munnen og viser tydelig tegn på at han er/har vært sulten.

Selve ammestunden kan ta en god halv time eller mer..

Anonymous poster hash: a7e45...721

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Min skulle ha mat hver 2. time i de 4 mnd jeg ammet han. De første mnd husker jeg at han brukte en halv evighet på å spise, men det ble bedre da han ble endre :)

Venninnen min sin unge spiste også hver 2. time. Så det er ikke sååå unormalt at de vil det :)

Skrevet

Hvor gammel er babyen da?

Anonymous poster hash: 2f622...37f

Skrevet

Min spiste hver andre time på dagen de første månedene. Helsesøster her sa det var helt normalt. Noen babyer vil spise hyppige litt mindre måltider, mens andre spiser mer og sjeldnere. Jeg ville fulgt min babys behov:)

Anonymous poster hash: 526ad...e1e

• Liker 1
Skrevet

Her varierer det på hvor lenge det går mellom hver gang han skal ha mat. Kan gå altifra 1-3 timer mellom hver gang.

Anonymous poster hash: bb92b...7c2

Skrevet

Gi når babyen viser at den er sulten. Pupp er ikke bare mat, men også nærhet og trygghet.  

• Liker 3
Skrevet

Ok takk for svar :)

Babyen er bare 1 uke gammel..

Skrevet

Barnet skal selv regulere når det vil ha mat. Dersom det blir veldig lenge mellom hver amming bør du tilby brystet. Den oppskriften din HS kom med vil garantert skal trøbbel for dere. Bare tull å mate etter klokken!

Anonymous poster hash: 8e9a0...c52

Skrevet

La baby ligge til h*n er ferdig med å spise (merker du når baby egentlig er ferdig med å spise, altså sutter bare men svelger ikke?), tilby gjerne den andre puppen om du merker at den første blir 'tom', og tilby pupp når baby er urolig. Viktig å huske at pupp er mer enn bare mat! Jeg stresset med at det tok så lang tid å amme i begynnelsen, men det går seg til :) Min jente kan gjøre seg ferdig på 5-10 min noen ganger nå, ammer ca. annenhver time på dagtid.

Skrevet

Ikke hør på HS. Slikt klokkesystem var det våre bestemødre og kanskje mødre som ble oppfordret til, med det resultat at de mistet melken veldig raskt. Har HS ligget under en stein de siste 25 årene? La babyen selvregulere, den spiser når den er sulten :-)

• Liker 1
Skrevet

Det er et gammeldags råd du har fått. Det anbefales ikke lengre. Din baby vet best selv når den vil ha mat eller nærhet i form av bryst. :)

Skrevet

La babyen bestemme. Det er ikke bare mat :) ammet ofte 16timer i døgnet første ukene. Det går over.

Anonymous poster hash: 52097...fc3

Skrevet

Da fortsetter jeg med den rutinen vi hadde :)

Dagene har gått uten gråt, med en fornøyd mett og trygg baby som har sovet mellom slagene og tydeligvis hatt det bra frem til idag når jeg testa HS råd om å vente 3 timer så puppene fikk fyllt seg opp skikkelig.. Var jo logisk det hun sa, at en pupp da vil holde til ett helt måltid og at han ikke bare får i seg den tynne melka hver andre time, derav oftere sulten og det er grunnen til så hyppig amming..

Men babyen var ikke fornøyd med å vente så lenge..

• Liker 1
Skrevet

Fortsett slik du gjør, lytt til babyen! Jeg fikk samme råd som deg, og med første ble det mye skriking. Nå med nr to gjør jeg som deg, og drt går som en drøm i forhold. Om en stund tar detlengre tid mellom hver gang uansett.

Anonymous poster hash: 995a8...ef7

Skrevet

Barnet skal selv regulere når det vil ha mat. Dersom det blir veldig lenge mellom hver amming bør du tilby brystet. Den oppskriften din HS kom med vil garantert skal trøbbel for dere. Bare tull å mate etter klokken!

Anonymous poster hash: 8e9a0...c52

Signerer denne! Bare tull å følge klokka, det gjør da ikke vi voksne mennesker heller i den grad. Gi mat når babyen er sulten og legg han/hun til hvis det nærmer seg mot tre timer uten protester så får han velge selv. La han spise til han er ferdig, ikke se på klokka.

Anonymous poster hash: 246fa...bd0

Gjest Runforit
Skrevet

Ammer hver gang baby er sulten. Noen ganger etter 30 min andre ganger etter 4 timer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...