AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #21 Skrevet 9. september 2015 Det som høres sykt ut er bindestrek mellom to etternavn fordi hun, moren insisterer på også å bruke sitt Anonymous poster hash: 060d1...8ad
Tante-Sofie Skrevet 9. september 2015 #22 Skrevet 9. september 2015 Jeg har to navn selv, og synes det er litt upraktisk, i og med at jeg bare bruker det første. Sønnen min har bare ett. Vurderte å gi ham dobbeltnavn med bindestrek og bruke begge, f.eks. Nils-Olav (konstruert eksempel), men så innså jeg/vi at han før eller siden kom til å bli kalt bare Nils da, og det var viktigst at han het Olav. Så da heter han bare det. Jeg synes det er litt rart å velge dobbeltnavn når man ikke har intensjoner om å bruke begge, men jeg har ingen sterke meninger om det.
Ciara Skrevet 10. september 2015 #23 Skrevet 10. september 2015 Jeg liker korte navn, det er enklere å skrive, enklere og si og får en kortere, bestemt rytme. Jeg har ett fornavn og ett etternavn, det samme har mannen. Skulle ønske det var slik for barna også, men de fikk begges etternavn. Da ble om mulig enda viktigere for meg at de bare skulle ha ett fornavn.
Rainbow Skrevet 10. september 2015 #24 Skrevet 10. september 2015 Jeg har dobbeltnavn og begge har blitt brukt hele oppveksten min, noe som gjør at jeg kun identifiserer meg med dem i sammenheng. Men jeg har ikke bindestrek, og de aller fleste (virker det i alle fall som) bruker bare det første navnet sitt. Det skaper litt irritasjon og misforståelser, fordi jeg rett og slett ikke forbinder meg selv med det navnet. Folk skriver og sier det (når de ikke kjenner meg) og hver gang føles det som de snakker til en fremmed. Jeg ville egentlig likt å bare bruke navn nummer to, men det er jo ingen som kjenner meg som det eller naturlig vil si det. Liker egentlig ikke det første. Så da bør man kanskje enten bruke bindestrek eller ikke bruke begge navnene, sånn at ikke barnet identifiserer seg med et helt navn mens alle vil henvende seg med kun det ene. Hmmm, ble dette forståelig i det hele tatt?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #25 Skrevet 10. september 2015 Det som høres sykt ut er bindestrek mellom to etternavn fordi hun, moren insisterer på også å bruke sittAnonymous poster hash: 060d1...8ad Det blir vel det samme om det er mor eller far som insisterer vel? Men ellers er jeg enig med deg. Et søskenpar i barnehagen til gutten min har 2/3 fornavn og 3 etternavn (egentlig 2 mellomnavn og 1 etternavn, men dere skjønner). Type Aksel Kristian Wik Bergås Hansen, og Kjersti-Marie Louise Wik Bergås Hansen. Det er jo ikke navn, det er branding Min mening er at 2 fornavn gjør seg best sammen med 1 etternavn, og omvendt Anonymous poster hash: d5e3c...9b0
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #26 Skrevet 10. september 2015 Jeg har dobbeltnavn. Er oppkalt etter oldemor og mamma, noe jeg synes er fint. Samme her. Jeg er oppkalt etter bestemødrene mine, noe jeg alltid har satt pris på. Hadde jeg selv fått barn ville jeg videreført tradisjonen. Anonymous poster hash: a952a...ef1
Gjest Nori Skrevet 10. september 2015 #27 Skrevet 10. september 2015 Personlig synes jeg dobbeltnavn er tullete dersom ikke begge brukes. Jeg er veldig fan av ett fornavn og ett etternavn. Sønnen min har ett fornavn og to etternavn. (Strengt tatt er det ene navnet et mellomnavn, men ja.) Dette er rett og slett et kompromiss mellom mannen min og meg. Det var aldri aktuelt å gi han flere fornavn.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #28 Skrevet 10. september 2015 Jeg har dobbeltnavn, og synes det bare er tull. Jeg er imot dobbeltnavn. Anonymous poster hash: 2a972...526
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #29 Skrevet 10. september 2015 Begge mine har dobbeltnavn, men bruker bare det ene. I det ene tilfellet er mellomnavnet oppkalling som går flere generasjoner tilbake, mens det andre barnet fikk to navn fordi vi ikke klarte å bestemme oss. Og hva så?Anonymous poster hash: 38515...9dc
nordlending Skrevet 10. september 2015 #30 Skrevet 10. september 2015 Jeg liker dobbeltnavn, så fremt de passer sammen Kanskje litt basert på tradisjon, da hele slekta (som jeg kommer på i farten) har dobbeltnavn. Kjæresten har også dobbeltnavn, så føler det hadde blitt litt rart hvis vi får barn og barnet bare får ett fornavn
Tante-Sofie Skrevet 10. september 2015 #31 Skrevet 10. september 2015 Jeg synes det rareste er de som har funnet navnet, og må spørre på forum om hva som passer med navnet fordi de må ha et dobbeltnavn. De leter bare etter et hvilket som helst navn som passer med det navnet de egentlig skal bruke.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #32 Skrevet 10. september 2015 Om man bruker begge fornavnene, helt ok, så lenge de ikke er alt for lange. Da ender det opp med at begge ikke blir brukt likevel. Om man derimot har et navn der som aldri blir brukt, er det jo helt meningsløst. Bare ekstra tull når man skal bestille billetter og MÅ ha med hele navnet, og forvirrende for nye folk som ikke vet hva de egentlig skal kalle deg. Skjønner ikke vitsen med det, rett og slett. Anonymous poster hash: c6cf3...767
Tss Skrevet 10. september 2015 #33 Skrevet 10. september 2015 Samme her. Jeg er oppkalt etter bestemødrene mine, noe jeg alltid har satt pris på. Hadde jeg selv fått barn ville jeg videreført tradisjonen.Anonymous poster hash: a952a...ef1 Alltid likt det jeg og Datteren min fikk også det navnet.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #34 Skrevet 10. september 2015 Kommer veldig ann på navnene synes jeg. Har aldri skjønt vitsen med å legge opp til at barnet får to navn dersom det er åpenbart at bare ett kommer til å bli brukt. Også må det jo passe sammen, navn som feks. Ann-Helen, Ole-Kristian, Anne-Marte og Tor-Andre er jo nermest for ett navn å regne fordi de klinger godt. Men er det sakk om feks. Martine-Anette, Martin-Aleksander, Karianne-Therese eller Thomas-Herman så sier det seg selv at det fort blir tungvindt. Anonymous poster hash: 084b6...4da
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #35 Skrevet 10. september 2015 Jeg skjønner ikke folk som legger opp til kun et kort fornavn utelukkende for at de ikke klarer å bestemme seg for etternavn og derfor må bruke to etternavn. Takke meg til et dobbelnavn uten bindestrek for da står man fritt til å kun bruke det ene, og etterfulgt av et velklingende etternavn. To etternavn signaliserer at her slet partene med å bli enige gitt. Anonymous poster hash: 060d1...8ad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå